paul millerפרופ' פול מילר, מהחוג לחינוך מיוחד, היה חוקר יצירתי, איכותי ואמיץ.תמונה נוספת של פול עבודתו המוקפדת והיסודית נקטה עמדה מקורית בהתפתחות האוריינות אצל כבדי שמיעה. פול היה לא רק חוקר של שפה וקריאה בקרב כבדי השמיעה, אלא גם יוצר של דרכי התערבות בקהילה.

תרומתו לחקר כבדות שמיעה עד חרשות משמעותית ביותר ואף תרמה לקידום אוכלוסייה זאת במובנים רבים.

 פול כיהן כראש החוג לחינוך מיוחד בין השנים 2013-2019 ופעילותו רבת השנים בחוג הייתה מבורכת.

יהי זכרו ברוך

לקריאת הכתבה על מותו של פרופ׳ פול מילר מאתר כלבו (בחלון חדש)

Paul Miller: An Obituary



חברים מהפקולטה זוכרים את פול (לחץ כאן לקריאת כל דברי התנחומים והזכרונות)


 נרות נשמה על רקע שחור

ד״ר שרית ברזליברכות לד׳׳ר שרית ברזלי (המגמה לטכנולוגיות בחינוך, החוג ללמידה, הוראה והדרכה), שערכה ביחד עם קלרק צ'ין (Rutgers University, USA) גיליון מיוחד של כתב העת היוקרתי Educational Psychologist בנושא חינוך בעידן של "פוסט-אמת". מטרת הגיליון היא להציע גישות חינוכיות מגוונות להתמודדות עם אתגרי העידן הזה, בדגש של סוגיות מדעיות וסוציו-מדעיות.

המאמרים בגיליון מתמודדים עם בעיות שונות כגון הפצה של מידע כוזב, הכחשה של המדע, "תאי הד", התנגשויות בין גישות אפיסטמולוגיות, ועוד. במאמר המבוא, העורכים סוקרים ומנתחים את התגובה החינוכית לבעיות "פוסט-אמת" כפי שהיא משתקפת במאמרי הגיליון ובספרות החינוכית בשנים האחרונות.

כל המאמרים זמינים להורדה חופשית עד ה-25 בספטמבר.

אריה קיזלפרופ' אריה קיזל, ראש ההתמחות לתואר שני בפיתוח פדגוגי של מערכות חינוך בחוג ללמידה הוראה והדרכה התראיין בתכניתו של דודו ארז ב"כאן תרבות (בחלון חדש)" ביום שלישי 1/9/2020 לרגל פתיחת שנת הלימודים. הוא שוחח על ההבדל בין מה שמכונה "העברת חומר והערכים" ל"למידה שמכוונת לרכישת מיומנויות". כמו כן, על האפשרויות הגלומות הלמידה מחוץ לכותלי בית הספר.

תחילת דבריו של פרופ׳ קיזל החל מהדקה 01:02:00

איילת בכרברכות לבוגרת החוג, ד"ר איילת בכר, על קבלת משרה במסלול אקדמי בדרגת מרצה באוניברסיטה הפתוחה

איילת בכר ערכה מחקר לתואר שלישי בהנחיתה של פרופ' לילי אורלנד-ברק, בנושא:

Dynamics of knowledge supply and demand between university and workplace bodies in professional education curricula: The cases of teaching and social work.

נאחל הצלחה רבה לאיילת במשרה החדשה.

אנו גאים בך!

שירי לבויאלקראת פתיחת שנת הלימודים, ד"ר שירי לביא מהחוג למנהיגות ומדיניות בחינוך (המגמה לניהול מערכות חינוך) התראיינה במספר כלי תקשורת:

לחץ כאן להאזנה לראיון (בחלון חדש) בתכנית הבוקר של קלמן ליברמן ברשת ב', בנושא פתיחת שנת הלימודים בעולם בצל משבר הקורונה. על הפתרונות, המשמעויות, השונות - והדמיון בין מדינות.

לחץ כאן לצפיה בראיון ב-Ynet (בחלון חדש) בנושא החזרה ללימודים בעולם - בדגש על דנמרק, אוסטרליה וארה"ב.

 

שולחן משרדי עמוס ציודההתמחות מיועדת למעוניינים/ות להעשיר את הידע האקדמי והפרקטי שלהם בתחומי החינוך בהקשרים ארגוניים ופדגוגיים, לאנשי חינוך (מורים, מרכזים, מפקחים), לבוגרי תואר ראשון שאינם מתחום החינוך המבקשים להרחיב את מגוון לימודיהם בתחום החינוך.

ההתמחות שמה במרכז עיסוקיה את התוכן הפדגוגי של מערכות החינוך ואת האפשרות להעשירו ולפתחו בהתאמה לצרכי הזמן והמקום. לפיכך הלימודים בה יתרכזו בתוכן עדכני מהעולם החינוכי בארץ ובעולם שעוסק בתוכן הפדגוגי של מערכות חינוך בהיבט ישראלי ובהיבט בינלאומי.

לאתר ההתמחות לחץ כאן (בחלון חדש)

אדר בן אליהומאמר דעה של ד״ר אדר בן-אליהו באתר ׳גלובס׳ ובו מחשבות על מה חשוב לפתיחת הלימודים בצל הקורונה, המנעות מבידוד של קטינים, איכות ולא כמות בהוראה - שלא ייווצרו פערים לימודיים ל"דור הקורונה", ויציבות של מערכת החינוך.

להמשך הקריאה בכתבה המלאה לחץ כאן (בחלון חדש)

אריה קיזלבמסגרת הכנס הבינלאומי על "חינוך בעידן של אי ודאות" שמתקיים השבוע באוניברסיטת חיפה פרופ' אריה קיזל ומר גיא אורן דנו על פילוסופיה עם לומדים צעירים ככלי לפיתוח חשיבה בעידן של אי ודאות.

לחץ כאן לצפייה בהקלטת הדיון שהיה (בחלון חדש)



לילי אורלנדהפקולטה לחינוך מברכת את פרופ' לילי אורלנד-ברק, מהחוג ללמידה, הוראה והדרכה, על זכייתה במענק המדען הראשי של משרד החינוך למימון מחקר בנושא הכשרה של מורים להוראה מקוונת.

פרופ' אורלנד-ברק זכתה במענק ביחד עם פרופ' רון בלונדר, מהמחלקה להוראת המדעים, מכון ויצמן למדע. למחקר זה יש יָכְלָה לסייע למשרד החינוך בהבנת האתגרים בהכשרת מורים להוראה מקוונת ובגיבוש מדיניות תואמת להתמודדות עמה.

 

מאפייני ידע התנסותי של מורים מובילים לכימיה ואנגלית בתקופת הקורונה: לקראת פיתוח מודל להדרכה והכשרה להתנסות מעשית במרחב המקוון
תקציר המחקר:
מחקר גישוש אתנוגרפי זה נועד להניע תובנות ראשוניות, מבוססות ראיה, שיובילו לאיפיון  מרכיבי הידע ההתנסותי הדרוש בהכשרת פרחי הוראה במרחב הדיגיטלי. המטרה היא  להציע במחקר המשך מודל אופרטיבי לליווי מורים ולהתנסות מעשית בסביבה דיגיטלית. במסגרת הוועדה שעסקה בהכשרה והתפתחות מקצועית של מורים להוראה מקוונת, נוסחו עקרונות, הנותנים ביסוס תיאורטי רחב לסוגיות הקשורות בהתפתחות ולמידה מקצועית של מורים להוראה בסביבה דיגיטלית. המחקר הנוכחי נועד להציע תובנות לוקאליות מבוססות ראיה אודות האופן בו עקרונות אלה מתורגמים לשדה ההתנסות של מורים מובילים בסביבת הוראה-למידה מקוונת בזמן קורונה. כלי המחקר כוללים ראיונות חצי מובנים, קבוצות מיקוד ותיעוד של פרקטיקות של מורים מובילי קהילות של כימיה ואנגלית בבית הספר העל-יסודי). מחקר זה נועד לתרום לשדה החינוכי בשתי רמות: הצעת  מתווים למרכיבי הידע ההתנסותי בהוראה מקוונת ועל בסיס מתווים אלה יצירת מודל תיאורטי ואופרטיבי להתנסות מעשית בסביבה דיגיטלית הן בפיתוח מקצועי של מורים והן בהכשרת  פרחי הוראה.

כריכת שני הספרים החדשים של פרופ׳ אדיר כהןברכות חמות לפרופ׳ אמריטוס אדיר כהן לרגל צאת שני ספרי שירים:


החלון הנסתר פנימה והחוצהכריכת הספר החלון הנסתר פנימה והחוצה

אוסף נרחב של שירים הפותחים חלון לעולמו של הכותב ונפתחים אל פרשיות חייו ואף נפתחים החוצה אל העולם המקיף אותנו ומקיימים איתו כדברי מרטין בובר, ״יחסי אני-אתה״.

 





 





לפקוח עיניים לרווחהכריכת הספר לפקוח עיניים לרווחה

כמאתיים שירים על החיים, החברה ועולמנו שלנו שבכולם תום ופיכחון ואנו חיים את חיינו בין השימחה והיאוש, מבקשים להעניק משמעות לחיינו וחותרים לפקוח עיניים לרווחה, לעורר את עיוורי הדרך ולחתור למימוש אישיותנו.

ארבעה אנשים בקבוצת למידההאם תרצו להבין טוב יותר ואת עצמכם ואת הקרובים לכם ואת השפעות הסביבה החברתית והתרבותית? את ההתפתחות של ילדים ונוער בסיכון?

אם כן הלימודים בחוג לייעוץ והתפתחות האדם עשויים לספק את סקרנותכם.

אנחנו מקיימים מיפגש זום  ביום ראשון 9.8 בשעה 18:30 שבו תוכלו לקבל מידע ולשאול את שאלותיכם (במיפגש ישתתפו גם סטודנטים מהחוג).

תוכלו כמובן לקבל מידע גם קודם לכן במזכירות החוג – לילך לוי, בטלפון 04-8288320 או במייל  llevy3@univ.haifa.ac.il

אם אתם מעוניינים להשתתף במיפגש הירשמו בקישור הבא: https://bit.ly/2OIH9t8
ממפגש הבוגריםהשבוע התכנסנו לאירוע שמח ומרגש של הענקת תואר בוגר ובוגרת לתלמידי התואר השני לשנת תש"ף. 

אנחנו שמחים לברך את:

  • שני גולדשטיין, אשר סיימה כמצטיינת הדיקן ללימודים מתקדמים
  • שירי קאשי, אשר סיימה בהצטיינות יתרה
  • ביאן מסארוה, אשר סיימה בהצטיינות
  • צ'לסי חוטימסקי, אשר סיימה בהצטיינות
  • טניה קובלסקי גרינקו,  אשר סיימה בהצטיינות
  • דניאל טברסקי
  • נעם קליין 
  • איילת שוחט
  • שירה זליקוביץ
  • אסמאא מחאמיד
  • רוני אלון
  • חוסיין גדבאן
  • טל לן
  • עדי רחמים

בשל המגבלות, הטקס נערך מרחוק, בזום, ועדיין היה מרגש ושמח.

 בוגרות ובוגרים יקרים, שמחנו והתרגשנו לפגוש כל אחד ואחת מכן. שמחנו לשמוע איפה אתםן היום, על הדברים שלקחתם מהמגמה, להכיר מעט את משפחותיכם, ולהרגיש גאווה רבה על הדרך שעשיתםן. 

 אתםן מוזמנים ומוזמנות לעקוב אחרי העשיה במגמה דרך אתר המגמההפייסבוק שלנו, או האינסטגרם של החוג ללמידה, הוראה והדרכה. זיכרו, תמיד תהיו חלק מהקהילה שלנו, היו איתנו בקשר, בואו לבקר, כתבו מידי פעם, ספרו חדשות, עדכנו בחייכם.

 

בהערכה רבה, 

סגל המגמה לטכנולוגיות בחינוך

מרים בן פרץאנו מרכינים ראש עם פטירתה של פרופ' מרים בן-פרץ מהפקולטה לחינוך. פרופ' פרץ, כלת פרס ישראל ופרס א.מ.ת, הייתה מעמודי התווך עליהן נבנתה האוניברסיטה. היא עסקה בחקר, פיתוח ובהערכה של מורים ותוכניות לימודים; בשל מומחיותה כיהנה כיושבת ראש של ועדות שונות במשרד החינוך, וכך השפיעה על קביעת מדיניות חינוכית בישראל.

פרופ' פרץ עלתה לארץ בהיותה בת 8, ומאז חיה בחיפה ותרמה רבות לקהילה בעיר: היא כיהנה כחברת מועצת העיר, כחברת הנהלה בקרן תרבות חיפה, והנהלת בית "יד לבנים" בחיפה. בשנת 2001 אף הוענק לה תואר יקירת העיר.

בסרטון חשופים מתוך ערוץ היוטיוב שלנו שהוכן בשנת 2016, אז זכתה בפרס ישראל, תוכלו לגלות למה ביקרה בקהיר, באיזה הישג של האוניברסיטה היא הכי גאה, ולקבל ממנה טיפ לסטודנטים מתחילים.

יהי זכרה ברוך

 

לצפייה בסרטון לחץ כאן (בחלון חדש)

הבעת תנועת לייק / אהבתיהפקולטה לחינוך מברכת את ד״ר נורית נוביס דויטש, מהחוג ללמידה, הוראה והדרכה, שנבחרה להיות חברה בפורום הצעירים במדעי הרוח והחברה של האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים לשנת תשפ"א!

פורום הצעירים של החטיבה למדעי הרוח החל לפעול בשנת תשס"ד (2004). מטרת הפורום לרכז את המצטיינים באנשי המדע הצעירים בארץ בקבוצות דיון וחשיבה וליזום ולקדם קשר ופעילות מחקרית ואינטלקטואלית משותפת בין חוקרים ממוסדות שונים ומתחומים מגוונים במדעי הרוח והחברה. בכל שנה נבחרים לפורום קבוצה של חוקרים צעירים מהמוסדות האקדמיים בישראל. אמת המידה לבחירת המועמדים היא הצטיינות מיוחדת במחקר וחשיבה מקורית. פעילות הקבוצה של נורית תמשך שנתיים, ישתתפו בו 16 חוקרים מהאוניברסיטאות השונות בארץ, והנושא הנבחר לפורום הפעם הוא: "גזענות, אנטישמיות ורצח עם".

בראש כל קבוצה עומד חבר אקדמיה, המנחה את פעילותה. הקבוצה מורכבת מחוקרים צעירים ממגוון תחומים המשיקים לנושא-העל. הפעילות באה לידי ביטוי במפגשים, בסדנאות ובהרצאות שמעבירים חברי הקבוצה, ולעתים גם מרצים אורחים, שהם חברי האקדמיה או מרצים חיצוניים. על פי החלטה משותפת של מנחה הקבוצה ושל חבריה הקבוצה עשויה לדון גם במצב המחקר בארץ ובכלים העומדים לרשות החוקרים במוסדות להשכלה גבוהה.

צילום מסך מהמחקרהפקולטה לחינוך מברכת את ד"ר שרונה ט. לוי, מהחוג ללמידה, הוראה והדרכה, ואת ד"ר אסנת זוהר על ההצגות והפרסומים העוסקים במחקרן המרתק, בנושא למידה עם סביבת אֵלִי-כֶּם (ELI-Chem, Embodied Learning Interactive Chemistry) של מושגים מרכזיים בכימיה.

במסגרת המחקר פיתחו החוקרות את הסביבה אֵלִי-כֶּם (ELI-Chem, Embodied Learning Interactive Chemistry). סביבה זו מתמקדת בלמידה של מושגים מרכזיים בכימיה ברמה של תיכון – קישור כימי, כוחות חשמליים ואנרגיה כימית. הלמידה בסביבה מתבססת על תיאוריית "למידה מעוגנת-גוף" המדגישה את הקשר בין פעולה וחשיבה.

צילומי מסך מתוך המחקר

לקריאה נוספת על המחקר בקישור (בחלון חדש): https://katzr.net/4617e1

ד"ר אסנת זוהר וד"ר שרונה ט. לוי הציגו היבטים שונים מהמחקר בכנסים:

  1. IDC 2020: Interaction Design and Children
  2. ECRICE, 15th European Conference on Research in Chemistry Education
  3. AERA Annual Meeting (במסגרת שולחנות עגולים)

המאמרים שהוצגו הם:

Zohar, A.R. & Levy, S.T. (2020). What do Atoms Feel? Understanding Forces and Energy in Chemical Bonding through the Eli-Chem Environment. IDC 2020: Interaction Design and Children, June 21-24, 2020, London, UK.

 Zohar, A.R. & Levy, S.T. (2020). Developing conceptual understanding in chemistry through embodied experiences. Part of the "Developing conceptual understanding in chemistry through technology or instructional measure" symposium. ECRICE, 15th European Conference on Research in Chemistry Education, Weizmann University, Israel, 6-8 July, 2020.

 Zohar, A.R. & Levy, S.T. (2020). Learning progression for chemical bonding based on learning with the ELI-Chem simulation. ECRICE, 15th European Conference on Research in Chemistry Education, Weizmann University, Israel, 6-8 July, 2020.

 Zohar, A. R. & Levy, S. T. (2020, Apr 17 - 21) Which Forces Does Atom Feel? Embodied Experiences of Chemical Bonds With the ELI-Chem Learning Environment [Roundtable Session]. AERA Annual Meeting San Francisco, CA http://tinyurl.com/u5yfosf (Conference Canceled)

כל הכבוד לכן!

שרית שפירוהפקולטה לחינוך מברכת את ד׳׳ר שרית שפירו, מהחוג לחינוך מיוחד, לרגל זכייתה במענק של קרן פרומוביליה השוודית. המחקר יבחן כיצד מציאות רבודה במשקפיים חכמים יכולה לסייע לכבדי ראייה בניידות.

בנוסף זכתה שרית גם במענק "שילובים" של הפקולטה למדעי החברה בתחום הקורונה, בשותפות עם ד"ר אורי הרץ וד"ר סמדר עובדיה קארו מהחוג למדעי הקוגניציה.

מאחלים לך הצלחה רבה ועבודה פוריה עם תובנות חשובות.

יישר כוח!

Dani ben Zviאנחנו שמחים לברך את פרופ' דני בן-צבי, ראש החוג ללמידה, הוראה והדרכה ואת עמיתתו ד"ר דינה ציבולסקי, ראש המסלול לחינוך לביולוגיה, בפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה‏ בטכניון על הזכיה במענק מחקר במסגרת הקרן המשותפת לטכניון ולאוניברסיטת חיפה על הצעתם למחקר שעוסק באינטגרציה בין חינוך סטטיסטי, חינוך מדעי וחינוך למהות המדע בפרוייקט מדע אזרחי.

מחקר רב- תחומי ובין- תחומי זה, רותם את האופן שבו תחומי הדעת הללו שזורים זה בזה ומשלימים זה את זה ובוחן את סוגי חשיבה המורכבים הכרוכים בהם, ואת החיבורים המהותיים והמובנים ביניהם.  

ההצעה אשר נבחנה אל מול הצעות רבות, זכתה לשבחים! 

כל הכבוד לכם דני ודינה!

כריכת הספר ״תנזים״ספר חדש, ימי התנזים״ימי התנזים״, של ד״ר אימן אגבאריה יצא לאור בהוצאת ״מכתוב״ של מכון ון ליר בירושלים. הספר הוא מחזה ויצא לאור בגרסה דו-לשונית: עברית וערבית. יש לציין  כי מחזה זה הופק ויוצג בתיאטרון יפו בת״א בהשתתפות השחקנים מכרם ח׳ורי (חתן פרס ישראל), יוסף אבו ורדה, וראודה סולימאן.

קישור על המחזה בתיאטרון ועל מועדי המופעים בחודש הקרוב (בחלון חדש)

על המחזה

כל אירועי המחזה מתרחשים בלילה אחד, שבו נפגשים שלושה חברים במרפסת של בית: יונס, שחזר זה עתה מחו"ל לאחר היעדרות ממושכת; מוסא, המועמד לראשות המועצה המקומית; ורג'אא', אישה דתייה המנהלת עסק לחלפנות כספים. המשותף לשלושתם שהם כולם חברים מייסדים של ארגון פוליטי (תנזים) שהיה פעיל בימי נעוריהם. השלושה נפגשים כדי להעלות זיכרונות מתוקים מהעבר וכדי לפרק את מה שנותר מהם, ואולי גם מאיתנו. בפגישה עולים וצפים קשרים ורגשות של אהבה, שנאה, תאוות בצע, קנאה, אגואיזם והרס עצמי באופן ברור ומאיים. ברקע מתגלה החברה הפלסטינית כשברירית ובלתי מוכנה לכל "נַכְּבַּה" חדשה מכל סוג כלשהו. האם אנחנו מוכנים לכך?

ימי התנזים הוא מחזה על פרשות דרכים בעולמות הפוליטיקה, הפשע והכסף בחברה הפלסטינית בישראל. המחזה בוחן באומץ כיצד הפכה חברה זו מאדמה פורייה של תנועות פוליטיות בשנות השבעים והשמונים של המאה שעברה לחממה של פשע מאורגן ושחיתות פוליטית וכלכלית בימינו אלה.

dana amirברכות חמות לפרופ׳ דנה אמיר, מהחוג לייעוץ והתפתחות האדם, לרגל זכייתה בפרס חוקר/ת ותיק/ה במסגרת פרסי חבר הנאמנים תש"ף.
הפרס ניתן על פרסום מחקרים בבימות יוקרתיות לאורך שנים ומצוינת מחקרית יוצאת דופן, זכיה בפרסים יוקרתיים וגרנטים בולטים.
דנה יקרה, לכבוד הוא לנו שאת חלק מהפקולטה שלנו.

יישר כח והמשך עשייה ברוכה!

מטוס מנייר מוביל על פני שאר מטוסים אחריםברכות לכל חברי הפקולטה, על עליה במקומנו בדירוג מדד שנחאי היוקרתי בלימודי חינוך מ- 100 - 165 ל- 67 - 100 המקומות הטובים בעולם.  

הפקולטה לחינוך דורגה במקום הראשון בארץ ובטווח המקומות 100-76 בעולם בלימודי חינוך.

 מדד שנחאי היוקרתי, המדרג את מיטב האוניברסיטאות בעולם על פי תחומי לימוד, דירג את אוניברסיטת חיפה בטווח מקומות 100-76 בלימודי החינוך בעולם ובמקום הראשון בארץ. בכך עקפה האוניברסיטה את כלל האוניברסיטאות הישראליות, וגם מוסדות אקדמיים מובילים בעולם, כגון, אוניברסיטת ייל, קיימברידג’ ואוקספורד.

פרופ’ רון רובין, נשיא האוניברסיטה: “המיקום הגבוה במגוון רחב של תחומים מעיד על הצלחתם של תהליכים פיתוח רבי-שנים … ואני בטוח שנמשיך ונכבוש יעדים נוספים. ללא צוותי המחקר וההוראה, על כלל גווניהם ותחומיהם, לא היינו מגיעים למקום שאליו הגענו. תודה לכם”.

יישר כוח!

 

לקריאת הידיעה המלאה לחץ כאן (בחלון חדש)

באתר זה נעשה שימוש בתמונות מתוך מאגרי התמונות Thinkstockphotos Shutterstock istockphoto
Menu