מדליהתלמידי ותלמידות המגמה אשר זכו במלגות על שם רחל ואליעזר סילבר לשנת תשע"ח, הם:

Epistemic Thinking in the Context of a Strategy Game: The Roles of Gaming Expertise and Disciplinary Expertise

נעמה אדרי

פיתוח אוריינות חישובית באמצעות פעילויות מחשב ללא מחשב בקרב ילדי גן

ביאן מסארוה

למידת ביולוגיה בגישת מערכות מורכבות באמצעות חקר מודלים המייצגים חמש רמות במדרג הביולוגי בקרב תלמידי חטיבת ביניים

שני גולדשטיין

ביטויי אי וודאות של תלמידים צעירים במהלך הסקה סטטיסטית בלתי פורמלית ומידול

אורנה וקנין

הבנת הקשר בין התנהגויות נהיגה ודפוסי תנועה בצפיפות: השוואה בין למידה באמצעות התנסות בסימולציה שיתופית לבין למידה בשיטה מסורתית

תמר גבאי

למידת תיאוריה דרך מעשה: טרנספורמצית למידה ברמת תואר שני דרך נקודת מבט של מייקרס

בוריס איבינדר

חומר רב בתנועה: למידת מדעים מתוך בנייה של מודלים חישוביים של מערכות מורכבות

ג'נאן סאבא

הטמעת חדשנות בבתי ספר: כיצד לתמוך בדינמיקה פרודוקטיבית של שותפויות עיצוב בין חוקרים לצוותי חינוך

מאיה בנישו

הבנייה של זהויות אישיות וחברתיות בלימודי תרבות יהודית-ישראלית

איתן כהן

התפקיד של השוואת מודלים בשיקולי החשיבה של לומדים צעירים עם מודלים ומידול סטטיסטיים בלתי פורמאלים

מיכל דביר

 

תלמידות המגמה לטכנולוגיות בחינוך, אשר זכו במלגה ובציון לשבח על שם יעקב דון ז"ל לשנת תשע"ח, הן:


שירה זיליקוביץ זכתה במלגה ע"ש יעקב דון ז"ל על פרוייקט הגמר שעיצבה: "טוב לכתוב"

סיגל נוימן זכתה בציון לשבח ע"ש יעקב דון ז"ל על פרוייקט הגמר שעיצבה: "סיפורי סבתא"

רחל ואליעזר סילבר ז"ל ראו בהוראה ובחינוך אמצעי להשגה של עצמאות כלכלית ורוחנית, הן ברמה האישית והן ברמת הכלל, ופעלו לשם כך במהלך חייהם. קרן ההנצחה אשר הוקמה בשנת 2014 מתוך עזבונם, שמה לה למטרה לבטא את רוחם זו. לאור הישגיה האקדמיים יוצאי הדופן של המגמה לטכנולוגיות בחינוך, הישגים שבזכותם נבחרה על ידי משרד החינוך והמועצה להשכלה גבוהה להוביל את מרכז המצוינות הישראלי (LINKS I-CORE) לחקר למידה בחברת המידע, בחרה בה קרן ההנצחה לשם מתן מלגות הצטיינות לתלמידי מחקר (תואר שני, שלישי ובתר-דוקטורט) זו השנה הרביעית.


יעקב דון ז"ל היה מורה ואיש משפחה מסור, תלמיד לקראת דוקטורט בפקולטה לחינוך, אוניברסיטת חיפה, במגמה לחינוך, חברה ותרבות, בהנחייתו של ד"ר אורן גולן. יעקב נרצח בפיגוע ירי בח' בכסלו תשע"ו (19.11.2015).
קרן דון, לזכרו של יעקב דון ז"ל הוקמה בשנת 2017 במטרה להנציח את יעקב דון ז"ל, ולבטא את רוחו של יעקב, שהיה איש חינוך בכל רמ״ח איבריו. אהב חינוך ומעל לכל אהב את תלמידיו. "איש של חינוך וחיוך", כפי שמתארים אותו חבריו.

טקסי הענקת המלגות יתקיימו עם סיום שנת הלימודים, ב 13.6.2018, במסגרת ה"יום הפתוח" של המגמה לטכנולוגיות בחינוך. הזוכים והזוכות ישתפו את הקהל במחקריהם ובפרוייקטי הגמר שעיצבו בקצרה.

המלגאית עם קמיליה וולנר שתי סטודנטיות לתואר שני בחוג ללמידה, הוראה והדרכה זכו בפרס דן וולנר לעבודות מחקר בתחום פילוסופיה עם ילדים. זו השנה הראשונה שהפרס מחולק מטעם הפורום האקדמי הישראלי לפילוסופיה עם ילדים במגמה לפיתוח פדגוגי של מערכות חינוך.
הפרס נתרם על ידי משפחתו של דן וולנר ז"ל שנכחה באירוע. קמיליה וולנר, אלמנתו אמרה: "אהובנו דני הלך לעולמו לפני שנתיים. מתוך רצון להנציח את זכרו וליצור המשכיות לעשייה המקצועית שלו, בחרנו להעניק מלגות צנועות לסטודנטים, שיציגו עבודות טובות בתחומים המקדמים ערכים דמוקרטים של שוויון, זכויות האדם ודו קיום- ערכים, שהיוו את תפיסת עולמו של דני. תפיסה שהיה בה תמהיל די נדיר של מחויבות עמוקה לגורל העם היהודי ומדינת ישראל  ובד בבד מחויבות לעשיית צדק ורגישות גבוהה לסבלם של אחרים, בני אנוש ועמים. העשייה המקצועית של דני נחלקה לשתי תקופות- בראשונה עסק בתחום הניהול והשיווק בתעשייה. שם קצר הישגים רבים והשניה - אליה הגיע אחרי משבר בריאותי, שהוביל אותו להחלטה לעסוק באופן ישיר בפעילות ש"תהפוך את העולם למקום טוב יותר".
קמיליה וולנר הוסיפה: "דני הקים את 'מיעוטים בישראל', חברה, שפעלה בשיתוף עם האיחוד האירופי וגורמים נוספים, לטובת קיום פעילויות המקדמות דו קיום, זכויות אדם והעצמת אוכלוסיות מוחלשות. במסגרת 'מיעוטים בישראל' היה שותף ומוביל של פרויקטים רבים ומגוונים בארץ ובמדינות הים התיכון, במרביתם השתתפו בני נוער וצעירים מחלקים שונים של החברה. אנו רואים בהענקת מלגות לאנשים צעירים, שבחרו לעסוק בנושאים אלו המשכיות לפועלו של דני בדרך להגשמת החלום "להפוך את העולם למקום טוב יותר".
דיקן הפקולטה לחינוך, פרופ' חנן אלכסנדר, אמר בטקס כי הוא רואה בפרס חשיבות מיוחדת בעיקר בגלל שהוא מוענק לשתי סטודנטיות שמשלבות מחקר אקדמי מעמיק עם עשייה רב-תחומית בשטח החינוך. ראש החוג ללמידה, הוראה והדרכה, פרופ' דני בן-צבי הודה למשפחת וולנר על נכונותה להעניק את המלגות כדי להנציח את רוחו המיוחדת של דן וולנר וברך את כלות הפרס על עשייתן האקדמית והחינוכית.
ראש המגמה לפיתוח פדגוגי של מערכות חינוך, ד"ר אריה קיזל ברך את זוכות הפרס: מרלן עבדאללה שחקרה את הפדגוגיה האלטרנטיבית ותפיסות המורות בבית הספר היסודי לבנות עיסאוויה במזרח ירושלים באמצעות תכנית פילוסופיה עם ילדים. מאמרה בתחום פורסם בכתב העת Journal of Philosophy in Schools ודורית קרשנר שכתבה עבודות מחקר על מושג המשמעות בהגותו של מתיו ליפמן, אבי פילוסופיה לילדים. קרשנר הציגה את עבודת המחקר שלה בכנס האירופי לפילוסופיה עם ילדים בגרץ שבאוסטריה באוקטובר 2017 ותציג באוגוסט הקרוב בכנס הבינלאומי של INPE שייערך בפקולטה לחינוך באוניברסיטת חיפה.
כלות הפרס הציגו את עבודותיהן בפני המשפחה, חברי הסגל והסטודנטיות לתואר שני במגמה לפיתוח פדגוגי של מערכות חינוך.

לאלבום התמונות של הענקת הפרס לחץ כאן (בחלון חדש)

לאתר המגמה לפיתוח פדגוגי של מערכות חינוך לחץ כאן (בחלון חדש)

תעודהברכות חמות למיה לויט פרנק שעבודת התזה שלה בהנחייתו של ד"ר אביהו שושנה התקבלה לפרסום בכתב העת Journal of Individual Psychology . הישג נפלא ומרשים.

כל הכבוד למיה ולאביהו. אנחנו מקווים שגם כותבי תיזות אחרים יילכו בעקבותיכם.

Levitt Frank, M., and Shoshana, A.  (Forthcoming) "It was a kind of Togetherness Feeling": An Exploration of Social Interest in Early Recollections. Journal of Individual Psychology

קהל המשתתפים בעיום העיוןיום העיון ״מדיה ומדיום״ נערך ביום רביעי ה 23.5.2018 בנוכוחות גדולה והשתתפות ערה של הסטודנטים משתי המגמות: לחינוך אלטרנטיבי, ולחינוך, חברה ותרבות. במהלך היום הסטודנטים הובילו דיונים פעילים על מגוון של סדרות טלוויזיה בשפות העברית, הערבית, והאנגלית. הדיונים התמקדו באופנים השונים בהם סדרות טלוויזיה בתרבות הפופלארית משקפות ומעצבות יחסי כוח בחברה, ממסגרות ביקורת חברתית, ומעניקות משמעות לצופים בהן. יום הדיונים הסתיים במושב מסכם בהנחיית ד״ר יותם חותם וד״ר אימן אגבאריה במטרה לשכלל את תובנות הסטודנטים מיום העיון ולקשור אותן לשדה החינוך. במושב זה, עלה הצורך בהגברת לימודי הרוח, התרבות, הפרשנות, האמנות, והאוריינות הביקורתית בחינוך בכלל, ובפקולטה לחינוך בפרט.

לצפייה בתמונות מיום העיון לחץ כאן (בחלון חדש)

לצפייה בהזמנה ליום העיון ״מדיה ומדיום״ לחץ כאן (בחלון חדש)

לטם פרי חזן ואריה קיזל"ההורים, הצמאים לשינוי בשיטות הלמידה, צריכים להפסיק לקבל את אופנת החדשנות הנמהרת בחיבוק חם. עליהם לדרוש חשיבה על חזון לפרופיל בית ספרי ייחודי - שלא יהיה מורכב רק ממלים ריקות מתוכן על למידה משמעותית - ותוכנית יישום ארוכת טווח. עליהם להבין שהאופנות החדשניות המזדמנות אמנם נמכרות בשיח מפתה של למידה משמעותית וחשיבה מחוץ לקופסה ונראות נפלא בעדכונים הבית-ספריים, אך הן עלולות לזרוק את הילדים ואת הצוות החינוכי לתוך כאוס תזזיתי. עליהם גם לדרוש דיווח על התקציבים המושקעים ביוזמות חדשניות נקודתיות, על מקורותיהם ועל סדרי העדיפויות החינוכיים שהם מכתיבים", כתבו ד"ר לטם פרי-חזן, ראש המגמה לניהול מערכות חינוך וד"ר אריה קיזל, ראש המגמה לפיתוח פדגוגי של מערכות חינוך בפקולטה לחינוך, בטור דעה שפורסם בעיתון "דה מרקר" (בחלון חדש).
שי אולשר ורוזה לייקיןהחוג לחינוך מתמטי מברך את חבריו על מינויים לבעלי תפקידים בכנס ICME 14 אשר יתקיים בשנגחאי ביולי 2020:
פרופ' רוזה לייקין על מינוייה ליו"ר משותף של קבוצת העבודה בנושא יצירתיות (TSG 59)
ד"ר שי אולשר על מינויו לחבר צוות בקבוצת העבודה בנושא הערכה (TSG 42)

שי אולשר ומיכל ירושלמייוזמה הקורמת עור וגידים בשנים האחרונות היא מערכת ממוחשבת שבמסגרתה פותרים התלמידים תרגילים בזמן השיעור ובכך מספקים למורה תמונת מצב עדכנית ופרסונלית בנוגע לרמתם, כמו גם הקשיים הספציפיים שעמם הם מתמודדים. מאחורי המערכת עומדים פרופ' מיכל ירושלמי וד"ר שי אולשר מהחוג לחינוך מתמטי באוניברסיטת חיפה, והמערכת החדשנית היא פרי של שיתוף פעולה בין משרד החינוך וקרן טראמפ. המערכת נמצאת כרגע בשלב פיילוט בכמה כיתות ברחבי הארץ. "המטרה במערכת הזו היא לקבל קצת יותר מידע על התלמיד מאשר אם הוא צדק או טעה", אומר ד"ר אולשר. "לכן אנחנו שואלים יותר שאלות שיש להן כמה פתרונות. מה שאנחנו מנסים לעשות זה לנתח את העבודה של התלמיד בצורה שתיתן לנו את המידע עליו, כך אנחנו יכולים להשוות בין התשובות ולנהל דיון שהוא מעבר לתשובה עצמה, ולהרחיב את היריעה. אני רוצה לאפשר את הדיון על התכונות המתמטיות של כל שאלה, וגם לאפיין את התשובות של התלמידים שלי".
אלי הורביץ, מנכ"ל קרן טראמפ: "שאלת מיליון הדולר של החינוך בכלל ושל חמש היחידות במתמטיקה בפרט היא איך ללמד ברמה גבוהה, בלי להתפשר, אבל בו בזמן לתת מענה אישי לכל תלמיד. מה יכולה לעשות מורה שהתלמידים בכיתה שלה לא מגיעים במידה אחת, כל אחד לומד וחושב אחרת, כל אחת עם היכולות והקשיים שלה? תוכנית המרא"ה של אוניברסיטת חיפה היא דרך קלינית חדשנית שרותמת את הטכנולוגיה של המאה ה-21 כדי להתמודד עם האתגר ולאפשר למורים גם ללמד ברמה גבוהה וגם לחנוך לנער לפי דרכו".

לקריאת הראיון באתר Ynet לחץ כאן (חלון חדש)

שולחן עבודהאתר חדש למגמה לפיתוח פדגוגי של מערכות חינוך הועלה לאתר החוג ללמידה, הוראה והדרכה:
https://sites.google.com/edu.haifa.ac.il/edu-sys-devel

האתר חושף את המועמדים לתכני המגמה, לקורסים החדשים והמחודשים, לחברי הסגל, לתנאי הקבלה ומנגיש את המגמה לקהל המתעניינים.
המגמה מיועדת לנשות ואנשי חינוך ולמתעניינים/ות בפיתוח פדגוגי של מערכות חינוך.

נורית נוביס דויטשהפקולטה לחינוך מברכת  את ד׳׳ר נורית נוביס דויטש, על זכייתה בפרס מהאגודה לחקר הדתות The Society for the Scientific Study of Religion ולרגל פרסום מחקרה בנושא הנשים החרדיות בעיתון "דה מרקר".

לקריאת פרסום המחקר בעיתון דה-מרקר לחץ כאן (בחלון חדש)

ד״ר בת שבע חדדהפקולטה לחינוך מברכת את ד"ר בת-שבע חדד מנצור, מהחוג לחינוך מיוחד, על בחירתה לסיו"ר האיגוד הישראלי לפסיכיאטריה ביולוגית.

ד"ר חדד חוקרת ומרצה בכירה בחוג לחינוך מיוחד שבפקולטה לחינוך ובמרכז ספרא למדעי המוח באוניברסיטת חיפה. היא השתלמה באוניברסיטת McMaster בקנדה, בהתפתחות קוגניטיבית ובמדעי המוח. מעבדתה מתמחה בחקר תהליכים קוגניטיביים ותפיסתיים במהלך ההתפתחות, באוכלוסיות בעלי התפתחות תקינה, ובאלו המאובחנים בהפרעות נוירו-התפתחותיות.

כריכת הספר להעיד על העדיםהפקולטה לחינוך מברכת את ד׳׳ר דנה אמיר, מהחוג לייעוץ והתפתחות האדם לרגל צאת ספרה, בהוצאת מאגנס.כריכת הספר

תקציר הספר:

להעיד על העדים עוסק בארבעה מודוסים של עדות טראומטית, שכל אחד מהם מדגים התייצבות אחרת מול האירוע הטראומטי: המודוס המטפורי, המאפשר תנועה בין עמדת הקורבן ועמדת העד; המודוס המטונימי, המשמר את החיבור לאירוע הטראומטי באמצעות החזרה; המודוס האקססיבי, הממקם את הטראומה בתוך פורמלין רטורי שאינו מאפשר גישה חיה אליה והמודוס המוזלמני, המפרק את החשיבה והשפה. המודוסים השונים מודגמים בפרקי הספר השונים באמצעות קריאה מקרוב של עדויות ניצולים, ממואר ויצירות ספרות וקולנוע.

ילד מושיט פרחים לילדהבחוג לייעוץ והתפתחות האדם נערך השבוע יום עיון בנושא של אהבה בטווח החיים. המשתתפים הקשיבו לתובנותיהם של ילדים לגבי אהבה, לתרומתו של הורמון האוקסיטוצין לקשר בינאישי, לקסם ורוחניות באהבה, לאינטימיות ולחשיבות האוטונומיה באהבה. בנוסף נחשפו להתבוננות ביקורתית בהבטחות על אודות האהבה, להקשרן התרבותי ולמידה שבהן הן מתממשות, ולזוגיות וירטואלית ומשמעותה בסדרת הטלוויזיה "מראה שחורה".

לצפייה בתמונות מהכנס לחץ כאן (בחלון חדש)

סימון תשובה נכונה על שקףבימים אלו מתקיים הליך לאיתור מועמד/ת מתאימ/ה לתפקיד ראש/ת המחלקה ללימודי המשך והתפתחות מקצועית בחינוך, של הפקולטה לחינוך באוניברסיטת חיפה

לקריאת ההודעה המלאה בעברית לחץ כאן (קובץ PDF, בחלון בחדש)

ביום ראשון השבוע, 22.04.2018, דיקן הפקולטה לחינוך, פרופ׳ חנן אלכסנדר וכעשרה מרצים ומרצות השתתפו בסיור לימודי להכרת מערכת החינוך באום אלפחם. הסיור כלל מפגשים עם הממונים על נושאי החינוך, החינוך הבלתי פורמלי וההשכלה הגבוהה בעירייה, ועם מנהלים וצוותים חינוכיים של תיכונים ציבוריים. פגשנו אנשי מינהל וחינוך מרשימים ומחויבים לקהילתם, בחלקם כאלו שעזבו משרות מכניסות ומגורים באזור מרכז על מנת להתמודד על פני עירם ועיצוב עתיד הנוער בה. ראינו אנשי חינוך ומינהל העושים מאמץ, לעתים ראשוני לנהל מדיניות מבוססת נתונים ולהביט באופן מפוכח ולעתים ביקורתי במציאות כדי לשנותה, שחשפו בפנינו בפתיחות וכנות מרשימה את ההצלחות יחד עם הבעיות העמוקות.

במפגשים הוצגו נתונים, אתגרים, ותכניות עבודה, אבל גם תמונות אנושיות מן המציאות המאתגרת. מנהל תיאר את הכנת כיתות י"א לבחינת מתכונת בבוקר בו הגענו, שהיה גם יום החזרה ללימודים לאחר שנודע על רצח של תלמיד בבית הספר, ובאותה נשימה הסביר כיצד בית הספר יצר זינוק עצום בזכאות לתעודת בגרות איכותית, ומדוע מבנה בית הספר ומיקומו בשכונה הם תרופה לאלימות. רכז הכוונה להשכלה גבוהה בית-ספרי שיתף באופן בו מפגש חשיפה עם ערוצי השכלה על-תיכונית שינה את תפיסותיו ואופק העתיד של תלמיד בסיכון. מנהלים ורכזי השכלה גבוהה שיתפו באתגרים העומדים בפני בוגרים מהעיר העומדים לקראת לימודים אקדמיים והתוו את הציפיות והצרכים המקומיים, תוך התייחסות ספציפית למספרי בוגרים ומסלולי הבחירה שלהם. בכל המוסדות הוזמנו לשתף פעולה, בהצעת מסלולי לימוד והתפתחות מקצועית, במחקר,  ובחשיבה על הכוונה אקדמית.

 כפי שציין אחד מחברי הסגל המשתתפים; " היה זה סיור חשוב, יהיו עמדותיו הפוליטיות של אדם באשר יהיו, במגזר הערבי לומדים כמעט 30% מילדי ישראל, והסיור חשף אותי לאתגרים שבפניהם עומדים אנשי חינוך במגזר, גם בפני עצמם וגם בתוך ההקשר הפוליטי הרחב יותר. הועלו נושאים חשובים לעסוק בהם, ובין אם הדבר גם יוביל לשותפויות מחקריות ובין אם לא, היה זה מהלך פוקח עיניים".

הסיור אורגן ע״י מר באסל אגבאריה רכז תכנית הליווי הפקולטתית לתלמידים בוגרי מערכת החינוך בערבית "אמתיאז", ד״ר צפריר גולדברג, וד״ר אימן אגבאריה. הביקור באום אל-פחם, כמו גם שורה של תרגולים תוספתיים, וקורסי ליווי יעודיים המתקיימים השנה בפקולטה מומן בכספי מענק המל"ג להנגשת האקדמיה. לסטודנטים  ערבים, דרוזים וצ'רקסים.

כהמשך לסיור, תתקיים ביום חמישי הבא 3/5/18 סדנא לחשיבה משותפת בנושא הוראה רגישת תרבות. אנו מזמינים כמובן גם חברי סגל שלא השתתפו בסיור לסדנא, בה נחלוק אתגרים, דילמות ופרקטיקות מיטביות שלנו.

לצפייה בתמונות מהסיור לחץ כאן (בחלון חדש)

ד״ר מיה בניש וייסמןהפקולטה לחינוך מברכת את את ד"ר מיה בניש-וייסמן, מהחוג לייעוץ והתפתחות האדם, שנבחרה לנציגה איזורית באגודה הבין לאומית לפסיכולוגיה בין תרבותית (The International Association for Cross-Cultural Psychology - IACCP).

מאחלים לה הצלחה בתפקידה וקידום המחקר והעשייה בתחום.

לצפייה בהודעה על בחירתה של ד״ר וייסמן באתר האגודה לחץ כאן (בחלון חדש)

 

אודות האגודה הבין לאומית לפסיכולוגיה בין תרבותית IACCP

The International Association for Cross-Cultural Psychology (IACCP) was founded in 1972 and has a membership of over 800 persons in more than 65 countries. The aims of the Association are to facilitate communication among persons interested in a diverse range of issues involving the intersection of culture and psychology. IACCP is affiliated with the International Union of Psychological Science (IUPsyS). We are associated with several publications, including the bimonthly Journal of Cross-Cultural Psychology, the online teaching resource Online Readings in Psychology and Culture, and conference proceedings.

המשתתפים בפתיחת המעבדההמעבדה מיועדת לחקור תמונה שצולמה במעמד הפתיחהתהליכי למידת מיומנות בהפרעות נוירו-התפתחותיות החל משלב הרכישה הראשוני ועד שלבי למידה מאוחרים יותר כדוגמת קונסולידציה ואחזור. חלק ארי מן המחקר הנערך במעבדה מוקדש להבנת תהליכי למידה העומדים בבסיס רכישה של מיומנויות שפה ודיבור. תחום מחקר נוסף עוסק בחקר תהליכי אדפטציה פרספטואליים בשפה בהפרעות נוירו-התפתחותיות. דרך המחקרים הנערכים במעבדה אנו מקווים להגיע להבנה טובה באשר למנגנונים הקוגניטיביים המעורבים ברכישת מיומנויות וכן להתחקות אחר הבסיס הנוירו-קוגניטיבי של הפרעות נוירו-התפתחותיות שונות.

צילום כריכת הדוחדוח זה הוא פרי של שיתוף פעולה בין חוקרים מהמכון לטכנולוגיה חינוכית של האוניברסיטה הפתוחה בבריטניה ובין חוקרים מהמרכז למצוינות מחקרית "למידה בחברת המידע" (LINKS I-CORE)*. הדוח משרטט עשרה מתווים של פדגוגיות חדשניות שעשויות לשנות את פני החינוך, ומארגנם על פי דחיפות ועל פי טווח הזמן הדרוש לשם יישומן הרחב.

הדוח בגרסתו האנגלית כבר הספיק ליצור הדים רבים ברחבי העולם ואנו מקווים כי המתווים של הפדגוגיות החדשניות המוצגים בגרסה העברית יהוו השראה גם עבורכם - מורים, מחנכים, יועצים, חוקרים, יזמים ואנשי חינוך בארץ!

ניתן להוריד את התרגום העברי של הדוח "פדגוגיות חדשניות 2017" מאתר המגמה לטכנולוגיות בחינוך בפקולטה לחינוך באוניברסיטת חיפה (בחלון חדש).

דוח הפדגוגיות החדשניות 2017 בגרסה המקורית (אנגלית, בחלון חדש)

המשתתפים במפגשהפורום האקדמי הישראלי לפילוסופיה עם ילדים הוקם בחוג ללמידה, הוראה והדרכה (במסגרת המגמה לפיתוח פדגוגי של מערכות חינוך) על ידי ד"ר אריה קיזל ראש המגמה ונשיא האגודה הבינלאומית לפילוסופיה עם ילדים (ICPIC).
הפורום שנועד להיות מטריה לפעילויות אקדמיות, מחקריות ועיוניות, מבקש לשמש בית לחוקרים ואנשי מעש בתחום פילוסופיה דיאלוגית וחקירה פילוסופית עם ילדים מהארץ ומהעולם. הוא נחנך בתחילת חודש מרץ בביקור של שתי מרצות שהגיעו לארץ במסגרת פרויקט ארסמוס+
פרופ' דניאלה קאמי מאוניברסיטת גרץ שבאוסטריה מי שהקימה לפני 20 שנה את המרכז האוסטרי לפילוסופיה לילדים שהוא הראשון באירופה ופרופ' אלנה תיאודורופולו מאוניברסיטת רודוס ביוון שעומד בראש המרכז לפילוסופיה יישומית שהו בפקולטה לחינוך במשך שבוע ימים. הן נפגשו עם דיקן הפקולטה, פרופ' חנן אלכסנדר שבירך על שיתוף הפעולה בין המרכזים והביע תקווה להמשך המחקר המשותף.
פרופ' תיאודורפולו הרצתה במגמה לחקר החינוך האלטרנטיבי בחוג ללמידה, הוראה והדרכה סביב הנושא "מקומה של הפילוסופיה של החינוך היום". בעקבות הרצאתה נפתח דיון עירני בהשתתפות הסטודנטיות והסטודנטים במגמה ששוחחו עמה על היכולת לבחון את הסוגיות העומדות על סדר היום הציבורי בכלים פילוסופיים.
פרופ' דניאלה קאמי התארחה תחילה בפורום של התכנית הרב תחומית לחינוך והתפתחות בגיל הרך בראשות ד"ר יאיר זיו. הרצאתה עסקה בנושא "פילוסופיה עם ילדים בגיל הרך – עידוד חשיבה מגיל צעיר". לאחר מכן היא התארחה בסמינר פילוסופיה עם ילדים במגמה לפיתוח מערכות חינוך והרצתה על פילוסופיה עם ילדים בעידן של קוסמופוליטיות. לבקשתו של פרופ' אבי שגיא היא העניקה הרצאה גם לתכנית הבין-לאומית של הגיל הרך.
במהלך המפגשים בפקולטה נפגשו שתי המרצות גם לשעות ייעוץ עם סטודנטיות לתואר שני ולתואר שלישי הכותבות בימים אלה הצעות מחקר בנושא פילוסופיה דיאלוגית בקהילות חקר עם ילדים.
הפורום האקדמי הישראלי לפילוסופיה עם ילדים ייארח בחודש מאי גם את ד"ר תום ורטנברג, נשיא "אפלטון" – האגודה האמריקאית לפילוסופיה עם ילדים וכן מרצים נוספים מחו"ל ומהארץ.

לצפייה בתמונות מהפורום ומההרצאות לחץ כאן (בחלון חדש)

תמונת הדוברים בפורוםביום 8.3.18 התקיים הפורום השנתי המשותף למגמה לניהול מערכות חינוך ולמנהלי בתי ספר במחוז חיפה במשרד החינוך. הפורום עסק בנושא "הערכה אחרת בארגוני חינוך". הרצאת הפתיחה בפורום ניתנה על ידי פרופ' Lotta Uusitalo-Malmivaara מאוניברסיטת הלסינקי ולאחריה התכנסו מנהלי בתי ספר, סטודנטים במגמה לניהול מערכות חינוך וחברי סגל לדיון בשולחנות עגולים.

הפורום שהתקיים השנה, כמו גם הפורומים שקדמו לו, מוקדשים לזכרה של פרופ' ליה קרמר-חיון ז"ל, שהיתה חברת סגל בחוג לחינוך עד 2006, עמדה שנים רבות בראש המרכז למנהל והערכה בחינוך, ושמשה כעורכת כתב העת עיונים במנהל ובהערכה בחינוך. הקשר בין האקדמיה למנהלים בבתי ספר היה קרוב ללבה ולעבודתה המדעית של פרופ' קרמר-חיון ז"ל. אנו מודים למשפחתה של פרופ' קרמר-חיון ז"ל על התמיכה ביוזמה.

בתמונה - פרופ' Lotta Uusitalo-Malmivaara ומארגני הפורום: ד"ר שירי לביא, ד"ר לטם פרי-חזן ואורית שני מהמגמה לניהול מערכות חינוך ויוסי שטרית ממחוז חיפה במשרד החינוך.

ד״ר שירי לביאברכות לד"ר שירי לביא מהמגמה לניהול מערכות חינוך למינויה כ- Associate Editor בכתב העת היוקרתי Journal of Happiness Studies. 

כתב העת הינו כתב עת מוביל בתחום הפסיכולוגיה החיובית (אימפקט פקטור 2.32). הוא עוסק בתחומים הבאים:

The peer-reviewed Journal of Happiness Studies is devoted to scientific understanding of subjective well-being. Coverage includes both cognitive evaluations of life such as life-satisfaction, and affective enjoyment of life, such as mood level. In addition to contributions on appraisal of life-as-a-whole, the journal accepts papers on such life domains as job-satisfaction, and such life-aspects as the perceived meaning of life.
The Journal of Happiness Studies provides a forum for two main traditions in happiness research: 1) speculative reflection on the good life, and 2) empirical investigation of subjective well-being. Contributions span a broad range of disciplines: alpha-sciences, philosophy in particular; beta-sciences, especially health related quality-of-life research; and gamma-sciences, including not only psychology and sociology but also economics.
The journal addresses the conceptualization, measurement, prevalence, explanation, evaluation, imagination and study of happiness.

Menu