קהילות חקירה פילוסופיות של תלמידי יסודי בחסות המגמה לפיתוח מערכות חינוך

ילדים במפגש במעגלתכנית ייחודיתתמונה ראשונה מהמפגש נפתחה ב-4 בנובמבר 2019 באוניברסיטת חיפה: במסגרת תכנית "דרך הרוח" בניהול ד"ר סיגל פרלמן וליאור פרלמן שבה מתקיימים לימודי מדעי רוח לתיכוניסטים, תיפתח לראשונה מסגרת של עשיית פילוסופיה במסגרת מתודת "פילוסופיה עם ילדים" באוניברסיטת חיפה זאת בשיתוף ובחסות הפורום האקדמי הישראלי לפילוסופיה עם ילדים שבמגמה לפיתוח מערכות חינוך בראשות ד"ר אריה קיזל, מחוז חיפה של משרד החינוך ועיריית חיפה.
קבוצה של עשרות תלמידי בתי ספר יסודיים דינור, חופית ושלווה יגיעו מדי יום שני בשתיים בצהריים עד שעות אחר הצהריים ויקיימו קהילות חקירה פילוסופיות במשך שנה שלמה. הקהילות יתקיימו בספריית הילדים של ספריית אוניברסיטת חיפה.
ד"ר אריה קיזל המכהן גם כנשיא האגודה הבינלאומית לפילוסופיה עם ילדים (ICPIC) מסר כי במסגרת קהילות חקירה פילוסופיות תלמידים צעירים משחקים עם רעיונות פילוסופיות בדיאלוג ביניהם וזאת כדי לשפר את יכולות החשיבה הביקורתית שלהם, החשיבה היצירתית והחשיבה האמפתית אחד כלפי השני.
קהילות חקירה פילוסופיות נהוגות מזה יותר מחצי מאה ב-60 מדינות ברחבי העולם וזאת במסגרת האגודה הבינלאומית לפילוסופיה עם ילדים. הם החלו כאשר פרופ' מתיו ליפמן מארה"ב טען והוכיח כי חשיבתם של ילדים רעננה יותר ומקורית יותר וכי הדמיון שלהם מאפשר להם להגיע לשאלות כמו מיטב הפילוסופים. בהמשך לרעיון שלו, החל להתפתח תחום דעת שלהם "פילוסופיה לילדים" ו"פילוסופיה עם ילדים" שמטרתו לא ללמד פילוסופיה ותולדות הרעיונות אלא "לעשות פילוסופיה" במסגרת מעגלים שבהם הילדים בוחרים על איזה שאלות לדון (בעקבות טקסט שמציע להם מנחה) ולאחר מכן מתנהל דיון שמטרתו לחדד את החשיבה, לתקן רעיונות, להעלות נימוקים וטיעונים ולחשוב "מחוץ לקופסא".
ד"ר קיזל אומר "פילוסופיה עם ילדים היא מעין מכון כושר לחשיבה של הילדים. חשוב להתחיל בכך מגיל צעיר משום שאז הילדים לא מקובעים – כמו המבוגרים – בכל מיני רעיונות סגורים שלא מאפשרים להם לחשוב יצירתית ובעיקר ביקורתית. אני מברך את דרך הרוח בראשות בני הזוג פרלמן היזמים והדוחפים, מנהל מחוז חיפה של משרד החינוך, ד"ר סער הראל, את מנהלי בתי הספר שתלמידיהם ישתתפו ואת עיריית חיפה על החיבור המעולה עם המגמה לפיתוח מערכות חינוך והפורום האקדמי הישראלי לפילוסופיה עם ילדים במטרה להוכיח כי עידוד חשיבה היא מתודה פדגוגית רלוונטית יותר למאה ה-21 וכי עלינו להיפרד מלמידה לצורך מבחן ולעבור לעידוד חשיבה וכאמור מגיל צעיר".

תמונה שנייה מהמפגש

באתר זה נעשה שימוש בתמונות מתוך מאגרי התמונות Thinkstockphotos Shutterstock istockphoto
Menu