גלית נגריהחוג לחינוך מתמטי מברך את תלמידת המחקר גלית נגרי-חדיף (בהנחיית פרופ' מיכל ירושלמי) על זכייתה בפרס מאמר מצטיין לחוקר צעיר בכנס Mathematics Education in the Digital Age. הכנס התקיים בספטמבר 2018 בקופנהגן, דנמרק.

גלית זכתה בפרס על המאמר Symbolic sketching: A challenge for online assessment in an interactive multiple - representation environment

רחל סגינרהפקולטה לחינוך מברכת את פרופ' רחל סגינר, פרופ' אמריטה מהחוג לייעוץ והתפתחות האדם ודיקנית לשעבר של הפקולטה, לרגל קבלת תואר ד"ר לשם כבוד מהאוניברסיטה הקתולית בפרו.

רחל תרמה מבחינה מדעית לפיתוח מושג אוריינטציית עתיד תוך התייחסות לרלוונטיות הקוגניטיבית/מוטיבציונית שלו בהסבר הפסיכולוגי של ההתנהגות האנושית.

בזכות תרומתה המדעית הייחודית הוענק לרחל תואר זה.

סמליל זכייההפקולטה לחינוך מברכת את חברי הסגל לרגל זכיתם:

  • פרופ' מיכל ירושלמי, החוג לחינוך מתמטי: ״הערכה מעצבת דיגיטלית של חשיבה מתמטית : חקר השפעה של משוב אישי מקוון״

  • פרופ' רוזה לייקין, החוג לחינוך מתמטי: ״ניתוח מומחיות המורים הקשורה לדירוג אתגר מתמטי בכיתות מתמטיות הלומדות מתימטיקה ברמה של 5 יח"ל״

  • ד"ר שרונה ט. לוי, החוג ללמידה, הוראה והדרכה, החוג לייעוץ והתפתחות האדם: ״חומר רב תנועה: למידת מדעים דרך בניית מודלים חישוביים של מערכות מורכבות״ וזכייה בפרס פרידנברג על ההצעה המצויינת בתחום החינוך

  • ד"ר עמית ישר, החוג לחינוך מיוחד: ״חקירה של קשב חזותי ולמידה תפיסתית באפקט ה'התקהלות' בתפיסה חזותית״

  • ד"ר ענת פריאור, החוג ללקויות למידה, בשיתוף עם ד"ר תמר דגני מהחוג להפרעות בתקשורת: ״ואחד(1), שתיים(2) ,ת'רי(3): השפעות בין שפתיות ותפקודים ניהוליים בעיבוד שפה שלישית״

ישר כח על הישג מרשים זה

כן יירבו!
ד״ר עמית ישרהחוג לחינוך מיוחד והפקולטה לחינוך מברכים את ד״ר עמית ישר על זכייתו במענק מחקר מקרן ה-ISF על הצעת מחקרו "חקירה של קשב חזותי ולמידה תפיסתית באפקט ה׳התקהלות׳ בתפיסה חזותית".

כריכת הספרבספר ייחודי זה מומחים שהינם קלינאים וחוקרי פסיכותרפיה בוחניםDeveloping the Therapeutic Relationship cover איך הטכניקה הטיפולית והיחסים הטיפוליים הינם ארוגים זה בזה. מתוך מגוון "עדשות" תיאורטיות ומחקריות ובהתייחס למודלים שונים של פסיכותרפיה הכוללים פסיכותרפיה פסיכודינמית, פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית ((CBT, פסיכותרפיה ממוקדת רגש (EFT), וטיפול משפחתי קצר-מועד, כותבי הפרקים בספר דנים בגורמים שמשפיעים על תוצאות הטיפול. המקרים הקליניים המרתקים מספק תיאורים חיים של התהליכים, המדגימים איך פסיכותרפיסטים מצליחים לפתח את היחסים הטיפוליים ולקבל החלטות קריטיות רגע-לרגע במהלך פסיכותרפיה.

התפתחות היחסים התרפויטיים: אינטגרציה של חקר מקרים, מחקר ופרקטיקה. עורכות: אוריה תשבי והדס ויסמן (הוצאת APA, 2008).

לצפייה בפלאייר הפרסומי של הספר לחץ כאן (חלון חדש)

Developing the Therapeutic Relationship: Integrating Case Studies, Research, and Practice
Edited by Orya Tishby and Hadas Wiseman
APA books, Washington, DC, 2018, 360 pages.

 

 

In this unique book, master clinicians and psychotherapy researchers examine how technique and the therapeutic relationship are inseparably intertwined. Using a variety of theoretical and research “lenses” and drawing on various models of psychotherapy including psychodynamic therapy, cognitive–behavioral therapy, emotion focused therapy, and brief family therapy, the contributors discuss the factors affecting client outcomes. Engaging case studies bring these processes to life by demonstrating how successful therapists negotiate the relationship and make key moment to moment decisions.


In blending research findings with clinical observation, this volume describes and vividly illustrates what both clinicians and researchers need to know about the therapy relationship. It documents what one needs to know in understanding how therapy works, regardless of one’s orientation.
Marvin R. Goldfried PhD, Distinguished Professor of Psychology, Stony Brook University, Stony Brook, NY

All roads lead to the therapeutic alliance, and Tishby and Wiseman’s masterly compendium of clinical cases shows us the many ways of getting there. Infused with a spirit of methodologic pluralism and an urge to “pull apart the fabric” of the therapeutic relationship to understand its patterns, these cases bring clinicians, educators, and researchers deeply into the nuances and complexity of that unique connection and demonstrate the clarity and sensitivity needed to find attunement and empathy.
Richard F. Summers, MD, Clinical Professor of Psychiatry, Senior Residency Advisor, Perelman School of Medicine, University of Pennsylvania, Philadelphia

In this important book, Tishby and Wiseman have gathered influential figures from diverse theoretical orientations to identify the research base of the psychotherapy relationship on treatment process and outcome. What makes this book unique is its emphasis on the immediacy of the therapeutic encounter to illustrate how specific therapist responses to specific client statements are grounded in research. This is essential reading for teachers, supervisors, and students of psychotherapy but also for veteran psychotherapists who will experience validation for what they are already doing, learn new ways to develop and enhance relationships with their clients, and appreciate the contribution of recent psychotherapy research to their daily work.
Abraham W. Wolf, PhD, Professor Emeritus of Psychology in Psychiatry, Case Western Reserve University, Cleveland, OH

This compelling volume brings us clinically rich chapters by distinguished clinician–researchers, offering fresh and useful perspectives on our work with the psychotherapy relationship. A fascinating report from the cutting edge of our profession and a unique and practical resource for clinicians and researchers at all levels, from trainees to senior practitioners.
Robert L. Hatcher, PhD, Director, Wellness Center, Graduate Center–City University of New York, New York

 

ד״ר אריה קיזלברכות חמות לד"ר אריה קיזל, ראש המגמה לפיתוח מערכות חינוך בחוג ללמידה, הוראה והדרכה על כך שהקרן הקנדית  Social Sciences and Humanities Research Council of Canada (SSHRC) אישרה את הצעת הפרויקט והמחקר שלו יחד עם שותפים בקנדה, בגרמניה ובהולנד.
הקרן תממן את הפרויקט שיעסוק במחקר של שימוש ברומנים גרפיים אודות השואה ככלי להוראה דיאלוגית של השואה. הפרויקט יכלול בשלב הראשון סדנת מחקר במחנה הריכוז לנשים ראוונסברוק (RAVENSBRÜCK) שבגרמניה שבה ישתתפו סטודנטים מכל המדינות המשתתפות בפרויקט המחקר ובהם סטודנטים לתואר שני מהחוג ללמידה, הוראה והדרכה.
הפרויקט יתרכז באפשרות קיום קהילות חקר פילוסופיות עם לומדים תוך שימוש ברומנים גרפיים ובין היתר ישתתפו בו גם המחברים של הרומנים הגרפיים. בשלבים הבאים יתרחב הפרויקט לכלל מחקר אודות התפיסות של סטודנטים להוראה ושל מורים בשדה, כמו גם של תלמידים בבתי ספר תיכוניים, סביב נושא השימוש ברומנים גרפיים בשיעורים הנוגעים לנושא השואה ומלחמת העולם השנייה.

מיכל דבירברכות למיכל דביר, תלמידת מחקר במגמה לטכנולוגיות בחינוך, בחוג ללמידה, הוראה והדרכה, בהנחייתם המשותפת של פרופ' דני בן-צבי וד"ר יותם הוד. מיכל נבחרה לתוכנית היוקרתית עמיתי עזריאלי לשנים 2018-2021. תוכנית עמיתי עזריאלי הוקמה על מנת לקדם מצוינות אקדמית בתארים מתקדמים במוסדות המוכרים להשכלה גבוהה בישראל. התוכנית בוחרת את סטודנטים הטובים והמוכשרים ביותר מישראל ומחו"ל, ומעניקה להם תמיכה כלכלית נדיבה, שמטרתה לאפשר להם לפתח את מחקרם בד בבד עם האפשרות לצמוח ולהתפתח כמנהיגים בתחומם. הקרן שמה לה למטרה ליצור קבוצה מובילה של אנשי מקצוע ואקדמיה שתעשיר את משאב ההון האנושי האקדמי והטכנולוגי בישראל.


מיכל מספרת על מחקרה: חשיבה עם מודלים ומידול סטטיסטיים

בעוד שתחום הסטטיסטיקה נתפס פעמים רבות כתחום דעת טכני, מתמטי, מורכב, השמור למעטים, עידן המידע הנוכחי מחייב את אזרחי המחר לפתח מגוון רחב של כישורים סטטיסטיים, כגון הערכה ביקורתית של ייצוגים ויזואליים וקבלת החלטות מבוססות נתונים בתנאים של אי-וודאות. כל אילו ניתנים לפיתוח גם ללא שימוש בפרוצדורות או חישובים פורמליים. מחקר הדוקטורט שלי מצטרף למאמץ הגלובלי הנעשה בשנים האחרונות בתחום החינוך הסטטיסטי, שמטרתו פיתוח סביבות למידה מוגברות טכנולוגיה ופדגוגיות חדשניות, שיענו על אתגר זה, כחלק מפרויקט קישורים – פרויקט עיצוב ומחקר ארוך טווח בהנהגתו של פרופ' דני בן-צבי (החל מ- 2005), שמטרתו פיתוח חשיבה סטטיסטית של לומדים צעירים. המחקר שלי מתמקד בהיבט מרכזי של חשיבה סטטיסטית בלתי פורמלית: חשיבה עם מודלים ומידול סטטיסטיים. על אף מרכזיותו, הבנה מעמיקה יותר של מאפייני חשיבה עם מודלים ומידול סטטיסטיים היא חיונית, על מנת שניתן יהיה לרתום את מלוא הפוטנציאל הפדגוגי שגלום בה. בפרט, מחקרי מציע מסגרת תיאורטית המתרגמת את תהליך המידול הסטטיסטי הסבוך לשלושה תתי תהליכי מידול נפרדים, אם כי לא בלתי תלויים: תהליך פיתוחו ושיפורו של מודל המייצג השערה, מודל המייצג נתונים, ומודל שמייצג את אופן ההשוואה ביניהם. מבין השלושה, אני מצביעה במיוחד על חשיבותה של פעולת ההשוואה ומתעניינת בתפקיד החיוני של פעולה זו. טענתי היא שפעולת ההשוואה מתפקדת כזרז ללמידה ולחשיבה, ומעודדת המשך שיפור ועידון של שני סוגי המודלים האחרים.



כמה מילים על עצמי

אני בעלת תואר ראשון במתמטיקה מהטכניון, ותואר שני בחינוך מתמטי באוניברסיטת חיפה (בהצטיינות יתרה, בהנחיית פרופ' דני בן-צבי). במקביל ללימודי עבדתי כמורה, במגוון מסגרות – בעיקר כמורה לפסיכומטרי ביואל גבע וכמתרגלת בטכניון. במסגרת עבודתי נחשפתי לקשיים, שחווים לומדים מבוגרים, שהחלו כבר בגיל צעיר הרבה יותר ולא טופלו היטב. חשיפה למחקרים הרותמים פדגוגיות חדשניות של למידה פעילה, שימת הלומד במרכז, מתן מקום לביטוי אישי והצמחת רעיונות, עודדה אותי להאמין כי הבסיס לפתרון הוא פיתוח סביבות למידה מתאימות ויישומן כבר בכיתות המקודמות. בפרט, העשייה המחקרית של פרויקט קישורים השתלבה היטב עם האני מאמין שהתחלתי לפתח, ובזכות צוות המחקר, שאני זוכה לעבוד איתו, מתאפשר לי כל יום מחדש להמשיך ולפתח את רעיונותיי. מטרתי היא להמשיך בעשייה המחקרית ולשלב בה המשך הוראה של אוכלוסיות מגוונות, ובפרט מורים, על מנת לפתח תובנות תיאורטיות ולהתנסות ביישומן.

ד״ר אריה קיזלראש המגמה לפיתוח מערכות חינוך בחוג ללמידה, הוראה והדרכה, ד׳׳ר אריה קיזל, המשמש גם כנשיא האגודה הבינלאומית לפילוסופיה עם ילדים פירסם ביום שישי, 22 ביוני 2018, מאמר נרחב במוסף "הארץ" על היעדרה של פילוסופיה לילדים ממערכת החינוך הישראלית. במאמר מנתח ד"ר קיזל את ה"פדגוגיה של פחד" המנהלת את המערכת ואשר לדבריו מונעת, כבר שנים רבות, הכנסתן של תוכניות לעידוד חשיבה ביקורתית ויצירתית של ילדים וילדות צעירים/ות כפי שמקובל ביותר מ-60 מדינות בעולם כבר יותר מחצי מאה.


לקריאת המאמר באתר "הארץ" (בחלון חדש)
לקריאת המאמר בבלוג של ד"ר קיזל (בחלון חדש)
לאתר הפורום האקדמי הישראלי לפילוסופיה עם ילדים באוניברסיטת חיפה (בחלון חדש)

העיר לונדון עם סמליל הכנסאנו שמחים לברך את חברי וחברות  הסגל, הסטודנטים והסטודנטיות והבוגרות של המגמה לטכנולוגיות בחינוך, החוג להוראה, למידה על ההשתתפות הפעילה בכנס מדעי הלמידה הבינלאומי - 3th International Conference of the Learning Sciences (ICLS).

הכנס יתקיים ב 23-27 ליוני, 2018 בלונדון.

אנחנו מאחלים הצלחה רבה למציגים, למציגות ולשותפיהם:
פרופ' דני בן-צבי, ד"ר שרית ברזלי, מיכל דביר,  ד"ר אילנה דובובי, ד"ר יותם הוד, אסנת זוהר, חוה בן-חורין, ד"ר שרונה ט. לוי, ד"ר שירי מור-הגני, ד"ר עדי קידרון, פרופ' יעל קלי וד"ר אורנית שגיא


Mor-Hagani, S. & Barzilai, S. (2018). Reflecting on Epistemic Ideals and Processes: Designing Opportunities for Teachers’ Epistemic Growth. Paper to be presented at the 13th International Conference of the Learning Sciences (ICLS), London, UK.

Duncan, R. G., Chinn, C. A., & Barzilai, S. (2018). Problematizing and expanding our conceptualization of evidence in science instruction. Paper to be presented at the 13th International Conference of the Learning Sciences (ICLS), London, UK.

Chinn, C. A., Duncan, R. G., Barzilai, S. & Rinehart, R. (2018). Analyzing Epistemic Growth: Applying the AIR Model to Promote and Analyze Epistemic Cognition. Full day workshop at the 13th International Conference of the Learning Sciences (ICLS), London, UK.

Hod, Y., Ben-Zvi, & Dvir, M. (2018). Interconnecting Knowledge, Experience, and Self in Humanistic Knowledge Building Communities. Paper to be presented at the 13th International Conference of the Learning Sciences (ICLS), London, UK.

Hod, Y., Yuan, G., Zhou, H., & Zhang, J. (2018). Taking on the Challenges of Learning in the Digital Age:

Grade 5 Students’ Mindsets and Strategies in Knowledge Building Communities. Paper to be presented at the 13th International Conference of the Learning Sciences (ICLS), London, UK.

Anderson, E., Gupta, A., Philip, T., Markauskaite, L., Kali, Y., Goodyear, P., Hjorth, A., & Levrini, O. (2018). Knowledge Analysis Outside the STEM Classroom. Symposium at the 13th International Conference of the Learning Sciences (ICLS), London, UK.

Kidron, A., Eylon, B-S., Gerard, L., Toutkoushian, E., Ryoo, K., Bedell, K., Swearingen, A., Clark, D., Virk, S., Barnes, J., Adams, D., Ben-Horin, H., Kali, Y., Tal, T., Sagy, O., Acosta, A., Slotta, J., Matuk, C.,  Hovey, C.,  Hurwich, T., Sarmiento, J. P., Chiu, J., Bywater, P., Hong, J., Osborne, J., Laurillard, D. (2018). Knowledge Integration in the Digital Age: Trajectories, Opportunities and Future Directions. Symposium at the 13th International Conference of the Learning Sciences (ICLS), London, UK.

Zohar, A.R. & Levy, S.T. (2018). The ELI-Chem Simulation: Grasping Chemical Bonding by the Hands. In D. Abrahamson (chair), Moving Forward: In Search of Synergy Across Diverse Views on the Role of Physical Movement in Design for STEM Education. In Rethinking learning in the digital age: Making the Learning Sciences count: The International Conference of the Learning Sciences (ICLS) 2018. London: International Society of the Learning Sciences.

Zohar, A.R. & Levy, S.T. (2018). Making Energy Easy: Interacting with the Forces Underlying Chemical Bonding Using ELI-Chem Simulation. Poster to be presented at the 13th International Conference of the Learning Sciences (ICLS), London, UK.

Dubovi, I., Levy, S.T., Levy, M., Zuckerman-Levin, N., & Dagan, E. (2018). “But we don’t have Beta-cells”: Agent-based models to support Health Education. In Rethinking learning in the digital age: Making the Learning Sciences count: The International Conference of the Learning Sciences (ICLS) 2018. London: International Society of the Learning Sciences.

הרצאה ביום הפתוחביום רביעי שעבר התקיים במרחב הלמידה העתידי (FLS) בפקולטה לחינוך היום הפתוח של המגמה לטכנולוגיות בחינוך (בחלון חדש), ובמהלכו סטודנטים וחברי סגל השתתפו בפעילויות מגוונות: פעילות בתחנות שהוכנו על ידי הסטודנטים, הצגות ודיונים בתהליכים ובתוצרים של הלמידה במגמה, הצגה של שולחן החול הממוקם במרחב הלמידה העתידי, ועוד. באירועים השונים נכחו סטודנטים, אנשי סגל ומועמדים ללימודים במגמה. במסגרת האירוע התקיימו שני טקסים חגיגיים של חלוקת מלגות לסטודנטים וסטודנטיות מצטיינים במגמה - טקס חלוקת מלגת יעקב דון ז"ל, בו חולקו מלגות לפרויקט גמר מצטיין וכן תעודת ציון לשבח לפרויקט מצטיין נוסף, וטקס חלוקת מלגות קרן סילבר, ובו חולקו מלגות לעשרה תלמידי מחקר מצטיינים לתואר שני ושלישי.

לצפייה בתמונות מהיום הפתוח לחץ כאן (בחלון חדש)

הצות בסיור
צוות המחקר בנושא למידת מורים חדשים (מענק הקרן הלאומית למדעים 1049), יצא לסיור בבית הספר "אל-ראזי" בטמרה. בית ספר שזכה בפרס משרד החינוך לקליטה מיטבית של מורים חדשים. בבית הספר זכה צוות המחקר להדרכה ממנהלת ביה"ס, גב' סמאח עואד, דוקטורנטית בחוג ללמידה הוראה והדרכה. סמאח, מנהלת מצטיינת, הסבירה על בניית צוות המורים וקליטת מורים חדשים בבית הספר. בית הספר הממוקם באחת השכונות החלשות בטמרה, מתמודד בהצלחה עם אתגרים חברתיים וכלכליים עמוקים. הוא הפך לחממה חברתית לתלמידים והורים ומהווה דוגמא עבור כל מערכת החינוך (לכתבה על ביה"ס, ולסרטון אודותיו). רשמי הסיור נשארו איתנו והדגימו כיצד אשת חינוך נחושה עשויה לבצע שינוי עמוק ורב-השלכות לא רק בביה"ס אלא גם בסביבתו. תמונה מהסיור1
תמונה מהסיור2

מדליהתלמידי ותלמידות המגמה אשר זכו במלגות על שם רחל ואליעזר סילבר לשנת תשע"ח, הם:

Epistemic Thinking in the Context of a Strategy Game: The Roles of Gaming Expertise and Disciplinary Expertise

נעמה אדרי

פיתוח אוריינות חישובית באמצעות פעילויות מחשב ללא מחשב בקרב ילדי גן

ביאן מסארוה

למידת ביולוגיה בגישת מערכות מורכבות באמצעות חקר מודלים המייצגים חמש רמות במדרג הביולוגי בקרב תלמידי חטיבת ביניים

שני גולדשטיין

ביטויי אי וודאות של תלמידים צעירים במהלך הסקה סטטיסטית בלתי פורמלית ומידול

אורנה וקנין

הבנת הקשר בין התנהגויות נהיגה ודפוסי תנועה בצפיפות: השוואה בין למידה באמצעות התנסות בסימולציה שיתופית לבין למידה בשיטה מסורתית

תמר גבאי

למידת תיאוריה דרך מעשה: טרנספורמצית למידה ברמת תואר שני דרך נקודת מבט של מייקרס

בוריס איבינדר

חומר רב בתנועה: למידת מדעים מתוך בנייה של מודלים חישוביים של מערכות מורכבות

ג'נאן סאבא

הטמעת חדשנות בבתי ספר: כיצד לתמוך בדינמיקה פרודוקטיבית של שותפויות עיצוב בין חוקרים לצוותי חינוך

מאיה בנישו

הבנייה של זהויות אישיות וחברתיות בלימודי תרבות יהודית-ישראלית

איתן כהן

התפקיד של השוואת מודלים בשיקולי החשיבה של לומדים צעירים עם מודלים ומידול סטטיסטיים בלתי פורמאלים

מיכל דביר

 

תלמידות המגמה לטכנולוגיות בחינוך, אשר זכו במלגה ובציון לשבח על שם יעקב דון ז"ל לשנת תשע"ח, הן:


שירה זיליקוביץ זכתה במלגה ע"ש יעקב דון ז"ל על פרוייקט הגמר שעיצבה: "טוב לכתוב"

סיגל נוימן זכתה בציון לשבח ע"ש יעקב דון ז"ל על פרוייקט הגמר שעיצבה: "סיפורי סבתא"

רחל ואליעזר סילבר ז"ל ראו בהוראה ובחינוך אמצעי להשגה של עצמאות כלכלית ורוחנית, הן ברמה האישית והן ברמת הכלל, ופעלו לשם כך במהלך חייהם. קרן ההנצחה אשר הוקמה בשנת 2014 מתוך עזבונם, שמה לה למטרה לבטא את רוחם זו. לאור הישגיה האקדמיים יוצאי הדופן של המגמה לטכנולוגיות בחינוך, הישגים שבזכותם נבחרה על ידי משרד החינוך והמועצה להשכלה גבוהה להוביל את מרכז המצוינות הישראלי (LINKS I-CORE) לחקר למידה בחברת המידע, בחרה בה קרן ההנצחה לשם מתן מלגות הצטיינות לתלמידי מחקר (תואר שני, שלישי ובתר-דוקטורט) זו השנה הרביעית.


יעקב דון ז"ל היה מורה ואיש משפחה מסור, תלמיד לקראת דוקטורט בפקולטה לחינוך, אוניברסיטת חיפה, במגמה לחינוך, חברה ותרבות, בהנחייתו של ד"ר אורן גולן. יעקב נרצח בפיגוע ירי בח' בכסלו תשע"ו (19.11.2015).
קרן דון, לזכרו של יעקב דון ז"ל הוקמה בשנת 2017 במטרה להנציח את יעקב דון ז"ל, ולבטא את רוחו של יעקב, שהיה איש חינוך בכל רמ״ח איבריו. אהב חינוך ומעל לכל אהב את תלמידיו. "איש של חינוך וחיוך", כפי שמתארים אותו חבריו.

טקסי הענקת המלגות יתקיימו עם סיום שנת הלימודים, ב 13.6.2018, במסגרת ה"יום הפתוח" של המגמה לטכנולוגיות בחינוך. הזוכים והזוכות ישתפו את הקהל במחקריהם ובפרוייקטי הגמר שעיצבו בקצרה.

המלגאית עם קמיליה וולנר שתי סטודנטיות לתואר שני בחוג ללמידה, הוראה והדרכה זכו בפרס דן וולנר לעבודות מחקר בתחום פילוסופיה עם ילדים. זו השנה הראשונה שהפרס מחולק מטעם הפורום האקדמי הישראלי לפילוסופיה עם ילדים במגמה לפיתוח פדגוגי של מערכות חינוך.
הפרס נתרם על ידי משפחתו של דן וולנר ז"ל שנכחה באירוע. קמיליה וולנר, אלמנתו אמרה: "אהובנו דני הלך לעולמו לפני שנתיים. מתוך רצון להנציח את זכרו וליצור המשכיות לעשייה המקצועית שלו, בחרנו להעניק מלגות צנועות לסטודנטים, שיציגו עבודות טובות בתחומים המקדמים ערכים דמוקרטים של שוויון, זכויות האדם ודו קיום- ערכים, שהיוו את תפיסת עולמו של דני. תפיסה שהיה בה תמהיל די נדיר של מחויבות עמוקה לגורל העם היהודי ומדינת ישראל  ובד בבד מחויבות לעשיית צדק ורגישות גבוהה לסבלם של אחרים, בני אנוש ועמים. העשייה המקצועית של דני נחלקה לשתי תקופות- בראשונה עסק בתחום הניהול והשיווק בתעשייה. שם קצר הישגים רבים והשניה - אליה הגיע אחרי משבר בריאותי, שהוביל אותו להחלטה לעסוק באופן ישיר בפעילות ש"תהפוך את העולם למקום טוב יותר".
קמיליה וולנר הוסיפה: "דני הקים את 'מיעוטים בישראל', חברה, שפעלה בשיתוף עם האיחוד האירופי וגורמים נוספים, לטובת קיום פעילויות המקדמות דו קיום, זכויות אדם והעצמת אוכלוסיות מוחלשות. במסגרת 'מיעוטים בישראל' היה שותף ומוביל של פרויקטים רבים ומגוונים בארץ ובמדינות הים התיכון, במרביתם השתתפו בני נוער וצעירים מחלקים שונים של החברה. אנו רואים בהענקת מלגות לאנשים צעירים, שבחרו לעסוק בנושאים אלו המשכיות לפועלו של דני בדרך להגשמת החלום "להפוך את העולם למקום טוב יותר".
דיקן הפקולטה לחינוך, פרופ' חנן אלכסנדר, אמר בטקס כי הוא רואה בפרס חשיבות מיוחדת בעיקר בגלל שהוא מוענק לשתי סטודנטיות שמשלבות מחקר אקדמי מעמיק עם עשייה רב-תחומית בשטח החינוך. ראש החוג ללמידה, הוראה והדרכה, פרופ' דני בן-צבי הודה למשפחת וולנר על נכונותה להעניק את המלגות כדי להנציח את רוחו המיוחדת של דן וולנר וברך את כלות הפרס על עשייתן האקדמית והחינוכית.
ראש המגמה לפיתוח פדגוגי של מערכות חינוך, ד"ר אריה קיזל ברך את זוכות הפרס: מרלן עבדאללה שחקרה את הפדגוגיה האלטרנטיבית ותפיסות המורות בבית הספר היסודי לבנות עיסאוויה במזרח ירושלים באמצעות תכנית פילוסופיה עם ילדים. מאמרה בתחום פורסם בכתב העת Journal of Philosophy in Schools ודורית קרשנר שכתבה עבודות מחקר על מושג המשמעות בהגותו של מתיו ליפמן, אבי פילוסופיה לילדים. קרשנר הציגה את עבודת המחקר שלה בכנס האירופי לפילוסופיה עם ילדים בגרץ שבאוסטריה באוקטובר 2017 ותציג באוגוסט הקרוב בכנס הבינלאומי של INPE שייערך בפקולטה לחינוך באוניברסיטת חיפה.
כלות הפרס הציגו את עבודותיהן בפני המשפחה, חברי הסגל והסטודנטיות לתואר שני במגמה לפיתוח פדגוגי של מערכות חינוך.

לאלבום התמונות של הענקת הפרס לחץ כאן (בחלון חדש)

לאתר המגמה לפיתוח פדגוגי של מערכות חינוך לחץ כאן (בחלון חדש)

תעודהברכות חמות למיה לויט פרנק שעבודת התזה שלה בהנחייתו של ד"ר אביהו שושנה התקבלה לפרסום בכתב העת Journal of Individual Psychology . הישג נפלא ומרשים.

כל הכבוד למיה ולאביהו. אנחנו מקווים שגם כותבי תיזות אחרים יילכו בעקבותיכם.

Levitt Frank, M., and Shoshana, A.  (Forthcoming) "It was a kind of Togetherness Feeling": An Exploration of Social Interest in Early Recollections. Journal of Individual Psychology

קהל המשתתפים בעיום העיוןיום העיון ״מדיה ומדיום״ נערך ביום רביעי ה 23.5.2018 בנוכוחות גדולה והשתתפות ערה של הסטודנטים משתי המגמות: לחינוך אלטרנטיבי, ולחינוך, חברה ותרבות. במהלך היום הסטודנטים הובילו דיונים פעילים על מגוון של סדרות טלוויזיה בשפות העברית, הערבית, והאנגלית. הדיונים התמקדו באופנים השונים בהם סדרות טלוויזיה בתרבות הפופלארית משקפות ומעצבות יחסי כוח בחברה, ממסגרות ביקורת חברתית, ומעניקות משמעות לצופים בהן. יום הדיונים הסתיים במושב מסכם בהנחיית ד״ר יותם חותם וד״ר אימן אגבאריה במטרה לשכלל את תובנות הסטודנטים מיום העיון ולקשור אותן לשדה החינוך. במושב זה, עלה הצורך בהגברת לימודי הרוח, התרבות, הפרשנות, האמנות, והאוריינות הביקורתית בחינוך בכלל, ובפקולטה לחינוך בפרט.

לצפייה בתמונות מיום העיון לחץ כאן (בחלון חדש)

לצפייה בהזמנה ליום העיון ״מדיה ומדיום״ לחץ כאן (בחלון חדש)

לטם פרי חזן ואריה קיזל"ההורים, הצמאים לשינוי בשיטות הלמידה, צריכים להפסיק לקבל את אופנת החדשנות הנמהרת בחיבוק חם. עליהם לדרוש חשיבה על חזון לפרופיל בית ספרי ייחודי - שלא יהיה מורכב רק ממלים ריקות מתוכן על למידה משמעותית - ותוכנית יישום ארוכת טווח. עליהם להבין שהאופנות החדשניות המזדמנות אמנם נמכרות בשיח מפתה של למידה משמעותית וחשיבה מחוץ לקופסה ונראות נפלא בעדכונים הבית-ספריים, אך הן עלולות לזרוק את הילדים ואת הצוות החינוכי לתוך כאוס תזזיתי. עליהם גם לדרוש דיווח על התקציבים המושקעים ביוזמות חדשניות נקודתיות, על מקורותיהם ועל סדרי העדיפויות החינוכיים שהם מכתיבים", כתבו ד"ר לטם פרי-חזן, ראש המגמה לניהול מערכות חינוך וד"ר אריה קיזל, ראש המגמה לפיתוח פדגוגי של מערכות חינוך בפקולטה לחינוך, בטור דעה שפורסם בעיתון "דה מרקר" (בחלון חדש).
שי אולשר ורוזה לייקיןהחוג לחינוך מתמטי מברך את חבריו על מינויים לבעלי תפקידים בכנס ICME 14 אשר יתקיים בשנגחאי ביולי 2020:
פרופ' רוזה לייקין על מינוייה ליו"ר משותף של קבוצת העבודה בנושא יצירתיות (TSG 59)
ד"ר שי אולשר על מינויו לחבר צוות בקבוצת העבודה בנושא הערכה (TSG 42)

שי אולשר ומיכל ירושלמייוזמה הקורמת עור וגידים בשנים האחרונות היא מערכת ממוחשבת שבמסגרתה פותרים התלמידים תרגילים בזמן השיעור ובכך מספקים למורה תמונת מצב עדכנית ופרסונלית בנוגע לרמתם, כמו גם הקשיים הספציפיים שעמם הם מתמודדים. מאחורי המערכת עומדים פרופ' מיכל ירושלמי וד"ר שי אולשר מהחוג לחינוך מתמטי באוניברסיטת חיפה, והמערכת החדשנית היא פרי של שיתוף פעולה בין משרד החינוך וקרן טראמפ. המערכת נמצאת כרגע בשלב פיילוט בכמה כיתות ברחבי הארץ. "המטרה במערכת הזו היא לקבל קצת יותר מידע על התלמיד מאשר אם הוא צדק או טעה", אומר ד"ר אולשר. "לכן אנחנו שואלים יותר שאלות שיש להן כמה פתרונות. מה שאנחנו מנסים לעשות זה לנתח את העבודה של התלמיד בצורה שתיתן לנו את המידע עליו, כך אנחנו יכולים להשוות בין התשובות ולנהל דיון שהוא מעבר לתשובה עצמה, ולהרחיב את היריעה. אני רוצה לאפשר את הדיון על התכונות המתמטיות של כל שאלה, וגם לאפיין את התשובות של התלמידים שלי".
אלי הורביץ, מנכ"ל קרן טראמפ: "שאלת מיליון הדולר של החינוך בכלל ושל חמש היחידות במתמטיקה בפרט היא איך ללמד ברמה גבוהה, בלי להתפשר, אבל בו בזמן לתת מענה אישי לכל תלמיד. מה יכולה לעשות מורה שהתלמידים בכיתה שלה לא מגיעים במידה אחת, כל אחד לומד וחושב אחרת, כל אחת עם היכולות והקשיים שלה? תוכנית המרא"ה של אוניברסיטת חיפה היא דרך קלינית חדשנית שרותמת את הטכנולוגיה של המאה ה-21 כדי להתמודד עם האתגר ולאפשר למורים גם ללמד ברמה גבוהה וגם לחנוך לנער לפי דרכו".

לקריאת הראיון באתר Ynet לחץ כאן (חלון חדש)

שולחן עבודהאתר חדש למגמה לפיתוח פדגוגי של מערכות חינוך הועלה לאתר החוג ללמידה, הוראה והדרכה:
https://sites.google.com/edu.haifa.ac.il/edu-sys-devel

האתר חושף את המועמדים לתכני המגמה, לקורסים החדשים והמחודשים, לחברי הסגל, לתנאי הקבלה ומנגיש את המגמה לקהל המתעניינים.
המגמה מיועדת לנשות ואנשי חינוך ולמתעניינים/ות בפיתוח פדגוגי של מערכות חינוך.

נורית נוביס דויטשהפקולטה לחינוך מברכת  את ד׳׳ר נורית נוביס דויטש, על זכייתה בפרס מהאגודה לחקר הדתות The Society for the Scientific Study of Religion ולרגל פרסום מחקרה בנושא הנשים החרדיות בעיתון "דה מרקר".

לקריאת פרסום המחקר בעיתון דה-מרקר לחץ כאן (בחלון חדש)

Menu