תואר שלישי בלקויות למידה – מידע כללי

יו"ר ועדת דוקטורט: פרופ' אוסיד ח'טיב

ליצירת קשר עם המחלקה – learn-dis@edu.haifa.ac.il

לימודי התואר השלישי מיועדים להכשרת חוקרים ומבוססים על עבודת מחקר עצמאית והשתתפות בשלושה קורסים לפחות.

לימודי הדוקטורט אינם מקנים אישור והכשרה לעסוק בתחום האבחון והטיפול בלקויות למידה.

קבלה ללימודי תואר שלישי מותנית בתנאי קבלה שנזכרו לעיל.

הנחיות להגשת מועמדות:

הדיון בקבלת מועמדים חדשים נערך פעמיים בשנה, לקראת סמסטר א' ולקראת סמסטר ב'. לפיכך יש להגיש את כל חומר המועמדות עד ליום 1 ביוני (לקבלה לסמסטר א') או עד ליום 1 בדצמבר (לקבלה לסמסטר ב'). ועדת הקבלה לא תדון בחומר שהוגש באיחור!

על מנת להגיש מועמדות ללימודי דוקטורט ניתן להירשם דרך האינטרנט באתר אוניברסיטת חיפה > הרשמה (בחלון חדש). יש לצרף גיליון ציונים של תואר ראשון ושני.

בנוסף יש להגיש למזכירות המחלקה במייל את המסמכים המפורטים בתנאי הקבלה.

תנאי הקבלה:

  1. תואר בוגר ומוסמך ממוסד מוכר להשכלה גבוהה בארץ או בחו"ל בחינוך, מדעי ההתנהגות והחברה, מדעי החיים, המקצועות הפרה-רפואיים ומדעי הרוח. על תלמידים שסיימו לימודי תואר שני באוניברסיטאות בחו"ל, או בשלוחות ישראליות של אוניברסיטאות זרות, לעמוד בבחינת GRE כחלק מתנאי הקבלה.
  2. ציון 86 ומעלה בעבודת התזה וממוצע 85 בציוני תואר מוסמך.
  3. שתי המלצות, המלצה אחת ממנחה עבודת הגמר המחקרית (תזה) והמלצה נוספת מאיש סגל אקדמי בדרגת מרצה בכיר (לא כולל המנחה המיועד לדוקטורט). הממליץ יעיד על הפוטנציאל של המועמד למחקר אקדמי וללימודי דוקטורט. ההמלצות תישלחנה ישירות ע"י הממליצים למזכירות המחלקה. מפאת חיסיון, ההמלצות לא תועברנה לידי המועמדים.
  4. התקשרות והסכמה בכתב של מנחה – איש סגל של המחלקה ללקויות למידה המוסמך להנחות לתואר דוקטור.

לצפייה ברשימת המנחים לתואר שלישי ותחומי התמחותם באתר המחלקה (בחלון חדש)

  1. קורות חיים בעברית ובאנגלית.
  2. תקציר נושא המחקר בשפה האנגלית.
  3. הגשת קדם הצעת מחקר לדוקטורט כתנאי קבלה (הנחיות בהמשך) הצהרת כוונות (בחלון חדש)

 

חובות ומבנה הלימודים:

  • הגשת הצעת מחקר עם דגש על הרקע הספרותי, שיטה וחשיבות המחקר ,עד תום השנה הראשונה (עד 15 עמודים).

ב. הגשת חיבור הדוקטורט לא יאוחר מ-4 שנות לימוד.

משך הלימודים לתואר השלישי הוא עד ארבע שנים, והוא מחולק לשני שלבים: שלב מחקר א׳ ושלב מחקר ב׳.

שלב מחקר א׳: משך הלימודים בשלב מחקר א׳ לא יעלה על שנתיים מתחילת סמסטר הלימודים בו התקבל התלמיד (כולל חופשת הסמסטר/הקיץ). במהלך תקופת לימודים זו, ולא יאוחר מסוף השנה האקדמית הראשונה, יידרש התלמיד להשלים את הצעת המחקר, לקבל את אישור המנחה להצעה ולהגישה לעיון הוועדה המחלקתית, וכן לעמוד בדרישות אחרות שהוטלו עליו על ידי הוועדה המחלקתית. לאחר אישור הוועדה ללימודי תואר שלישי הצעת המחקר תשלח לקריאה חיצונית.

שלב מחקר ב׳משך הלימודים בשלב מחקר ב׳ יהיה פרק הזמן שבין סיום שלב מחקר א׳ ועד ארבע שנים מתחילת הסמסטר בו התקבל התלמיד ללימודי תואר שלישי. במהלך תקופת לימודים זו, יידרש התלמיד להשלים את כתיבת עבודת הדוקטור, לקבל את אישור המנחה (והוועדה המלווה אם מונתה), אישור הוועדה המחלקתית, וכן להגישה לרשות ללימודים מתקדמים לצורך שיפוט.

תכנית לימודים

  1. במהלך השנה הראשונה ללימודים וכתנאי מעבר לשנה ב', יידרש/תידרש  הסטודנט/ית  ליטול חלק במינימום שני מפגשים ממסגרת ההכשרה של בי"ס בלום.
  2. סטודנט/ית  אשר ייטלו חלק ב- 14 מפגשים, יוכלו לזכות בהכרה של 2 שש"ס, וזאת, בכפוף לאישור הוועדה ללימודי תואר שלישי ובלבד שעמד במשך הזמן הנורמטיבי ללימודים הקבוע בתקנון.
  3. מסגרת ההכשרה של בי"ס בלום תפורסם באתר האינטרנט של הרשות ללימודים מתקדמים, בי"ס בלום: לחץ כאן (בחלון חדש)

במסגרת לימודי הדוקטורט על התלמיד ללמוד שלושה קורסים לפחות:

  • 313.4102 קורס מתודולוגי חובה בהיקף של 2 שש"ס בשנה השניה או השלישית  ללימודים:

שיטות מתקדמות במחקר כמותי: משוואות מבניות וניתוח רב – כמותי, ד"ר חגי קופרמיץ

  • שאר הקורסים מתוך הקורסים המומלצים לדוקטורנטים ומתוך היצע הקורסים בתואר שני בחוג ללקויות למידה ובמחלקות אחרות לפי הנחיית המנחה ובאישורה של ועדת הדוקטורט.

כמו כן, חובה להציג את עבודת הדוקטורט הסופית בפני ועדה מחלקתית ופורום הדוקטורנטים לפני הגשת העבודה לשיפוט חיצוני

הערהבהתאם לרקע הסטודנט, ועדת הקבלה יכולה לדרוש שיעורי השלמה או שיעור בתחום הקשור לנושא הדוקטורט. תכנית הלימודים תקבע בכתב בהסכם עם המנחה בזמן ההתקשרות.

הגשת עבודת הדוקטורט לשיפוט: עם סיום עבודת המחקר, תוגש העבודה בחתימת המנחה/ים לוועדה החוגית. לאחר שתיערך בדיקה כי התלמיד סיים חובותיו כנדרש על פי התקנון, תועבר העבודה אל הרשות ללימודים מתקדמים לשיפוט בהתאם לנהלים.

דרישות אקדמיות נוספות הינן בכפוף לתקנון לימודי תואר שלישי ברשות הלימודים מתקדמים.

לימודי הדוקטורט אינם מקנים אישור והכשרה לעסוק בתחום האבחון והטיפול בלקויות למידה.

 נוהל הגשת ואישור הצעת מחקר מורחבת לדוקטורט

 מסלול ישיר לדוקטורט

מסלול לימודים זה מיועד לתלמידים מצטיינים שיש ברצונם להמשיך ברצף לקראת לימודי דוקטורט ושהמחלקה רואה בהם מועמדים לתואר שלישי.

הקבלה למסלול זה היא על בסיס ציוני שנה א' בלימודי תואר שני בחוג ללקויות למידה, הסכמת מנחה, אישור ועדת דוקטורט מחלקתית בכפוף לתקנון הרשות ללימודים מתקדמים (לימודי תואר שלישי).

מסלול לימודי מחקר מקדים

המסלול מיועד למועמדים המבקשים להירשם ללימודי מחקר מקדים בשביל להשלים את עבודת התזה למ"א.

תנאי קבלה:
א. בעל תואר "מוסמך" ללא עבודת תזה ממוסד אקדמי מוכר בציון סופי של 85 לפחות ובכפוף לתקנון הרשות ללימודים מתקדמים.

ב. הסכמה בכתב ממנחה אשר מסכים להנחותו בעבודת התזה המחקרית.

דרישות המסלול:
א. השלמת כתיבת עבודת תזה מחקרית.
ב. סטודנטים עשויים להתבקש, על פי המלצת הועדה המחלקתית ללימודי התואר השלישי או המנחה, להירשם ללימודי השלמה.

הקורסים בלימודי ההשלמה יותאמו לכל מועמד על פי נתוניו האקדמיים האישים.

יש לציין כי סיום הלימודים במסלול זה אינו מהווה קבלה אוטומטית ללימודי תואר שלישי.

קבלה ללימודי תואר שלישי מותנית בתנאי קבלה שנזכרו לעיל.

שנתון תואר שלישי במחלקה ללקויות למידה תשפ״ה – המחלקה ללקויות למידה