סטודנטים ובוגרי החוג לחינוך מתמטי
סיגל רותם
סיימתי תואר ראשון בהנדסת תעשיה וניהול ותואר שני בהנדסת סביבה אך תוך כדי העבודה כמהנדסת הבנתי שברצוני לעבוד במקצוע שבו העשייה המקצועית נוגעת בבני אדם ומשפיעה על החברה ולכן בחרתי להסב את מקצועי להוראת מתמטיקה. כמורה למתמטיקה יש לי אפשרות לאתגר ולגרות את החשיבה של התלמידים אך בו זמנית לפגוש אותם במקומות בהם הם זקוקים לעידוד ולתמיכה. במהלך עבודתי כמורה פגשתי מורים מעולים ועניין אותי להבין איך הם למדו את מה שהם יודעים? איך הם יודעים מתי לענות לתלמיד בשאלה? איזה תרגיל לבחור? סקרנות זו הביאה אותי לבחור בתואר שני בחינוך מתמטי ולאחר מכן להמשיך בלימודי דוקטורט בחוג לחינוך מתמטי באוניברסיטת חיפה. בלימודי הדוקטורט אני נחשפת למחקר מרתק וקורסים עם מיטב המרצים. המחקר שלי עוסק בהתפתחות מקצועית של סטודנטים להוראת מתמטיקה דרך זיהוי אירועים קריטיים המתרחשים בשיעור. אני נהנית מהמחקר ומהמפגש עם מורים מנוסים וסטודנטים להוראה שמהם אני לומדת, לא רק על התפתחות מקצועית של מורים, אלא גם על הוראת מתמטיקה.
חסן איוב
סיימתי את לימודי דיפלומה בהנדסת תוכנה בבית הספר הארצי להנדסאים בטכניון 2005. בשנת 2006 סיימתי לימודי B.ed במנהל במכללת ויצו, בשנת 2009 התחלתי את עבודתי כמורה למתמטיקה ומחשבים. בשנת 2011 עברתי בהצטיינות התמקצעות בהוראת המתמטיקה. בשנת 2014 התחלתי לימודי תואר שני M.A מסלול תזה בחוג לחינוך מתמטי וסיימתי כמצטיין דיקן. בתקופה זו רכשתי השכלה מעולה סביב הנושאים הקשורים לחינוך מתמטי כך שפריט אצלי הלכה למעשה איך להפוך תיאוריות לכלים פרגמטיים, הלימודים חשפו בפני כשרונות מיומנויות שהקנו לי ראיית עולם כוללנית בתחום החינוך המתמטי שעזר לי בעבודתי בשטח בהוראת המתמטיקה ובהדרכת מורי מתמטיקה. יש לציין לאור ההתפתחות המקצועית שרכשתי בשנות לימודיי במסגרת התואר השני נתנה לי השראה ודחיפה להמשיך את לימודיי לתואר שלישי בחוג לחינוך מתמטי בנושא "הערכה מעצבת ממוחשבת במהלך רצפי הוראה בגיאומטריה בבית ספר יסודי".
ג׳לאל עפאן
הכירו את ג׳לאל עפאן, בוגר תואר ראשון במתמטיקה עם תעודת הוראה מאוניברסיטת חיפה. היום, הוא מורה כבר 4 שנים בבית ספר תיכון מקיף בועיינה נוג'ידאת וסטודנט לתואר שני בחוג לחינוך מתמטי בהתמחות של הנחיית מורים למתמטיקה.
ביקשנו מג׳לאל לספר לנו על הבחירה בחוג לחינוך מתמטי והוא משתף:
״במהלך לימודי תעודת הוראה התעניינתי בשיטות ההוראה של המרצים והתייחסותם ללמידה בצורה שיתופית מאתגרת ומעניינת. השתתפתי בתוכנית אקלים של הכשרת מורים ל 5 יחידות מתמטיקה בה התעסקנו באירועים קריטיים וזה משך אותי לבחור התמחות הנחיית מורים למתמטיקה.
בבית הספר אני מלמד כל הרמות 3-4-5, אני אוהב את המקצוע שלי ומאמין שכל תלמיד יכול להגיע למקסימום שלו בהצלחה מתמטית אם מתאימים לו שיטה פדגוגית שונה עם התאמת אקלים כיתתי על מנת שנגיע לנקודות החוזקה שלו ולטפח אותן.
הבחירה שלי בחוג לחינוך מתמטי: לעניות דעתי, על מנת לאפשר לתלמיד להוציא את כל מה שבתוכו, לממש יכולותיו כדי שיטעם את ההצלחה, בתור מורים, עלינו להעניק לתלמיד חומר מפוענח ונגיש אשר אנו כמורים מזרימים לתוך הראש עם כלים משוכללים וחדשניים מצד המורה כך אנו מפתחים צורת מחשבה יעילה מטעם התלמיד. כל הכלים האלה אתם יכולים למצוא בחוג לחינוך מתמטי באוניברסיטת חיפה!!!״.
סברין סעד
סברין סעד, מכפר יאנוח בגליל היא סטודנטית לתואר שני בחוג לחינוך מתמטי. לסברין תואר ראשון דו חוגי במתמטיקה וחינוך, היא מורה כ- 6 שנים, מתוכן שלוש שנים בבית ספר תיכון יאנוח ג'ת. בלימודים בחוג, סברין מתמחה בהנחיית מורים. סברין מספרת לנו שהחוג לחינוך מתמטי באוניברסיטת חיפה הוא המקום האהוב עלי שבו עשיתי את התואר הראשון.
סברין חוקרת תפיסות של מורים העוסקות בהבדלים מגדריים (בין בנים לבנות) וסוגי חשיבה במתמטיקה במגזר הדרוזי תחת הנחייתה של פרופ' לורי רובל.
כששאלנו את סברין למה בחרה בחוג, היא סיפרה לנו ש: "הבחירה שלי בחוג התחילה בסקרנות, רצון להכיר ולחקור את החינוך המתמטי כדי להתמקצע, להיות מומחית בתחום ולרכוש כלים שיעזרו לי בעבודתי שאני כה אוהבת. אני נהנית מכל רגע בלימודים בזכות סגל מרצים אדיר, שנותנים הרבה תמיכה, דואגים להצלחתי, וגורמים לי חוויה מדהימה ונדירה."
אמירה עאבד
הכירו את אמירה עאבד, בוגרת תואר ראשון ותואר שני במתמטיקה ותעודת הוראה מאוניברסיטת חיפה. ביקשנו מאמירה לספר לנו על הבחירה בחוג לחינוך מתמטי להשלמת תזה, לקראת לימודים לתואר שלישי:
"אני מורה 18 שנים וגם רכזת המקצוע בבית הספר. כמורה אני מכינה את התלמידים לבגרות במתמטיקה ברמת 5 יחידות עם מבט קדימה ללימודי האקדמיה. בכל שנה אני מרגישה סיפוק אדיר כשאחוז גדול מהתלמידים שלי בוחרים ללמוד מתמטיקה או מקצועות דומים באוניברסיטאות.
כרכזת מקצוע הצלחתי לבנות בבית ספר צוות מתמטיקה למופת. צוות מקצועי שלומד ותומך אחד בשני.
עם הזמן הרגשתי צורך להיות גם בכובע של חוקרת ולהמשיך את הלימודים שלי לתואר שלישי, שהם בשבילי הזדמנות ללמוד ולצמוח, להיות מורה שחוקרת את תחום העבודה שלה. בעיניי זה חשוב מאוד, מעניין ותורם. מיד חשבתי על החוג לחינוך מתמטי באוניברסיטת חיפה.
הרי מה הכי טוב מחוקרת שבאה מתוך שדה המחקר שלה ופוגשת מנחים וחוקרים מובילים שתומכים בה בתהליך הלמידה שלה?
המחקר שלי, שנעשה בהנחיית ד"ר מיכל איילון, עוסק בתפיסות של מורי מתמטיקה בכיתה י': מטרות ההוראה והלמידה של מושג הנגזרת והאמצעים להשגתן. השיא של המחקר הוא לראות את התרומה שלו בשדה, הן להוראה של המורים והן ללמידת התלמידים. אני ממליצה בחום לכל מורה למתמטיקה בארץ להעשיר את הידע הפדגוגי שלו ולהישאר עדכני כל הזמן. החוג לחינוך מתמטי עונה על דרישה זו."
פידא מסעוד חאטר
פידא מסעוד חאטר היא מורה למתמטיקה בבית הספר התיכון מסעדה, מגישה לבגרות בכל הרמות ובעיקר 4 ו- 5 יח"ל. לפידא יש תואר ראשון בכלכלה וניהול ממכללת תל חי, תעודת הוראה במתמטיקה ממכללת סכנין, והרחבת הסמכה מאוניברסיטת חיפה (כדי ללמד 5 יח"ל עד י"ב). כששאלנו אותה למה למדה לתואר שני באוניברסיטת חיפה, פידא אמרה:
"אני אמא לשני ילדים – אראם ולור – שהם מקור ההשראה שלי. אני מאמינה שהמדע צריך לשפר לנו את ההבנה לחיים ולתרום להפיכת העולם למקום טוב יותר לדורות הבאים. חינוך צריך לקחת בחשבון את השינויים שחלו בעולם וצריך להתעצב כך שיתאים למציאות חדשה. כדי לעשות את העבודה שלי טוב יותר, החלטתי להיפתח לעולמות חדשים בחינוך ובמיוחד החינוך המתמטי, להיחשף לתכנים שיוכלו לתרום למקצועיות שלי.
בתואר השני בחרתי באוניברסיטת חיפה כי מאד נהניתי מהאווירה שהייתה במהלך הרחבת ההסמכה, הרגשתי מקצועיות גבוהה, דייקנות ורמת לימודים שלא מתפשרת על איכות. ואכן כל אלה באו לידי ביטוי שוב במסגרת התואר השני. מעבר למקצועניות ישנה בחוג אווירה של אנושיות, יחס טוב ומכבד, הכלה דאגה והפנמה ליסודות החקר המדעי. אני מאמינה שאוכל להוסיף ולתרום לעצמי ולעמיתים שלי עם המחקר שאני עושה."
פידא עושה את התואר השני בהתמחות הנחיית מורים במסלול עם תזה בהנחיית פרופ לורי רובל. היא חוקרת את תפיסות המורים הערביים בישראל לגבי דו לשוניות בכיתת המתמטיקה, כלומר מה מורים ערבים חושבים על השימוש בשתי שפות במהלך שיעור המתמטיקה.
נאלמס תורכ חאכו
נאלמס תורכ חאכו היא צ'רקסית מכפר כמא המלמדת בבית ספר יסודי צ'רקסי. בנוסף, נאלמס גם מחנכת כיתה ורכזת המתמטיקה בבית ספרה. מחקרה של נאלמס עסק ברב-לשוניות בכיתת המתמטיקה בבית ספר יסודי צ'רקסי בישראל, תחת הנחייתה של פרופ' לורי רובל Laurie Rubel .
נאלמס מספרת לה שתוכניותיה להמשך הן: "להמשיך להתקדם, ללמוד ולהתפתח בתחום החינוך המתמטי כדי שהתלמידים יאהבו את המקצוע ותהיה להם חווית למידה חיובית. כבר עכשיו אני מרגישה שהלימודים בחוג תרמו לי רבות, קיבלתי כלים רבים להוראה שלי. בנוסף, נחשפתי לקורסים שהעצימו תרבויות שונות תוך שילובן בהוראת המתמטיקה."
שרי אלוש
שרי אלוש, מורה למתמטיקה בחטיבה ובתיכון, סטודנטית לתואר שני בחינוך מתמטי חוקרת "חינוך מתמטי בהיבט מגדרי".
מה זה אומר?
היא בוחנת הבדלים מגדריים בבתי ספר דתיים נפרדים (בהם לומדים בנים ובנות לחוד). ומתמקדת באמונות של התלמידים כלפי היכולות המתמטיות שלהם, הבטחון המתמטי שלהם, תחושת המסוגלות שלהם, כיצד הם רואים את מקצוע המתמטיקה וכיצד כל מגדר רואה את היכולת המתמטית של המגדר שני.
שרי מספרת שהיא מאוד נהנית מהלימודים בחוג: "אני מרגישה שנפתח בפני עולם חדש. הלימודים מתאפיינים בהרבה מחקר ופחות פרקטיקה ושיטות הוראה. לטעמי, זה שינוי מרענן, במיוחד כי עד עכשיו הייתי בעיקר בפרקטיקה, בהשתלמויות ובעבודה בבית הספר. לא הבנתי עד כמה המחקר בתחום הכרחי עבורנו המורים, שנוכל ללמד בצורה יעילה יותר".
שרי, סיפרה שבחרה באוניברסיטת חיפה בגלל התכנית הייחודית שקיימת בחוג "הנחיית מורים למתמטיקה", תכנית שמהווה עבורה גשר לעיסוק עתידי בו היא מעוניינת להתמקצע, הדרכה וליווי של מורים.
עדי עראקי
עדי עראקי, דוקטורנטית בחוג, מרצה במכללה האקדמית אחוה, מנחת השתלמויות מורים ומדריכה מטעם משרד החינוך.
עדי סיימה את לימודי התואר השני וחיפשה מקום שבו תוכל להתפתח בתחומים שמעניינים אותה. עדי מספרת: "היה חשוב לי שהדוקטורט יהיה במקום אשר יוביל אותי למצוינות, יפתח אותי וילמד אותי איך הופכים לחוקרים מצוינים. המחקר שלי עוסק בפתרון משימות העוסקות ביצירתיות מתמטית באמצעות ניתוח תנועות עיניים ובניית מודלים של יכולות קוגנטיביות שונות. בימים אלה אני בשלבים האחרונים של כתיבת הדוקטורט, בהנחייתן של פרופ' רוזה לייקין ופרופ' בתשי חדד, כל אחת מהן חוקרת בעלת שם עולמי, כל אחת מנווטת, מייעצת, מנחה ומובילה אותי אל המקום הנכון. אם גם אתם רוצים לשנות, לחקור ולהפוך את העולם (או את המתמטיקה) לתחום חדשני ומעניין אתם מוזמנים להצטרף למחלקה לחינוך מתמטי בפקולטה לחינוך."
רובא זערורה
רובא זערורה, מורה ל- 5 יח"ל מתמטיקה ומדריכה בית ספרית מטעם משרד החינוך, בחרה להתחיל את המסע שלה לקראת הדוקטורט בחוג לחינוך מתמטי. רובא חוקרת הוראה ההיברידית – המשלבת למידה מרחוק ובכיתה – מנקודת מבטם של מורים למתמטיקה ברמת 5 יח"ל. התפשטות הקורונה והחלטת משרד החינוך לאמץ את ההוראה ההיברידית הופכת את המחקר של רובא רלוונטי לחיינו יותר מתמיד! רובא היא מהראשונות לחקור את החוויה הראשונית של המורים במסגרת הוראה היברידית, חוויה שמעלה המון שאלות ומהווה שדה מחקר עשיר.
במקביל למחקר הדוקטורט רובא שותפה למחקר כמותי בנושא הערכה מעצבת במתמטיקה בכל הרמות (יסודי, חט"ב ותיכון). המחקר משווה בין הערכה מעצבת לפני ובמהלך הקורונה במטרה להבחין בשינויים בהערכה המעצבת במסגרת ההוראה ההברידית.
לא זאת ועוד, רובא סיימה תואר שני במכללת אורנים בהצטיינות. עבודתה "מסוגלות עצמית של מתמחים במסגרת פרוייקט חונכות" הוצגה בכנסים חשובים בארץ. אישה רבת פעלים!
סיגל קליין
כאשר שאלנו את סיגל קליין, בוגרת תואר שני, וכיום סטודנטית לדוקטורט בחוג לחינוך מתמטי, מה הניע אותה ללמוד בחוג, היא ענתה: "לאחר הרבה שנים כמהנדסת תעשיה וניהול בתעשייה ובהיי-טק, עברתי להוראת מתמטיקה. אני מלמדת מתמטיקה לכיתות ז׳-י״ב ברמה של 3-4-5 יח"ל, ויש לי גם נסיון בהוראת מתמטיקה בבי"ס יסודי בכיתות ד׳-ו׳. לאחר ניסיון של מספר שנים כמורה למתמטיקה עניין אותי להרחיב את אופקיי בתחום. במסגרת לימודיי אני מתעמקת בנושא היצירתיות המתמטית ופיתוח חשיבה מתמטית, תוך מתן דגש לבעיות מתמטיות בעלות תשובות מרובות ו/או בעלות אסטרטגיות מרובות לפתרון. כיום, אני ממשיכה ללמד מתמטיקה לכיתות ז׳-י״ב ברמה של 3-4-5 יח"ל, ומפתחת חומרי הוראה שעוזרים לפתח יצירתיות בלמידת המתמטיקה. ההתלהבות והמוטיבציה מהעיסוק בחינוך מתמטי, רק התגברו כתוצאה מהלימודים בחוג לחינוך מתמטי. מומלץ!"
מיסא חאיין-הלון
מיסא חאיין-הלון היא בוגרת תואר ראשון במתמטיקה ותעודת הוראה מאוניברסיטת חיפה. כששאלנו אותה למה החליטה להמשיך את לימודיה בחוג לחינוך מתמטי באוניברסיטת חיפה היא ענתה: "כשהתחלתי ללמוד לתואר שני באוניברסיטת חיפה, היו לי שלוש שנות ותק כמורה למתמטיקה בבית ספר מר אליאס באעבלין. היום, אני גם מורה למתמטיקה, וגם רכזת התאמות, רכזת שעות פרטניות, רכזת מערכת ובצוות הנהלת בית הספר. הלימודים באוניברסיטה לימדו אותי ליזום, להתלהב מעבודת צוות, להקשיב לאחר. הם העצימו בי את ההתלהבות למחקר. אני כבר לא מסתפקת רק בידע שיש לי, אלא תמיד מחפשת דרך לשדרג ולפתח אותו, ולכן נרשמתי לתואר שלישי בחינוך המתמטי.״