חדשות המחלקה ללקויות למידה

יום העיון בנושא: "מעגלים נסגרים: מחקר, הערכה, הוראה"

בשבוע שעבר התקיים יום העיון השנתי של החוג ללקויות למידה ומרכז אדמונד י. ספרא לחקר המוח בלקויות למידה בנושא: "מעגלים נסגרים: מחקר, הערכה, הוראה".

פרופ' ענת פריאור הובילה את האירוע במסגרתו הוצגו המחקרים העדכניים הנערכים בחוג ובמרכז, וכן הוענקו פרסי הצטיינות לסטודנטיות בחוג: ד"ר הזאר אגבריה גנאמה זכתה בפרס על שם דינה פייטלסון ז"ל, שהוענק על ידי משפחתה; גב' קלודין אללי זכתה בפרס ספרא על מחקר דוקטורט מצטיין וגב' מיכל סדן זכתה בפרס ספרא על מחקר מאסטר מצטיין.

מר יאיר גרינברג, נציג קרן אדמונד י. ספרא, העניק מלגות לסטודנטיות בחוג. בנוסף, בטקס מרגש הוענק פרס ספרא למפעל חיים לגב' דליה הלוי דרזנר, מפמ"ר עברית בחינוך הקדם יסודי והיסודי במשרד החינוך, על תרומתה יוצאת הדופן לחינוך הלשוני והאורייני בישראל, ולטיפוח קשרי אקדמיה שדה.

פרופ׳ תמי קציר בראיון בתכנית "גם כאן תרבות"

פרופ' תמי קציר, ראשת מרכז אדמונד י. ספרא לחקר המוח ומהחוג ללקויות למידה בפקולטה לחינוך, התראיינה בנושא ההשלכות האקדמיות והרגשיות של קריאה ממסכים לעומת מספרים מודפסים בתכנית "גם כאן תרבות" בכאן תרבות.

בראיון מוצגים מחקרים מוחיים והתנהגותיים המשווים את ההשפעות של קריאה ממסכים וההשלכות הרחוקות לכת של ירידה בקריאה בקרב צעירים ברחבי העולם.

ילדים משכבות מוחלשות נפגעו במיוחד מהלמידה מרחוק

במחקרן החדש של ד"ר שלי שאול, פרופ' תמי קציר וד"ר אורלי ליפקה, מהחוג ללקויות למידה (מחקר מטעם המדען הראשי של משרד החינוך על הפערים שנוצרו בעקבות הקורנה בשטף קריאה והבנת הנקרא) נמצא שהקורונה הכפילה את הפערים בכל הקשור לקריאה ולהבנת טקסט בין תלמידי כיתות ב' מרקע סוציו-אקונומי גבוה ביחס לאלו מרקע נמוך יותר. זאת, כתוצאה מהלמידה בזום בשנה האחרונה

הלימודים מרחוק במהלך עידן הקורונה פגעו קשות בילדים רבים, מכל הגילים והשכבות. אך מחקר חדש מוכיח כי מי ששילמו את המחיר היקר ביותר של הלמידה בזום הם ילדים ממעמד סוציו־אקונומי נמוך יותר, שקיבלו ציונים נמוכים יותר באופן מובהק בקריאה ובהבנת הנקרא מאשר חבריהם לכיתה משכבות חזקות יותר.

לקריאת הכתבה על המחקר ב׳ידיעות אחרונות׳ (קובץ תמונה, בחלון חדש) וב-׳YNET׳ (בחלון חדש)

 

 שבןע פתוח לתואר שניבשבוע הבא בתאריך 22.6.20 נקיים יום פתוח בזום, שבו תוכלו להיפגש עם מרצים מהחוג ומזכירות החוג, ולשאול ולקבל מידע בתחומים המעניינים אתכם.

מפגש הזום יתקיים ביום ב', 22.6.20, בין השעות 16:00-18:00

קישור למפגש זום – לחץ כאן (בחלון חדש)

 
בחוג ללקויות למידה

  • מגוון תכניות המשלבות מחקר והתערבויות טיפוליות וחינוכיות בפסיכולוגיה, מדעי המוח וחינוך
  • תכנית לימודים של יומיים וחצי
  • מרצים וחוקרים מובילים בתחומם

 

אתם מוזמנים להירשם בקישור המצורף מצ"ב קישור להרשמה : https://openday.haifa.ac.il  

נשמח אם תוכלו לשלוח גם אלינו את פרטיכם לידי יעל רשף yreshef@staff.haifa.ac.il

פרופ׳ תמי קציר בין 7 החוקרים שהוזמנו להרצות בוותיקן

ברכות חמות לפרופ' תמי קציר, תמי קציר לוחצת את ידו של האפיפיורמהחוג ללקויות למידה והחוג לחינוך מיוחד, אשר הוזמנה להרצות בוותיקן במסגרת הסדנא:

Education: The Global Compact – At the Pontifical Academy of Social Sciences in the Vatican

לסדנא זו הוזמנו 7 חוקרים בלבד מרחבי העולם וזהו כבוד גדול לפקולטה שלנו שתמי ביניהם.
יישר כוח!

הדוקטורנטית רזאן סילאווי זכתה במלגת הצטיינות של ות"ת לסטודנטים מצטיינים מבני המיעוטים

הפקולטה לחינוך מברכת את גב׳ רזאן סילאווי, דוקטורנטית בהנחייתה של ד״ר ענת פריאור, מהחוג ללקויות למידה (בשיתוף עם ד"ר תמר דגני מהחוג להפרעות בתקשורת) לרגל זכייתה במלגת הצטיינות של ות"ת לסטודנטים מצטיינים מבני המיעוטים. זוהי מלגה תחרותית ויוקרתית ביותר (רק 14 זוכים בה בכל שנה).

פרופ׳ תמי קציר, ד׳׳ר שלי שאול וד׳׳ר אורלי ליפקה זכו במענק מחקר מטעם משרד החינוך בנושא השפעת תהליכי התערבות מוקדמת על רכישת הקריאה

הפקולטה לחינוך מברכת את שלוש חברות הסגל, פרופ' תמי קציר, ד"ר שלי שאול וד"ר אורלי ליפקה, מהחוג ללקויות למידה על זכייתן במענק מחקר מטעם משרד החינוך בנושא: השפעת תהליכי התערבות מוקדמת על רכישת הקריאה.

מאחלים לכן עבודה פורייה, מהנה ותובנות מרתקות וחשובות.

יישר כוח!

שירה בלייכר, דוקטורנטית בחוג ללקויות למידה, זכתה במלגה ע"ש זלמן ארן לדוקטורנטים מצטיינים בחינוך לשנת 2018

ברכות לשירה בלייכר, דוקטורנטית בחוג ללקויות למידה, בהנחיית בהנחיית פרופ' מיכל שני ופרופ' תמי קציר מהחוג ללקויות למידה ומרכז אדמונד י. ספרא לחקר המוח בלקויות למידה בפקולטה לחינוך, על זכייתה במלגה ע"ש זלמן ארן לדוקטורנטים מצטיינים בחינוך לשנת 2018 (במסגרת תכנית "מלגות המדען הראשי לדוקטורנטים מצטיינים בחינוך", אשר הינה תכנית המופעלת על-ידי משרד החינוך באמצעות לשכת המדען הראשי. מטרת התכנית פיתוח תשתיות ידע עדכניות אשר יתנו מענה לאתגרי המעשה החינוכי במאה ה- 21 ויתמכו בקידום מדיניות משרד החינוך).

 
המלגה ניתנה במסגרת ביצוע עבודת דוקטורט בנושא:

Academic Emotions in the Process of Reading Comprehension Tasks: Contribution to Achievements in Fourth and Fifth Grade Good and Poor Comprehenders

המחקר עוסק ברגשות אקדמיים, קרי רגשות הנחווים במסגרת ביצוע משימות אקדמיות בתחום הבנת הנקרא, ותרומתם להישגים במטלות אלו בקרב מבינים טובים וחלשים בכיתות ד'-ה'.
תקציר המחקר:

Cognition and emotion represent different aspects of the human experience, with constant, dynamic interactions between them (Kleres, 2011). Over the past two decades, an increasing number of studies have addressed the role of emotions in education, based on the recognition that emotional characteristics constitute an important component of the educational environment (Pekrun & Linnenbrink-Garcia, 2014). In this context, Katzir and Primor (in process) recently suggested an integrative model of the reading comprehension (RC) process, in which cognitive and emotional aspects work together.
 RC is an essential educational skill that enables learning and acquisition of new knowledge in a wide range of academic domains. Various theories attempting to define and explain the reader abilities underlying RC tend to emphasize the contribution of linguistic and cognitive skills (Gough & Tunmer, 1986; Kintsch, 1998; 2012; Perffeti, 2007). However, emotional variables stemming from interactions between characteristics of the reader, the text, and the task also contribute to RC (e.g. motivational factors, reading self-concept, perception of and attitudes toward reading capability, reading anxiety and preoccupation) among others (Blicher, Feingold, & Shany, 2017; Chapman & Tunmer, 2003; Conlon et al., 2006; RAND, 2002).
The emotional variables examined in the context of RC thus far do not span the entire set of emotions, termed academic emotions, known to be associated with various aspects of the educational environment. The present study will therefore focus on a broader range of emotional measures, including positive and negative factors directly related to learning and performance in RC tasks. Specifically, the current study will address attempt to expand the research literature in three primary areas:
1)    The contribution of positive and negative academic emotions to RC tasks.
2)    The dynamic effects of academic emotions, over the course of RC task performance.
3)    The contribution of positive academic emotions to RC task performance.