ראש התכנית: ד״ר שרית ברזלי sarit.barzilai@edu.haifa.ac.il
קישור לכתובת אתר התכנית החדש www.edtech.haifa.ac.il
מטרות התכנית וקהל היעד
בשנים האחרונות חלה התפתחות מסחררת של טכנולוגיות למידה, מידע ותקשורת. טכנולוגיות אלו הפכו זמינות במערכות חינוך בארץ ובעולם, אך הפוטנציאל הגלום בהן לתמיכה בתהליכי למידה והוראה לא מוצה במלואו. התכנית לטכנולוגיות בחינוך פועלת, זה למעלה מעשור, לקדם את ההבנה וההשכלה הרחבה של תלמידיה בנוגע למכלול ההיבטים ההגותיים, המחקריים והיישומיים של קשרי הגומלין בין טכנולוגיות חדשניות לבין תהליכי למידה והוראה בכל הרמות של מערכות החינוך וההדרכה. התכנית מכשירה את תלמידיה לעסוק במחקר, הערכה, עיצוב ויישום של תהליכי למידה, הדרכה והוראה בסביבות מוגברות טכנולוגיה; להוביל תהליכי שינוי חינוכיים, תרבותיים וקהילתיים בעזרת פיתוח והטמעה של טכנולוגיות חדשניות, תוך רכישת כלים יישומיים לעשייה בתחום. הקהילה מתאפיינת בהתנהלותה כקהילת למידה בה חברים אנשי הסגל והסטודנטים כאחד, תוך שילוב בין בניה משותפת של ידע ופיתוח של הפרט, כאדם יצירתי, עצמאי ומקצועי הלומד כל חייו.
התכנית מיועדת למעוניינים לחקור, ליזום, לפתח, לעצב, להפעיל, להעריך ולהנהיג תוכניות חינוכיות בסביבות מוגברות טכנולוגיה במערכות חינוכיות, קהילתיות, ארגוניות, תעשייתיות, או ממשלתיות; וכן למעוניינים לפתח קריירה אקדמית כחוקרים, כמורים וכמעצבי סביבות למידה מוגברות טכנולוגיה באוניברסיטאות ובמכללות. בוגרי ובוגרות התכנית צפויים להשתלב במגוון תחומי תעסוקה, לדוגמה: מחקר, הנחיה, ריכוז והדרכה של שינוי חינוכי, תרבותי או ארגוני בסביבות מוגברות טכנולוגיה במערכות חינוך פורמאליות ובלתי פורמאליות; עבודה במחלקות הדרכה של ארגונים, כגון תעשיות הידע (תעשיות הי-טק); עיצוב, פיתוח והערכה של סביבות למידה והדרכה מוגברות טכנולוגיה, תוכנות, ומשחקים חינוכיים; הוראה במוסדות להשכלה גבוהה, במכללות למורים, וכן בבתי ספר המטמיעים טכנולוגיות למידה.
לאחרונה, זכו חברי סגל מהתכנית להוביל את הקמת מרכז המצוינות המחקרית LINKS I-CORE (Learning In a NetworKed Society, Israeli Center of Research Excellence) בנושא חינוך וחברת המידע החדשה. במסגרת זאת מוקם בימים אלה מרחב למידה עתידי (Future Learning Space) בו יערכו מחקרים וניסויים בשילובים חדשניים של מרחב, פדגוגיה וטכנולוגיות העתיד. בנוסף, נרתמה התכנית לסייע למאמץ הלאומי להתאים את מערכת החינוך למאה ה- 21 ומציעה גם למורות ולמורים המעוניינים להוות את חוד החנית בהובלת הטמעת התקשוב בבתי הספר להשתלב בקהילת הלמידה שלה במסגרת תוכנית לימודי המ"א.
תנאי קבלה לתואר שני (בנוסף לתנאי הקבלה הכלליים של החוג ללמידה, הוראה והדרכה)
· תואר ראשון ממוסד מוכר להשכלה גבוהה בארץ או בחו"ל בשני חוגים, שאחד מהם חינוך. יידונו גם מועמדים בעלי תואר ראשון, שאינו בתחום החינוך. תלמידים אלו ידרשו ללימודי השלמה.
· ציון ממוצע של 80 לפחות בכל אחד מחוגי הלימוד לתואר ראשון.
· ציון של 80 לפחות בבחינת הכניסה באנגלית.
· ציון של 80 לפחות בכל קורס השלמה (לימודי השלמה ייקבעו על בסיס ההשכלה של המועמד, הראיון האישי ודרישות התכנית).
מיון המועמדים
מיון המועמדים יתבסס על שאלון אישי, המלצות, כתיבת מאמר קצר, ציוני התואר הראשון, בחינת הכניסה באנגלית, וראיון אישי.
מסלולי לימוד
הלימודים מתקיימים בשני מסלולים:
מסלול תזה
מסלול תזה כולל לימודים בהיקף של 36 שעות שבועיות סמסטריאליות (שש"ס) וביצוע של עבודת גמר מחקרית (תזה). יש להגיש שתי עבודות סמינריוניות במסגרת קורסי התכנית, המאפשרות התנסות מחקרית כהכנה לקראת ביצוע מחקר אמפירי בעבודת התזה. בנוסף, קיימת חובת השתתפות בסמינר התכנית לטכנולוגיות בחינוך.
מסלול פרויקט גמר
מסלול פרויקט גמר כולל לימודים בהיקף של 40 שש"ס וביצוע של פרויקט גמר. יש להגיש שתי עבודות סמינריוניות במסגרת קורסי התכנית. בנוסף, קיימת חובת השתתפות בסמינר התכנית לטכנולוגיות בחינוך.
משך הלימודים
תלמידי מסלול תזה יסיימו את כל חובות הלימודים בשנתיים הראשונות ויכתבו את התזה בשנה השלישית, בסיומה יגישו אותה לשיפוט, על פי תקנון הלימודים לתואר שני.
תלמידי מסלול פרויקט גמר יסיימו את כל חובות הלימודים בשנתיים, כולל הגשת דו"ח על פרויקט הגמר.
זכאות לתואר
זכאות לתואר מותנית בסיום של כל הקורסים העיוניים, התזה (במסלול התזה), או פרויקט הגמר (במסלול פרויקט גמר) בציון 76 לפחות, על פי תקנון הלימודים לתואר שני.
שקלול הציון הסופי
הציון הסופי מורכב כלהלן:
|
מסלול תזה |
מסלול פרויקט גמר |
||
|
תזה |
40% |
פרויקט גמר |
30% |
|
שתי עבודות סמינריוניות |
30% |
שתי עבודות סמינריוניות |
30% |
|
שאר הקורסים |
30% |
שאר הקורסים |
40% |
|
סה"כ |
100% |
סה"כ |
100% |
לימודי השלמה
לימודי השלמה יידרשו במקרה הצורך, על בסיס החסרים בהשכלה של המועמד/ת. הדרישות והתנאים המדויקים של לימודי ההשלמה יהיו על פי הנהוג בחוג ללמידה, הוראה והדרכה. כל קורסי ההשלמה הנדרשים יינתנו במסגרת קורסים קיימים באוניברסיטת חיפה.
תוכנית הלימודים בתכנית
תכנית הלימודים בתכנית כוללת שילוב של קורסי חובה, קורסי בחירה והשתתפות בסמינר התכנית, כמפורט בטבלה להלן.
שנה |
סוג הקורס |
מסלול תזה |
מסלול פרויקט גמר |
||
|
שם הקורס |
שש"ס |
שם הקורס |
שש"ס |
||
|
א' |
חובה |
למידה בסביבה עתירת טכנולוגיה: סוגיות וגישות |
4 |
למידה בסביבה עתירת טכנולוגיה: סוגיות וגישות |
4 |
|
שיטות כמותיות במחקר חינוכי, ו/או: מחקר איכותני: משאלת מחקר למאמר |
4 |
מחקר עיצוב א': ניתוח צרכים, עיצוב ופיתוח |
4 |
||
|
סמינר התכנית: "אדם, חינוך וטכנולוגיה" חלקים א' וב' (לא לשקלול) |
סמינר התכנית: "אדם, חינוך וטכנולוגיה" חלקים א' וב' (לא לשקלול) |
||||
|
בחירה |
שלושה קורסי בחירה, |
12 |
שלושה קורסי בחירה, |
12 |
|
|
סה"כ שש"ס בשנה א': |
20 |
20 |
|||
|
ב' |
חובה |
מחקר איכותני: משאלת מחקר למאמר ו/או: קורס מתקדם בשיטות מחקר |
4 |
מחקר עיצוב ב': שאלת מחקר, בניית כלים |
2 |
|
מחקר עיצוב ג': ניתוח נתונים, הסקת מסקנות |
2 |
||||
|
סמינר התכנית: "אדם, חינוך וטכנולוגיה" חלקים א' וב' (לא לשקלול) |
סמינר התכנית: "אדם, חינוך וטכנולוגיה" חלקים א' וב' (לא לשקלול) |
||||
|
בחירה |
שלושה קורסי בחירה |
12 |
ארבעה קורסי בחירה |
16 |
|
|
סה"כ שש"ס בשנה ב': |
16 |
20 |
|||
|
סה"כ שש"ס בשנתיים: |
36 |
40 |
|||
סמינר התכנית לטכנולוגיות בחינוך
סדרת מפגשי הסמינר המדעי של קהילת התכנית (קוֹלוֹקְוִיּוּם) מפגישה את הסטודנטים וחברי הסגל עם מחקרים וטכנולוגיות מתקדמות, במטרה להרחיב את הידע על למידה מוגברת טכנולוגיה מזוויות מבט מגוונות. למפגשים אלו מוזמנים חוקרים ממגוון אוניברסיטאות וחברות בארץ ובעולם. מפגשים אלו מתקיימים באופן קבוע בימי רביעי בשעות אחר הצהריים, אחת למספר שבועות, במהלך הסמסטרים א' ו- ב'. את הפעילות מובילים חברי הסגל האקדמי של התכנית בסיוע של דוקטורנטים. כל סטודנט משתתף במהלך לימודיו בארבעה חלקים של סמינר זה, חלק אחד בכל סמסטר.
מפגשי תכנית והיום הפתוח
החל משנה"ל תשע"ז יתקיימו מפגשים של חברי קהילת התכנית מספר פעמים במשך השנה בימי רביעי בשעות אחר הצהריים (בימים שבהם לא נערך סמינר תכנית). המפגשים יעסקו בנושאים רלוונטיים, יתנהלו בפורמטים שונים ביוזמת הסטודנטים וחברי הסגל. הודעה על מועדי המפגשים תימסר מראש.
ביום הלימודים האחרון של שנה"ל, יערך היום הפתוח של התכנית. במהלך יום חגיגי זה, יוצגו פירות הלמידה בקורסים השונים והקהל ישתתף באופן פעיל בתחנות השונות. כמו כן יתקיים טקס חלוקת מלגות סילבר לתלמידי מחקר מצטיינים. היום פתוח למועמדים ולמתעניינים בתכנית.
מלגות התכנית
קרן ההנצחה לזכרם של רחל ואליעזר סילבר ז"ל שהוקמה בשנת 2014 מיועדת להענקת מלגות הצטיינות לתלמידי מחקר בתואר שני, תואר שלישי ולתלמידי פוסט-דוקטורט הלומדים במסגרת התכנית לטכנולוגיות בחינוך. המלגות מוענקות פעם בשנה במסגרת אירועי היום הפתוח.
רשימת קורסים לדוגמא בתכנית *
|
קורסי חובה לתלמידי שנה א' |
||||
|
מסלול תזה |
סוג |
שש"ס |
||
|
313.4500 |
למידה בסביבה עתירת טכנולוגיה: סוגיות וגישות |
שו"ת |
4 |
|
|
313.4006 |
שיטות כמותיות במחקר חינוכי |
שיעור |
4 |
|
|
313.4007 |
מחקר איכותני: משאלת מחקר למאמר |
שיעור |
4 |
|
|
313.4505 |
אדם, חינוך וטכנולוגיה – חלק א' |
סמינר תכנית |
לא לשקלול |
|
|
313.4506 |
אדם, חינוך וטכנולוגיה – חלק ב' |
סמינר תכנית |
לא לשקלול |
|
|
מסלול פרויקט גמר |
||||
|
313.4500 |
למידה בסביבה עתירת טכנולוגיה: סוגיות וגישות |
שו"ת |
4 |
|
|
313.4050 |
מחקר עיצוב א': ניתוח צרכים, עיצוב ופיתוח |
שו"ת |
4 |
|
|
313.4505 |
אדם, חינוך וטכנולוגיה – חלק א' |
סמינר תכנית |
לא לשקלול |
|
|
313.4506 |
אדם, חינוך וטכנולוגיה – חלק ב' |
סמינר תכנית |
לא לשקלול |
|
|
קורסי חובה לתלמידי שנה ב' |
||||
|
מסלול תזה |
סוג |
שש"ס |
||
|
313.4006 |
שיטות כמותיות במחקר חינוכי |
שיעור |
4 |
|
|
.313.4007 |
מחקר איכותני: משאלת מחקר למאמר |
שיעור |
4 |
|
|
313.4505 |
אדם, חינוך וטכנולוגיה – חלק א' |
סמינר תכנית |
לא לשקלול |
|
|
313.4506 |
אדם, חינוך וטכנולוגיה – חלק ב' |
סמינר תכנית |
לא לשקלול |
|
|
מסלול פרויקט גמר |
||||
|
313.4051 |
מחקר עיצוב ב': שאלת מחקר, בניית כלים, הפעלה ואיסוף – יישום (המשך לקורס 313.4050) |
שו"ת |
2 |
|
|
313.4052 |
מחקר עיצוב ג': ניתוח נתונים, הסקת מסקנות וכתיבת דו"ח מדעי (המשך לקורס 313.4051) |
שו"ת |
2 |
|
|
313.4505 |
אדם, חינוך וטכנולוגיה – חלק א' |
סמינר תכנית |
לא לשקלול |
|
|
313.4506 |
אדם, חינוך וטכנולוגיה – חלק ב' |
סמינר תכנית |
לא לשקלול |
|
|
קורסי בחירה לדוגמא |
||||
|
313.4543 |
אוריינות דיגיטלית |
שיעור |
4 |
|
|
317.4006 |
חקר ופיתוח סביבות למידה ממוחשבות |
סמינריון |
4 |
|
|
313.4536 |
למידה והוראה בחברה מידע |
סמינריון |
4 |
|
|
317.4011 |
למידת חקר בקהילה מתוקשבת |
סמינריון |
4 |
|
|
313.4610 |
למידה על מערכות מורכבות |
סמינריון |
4 |
|
|
313.4524 |
מבוא למשחקים דיגיטאליים ולמידה |
סמינריון |
4 |
|
|
313.4530 |
מטקוגניציה, אפיסטמולוגיה אישית ולמידה |
סמינריון |
4 |
|
|
313.4549 |
מרחבי למידה עתידיים |
שיעור |
4. |
|
|
316.4078 |
נעורים בעידן הדיגיטלי |
שיעור |
4 |
|
|
313.4527 |
סוציולוגיה של האינטרנט – חלק א' |
שיעור |
2 |
|
|
313.4525 |
סוציולוגיה של האינטרנט – חלק ב' |
שיעור |
2 |
|
|
313.4540 |
עיצוב סביבות למידה חכמות |
שיעור |
4 |
|
|
313.4542 |
פיתוח אוריינות חישובית |
שיעור |
4 |
|
|
317.4048 |
פיתוח חשיבה סטטיסטית בקהילת למידה |
סמינריון |
4 |
|
|
313.4202 |
פסיכולוגיה ותוכניות לימודים בחברה רב תרבותית |
שיעור |
4 |
|
|
313.4518 |
רשתות חברתיות ושילובן בחינוך |
שיעור |
4 |
|
|
713.4028 |
תהליכי חשיבה מתמטית בסביבת למידה ממוחשבת |
סמינריון |
4 |
|
|
קורסים נוספים, כדוגמא לקורסים מוצעים |
||||
|
313.4505 |
אדם, חינוך וטכנולוגיה – חלק ג' |
סמינר תכנית |
לא לשקלול |
|
|
313.4506 |
אדם, חינוך וטכנולוגיה – חלק ד' |
סמינר תכנית |
לא לשקלול |
|
|
313.4522 |
אהבה, ביקורת, התנגדות: קריאות נבחרות |
סמינריון |
4 |
|
|
317.4049 |
גישות קוגניטיביות וסוציו-תרבותיות ללמידה |
סמינריון |
4 |
|
|
313.4601 |
חשיבה ולמידה דרך מודלים ממוחשבים |
סמינריון |
4 |
|
|
318.4146 |
למידה ועיצוב חינוכי בנושאי טכנולוגיה ומדע בגיל הרך – חלק א' |
שו"ת |
2 |
|
|
318.4147 |
למידה ועיצוב חינוכי בנושאי טכנולוגיה ומדע בגיל הרך – חלק ב' |
שו"ת |
2 |
|
|
313.4526 |
למידה ממולטימדיה: תיאוריה, מחקר ויישום |
שו"ת |
4 |
|
|
317.4051 |
למידה פרויקטנית בקהילת למידה |
סמינריון |
4 |
|
|
313.4510 |
למידה שיתופית מעורבת מחשב |
סמינריון |
4 |
|
|
317.4050 |
מבוא למחקר בחינוך מדעי |
סמינריון |
4 |
|
|
313.4104 |
סוגיות נבחרות בתכנון לימודים |
שיעור |
4 |
|
|
313.3007 |
עשייה וחשיבה בסביבות למידה |
סמינריון |
4 |
|
|
713.4028 |
תהליכי חשיבה מתמטית בסביבת למידה ממוחשבת |
סמינריון |
4 |
|
|
313.4533 |
Design-Based Research in Mixed–Media Learning Environments |
סמינריון |
4 |
|
הערות לרשימת הקורסים
· התלמידות ותלמידים מתבקשים להצטייד במחשב נייד ללימודיהם.
· ייתכנו שינויים בתכני הקורסים בין שנה לשנה.
· מיומנויות מחשב: במסגרת קורסי התכנית ישתמשו התלמידים והתלמידות במגוון טכנולוגיות למידה והוראה. לא יינתנו קורסים מיוחדים להוראת מיומנויות מחשב.
· תלמידי מסלול תזה יבחרו בשנה שנייה קורס מתודולוגי מתקדם בתאום עם המנחה שלהם.
· שתי העבודות הסמינריוניות חייבות להתבצע במסגרת קורסים המוגדרים כסמינריונים (להבדיל מקורסי שו"ת) של התכנית לטכנולוגיות בחינוך. אין לבצע שתי עבודות סמינריוניות אצל אותו מרצה.
· כל אחד מתלמידי התכנית חייב לקחת לפחות קורס מקוון אחד ולא יותר מאשר שני קורסים קוונים במהלך הלימודים (במקרים מיוחדים יינתן אישור מראש התכנית ליותר).
קורסי חובה וציון המינימום הנדרש בהם
· תלמידי מסלול תזה חייבים לקבל ציון 85 לפחות בכל קורסי החובה של שנה א'.
· תלמידי פרויקט גמר חייבים לקבל ציון 80 לפחות בכל קורסי החובה של שנה א'.