תואר שני במחלקה לחינוך מתמטי – מידע כללי ומערכת שעות
יו"ר וועדה לתואר שני פרופ' אורן גולן ongolan@gmail.com
הרשמה לתשפ"ו: 5.2.25 עד 4.9.25
מטרות הלימודים
המחלקה לחינוך מתמטי פותח הזדמנויות מגוונות להכשרה, העמקה והעשרה מקצועית ומחקרית בתחומים הבאים:
- הבנה של תהליכי למידה והוראה של מתמטיקה ברמות שונות ובגילאים שונים
- מאפיינים קוגניטיביים, ניורו-קוגניטיביים של חשיבה מתמטית
- תהליכים חברתיים בכיתה מתמטית
- פיתוח ויישום כלים טכנולוגיים המיועדים ללמידה ולהוראה של מתמטיקה
- תכניות לימודים, חומרי למידה וכלי הערכה במתמטיקה
- גישות שונות להוראת המתמטיקה המתאימות לאוכלוסיות מגוונות
- פיתוח מומחיות מורים ומורי מורים למתמטיקה
- הוראה ולמידה של המתמטיקה במסגרות שונות
- גישות מגוונות למחקר מתקדם בחינוך מתמטי בגישות שונות ובתחומים מגוונים
כול התחומים ישלבו תכנים מענפי מתמטיקה שונים הכוללים אריתמטיקה, אלגברה, גיאומטריה, חדוו"א וסטטיסטיקה.
תכניות הלימוד
המחלקה לחינוך מתמטי (https://edu.haifa.ac.il/המחלקה-לחינוך-מתמטי) מציעה שני מסלולי לימוד: מסלול א' בהיקף של 28 שעות שבועיות סמסטריאליות (שש"ס) + 8 שעות תיזה עם כתיבת עבודת גמר מחקרית, מסלול ב' בהיקף של 36 שעות שבועיות סמסטריאליות (שש"ס) ומבחן גמר. המסיימים יהיו מוסמכי הפקולטה לחינוך ויהיו זכאים לתואר M.A. בחינוך מתמטי.
חדש במחלקה – תכנית מואצת תואר שני בשנה קלנדרית אחת (שלושה סמסטרים: סמסטר א', סמסטר ב', סמסטר קיץ).
לימודי תואר שני עם תעודת הוראה
במחלקה לחינוך מתמטי קיים נתיב המשלב לימודי תואר שני עם לימודי תעודת הוראה. התכנית מזכה בפטור משכר לימוד על לימודי תעודת הוראה.
תכניות אינטרדיסציפלינריות
במחלקה לחינוך מתמטי מוצעות שתי תוכניות אינטרדיסציפלינריות:
- מסלול אישי במתמטיקה וחינוך – התוכנית במסלול א' בלבד בהיקף של 40 שעות שבועיות סמסטריאליות המסיימים זכאים לתואר MA בחינוך מתמטי במסלול אישי מתמטיקה וחינוך.
- התכנית לקשיים ולקויות למידה בחשבון ובמתמטיקה
 התכנית הינה משותפת למחלקה לחינוך מתמטי ולמחלקה ללקויות למידה, ומציעה שני מסלולים: מסלול א' בהיקף של 36 שעות שבועיות סמסטריאליות (שש"ס) עם כתיבת עבודת גמר מחקרית, ומסלול ב' בהיקף של 44 שעות שבועיות סמסטריאליות (שש"ס) עם כתיבת פרויקט סיום. הקבלה לתכנית מותנית בקבלה למחלקה ללקויות למידה ולמחלקה לחינוך מתמטי (בכל מחלקה לפי התנאים המקובלים בו). המסיימים יהיו מוסמכי הפקולטה לחינוך ויהיו זכאים לתואר M.A. בקשיים ולקויות למידה בחשבון ובמתמטיקה. המועמד צריך להירשם לשתי המחלקות: המחלקה לחינוך מתמטי והמחלקה ללקויות למידה
- התמחויות:
- התמחות בטכנולוגיות בשירות החינוך המתמטי: התוכנית מיועדת למתעניינים במחקר, פיתוח, עיצוב והפעלה של טכנולוגיות קיימות וחדשות בלמידה, הוראה, והערכה של עבודת לומדים במתמטיקה. התכנית מתאימה למורים למתמטיקה המעוניינים לפתח קריירה אקדמית כחוקרים, או כמורים מובילים בתחום של טכנולוגיות בכיתת המתמטיקה בכל הרמות והגילאים.
- התמחות בהדרכה ובריכוז מקצוע המתמטיקה: התמחות יחידה בתחומה בארץ, המיועדת למתעניינות ולמתעניינים בפרקטיקה ובמחקר הקשורים בהדרכה, ריכוז, הובלה פדגוגית והנחיית עמיתים בחינוך מתמטי. התמחות זו מכוונת להעמקת הידע, פיתוח מיומנויות, והרחבת ההבנה החינוכית של מורות ומורים למתמטיקה, המעוניינים להשתלב בתפקידי הובלה פדגוגית בהוראת המתמטיקה במערכת החינוך – כמדריכות ומדריכים, רכזות ורכזי מקצוע, מובילי קהילות מקצועיות, ומנחי עמיתים בתחום החינוך המתמטי. לימודים בתכנית יכולים לסייע לבוגריה להשתלב בתפקידי הדרכה והובלה פדגוגית, כגון הדרכת מורים במסגרת משרד החינוך, ריכוז מקצוע המתמטיקה בבתי הספר, והובלת קהילות מקצועיות של מורי מתמטיקה.בנוסף, ההתמחות פותחת בפני הלומדות והלומדים אפשרויות להמשיך למחקר מתקדם במסגרת תארים מתקדמים, בנושאים הקשורים בהוראת המתמטיקה, בהובלה פדגוגית, ובהתפתחות מקצועית של מורים, מדריכים ומובילים בתחום החינוך המתמטי בבתי הספר ובמערכת החינוך.
- התמחות בלמידה, מוח וחינוך: ההתמחות משלבת בין שלושה תחומי ידע מרכזיים: מדע מוח והעצב (neuroscience), חינוך, פדגוגיה ודידקטיקה , פסיכולוגיה (כולל, פסיכולוגיה התפתחותית, חינוכית, קוגניטיבית, נוירופסיכולוגיה, ופסיכולוגיה ביולוגית).
- התמחות בחשיבה והתמחות מתמטית בגיל הרך
תואר שני במחלקה לחינוך מתמטי – מידע כללי
| קודים לרישום: | ||
| המסלול | מסלול א' | מסלול ב' | 
| המחלקה לחינוך מתמטי | 317201-25-01 | 317202-25-01 | 
| המחלקה לחינוך מתמטי (תואר בשנה) | 317202-25-08 | |
| מסלול אישי מתמטיקה וחינוך | 317206-25-01 | |
| התכנית לקשיים ולקויות למידה בחשבון ובמתמטיקה | 317201-25-03 | 317202-25-03 | 
| התמחות בטכנולוגיות בשירות החינוך המתמטי | 317201-25-04 | 317202-25-04 | 
| התמחות בהדרכה ובריכוז מקצוע המתמטיקה | 317201-25-05 | 317202-25-05 | 
| התמחות בלמידה, מוח וחינוך | 317201-25-07 | 317202-25-07 | 
תנאי הקבלה
א. השכלה קודמת
1. מועמדים לחינוך מתמטי צריכים להיות בעלי
- תואר ראשון בחינוך מתמטי / הוראת מתמטיקה / הוראת המדעים
- תואר ראשון במתמטיקה, או במקצועות עתירי מתמטיקה בעלי תעודת הוראה
- תואר ראשון במתמטיקה, או במקצועות עתירי מתמטיקה ללא תעודת הוראה (לנתיב המשולב עם תעודת הוראה)
- תואר ראשון בחינוך / הוראה עם התמחות במתמטיקה (מאוניברסיטה או ממכללה)
- תואר ראשון בפסיכולוגיה עם עניין בקוגניציה, מוח וחינוך מתמטי (יידרשו השלמות בחינוך מתמטי)
2. מסלול אישי במתמטיקה וחינוך התוכנית במסלול א' בלבד בהיקף של 40 שעות שבועיות סמסטריאליות המסיימים זכאים לתואר MA בחינוך מתמטי במסלול אישי מתמטיקה וחינוך. יתקבלו לתוכנית זו בוגרי מתמטיקה בציון ממוצע של 80 לפחות. כמו כן, יעמדו בדרישות המחלקה הרגילות. המועמד יתקבל בשנה הראשונה ללימודיו לתכנית הרגילה בחינוך מתמטי. הקבלה למסלול האישי יקבע רק בסוף השנה הראשונה ללימודי התואר השני, וזאת בתנאי של מציאת מנחה וממוצע של 80 לפחות בשנה הראשונה. על המועמדים לעבור ראיונות קבלה.
3. התכנית לקשיים ולקויות למידה בחשבון ובמתמטיקה http://www.edu.haifa.ac.il/learning-dis. התכנית הינה משותפת למחלקה לחינוך מתמטי ולמחלקה ללקויות למידה, ומציעה שני מסלולים: מסלול א' בהיקף של 36 שעות שבועיות סמסטריאליות (שש"ס) עם כתיבת עבודת גמר מחקרית, ומסלול ב' בהיקף של 44 שעות שבועיות סמסטריאליות (שש"ס) עם כתיבת פרויקט סיום. הקבלה לתכנית מותנית בקבלה למחלקה ללקויות למידה ולמחלקה לחינוך מתמטי (בכל מחלקה לפי התנאים המקובלים בו). המסיימים יהיו מוסמכי הפקולטה לחינוך ויהיו זכאים לתואר M.A. בקשיים ולקויות למידה בחשבון ובמתמטיקה. המועמד צריך להירשם לשתי המחלקות: המחלקה לחינוך מתמטי והמחלקה ללקויות למידה.
4. התמחויות:
- התמחות בטכנולוגיות בשירות החינוך המתמטי
- התמחות בהדרכה ובריכוז מקצוע המתמטיקה
- התמחות בלמידה, מוח וחינוך
- התמחות בחשיבה והתמחות מתמטית בגיל הרך
מועמדים לכול התכניות יהיו בעלי תואר בוגר ממוסד מוכר להשכלה גבוהה העומדים בתנאים הבאים:
- ציון ממוצע 80 ומעלה בתואר ראשון עם ממוצע 76 ומעלה בקורסים מתמטיים.
- בוגרי מקצועות עתירי מתמטיקה המתקבלים לנתיב המשלב תעודת הוראה – ציון ממוצע 76 ומעלה במקצועות מתמטיים ולפחות 30 ש"ס לימודים המתמטיקה ממסמך רישיונות הוראה של משרד החינוך.
ב. ראיונות אישיים
ועדת הקבלה במחלקה תדון בתיקי המועמדים ותהיה רשאית לזמן לראיון אישי במקרה הצורך.
ג. תנאי קבלה נוספים
- תלמידים שיסיימו את לימודיהם לתואר ראשון בשנה"ל הנוכחית יצרפו גיליון ציונים, אישור רשמי לממוצע הציונים (סופי או זמני), וכן אישור לגבי יתרת חובותיהם לתואר ראשון. אין אפשרות להתחיל את לימודי התואר השני ללא סיום חובות שמיעה בתואר הראשון.
- בעלי תואר ראשון ממוסד מוכר להשכלה גבוהה, ששפת ההוראה בו אינה עברית, יידרשו לעמוד בבחינת ידע בעברית ברמה הנדרשת על ידי האוניברסיטה כתנאי לקבלתם ללימודים.
- מועמדים בוגרי אוניברסיטאות מוכרות מחו"ל וכן בוגרי אוניברסיטאות בעלות שלוחות בישראל, אשר פועלות באישור המועצה להשכלה גבוהה, יחויבו לעמוד בהצלחה בבחינת ה- GRE, או בלימודי השלמה במסגרת התואר הראשון. פרטים נוספים על מבחן ה- GRE ניתן למצוא בתקנון לימודי תואר שני ובאתר GRE ( http://www.ets.org/gre).
ד. מילוי נספח מס' 5
מילוי נספח מס' 5 הינו חובה ויש למלא אותו בקפידה.
ה. השלמות
ועדת הקבלה המחלקתית רשאית להתוות תוכנית ללימודי השלמה למועמדים בעלי רקע אקדמי חסר. קורסי ההשלמה לא יימנו במספר השעות לתואר.
הערות
- ועדת הקבלה של המחלקתית תדון אך ורק במועמדים, שהעבירו מראש את כל החומר הרלוונטי כמפורט בתנאי הקבלה.
- אין כל התחייבות מצד המחלקה לקבל את המועמד/ת למסלול הלימודים שביקש, גם אם מילא את כל תנאי המינימום הנדרשים.
להורדת מערכת לימודים לשנה"ל תשפ״ד במחלקה לחינוך מתמטי – תואר שני, לחצו כאן (קובץ pdf, בחלון חדש)
 
								 
								 
								