http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22864655
מחקר חדש שנערך בהנחיית פרופ' אוסייד חטיב במסגרת עבודות הפוסט של דר' היתאם טאהא ובשיחוף פעולה עם דר" רפיק אברהים התפרסם החודש בכתב העת היוקרתי Brain Topography. המחקר בחן את השפעת מידת החיבור האורטוגראפי הפנימי של מילים כתובות בשפה הערבית על הפעילות המוחית הקשורה לזיהוי אותם מילים בקרב קוראים מיומנים (מידת החיבור בין האותיות בערבית עשויה ליצור שלשה סוגי מלים: מחוברות באופן מלא, מחוברות, חלקית ובלתי מחוברות). החוקרים הניחו ועל סמך מחקרים קודמים בתחום, כי מילים מחוברות (בהן כל האותיות מתחברות בתוך המילה) עלולות ליצור מצב של עומס ויזואלי ולהאט את קצב עיבוד המילים כתוצאה. החוקרים השתמשו בפרדיגמת ההחלטה הלקסיקלית בה הגירויים התחלקו למילים מחוברות, מחוברות חלקית ולא מחוברות. איסוף נתונים אלקרטופיזיולוגים באמצעות מערכת EEG התבצע לאורך הביצוע ההתנהגותי במטלה. מניתוחי הממצאים ההתנהגותיים הראו החוקרים כי מילים מחוברות הוו תנאי קל יותר לעיבוד ממילים לא מחוברות. ממצאי הניתוח הלאקטרופיזיולוגי תמכו בממצא ההתנהגותי והצביעו על שוני מובהק בדפוסי הפעילות המוחית שנרשמו סביבות הרכיב האלקטרופיזיולוגי N170 הקשור בזיהוי חזותי של מלים כתובות. ממצא אחר שעלה מתוך המחקר הצביע כי בדומה לממצאים נוירוקוגניטביים מאורתוגרפיות רבות בעולם, המערכת העצבית הקשורה בזיהוי מילים כתובות בשפה הערבית היא המערכת הממוקמת בחלק ה Tempro-occiptal השמאלי וזאת לפי ניתוחי מקור הפעילות שנעשו. מחקר זה נחשב למחקר הראשון המערב מדידה ישירה ושקופה של פעילות מוחית וקריאה באורתוגרפיה הערבית שמתפרסם מתוך מרכז אדומנד י. ספרא לחקר המוח בלקויות למידה בפקולטה לחינוך כאן.

חתן פרס ישראל לחינוך, הפרופ' גבריאל סלומון מהפקולטה לחינוך עתיד להתשתתף בכנס חיפה לחינוך 2012 שייערך ב22.8.12 באודיטוריום חיפה.
פרופ' סלומון יציג את נייר ההבנות של מועצת החינוך הראשונה של ישראל בהשקת העיר חיפה, במסגרת המושב השני של הכנס.

לפרטים נוספים ולהרשמה

ברכות חמות לפרופ' יעל קלי מהחוג ללמידה, הוראה והדרכה- ולצוות המחקר והפיתוח שלה, על זכיית הצעתם לפיתוח ומחקר "למידה והוראה מרחוק בקהילות למידה" במסגרת קול הקורא לקידום ההוראה והלמידה המתוקשבת באמצעות שילובן של טכנולוגיות למידה חדשניות באוניברסיטת חיפה.
צוות המחקר כולל את דר' רחל לוין-פלד, אורנית שגיא וניר תדהר.

brain-electrodes

ערבית מחוברת זה קל לקריאה: מחקר חדש של צוות המחקר בשפה הערבית במרכז אדמונד י. ספרא לחקר המוח בלקויות למיד

ה בפקולטה לחינוך מתפרסם בכתב העת היוקרתי Brain Topography
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22864655
מחקר חדש שנערך בהנחיית פרופ' אוסייד חטיב במסגרת עבודות הפוסט של דר' היתאם טאהא ובשיחוף פעולה עם דר" רפיק אברהים התפרסם החודש בכתב העת היוקרתי Brain Topography. המחקר בחן את השפעת מידת החיבור האורטוגראפי הפנימי של מילים כתובות בשפה הערבית על הפעילות המוחית הקשורה לזיהוי אותם מילים בקרב קוראים מיומנים (מידת החיבור בין האותיות בערבית עשויה ליצור שלשה סוגי מלים: מחוברות באופן מלא, מחוברות, חלקית ובלתי מחוברות). החוקרים הניחו ועל סמך מחקרים קודמים בתחום, כי מילים מחוברות (בהן כל האותיות מתחברות בתוך המילה) עלולות ליצור מצב של עומס ויזואלי ולהאט את קצב עיבוד המילים כתוצאה. החוקרים השתמשו בפרדיגמת ההחלטה הלקסיקלית בה הגירויים התחלקו למילים מחוברות, מחוברות חלקית ולא מחוברות. איסוף נתונים אלקרטופיזיולוגים באמצעות מערכת EEG התבצע לאורך הביצוע ההתנהגותי במטלה. מניתוחי הממצאים ההתנהגותיים הראו החוקרים כי מילים מחוברות הוו תנאי קל יותר לעיבוד ממילים לא מחוברות. ממצאי הניתוח הלאקטרופיזיולוגי תמכו בממצא ההתנהגותי והצביעו על שוני מובהק בדפוסי הפעילות המוחית שנרשמו סביבות הרכיב האלקטרופיזיולוגי N170 הקשור בזיהוי חזותי של מלים כתובות. ממצא אחר שעלה מתוך המחקר הצביע כי בדומה לממצאים נוירוקוגניטביים מאורתוגרפיות רבות בעולם, המערכת העצבית הקשורה בזיהוי מילים כתובות בשפה הערבית היא המערכת הממוקמת בחלק ה Tempro-occiptal השמאלי וזאת לפי ניתוחי מקור הפעילות שנעשו. מחקר זה הוא חלק מסדרה של מחקרים המערבים מדידה ישירה ושקופה של פעילות מוחית וקריאה באורתוגרפיה הערבית שמתפרסם מתוך מרכז אדומנד י. ספרא לחקר המוח בלקויות למידה בפקולטה לחינוך כאן.

 

לפני שבוע, במסגרת הסבב השני למרכזי מצוינות, הוגשו שלוש הצעות ע"י חברי הסגל שלנו:


1. פרופ' יעל קלי רכז מדעי, ד"ר דני בן צבי ופרופ' מיכל ירושלמי חברי הנהלה וד"ר אורן גולן וד"ר שרית ברזילי חוקרים חדשים.

Learning in a Networked Society (LINKS): Co-creation of Knowledge in Technology-Enhanced Communities of Learning
אוניברסיטת חיפה מתאמת.

2. פרופ' דוד שר וד"ר ענת פריאור חברים בוועדה האקדמית המובילה ופרופ' אבי קרני.

Determinants and Consequences of Multilingualism: From Brain Plasticity to Social Cognition

האוניברסיטה העברית מתאמת.

3. פרופ' ענת שר וד"ר יאיר זיו.

Growing up in Israel: The National Center on Early Child Development and Welfare

האוניברסיטה העברית מתאמת


בשם כל חברי הסגל, אנו שמחים איתכם וגאים בכם שהגעתם בהצעותיכם עד שלב מכובד זה.
אנו מעריכים את עבודתכם המסורה והמוצלחת ומאחלים לכם שתזכו ותצליחו גם בהמשך.

zipi-award-august2012ברכות לפרופ' ציפי שכטמן מהחוג לייעוץ והתפתחות האדם שקיבלה פרס על הצטיינות במחקר מטעם החטיבה לטיפול קבוצתי של ארגון הפסיכולוגי האמריקאי.

dana-amir-cleft-lipברכות לד"ר דנה אמיר מהחוג לייעוץ והתפתחות האדם על יציאת ספרה "שפה שסועה".
הספר "תהום שפה", פרי מחקר אינטרדיסציפלינארי בן שלוש שנים, הוא ספר מחקרי-עיוני העוסק בקשר בין פסיכופתולוגיה ושפה, וב"שסעים" שונים בשפה: השסע הפסיכוטי, השסע האוטיסטי, השסע הפרוורטי והשסע הטראומטי. פרקיו השונים מציגים דיון תיאורטי-פסיכואנליטי בשסעים השפתיים השונים ומדגימים אותם באמצעות ניתוח נרטיבי של תיאורי מקרה קליניים ושל טקסטים ספרותיים משל צלאן, ברודסקי, רילקה, בקט וסארטר. הספר יראה אור בקרוב בהוצאת מאגנס.

לצפייה בכריכת הספר לחץ כאן

 ברכות לפרופ' רוזה לייקין אשר נבחרה כנשיאה של הארגון הבין-לאומי International Group for Mathematical Creativity and Giftedness  לכהונה של 4 שנים. הפקולטה לחינוך גאה בהישג חשוב זה.

Syndrom-vyhoreni-u-socialnich-pracovnikuספרו האחרון של ד"ר אסטפן מרון, "סינדרום השחיקה בעבודה סוציאלית: תיאוריה ופרקטיקה", העוסק בנושא השחיקה בעבודה סוציאלית תוך התייחסות למקצועות עזרה נוספים כמו חינוך , פסיכולוגיה ורפואה, תורגם לשפה הצ'כית.
הספר הנוכחי הינו תרגום ועדכון לספר שיצא לאור בשנת 2008.

שם הספר בצכית:
Syndrom vyhoření u sociálních pracovníků: Teorie, praxe, kazuistiky

 

http://obchod.portal.cz/produkt/syndrom-vyhoreni-u-socialnich-pracovniku

 

מחקר חדש שנערך באוניברסיטת חיפה (מרכז אדמונד י. ספרא לחקר המוח) והמרכז הרפואי רמב"ם מצא:  תפוצת מחלת הפרקינסון והפרעות התנועה נמוכה בקרב בני העדה הדרוזית בהשוואה לאוכלוסיות אחרות

ניתוח התוצאות העלה שנישואים הנערכים בתוך העדה הדרוזית במשך דורות לא הביאו לעלייה באחוז המחלות הגנטיות הקשורות להפרעות תנועה ומחלת הפרקינסון ומבחינה זו, אופי הקהילה הדרוזית שמר עליהם

להלן קישור לכתבה באתר מעריב nrg:
http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/389/136.html?hp=1&cat=402&loc=50

לקריאת המאמר לחץ כאן

מחקר חדש שנערך על-ידי ד"ר רפיק אברהים ממרכז אדמונד י. ספרא לחקר המוח בחוג ללקויות למידה: המעורבות המוחית בעיבוד שפה תלויה במאפייני השפה עצמה ובסמליה הגרפיים

לדוברי ערבית כשפת אם קשה יותר לקרוא בערבית בהשוואה למי ששפת האם שלו היא עברית או אנגלית,  מכיוון שקיימת חלוקת פעילות מוחית שונה בין שני חלקי המוח בזמן עיבוד השפה הערבית ביחס לשפות העברית והאנגלית, כך על פי ממצאי מחקר חדש שנערך על-ידי ד"ר רפיק אברהים ממרכז אדמונד י. ספרא לחקר המוח בחוג ללקויות למידה ופרופ' אביתר זהר מהחוג לפסיכולוגיה. "מתברר שהמעורבות המוחית של שני חלקי המוח בעת עיבוד שפות כתובות תלויה במבנה הלשוני והגרפי של שפות אלו", ציין ד"ר איברהים.

פרופ' משה זיידנר מהחוג לייעוץ והתפתחות האדם הוזמן להצטרף למערכת של כתב עת חדש שעוסק בהיבטיםmoshe-zaidner שונים של חקר האינטלגנציה - Intelligences

 

כתב העת Intelligences הוא בין לאומי ועובר שיפוט מדעי ומפרסם מאמרים מקוריים, ביקורות ומאמרים מחקריים קצרים על פסיכומטריכה ומחקרים תיאורטיים ואיפיריים בנושא אינטלגנציה. בין הנושאים שיכוסו בכתב העת ניתן למנות פסיכופיזיקה, מדעי המוח הקוגניטיביים, הדמייה מבנית ופונקציונלית, אפידמיולוגיה קוגניטיבית, התפתחות האינטילגנציה, מדידה והערכת משכל ואינטיליגנציות מרובות (חברתי, ריגשי, אומנותי וכו')
חבר סגל ששוקל לפרסם מאמר רלונטי יוכל לפנות לפרופ משה זיידנר לקבלת מידע נוסף

http://www.mdpi.com/journal/intelligences/editors

נפתח המחזור השלישי של תוכנית "חותם" להכשרת מורים מצטיינים בפקולטה לחינוך באוניברסיטת חיפה

DSCF521295 סטודנטים יוכשרו במשך 5 שבועות של סמסטר קיץ אינטנסיבי. לראשונה נפתח מסלול להכשרת מורים גם לבית הספר היסודי.

המחזור השלישי של תוכנית "חותם" (Teach For Israel) להכשרת מורים מצטיינים למערכת החינוך נפתח ביום ראשון השבוע (15 באוגוסט) בחוג ללמידה, הוראה והדרכה בפקולטה לחינוך באוניברסיטת חיפה. בתוכנית נרשם גידול במספר הסטודנטים ובמשך חמישה שבועות אינטנסיביים בתנאי פנימיה יוכשרו 95 סטודנטים להוראה בבתי הספר העל-יסודיים ברחבי הארץ. לראשונה מאז פתיחתה של התוכנית בפקולטה לחינוך לפני שלוש שנים נפתח השנה גם מסלול להכשרת מורים לבית הספר היסודי.

shadow-rockברכות חמות לד"ר רחל צורן על יציאת ספר השירים השני: "צל, אבן"

"צל, אבן" (פרדס 2012) הוא ספר השירים השני של ד"ר רחל צורן. קדם לו הספר "נייר שקוף" (כרמל ירושלים 1991).
הספר מכיל שירים, תחריטים ורישומים, כולם של המחברת, היוצרים ביניהם דיאלוג שבמרכזו התבוננות אל נופי חוץ ונופי נפש. לספר ששה שערים המסודרים ברצף המבקש להאיר את "סיפור" המבט הכפול הזה.

לצפייה בפרטי הספר באתר הוצאת פרדס

ברכות חמות לפרופ' מרים בן פרץ, כלת פרס ישראל לחינוך, שנבחרה על ידי AERA, Division K, לקבל את ציון המופת היוקרתי ביותר - ה Legacy Award

ברכות חמות לפרופ' מרים בן פרץ, כלת פרס ישראל לחינוך, שנבחרה על ידי AERA, Division K (הכשרת מורים), הארגון הגדול והיוקרתי ביותר של המחקר בתחומי החינוך לקבל את ציון המופת היוקרתי ביותר - ה Legacy Award. האות יינתן במהלך הכנס של AERA באפריל בוונקובר.

 

לרגל השתתפותה של מורן במשחקים, צולמה במסגרת תוכנית "מבט שני" (הערוץ הראשון) וסיפרה על האירוע ששינה את חייה, השיקום, הלימודים בחוץ לייעוץ ועל אימוניה.

 

מתוך אתר הערוץ הראשון (http://www.iba.org.il/ibadoc/Teuda.aspx?entity=853539&type=1&topic=167&mediaCd=undefined&lang=hebrew)
מורן סמואל, כדורסלנית מצטיינת בנבחרת ישראל חוזרת מאימון ומגלה בבוקר שלמחרת ששטף דם בעמוד השידרה הפך אותה למשותקת מהחזה למטה. אירוע טראומתי כזה היה שובר כל אחד אבל לא את מורן.
מעקב "מבט שני" אחר השיקום של מורן במשך שנה אחרי שזכתה במדליית ארד באליפות העולם לנכים בחתירה, באימונים על הירקון למשחקים הפארא אולימפים בלונדון הקיץ, ובמשחקיה כבת יחידה בנבחרת הכדור סל על כסאות גלגלים בבית הלוחם אלופת המדינה.
בצד העיסוק בספורט תחרותי ברמה הגבוהה ביותר היא מטפלת בילדים נכים כפזיוטרפיסטית, חוקרת באוניברסיטת חיפה, מרצה לתלמידי בתי ספר ובוחרת שמלת כלה לנישואיה הבלתי שגרתיים שהתקיימו באביב. הספק בלתי רגיל לשנה אחת, שבסופה אולי גם מדלית זהב אולימפית. במאי: מנחם הדר

ניתן לצפות סרט בלינק הבא (החל מדקה 19)
http://www.iba.org.il/?autoStartOnFirstElement=true&defaultSearchTerm=9617314&filterType=CM

 

 

 

dani-ben-zviברכות חמות לד"ר דני בן-צבי מהחוג לחינוך מתמטי ומהחוג ללמידה, הוראה והדרכה על זכייתו ב"מלגת תגלית" של ממשלת אוסטרליה לשנים 2012-2014.

  ד"ר דני בן-צבי מהחוג לחינוך מתמטי ומהחוג ללמידה, הוראה והדרכה זכה ב"מלגת תגלית" (Discovery Project) של ממשלת אוסטרליה לשנים 2012–2014. נושא המחקר הממומן הוא: "For the sake of the argument: Developing students' inferential arguments in statistics". המלגה, הוענקה לדני ביחד עם עמיתיו ד"ר קייטי מקר

shunit reiterברכות חמות לפרופ' שונית רייטר מן החוג לחינוך מיוחד שזכתה בפרס מצויינות מטעם קרן של"ם – מגן הוקרה לאישיות ציבורית בעבור פעילותה רבת השנים .
קרן שלם הינה קרן לפיתוח שירותים לאדם עם פיגור שכלי ברשויות המקומיות. הפרס יונק לפרופ' רייטר במעמד שר הרווחה וראשי ערים ורשויות מקומיות.

אנו גאים מאוד בעשייתה של שונית בשדה החינוך המיוחד עם ילדים ומבוגרים ושמחים מאוד על זכייה זו.

mark-leikin-current-issues-bilingusiברכות לפרופ' מארק לייקין מהחוג לחינוך מיוחד, ומהחוג ללקויות למידה על יציאת ספרו החדש "Current Issues in Bilingualism"

הספר מציג מחקרים עדכניים במגוון תחומים השייכים לנושא של דו–לשוניות. המאמרים שנכללים בספר, כתובים על ידי חוקרים מובילים בתחום, ביניהם חברי סגל של אוניברסיטת חיפה ושל הפקולטה לחינוך. מאמרים אלו מציגים מחקר חדשני בדו-לשוניות מדוברת וכתובה. תכונה בולטת ומאפיינת במיוחד של הספר היא הגישה הרב גונית לדו-לשוניות כוללת גישות לינגוויסטיות ופסיכולינגוויסטיות, סוציולינגוויסטיות ונוירוקוגנטיביות, עם דגש מיוחד על דו-אוריינות, טרילינגוויזם ודיגלוסיה.

ברכות לפרופ' רבקה איזיקוביץ אשר התמנתה לחברה בועדת מומחים יוקרתית 'מערכת החינוך לכל ולכל אחד' של האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים - היוזמה למחקר ישומי בחינוך.
מדובר בועדה בין תחומית של אנשי אקדמיה אשר נבחרו מתוך כלל האוניברסיטאות ומוסדות המחקר בארץ, על מנת להציע למשרד החינוך תכנית פעולה מיטבית לטיפול בסוגית ההטרוגניות של אוכלוסיית התלמידים על כל רבדיה.

באתר זה נעשה שימוש בתמונות מתוך מאגרי התמונות Thinkstockphotos Shutterstock istockphoto
Menu