juhaina-chidra-webברכות לסטודנטית ג'והאיינה חיאדרה, סטודנטית לתואר שני בתוכנית הרב-תחומית לחינוך והתפתחות בגיל הרך אשר זכתה במלגת ורנר אוטו לסטודנטיות ערביות מצטיינות לתארים מתקדמים 2012.
ג'והאיינה עורכת מחקר בהנחייתו של פרופ' מרק לייקין בנושא התפתחות יכולת שיחזור הסיפור והבנת הנשמע בקרב ילדים דוברי ערבית בגילאים 4-9 שנים, כאשר מטרתה הינה להתייחס לעומק בהתפתחות היכולת הנרטיבית ומבנה הנרטיב תוך התמקדות בחקר האופי הדיגלוסי של השפה הערבית והשפעתו על הבנת הנשמע בקרב ילדים דוברי ערבית פלסטינית בצפון הארץ.

396שלושה סטודנטים של הפקולטה לחינוך זכו וקיבלו מלגה ע"ש יעל מצר במהלך ארועי חבר הנאמנים שהתקיימו באוניברסיטה
המלגה הוענקה לסטודטים בטקס בנוכחות דיקן הפקולטה לחינוך, הפרופ' לילי אורלנד ברק ודיקן הסטודנטים וחבר סגל של הפקולטה לחינוך, פרופ' חנן אלכסנדר

3 הסטודנטים של הפקולטה שזכו במלגה ע"ש יעל מצר הן:
הגב' מורן סמואל, סטודנטית מ"א במסלול א' בתכנית הרב תחומית לחינוך והתפתחות בגיל הרך, בחוג לייעוץ והתפתחות האדם.
הגב' פאתן ברכאת-טבאג'ה, סטודנטית מ"א במגמה לחקר האלטרנטיבות בחינוך בחוג ללמידה הוראה והדרכה.
מר חוסה דואק חיימה, סטודנט לתואר ראשון בחוג למנהיגות ומדיניות בחינוך.

Lili-Orlandברכות לפרופ' לילי אורלנד-ברק כיום ראש החוג ללמידה, הוראה והדרכה לרגל בחירתה לדיקן הפקולטה לחינוך ל - 4 השנים הקרובות

פרופ' לילי אורלנד ברק, כיום ראש החוג ללמידה, הוראה והדרכה נבחרה לדיקן הפקולטה לחינוך לשנים תשע"ג – תשע"ו. ברכות ואיחולי הצלחה בתפקידה החדש.

ברכות לד"ר דבורה קלקין לרגל צאת ספרה החדשDevorah-Kalekin-Fishman-The-Shape-of-Sociology-for-the-21st-Century-Tradition-and-Renewal The Shape of Sociology for the 21st Century: Tradition and Renewal

הספר מכיל מאמרים, בין השאר, על תיאוריה בסוציולוגיה, על שינוי חברתי, וניתוחים סוציולוגיים של בעיות חברתיות הטעונות פתרון. בין הכותבים: פיוטר שטומפקה (פולין), סילביה וולבי (אנגליה), רייווין קונל (אוסטרליה), אליזה רייס (בראזיל), גבריאלה רוזנטל (גרמניה) אמה פוריו (הפיליפינים) ולריסה טיטארנקו (בילורוס).

Devorah Kalekin-Fishman and Ann Denis (eds) (2012)
The Shape of Sociology for the 21st Century: Tradition and Renewal
London: SAGE

ברכות לסטודנטית אביבית שיינגרוס מהחוג למנהיגות ומדיניות בחינוך לרגל זכייתה בפרס הרקטור ופרס הדיקן ללימודים מתקדמים עבור עבודת התיזה המצטיינת בשנה"ל תשע"ב.

congratulations ועדת השיפוט לפרס הרקטור ופרס הדיקן ללימודים מתקדמים לעבודות גמר מצטיינות, החליטה בישיבתה מיום 6.6.2012 לציין לשבח את עבודתה של הסטודנטית אביבית שיינגרוס מהחוג למנהיגות ומדיניות בחינוך, בנושא: "לקרוא את העולם - הזדמנות שנייה בלימוד קריאה: השפעתה של תכנית התערבות אוריינית על מיומנות הקריאה ומתוך כך, איכות החיים של בוגרים עם מגבלה קוגניטיבית" בהנחייתן של פרופ' שונית רייטר ופרופ' מיכל שני.

תעודת הציון לשבח תוענק לסטודנטית במסגרת טקס הענקת תואר "מוסמך האוניברסיטה" בתאריך 2.7.12.

הפקולטה לחינוך והחוג למנהיגות ומדיניות בחינוך משתתפים בצערה של ד"ר קלרה סבג במות אחיה ז"ל

ks

איך מחקר מתפתח בתחומי בלשנות, מוח וחינוך יכול לשפוך אור על  הגורמים  לקשיי קריאה בכלל ובערבית בפרט?

להלן סקירה תמציתית של עיקרי הרצאות בנושא המובאות במסמך רב ערך של "האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים: היזמה למחקר יישומי בחינוך"

למחקרים המתבצעים בפקולטה ובאוניברסיטה מקום מרכזי בדו"ח
 http://education.academy.ac.il/Admin/Data/Publications/Reading%20the%20Reading%20Brain%20final%20090512.pdf

הראיון התנהל באוניברסיטה והתמקד במחקר המתבצע במרכז אדמונד י. ספרא  בפקולטה לחינוך בנושא עיבוד מוחי של שפה וקריאה-ממצאים והשלכות

 כידוע, בשנים האחרונות מתפתחים ומתרחבים באוניברסיטה במהירות רבה תחומי חקר המוח בכלל ותפקודים גבוהים עם דגש על עיבוד שפה ורכישתה ועיבוד נומרי.
 הנושא בעל ערך במיוחד למערכות חינוך בכלל. במדינת ישראל נוספים לתחום זה פנים ייחודיים: מצד אחד נדרש ומתפתח מחקר ייעודי לשפות עברית וערבית, ומצד  שני יש רצון וצורך להבין פערים נצפים בהישגים במבחני שפה (כולל הישגי פסיכומטרי -בעיקר בתחום המילולי) בין דוברי עברית לדוברי ערבית ובין תלמידים ממיצב גבוה למיצב נמוך. בראיון שנערך בשפה הערבית (והעברית ברדיו) הוצעו גם כיווני מחקר עתידיים, שיטות התערבות והמלצות מעשיות למערכת החינוך לאור המממצאים

לקריאת הראיון בעיתון פנורמה לחץ כאן

  מצורף גם ראיון בעברית ב"רדיו צפון"-ראה קישור ב youtube:
 http://www.youtube.com/watch?v=whB5nWHMJ3E

 מבחר כתבות באנגלית, עברית וערבית באתרים מובילים

 http://www.transparent.com/arabic/research-study-says-arabic-makes-your-brain-work-more/
 http://english.pravda.ru/society/stories/27-03-2012/120906-languages-0/
 http://msrtoday.com/News/LdyBby.aspx?ID=390

 Jerusalem Post
 http://www.jpost.com/Health/Article.aspx?id=263091

 http://www.inn.co.il/News/News.aspx/235248

 mynet
 http://www.mynet.co.il/articles/0,7340,L-4204678,00.html

 sciencenewsline
 http://www.sciencenewsline.com/psychology/summary/2012032117500062.html

 sciencedaily
 http://www.sciencedaily.com/releases/2012/03/120321105338.htm

 TJNP- thejewishnewsplace
 http://www.thejewishnewsplace.com/technology-and-science/technology/54097-brains-involvement-in-processing-depends-on-languages-graphic-symbols.html

 psypost
 http://www.psypost.org/2012/03/in-which-brain-do-you-read-10627

 Alarab
 http://www.alarab.net/Article/446677

 haifanet
 http://www.haifanet.co.il/online/articles/5-10776.html

adir-cohen-meeting-oppositesברכות לפרופ' אדיר כהן מהחוג לייעוץ והתפתחות האדם על יציאת ספרו החדש "הפכים נפגשים"

לראשונה בעברית ספר מקיף ויסודי העוסק באוקסימורונים תוך הדגמת אלפים מהם, הארתם, ניתוחם ושילובם בשיח הממלא את כל תחומי חיינו.

האוקסימורון בנוי על צירוף של הפכים, אמירה אבסורדית, פרדוקס. אך אם נתבונן בו נראה כי נפתחת ממנו פילוסופיה מעמיקה, הבנה פסיכולוגית עשירה, העזה יצירתית והארה רב-כיוונית של כל הבטי הקיום, החברה, התרבות המדע והרוח.

הספר תורם להבנה חדשה של החיים והעולם; לראיית ההפכים היוצרים את חיינו; לתפיסה חדשה של היחסים הזוגיים וקשרי האהבה שנאה; ליצירת בסיס לפסיכולוגיה חדשה; להכרת המרכיבים שביסודות האמנות, הספרות וההומור. מן הנושאים המועלים בספר: • כן ולא בנשימה אחת – על האוקסימורון וריבוי פניו • אי-הגיון הגיוני – מילון אוקסימורונים • אמיתי יותר מן החיים – אוקסימורונים בונים-הורסים את העולם: - אלוהים, דת, אמונה וכפירה - פילוסופיה, דעת ואידיאלים - ספרים, אמנות, תיאטרון, קולנוע ומוסיקה - לשון, דיבור ושתיקה - האני ותכונותיו - יופי, אהבה, אירוסין, נישואים וגירושים - לעבור דרך השער ללא שער – אוקסימורונים בתורת ה"זן" - האורגאזמה הלא נכונה – אוקסימורונים בהומור של וודי אלן - צחוק רציני – הבדיחה וההומור - הר גריזים והר עיבל מתאחדים – עלבונות וקללות - ליטוף בועט – מילון של הגדרות אוקסימורוניות - פנים שוחקות-בוכיות – עולם ומלואו בראי האוקסימורונים בפרקי הספר המגוונים משולבות עשרות יצירות אמנות אשר הביטוי האוקסימורוני העולה מהן עשיר ונועז.

מחקר חדש שנערך על-ידי ד"ר רפיק אברהים ממרכז אדמונד י. ספרא לחקר המוח בחוג ללקויות למידה: המעורבות המוחית בעיבוד שפה תלויה במאפייני השפה עצמה ובסמליה הגרפיים

לדוברי ערבית כשפת אם קשה יותר לקרוא בערבית בהשוואה למי ששפת האם שלו היא עברית או אנגלית,  מכיוון שקיימת חלוקת פעילות מוחית שונה בין שני חלקי המוח בזמן עיבוד השפה הערבית ביחס לשפות העברית והאנגלית, כך על פי ממצאי מחקר חדש שנערך על-ידי ד"ר רפיק אברהים ממרכז אדמונד י. ספרא לחקר המוח בחוג ללקויות למידה ופרופ' אביתר זהר מהחוג לפסיכולוגיה. "מתברר שהמעורבות המוחית של שני חלקי המוח בעת עיבוד שפות כתובות תלויה במבנה הלשוני והגרפי של שפות אלו", ציין ד"ר איברהים.

arie-kizel-demarker-article

במאמר בדה-מרקר ד"ר אריה קיזל קורא ליצירת "נרטיב חדש שבמרכזו הפיכת המורים ממגזר פסיבי ומתבכיין שטוען כי הוא גם לא מתוגמל וגם עובד קשה, למגזר אקטיבי ואטרקטיבי כאחד. על משרד החינוך וארגוני המורים לשנות את שיח "קורבנותם - אמנותם" לשיח של תיקון ושל בנייה, וליצור מנהיגות פדגוגית שתוביל את החינוך." ומציע המלצות קונקרטיות לכך.

לקריאת המאמר המלא:
http://www.themarker.com/news/1.671863

באתר זה נעשה שימוש בתמונות מתוך מאגרי התמונות Thinkstockphotos Shutterstock istockphoto
Menu