ד״ר אריה קיזל

ברכות חמות לד׳׳ר אריה קיזל, ראש המגמה לפיתוח פדגוגי של מערכות חינוך בחוג ללמידה, הוראה והדרכה על זכייתו במענק מחקר מכובד מהקרן הקנדית Social Sciences and Humanities Research Council (SSHRC) of Canada

המענק ניתן לד"ר קיזל ולעמיתיו מקנדה וגרמניה בגין הצעת המחקר שלכם תחת הכותרת

Narrative Art and Visual Storytelling in Holocaust and Human Rights Education

שהוא המשך למחקר קודם שלהם – שאף הוא מומן על ידי אותה קרן לפני כשנה - תחת הכותרת

Visual Storytelling: Holocaust Teaching and Learning through the Lens of Graphic Novels in Canada, Germany, and Israel

המענק החדש יממן מחקר בן שלוש שנים בישראל, בקנדה ובגרמניה ויבחן את האפשרויות הדיאלוגיות הגלומות בהוראת השואה באמצעות רומנים גרפיים. במחקר ישותפו כותבי רומנים גרפיים משלוש המדינות, ניצולי שואה, סטודנטים להוראה ולתארים מתקדמים וחוקרים מתחומי הלימודים הגרמניים ופילוסופיה של החינוך. בין היתר ייעשה שימוש במחקר במתודה של קהילות חקירה פילוסופיות של לומדים וייערכו סדנאות באוניברסיטת חיפה ובאוניברסיטה בקנדה ובגרמניה. במחקר ישותפו גם מורים מבתי ספר בשלוש המדינות וכן מרכזי מחקר כמו מרכז המחקר לחקר השואה במינכן.

להלן תקציר ההצעה שאושרה ואשר זכתה לשבחים על איכותה:

Challenge: Learning about and for Human Rights in Holocaust education contributes to a critical engagement with social justice; it teaches students to respect and defend the "right to have rights" (Arendt 1968). Visual storytelling in graphic narratives is especially effective for life stories and memories of child-survivors as they recall their memories in a vivid  associative context, which

intuitively lends itself to visual representation. Our approach is breaking new ground in all participating countries. The Shoah is a central part in the Israeli high-school history curriculum. However, there is almost no direct link between the instruction of the Holocaust and human rights as a subject. Even though Germany has an extensive Holocaust education curriculum, only few teacher training programs offer graduate seminars in Holocaust learning and human rights education. This lacuna between research and practice is mirrored in Canada where we are still in the early stages of developing joint initiatives between universities, Holocaust practitioners, and human rights groups. Although most scholars argue that the history of the Shoah should be delivered within the framework of civic education, they also express concerns that we lack suitable educational models that would allow us to pursue such a challenging two-pronged approach. A recently published toolkit on the Holocaust and Human Rights education in the European Union (FRA & Yad Vashem) is an important first step into this direction. Our

own work will expand the scope of this study proposing a more comprehensive integration of human rights concerns. Goals and objectives: Our goal is to develop a new dialogical-reflective pedagogy in Holocaust and Human Rights education. Given the recent surge of nationalist right-wing populism, xenophobia, and antisemitism in Europe and North America, as well as the introduction of a contentious nation-state law in Israel, we aim to develop teaching materials that are more acutely attuned to sociopolitical awareness and adopt a social justice pedagogical lens in all three national contexts. As graphic narratives can express the voices of trauma in a way that cannot be fully captured by written testimony alone, we will focus on narrative art as a human rights tool in Holocaust education. Due to the complexity of multi-perspective storytelling in graphic novels, they are ideally suited to hone readers' historical

thinking skills in history, social justice and human rights education. Thus, we intend to commission three digital graphic novels that are based on survivor testimonies and personal encounters between three graphic novelists (Yelin, Libicki, and Seliktar), and three survivors.

Breadth and engagement of partnership: Employing narrative art and visual storytelling, we will

facilitate intercultural exchange between a diverse range of stakeholders in Canada, Germany, Israel, the Netherlands, and the UK. We will include Holocaust survivors, educators, teachers, visual artists, scholars and students. Our work is conceived by four partner institutions that are considered to be leaders in their disciplinary fields. UVic offers the only MA Stream in Holocaust Studies in Canada. The Department of Learning, Instruction and Teacher Education at the University of Haifa is at the forefront of teacher education and educational technology in Israel. Both the Centre for Holocaust Studies (Munich) and the Stanley Burton Centre for Holocaust and Genocide Studies provide critically important historical and pedagogical expertise to this project. In partnership with educators, teachers, students, survivors, and graphic novelists, we bring a broad range of perspectives and a shared commitment to work across languages, disciplines and national frameworks.

כריכת הספרהספר Learning in a Networked Society, בעריכת פרופ' יעל קלי מאוניברסיטת חיפה, פרופ' אילת ברעם-צברי מהטכניון, ופרופ' עמית שכטר מאוניברסיטת בן-גוריון יצא לאור בהוצאת Springer. הספר הוא אחד הפירות של שש שנות עבודה של חוקרות וחוקרי מרכז המצוינות LINKS I-CORE, שבימים אלה מגיע לידי קו הסיום הפורמלי של פעילותו. הספר מביא לידי ביטוי בצורה עשירה ומגוונת את עיקרי עבודת המחקר שנעשתה במרכז.

 
מרכז המצוינות LINKS I-CORE  (למידה בחברת המידע) איחד מומחים ממספר תחומים (חינוך, תקשורת, ניהול ידע, משפטים, סוציולוגיה ואנתרופולגיה, מדעי הבריאות וממשקי אדם-מכונה) במטרה ליצור מסה קריטית של מחקר, שיוביל לשינוי פרדיגמתי בחקר החינוך בסביבות משולבות טכנולוגיה, ויכין את הדורות הבאים לדרישותיה של חברת המידע החדשה. המרכז הוקם פיזית באוניברסיטת חיפה בשותפות חוקרים מאוניברסיטת בן-גוריון, הטכניון, והמרכז הבין-תחומי בהרצליה. מרכז LINKS התמקד במחקר של למידה בקהילות מתוגברות טכנולוגיה - בין אם אלו קהילות המתהוות באופן ספונטני תוך שימוש בכלים טכנולוגיים הזמינים לכל, ובין אם אלו קהילות שעושות שימוש בכלים טכנולוגיים ייעודיים לתגבור ההוראה והלמידה. חוקרי LINKS זיהו שלושה היבטים עיקריים שלהם פוטנציאל להניב תוצאות מחקריות חדשניות במחקר של למידה בקהילות מתוגברות טכנולוגיה: התפתחות ידע והבנה בקהילות למידה, הדרכים בהן קהילות למידה מתוגברות טכנולוגיה מפתחות וחולקות נורמות ופרקטיקות משותפות, הטכנולוגיה כמאפשרת למידה בקרב קהילות מגוונות תוך מתן מענה לשונות בין ובתוך הקהילות.

לדף הספר באתר Springer (בחלון חדש)

לקריאת Front matter של הספר (בחלון חדש)

הזמנה לאירוע השקת הספר, שיתקיים כחלק מסדרת סמינרי המגמה לטכנולוגיות בחינוך ביום רביעי, 22.5.2019 בשעה 16:00, במתחם ה-FLS.

דר אביבה ברקוביץ אוחנהברכות חמות לד׳׳ר אביבה ברקוביץ-אוחנה, החוג ללמידה, הוראה והדרכה והחוג לייעוץ והתפתחות האדם, לרגל זכייתה במענק מחקר מטעם Bial Foundation, בנושא Meditation-induced neuroplasticity of the embodied-self and its role in social processing.

יישר כוח והמשך עשייה ברוכה!

 

הסטודנטים הזוכיםברכות חמות לדוקטורנטים של החוג למנהיגות ומדיניות בחינוך אשר זכו במענקים לפיתוח מחקרם:

אופיר שפר זכתה במלגת המדען הראשי לדוקטורנטים מצטיינים בחינוך. מלגה זו מהווה תכנית המופעלת על-ידי משרד החינוך באמצעות לשכת המדען הראשי. מטרת התכנית פיתוח תשתיות ידע עדכניות אשר יתנו מענה לאתגרי המעשה החינוכי במאה ה- 21 ויתמכו בקידום מדיניות משרד החינוך. כותרתה של עבודת הדוקטור מנהיגות נערות בתנועות הנוער בישראל. עבודה זו נעשית בהדרכתם של פרופ' קלרה סבג וד"ר אורן גולן.


רותם קפלן זכה במלגת המדען הראשי לדוקטורנטים מצטיינים בחינוך. מלגה זו מהווה תכנית המופעלת על-ידי משרד החינוך באמצעות לשכת המדען הראשי. מטרת התכנית פיתוח תשתיות ידע עדכניות אשר יתנו מענה לאתגרי המעשה החינוכי במאה ה- 21 ויתמכו בקידום מדיניות משרד החינוך. כותרתה של עבודת הדוקטורט היא: אפשרויות קיומו של "דיאלוג" במוסד חינוכי מחקר אתנוגרפי על ביה"ס תיכון דיאלוגי בישראל. מחקרו של רותם נערך בהנחיית ד"ר דבורה גולדן וד"ר אריה קיזל.

 

פרופ׳ פול מילר דובר בכנסאתמול, 18.3.19, התקיים יום עיון ראשון מסוגו ׳׳כשהאקדמיה והשדה נפגשים׳׳, בשיתוף של החוג לחינוך מיוחד ובית חינוך רגבים.

ביום העיון דנו בסוגיות חשובות בחינוך המיוחד מהפרספקטיבה המחקרית והראייה החינוכית בשדה.

במושב הראשון: ד"ר בנטוב מהחוג לחינוך מיוחד וגב' אילנה לוי מבית ספר רגבים דנו בסיכון מול סיכוי בבית ספר.

במושב השני: פרופ' מילר  ראש החוג לחינוך מיוחד וגב' עירית אפרת מבית ספר רגבים הרצו על פרספקטיבות שונות של הוראת אוכלוסיות עם חירשות.

לאחר מושבי הבוקר, נציגי בית ספר רגבים העבירו סדנאות יישומיות שפותחו בבית ספרים למשתתפים בכנס.

יום עיון זה מהווה מודל לשיתוף פעולה מוצלח בין האוניברסיטה לשדה החינוכי.

לצפייה בתמונות מהכנס לחץ כאן (בחלון חדש)

ברוך יעקוביהפקולטה לחינוך מברכת את ברוך יעקבי, בוגר החוג למנהיגות ומדיניות בחינוך, על פרסום ספרו "לומדים לשחק: חינוך משחקי כמעשה של חירות", בהוצאת רסלינג. הספר מבוסס על עבודת התזה של ברוך שנכתבה בהנחיית ד"ר אביהו שושנה. הספר, אשר מציע בחינה אתנגורפית ופנומנולוגית של הפדגוגיה המשחקית בבית ספר "עין הים" בחיפה, חושף את המלאכה החינוכית היומיומית ואת תפיסותיהם/ן של מורים/ות ותלמידים/ות ביחס לאלטרנטיבה החינוכית המוצעת בבית הספר.

יישר כוח!

קישור לתיאור הספר (בחלון חדש)

נחי מקבל את התעודה מנשיא המדינהברכות חמות למר נחי משעול-שאולי, תלמיד מחקר בהנחייתו של ד"ר אורן גולן, בחוג למנהיגות ומדיניות בחינוך וחוקר בצוות המחקר של LINKS, אשר זכה במלגת נשיא המדינה למצוינות וחדשנות מדעית לדוקטורנטים מצטיינים, על עבודת הדוקטורט שלו שכותרתה ״אורתודוקסיה בעידן הדיגיטלי: הבניית זהות חרדית ברשתות חברתיות״.

מלגה זאת ניתנת על מנת לעודד הכשרה ומחקר אקדמי איכותי, להאיר בזרקור תחומים מדעיים מגוונים, להעלות את המודעות הציבורית למטרות ולתחומים בהם יחולקו המלגות, לתמרץ מחקר ועשייה מדעית, ולהביא לקידום המצוינות והחדשנות המדעית בישראל.

יישר כוח!
דר אורן גולן עם נחי משעול שאולי, במועד הטקס
ד׳׳ר אורן גולן עם נחי משעול שאולי, במועד הטקס class=

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

הנשיא ריבלין, נחי משעול שאולי ויו"ר ועדת העזבונות, השופטת בדימוס שולמית דותן
הנשיא ריבלין,  נחי משעול שאולי ויו"ר ועדת העזבונות, השופטת בדימוס שולמית דותן

 

 

 

 

 

 

 

 

 

פרופ׳ אנה ספרד ומשתתפים אחרים בכנסב-17 לפברואר התקיים באוניברסיטה כנס בינלאומי לכבודה של פרופסור אנה ספרד. במסגרת הכנס אירח החוג לחינוך מתמטי בפקולטה לחינוך חוקרים ואנשי חינוך  מתמטי מובילים מהעולם בינהם – פרופסור ג'יל אדלר נשיאת ICMI, פרופסור דבורה בול, נשיאת AERA  לשעבר, פרופסור נטלי סינקלייר יושבת ראש המחקר בקנדה ללימוד מתמטיקה מוחשית באוניברסיטת סיימון פרייזר. בנוסף, השתתפו חברים וקולגות מכל האוניברסיטאות בארץ. את הכנס פתחו פרופסור רון רובין, פרופסור לילי אורלנד – ברק ופרופסור רוזה לייקין בברכות הוקרה והצלחה להמשך הדרך. בכנס נתנו הרצאות המתארות את הקשר בין מחקריהם של המרצים לתיאוריה הקומוגניטיבית אותה פיתחה פרופסור ספרד. כמו כן התקיים פאנל המתאר את התיאוריה הקומוגניטיבית והתפתחותה בעקבות מחקריהם של תלמידיה של פרופסור ספרד. בפאנל השתתפו פרופסור מיכל טבח מאוניברסיטת תל אביב, פרופסור בוריס קויצ'ו ד״ר גייסון קופר ממכון ויצמן, ד״ר עינת הד מצויינים מהטכניון, ד״ר טלי נחליאלי ממכללת לוינסקי ועירית לביא מאוניברסיטת חיפה. בסיום ערכו פרופסור ספרד ופרופסור אברהם הרכבי שיח עמיתים חברי.

לצפייה בתמונות מהכנס לחץ כאן (בחלון חדש)

למעבר לאתר הכנס לחץ כאן (חלון חדש)

ד״ר אריה קיזלמחקרם של ד"ר אריה קיזל וסיוון נדלר מהחוג ללמידה, הוראה והדרכה אודות ייצוג בעלי חיים בספרי הלימוד של בתי הספר היסודיים בישראל שפורסם לאחרונה ב"עיונים בחינוך" זכה לכתבה בעיתון "הארץ" כולל הפנייה בעמודו הראשון של העיתון.

החוקרים בדקו בדיקה כמותנית, איכותנית וויזואלית את ספרי לימוד במקצועות המדעים והוראת העברית שאושרו לשימוש על ידי משרד החינוך בבתי ספר היסודיים ומצאו כי הם מציגים באופן עקבי את האדם כצרכן-על, הנבדל מעולמם של שאר בעלי החיים. בני האדם בספרי הלימוד מוצגים כבעלי זכות להשתמש בבעלי החיים ובתוצרתם, ואילו החיות הן מוצר צריכה.

לדברי החוקרים, "בעלי החיים מיוצגים כמוצרים ועוקרו מחיותם ומקיומם הייחודי בעולם. הם נתפסים כחסרי ערך פנימי ומתקיימים רק בעבור צריכתו ושימושו של האדם, כאשר ממדי הצריכה העיקריים הם אכילה והזנה, עבודה, בידור והנאה. בספרי הלימוד חסר ייצוג או ביטוי לסבל שעוברים בעלי החיים מידי האדם וקיימת בהם התעלמות כמעט מוחלטת מסבלן של החיות המיועדות לשימושו". מגמה נוספת העולה מתוך ספרי הלימוד היא חלוקה דיכוטומית של עולם החי לבעלי חיים מבויתים ולא-מבויתים. ביות בעלי החיים מוצג לתלמידים כמעין עסקת "תן-וקח" בין האדם לבין בעל החיים: "בני האדם מספקים לבעלי החיים האחרים מחסה, תזונה בריאה והגנה מפני טורפים, ובתמורה לוקחים מהם את בשרם, את חלבם, את עורם ועוד", נכתב במחקר.

קיזל ונאדלר סבורים כי מאחורי הציטוטים הללו מסתתרת תפיסת עולם המחלחלת לתודעתם של התלמידים. "אף כי ספרי הלימוד מוצגים כאמצעי הוראה של 'חומר ניטרלי' או של 'ידע לגיטימי', הם מנוצלים ככלים אידיאולוגיים לקידום אמונות מסוימות ולמתן לגיטימציה כוללת לדעות מסוימות או לסדרים מוגדרים", כותבים השניים במחקר, שפורסם בכתב העת "עיונים בחינוך" ואשר צוטט בעיתון "הארץ". הם גם מזהים פער גדול בין השיח הציבורי המתפשט בישראל לגבי בעלי חיים, בעידוד התנועה הטבעונית ואחרים, לבין השיח הקיים בספרי הלימוד בישראל ובעיקר בבתי הספר היסודיים.

לקריאת הכתבה במלואה לחץ כאן (בחלון חדש)

ילדים מצביעים בכיתהפרופ' עפרה מייזלס, מהחוג לייעוץ והתפתחות האדם, רואיינה לאתר YNET בכתבה שעסקה ביעילות ההפסקות במהלך השיעור בבתי הספר היסודיים ואמרה ״מערכת החינוך בכל העולם אבל בעיקר בישראל הלכה לכיוונים מאוד עיוניים ושכחה שמי שלומד הוא לא רק מוח צף, אלא בן אדם, שיש לו גם רגשות וגם גוף". "להושיב ילדים וגם מבוגרים לאורך שעות רבות על כיסא מתוך מטרה שלא יזוזו זו טעות חמורה. היחס לגוף האדם ולמה שקורה איתו הוא מאוד קריטי. הקשב שנדרש לצורך תשומת לב וריכוז הוא משאב שמתכלה מהר. המשאב הזה מתרענן ומתחדש כשעושים משהו אחר, כלומר הפסקה״.

לקריאת הכתבה במלואה לחץ כאן (בחלון חדש)

ד״ר דנה אמירהפקולטה לחינוך מברכת את ד"ר דנה אמיר, מהחוג לייעוץ והתפתחות האדם, לרגל מינויה לעורכת ראשית של כתב העת "מארג" (MA‘ARAG: The Israel Annual of Psychoanalysis), כתב עת היוצא לאור מטעם מרכז פרויד, האוניברסיטה העברית.

יישר כוח והמשך עשייה ברוכה!

נגה כהןד״ר נוגה כהן, מהחוג לחינוך מיוחד וד״ר ליאת מודריק שוחחו עם רינו צרור מגלי צה״ל (25.12.2018) על תובנות חדשות הכיצד ניתן לעזור לאנשים להתמודד עם מצבים רגשיים בחיי היומיום ובכלל.

להאזנה לראיון לחצו כאן (בחלון חדש, החל מדקה 47:00).

שרונה ט לויברכות חמות לד׳׳ר שרונה ט.לוי, מהחוג ללמידה, הוראה והדרכה ומהחוג לייעוץ והתפתחות האדם, על זכייתה במענק ממשרד המדע והטכנולוגיה למחקר בנושא:
CMS - Computational Thinking & Modeling in Science: Promotes Access for Female Students to Learn Computation and Science through Social and Embodied Modeling
הזכייה משותפת עם פרופ' חגית הל-אור, מהחוג למדעי המחשב.

מאחלים לכן עבודה מהנה, פורייה, עם תובנות מרתקות וחשובות.

אורן גולןברכות חמות לד"ר אורן גולן, החוג ללמידה, הוראה והדרכה, והחוג למנהיגות ומדיניות בחינוך, לרגל זכייתו בקרן תחרותית של מדעי החברה ממשרד המדע.

נושא הצעת המחקר: ״תקשורת המדע בקרב חרדים בישראל: פרקטיקות עיתונאיות של קבלה והכלה ציבורית בקהילות מסוגרות״.

הזכייה משותפת עם פרופ' איילת ברעם צברי מהטכניון ופרופ' יריב צפתי, ראש החוג לתקשורת באוניברסיטת חיפה.

מאחלים לך עבודה פורייה ומהנה, עם תובנות מרתקות וחשובות.

שם הפרוייקטסמלילי עיתונות דתית בארץ

תקשורת המדע בקרב חרדים בישראל: פרקטיקות עיתונאיות של קבלה והכלה ציבורית בקהילות מסוגרות

Communicating Science among the Jewish Ultra-Orthodox in Israel: Journalistic Praxis and Audience Reception in Insular Communities


מובילי הפרויקט

ד'ר אורן גולן, החוג למנהיגות ומדיניות בחינוך, הפקולטה לחינוך, אוניברסיטת חיפה
פרופ' אילת ברעם צברי, הטכניון - מכון טכנולוגי לישראל
פרופ' יריב צפתי, ראש החוג לתקשורת, אוניברסיטת חיפה

תיאור ההיבט המחקרי של הפרוייקט

מדע וטכנולוגיה ארוגים בחיי היומיום של אזרחים בני זמננו, ומידת השליטה בידע מדעי נתפשת, לפיכך, כמועילה לקבלת החלטות מושכלות הן ברמה האישית והן בזו הקהילתית. עם זאת, השליטה בידע מדעי מעורערת בקרב קבוצות דתיות וקהילות מסוגרות, כולל קהילות החרדים בישראל, הרואות, לעיתים, בידע זה איום על אמונותיהם, דרכי חייהם וגבולות קהילתם. מטרת המחקר המוצע ללמוד כיצד ידע מדעי זוכה בלגיטימציה בקרב הקהילה החרדית בישראל, וספציפית לבחון: (א) דרכים בהן עיתונאים חרדים, כמחנכים ומפיצי דעת לא-פורמליים, תופשים את תפקידם ביחס לדיווח על ידע מדעי, והבנת מקורות המידע הנרכשים על-ידי העיתונאיים, והאמצעים להטמעתם בעת בחירה וסקירת דיווחים ביחס לסוגיות מדעיות. דרכים אלו יבחנו על-ידי ראיונות עומק עם 20 עורכים, עיתונאי דפוס ורשת הכותבים עבור הקהילה החרדית; (ב) דרכים בהן הידע המדעי מיוצג באמצעי התקשורת החרדיים (קרי בעיתונות המגזר, לרבות עיתונות הרשת). ייצוג זה יבחן באמצעות ניתוח תכנים של עיתונות חרדית לאורך שנה; (ג) הדרכים בהן קהלים חרדיים בוחרים, נותנים אמון ומייצרים משמעות (sense making) מקריאת דיווחים עיתונאיים על מדע, בהינתן מערכות אמונותיהם ותפישות עולמם. ניתוח זה של המחקר ייגזר מתוך ראיונות מִקְדָּמִיים עם 10 חברי קהילה חרדיים, אשר יכללו יצירת פרוטוקול הקראה וחשיבה בקול (think aloud) של מאמרים עיתונאיים ממוקדי מדע. בעקבות ראיונות אלו, יגובש מערך ניסויי סקר (survey experiment, Mutz, 2011) כמותני שבמסגרתו ישתתפו בניסוי מדגם מייצג של 'חרדים מודרניים' (בהקשר זה, משתמשי התקשורת האלקטרונית). מחקר רב-תחומי זה יתבסס על שיתוף פעולה בין שלושה חוקרים ראשיים המביאים עימם ידע תיאורטי ואמפירי מתחומי מחקר הדת, התרבות (לרבות ניסיון במחקר אמפירי על הקהילה החרדית), התקשורת, החינוך המדעי ותקשורת המדע. השלכות למדיניות בהקשר זה כוללות הכלת המגזר החרדי בחברת המידע והמדע, הרחבת החינוך המדעי הבלתי פורמלי תוך שיח עם גורמי הסמכות (העיקרית והמשנית) בחברה החרדית, ויצירת תשתית והבנה לקראת חציית גבולות פנים-קהילתיים באמצעות שיח אודות החינוך מדעי בחברה החרדית מרובת הפנים.
המחקר זכה למימון ממשרד המדע.

לטם פרי חזןד׳׳ר לטם פרי-חזן, מהחוג למנהיגות ומדיניות בחינוך, התראיינה בתכנית הרדיו של קרן נויבך ברשת ב' וסיפרה על ממצאי מחקרה שעסק במעקב אחרי מורים באמצעות מצלמות מעקב.

המחקר נכתב בשיתוף עם פרופ' מיכאל בירנהק מאוניברסיטת תל אביב במסגרת פרויקט הממומן על ידי הקרן הלאומית למדע. 

המאמר פורסם בשבוע שעבר בכתב העת Teaching and Teacher Education וניתן לקרוא אותו כאן (בחלון חדש).

להאזנה לראיון לחצו כאן (בחלון חדש, 1:30:40 לאחר תחילת התכנית).

כתבה על המחקר פורסמה גם באתר "כאן" (בחלון חדש).

סטודנטים יושבים ומדברים בסדנאותביום שלישי 18.12.2018 התקיים יום העיון השנתי של המסלול להכשרת מוריםקולאז׳ תמונות מהאירוע בו רואים חלק מהדוברים וסטודנטים בסדנאות בחוג ללמידה, הוראה והדרכה, בפקולטה לחינוך.

יום העיון השנה הוקדש ל"חנוך לזכויות אדם" לרגל שבעים שנה ל"הכרזה לכל באי עולם בדבר זכויות האדם".

בחלקו הראשון של היום, נחשפו הסטודנטים, פרחי ההוראה למגוון דעות של אנשי אקדמיה ואישים שתחום עיסוקם הוא זכויות אדם, ביניהם שגרירת קנדה לישראל, גב' דברה ליונס, ולפאנל של אנשי חינוך ששיתפו מעשייתם בשטח בתחום זכויות האדם.

בחלקו השני של היום, נטלו הסטודנטים חלק פעיל בסדנאות שעסקו בחינוך לזכויות אדם.

יום העיון נערך בשיתוף פעולה עם האגודה לזכויות האזרח בישראל ושגרירות קנדה בישראל.

לחץ כאן לצפייה בתמונות מיום העיון (בחלון חדש)

 

קולאז׳ תמונות מהאירוע בו רואים את הדוברים בפתיחת האירוע

אביבה ברקוביץ בראיוןד"ר אביבה ברקוביץ-אוחנה, מהחוג ללמידה, הוראה והדרכה ומהחוג לייעוץ והתפתחות האדם, השתתפה בתוכנית "חדשות הלילה",בערוץ ׳כאן׳, שם הציגה את מחקרה בנושא שימוש במדיטציה לחקר התודעה.

בראיון מספרת ד"ר ברקוביץ'-אוחנה על מחקר חדש המשתמש במדיטציה כדי לחקור תודעה. במחקר פיילוט שנערך על קבוצת נבדקים, ובראשה ד"ר סטיבן פולדר, מייסד עמותת תובנה, הודגם כיצד מתרגלים מיומנים של מדיטציה יכולים לרכוש שליטה על החוויה של העצמי הגופני. מהמחקר עולה, כי תרגול מדיטציה מגביר את השליטה והגמישות של העצמי הגופני.

לצפייה בראיון לחץ כאן (החל מ22:02, בחלון חדש)

אריה קיזל וסטודנטיםמשלחת של סטודנטיות לתואר שני במגמה לפיתוח פדגוגי של מערכות חינוך בחוג ללמידה, הוראה והדרכה השתתפו לאחרונה בשבוע של סמינר מחקרי בגרמניה. המשלחת בראשות ראש המגמה ד"ר אריה קיזל יצאה לחו"ל מכספי גרנט שבו זכה ד"ר קיזל יחד עם עמיתים מאוניברסיטאות בקנדה ובגרמניה מטעם הקרן הקנדית למחקרים בתחומי מדעי החברה והרוח SSRHC. המימון ניתן להצעת מחקר שעוסק באפשרויות הוראה דיאלוגית של השואה באמצעות רומנים גרפיים וקומיקס.
הסטודנטיות התארחו באוניברסיטה הטכנית של ברלין שם קיימו סמינר משותף עם הסטודנטיות והמרצים מקנדה ומגרמניה. לאחר הסמינר המשותף שכלל גם ביקור באתרי זיכרון בברלין יצאו כל המשתתפות משלוש המדינות לחמישה ימים של סמינר בשטח אתר מחנה הריכוז לנשים לשעבר רבסנברוק סמוך לברלין. מחנה זה שימש במהלך מלחמת העולם השנייה כמחנה עבודות כפייה לנשים ממדינות שונות ובסופו הוקמו בו גם משרפות כדי להשלים את מלאכת השמדתם של יהודים שהובאו מרחבי מזרח אירופה.
הסטודנטיות והמרצים שהו במחנה ולנו במגורים ששימשו בעבר מגורי אנשי ה-SS. במשך חמישה ימים הם קיימו דיונים בנושא המחקר ובין היתר שמעו הרצאות מפי אנשי מחלקת ההדרכה והחינוך של המחנה ששמים דגש על ביטויי זיכרון ויזואליים וכן מכותבות של רומנים גרפיים מגרמניה אשר שיתפו ביתרונות של שימושים גרפיים ככלי להוראה דיאלוגית.
ד"ר קיזל החליט לצרף לקבוצה הישראלית גם שתי חוקרות נוספות. האחת, סטודנטית גרמניה שלמדה עד לאחרונה באוניברסיטת חיפה בתכנית הבינלאומית לנושא השואה ואשר כתבה תחת הדרכתו והדרכת ד"ר הנייה רוטנברג (ממכללת הגליל המערבי) עבודת תזה בנושא מחול והוראת השואה. עבודה זו הוצגה לאחרונה בכנס בינלאומי באושוויץ והמאמר זכה לאחרונה להיבחר להיכלל בספר בהוצאה בינלאומית. הסטודנטית השנייה היא דוקטורנטית מהמרכז לפילוסופיה יישומית באוניברסיטה ברודוס שעמה מקיימת המגמה לפיתוח מערכות חינוך בחוג ללמידה, הוראה והדרכה קשרים קבועים.
סמינר זה הוא כאמור רק חלק מהמחקר שהולך ומתרחב בימים אלה לשיתופי פעולה נוספים ואשר מטרתו לבחון את האפשרויות הדיאלוגיות הגלומות בהוראת שואה באמצעים ויזואליים.

לצפייה בתמונות מהסמינר לחץ כאן (בחלון חדש)

אדר בן אליהוברכות חמות לד"ר אדר בן-אליהו לרגל זכייתה בגרנט של מרכז הידע והמחקר הלאומי בתחום ההיערכות למצבי חירום.
המחקר עוסק במוכנות חסינה להפתעות באירוע קיצון: שריפות רב-מוקדיות ורעידות אדמה בשיתוף עם פרופ' יעקב בן-חיים מהטכניון.
אדר תתמקד באופן שבו למידה מושפעת במצבי קיצון.

מאחלים לאדר עבודה פורייה, מהנה ותובנות מרתקות וחשובות.

לטם פרי חזןברכות חמות לד"ר לטם פרי חזן, מהחוג למנהיגות ומדיניות בחינוך, על זכייתה במענק של משרד המדע למחקר בנושא:
״שוויון מגדרי ומדיניות רב תרבותית: מחקר אמפירי של התכניות האקדמיות הנפרדות לציבור החרדי".

הזכייה היא משותפת עם פרופ' נויה רימלט מהפקולטה למשפטים.

מאחלים לכן עבודה פורייה, מהנה ותובנות מרתקות וחשובות.

Menu