מתוך מאמרו של פרופ' משה זיידנר [נוסח בעברית: איילת בכר]:

moshe-zaidnerג'ורג' מנדל, חלוץ ומייסד הגנטיקה הקלאסית, היה בנו של איכר במדינה שכיום מכונה סלובקיה. בשלב מוקדם, מנדל זוהה על ידי מוריו כתלמיד מוכשר ומבטיח.

baby-sleepממחקר חדש שנערך על-ידי ד"ר דינה כהן מהחוג לייעוץ והתפתחות האדם, עולה שהופעת הזחילה, הכרוכה בשינויים בהתפתחותו של התינוק מעלה את רמת העוררות שלו.

תינוקות שמתחילים לזחול חווים עלייה במספר ההתעוררויות בלילה, זאת בהשוואה לתקופה שקדמה להופעת הזחילה, כך עולה ממחקר חדש שנערך על-ידי ד"ר דינה כהן מהחוג לייעוץ והתפתחות האדם באוניברסיטת חיפה.

במחקר, שנערך בהנחיית פרופ' ענת שר, השתתפו 28 תינוקות בריאים, בעלי התפתחות תקינה, שנבדקו אחת לשבועיים-שלושה. המעקב אחר התפתחותם המוטורית ודפוסי השינה של התינוקות החל בגילאי 4-5 חודשים ונמשך עד הגיעם לגיל 11 חודשים

ב13 בדצמבר 2012 התקיימה הרצאתם המשותפת של ד"ר דנה אמיר וד"ר יותם חותם בסמינר הפקולטה לחינוך: "בעקבות החלקיק האלוהי: ארוס ואוטו-מאניה".

ברכות לפרופ' אנה ספרד, אשר נבחרה כחברה בוועדת מינויים והעלאות.

ברכות לפרופ' אנית סומך, אשר נבחרה לכהן כחברה בוועדה המתמדת.

Congratulations

אנו שמחים לבשר ששתי חברות סגל מן הפקולטה לחינוך נבחרו לסנאט: פרופ' אנית סומך וד"ר תמר אלמוג

ברכות לשתיהן ואיחולים של עניין והנאה מן ההשתתפות והפעילות בסנאט.

Daughters-for-Life-scholar-18.11.12בתאריך 18.11.12 הוענקה לסטודנטיות מהחוג למנהיגות ומדיניות בחינוך לתואר ראשון יערה ורד, אלונה ניסן ודיאנה חרש, מלגה מטעם קרן Daughters for Life על הישגים יוצאי דופן.
הקרן מעודדת בוגרות של תוכניות אקדמיות באוניברסיטאות במזרח התיכון אשר תרמו תרומה יוצאת דופן לשיפור חייהן של נערות ונשים צעירות במזרח התיכון.
מלגה זאת ניתנת לזכרן של שלוש בנותיו של ד"ר איזלדין  אבו אל עייש, המייסד של הקרן, אשר קיפחו את חייהן במהלך הפעילות הצבאית הישראלית בעזה בשנת 2009
המלגה הוענקה לסטודנטיות ע"י פרופ' לילי אורלנד-ברק, דיקן הפקולטה לחינוך ופרופ' רבקה איזיקוביץ, ראש החוג למנהיגות ומדיניות בחינוך.

yotam-hotam-Modern-Gnosis-and-ZionismIn the late nineteenth and early twentieth century, the German intellectual world was challenged by a growing distrust in the rational ideals of the enlightenment, and consequently by a belief in the existence of a radical ‘cultural crisis’. One response to this crisis was the emergence of ‘Life Philosophy’, which celebrated the irrational, expressive, instinctive and spontaneous, while rejecting the rational, conscious, and logical. Around the same time and place, Zionist thought crystallized. It discussed issues like the ‘Jewish essence’, the creation of a new Jewish person and a new Jewish community, return to the Jewish homeland, and the negation of the diasporic way of life.

Mobile-Vehicle-safra

ניידת מחקרית וקלינית להעצמת הלמידה התקבלה במרכז אדמונד י.ספרא מתרומת קרן סובל וקרן אדמונד י. ספרא. הניידת תסיע חוקרים ותלמידים מהחוג ללקויות למידה, צוותי מחקר וצוותים קליניים לעבודת מחקר ויישום למקומות קרובים ורחוקים בארץ . הניידת מצוידת במכשיר לבחינת פעילות מוחית , מכשור לבחינת תנועת העיניים, מוטוריקה, ספריה ומדדים דיאגנוסטיים וטיפוליים לאבחון וטיפול בלקויות למידה.

.

ד"ר ירון ונסובר מהחוג ללמידה, הוראה והדרכה סבור שהמורים בכיתה צריכים לחזור ולספר סיפורים כמו פעם, מסביב למדורה. "תשומת הלב מתמקדת בעיקר בסוגיית תוכנית הלימודים – מה שיש ללמד ואילו שאלות לשאול בבחינת הבגרות. ואולם לסוגיה האם שיטות הלימוד הקיימות מעודדות עניין בתלמידים אין שום הד ציבורי", כך אמר למדור "חמש שאלות" ב"הארץ".

לקריאה נוספת לחץ כאן

teaching-learning-and-visual-literacy-billie-eilamאוריינות ויזואלית מהווה אוסף מיומנויות הנחשבות כיום להכרחיות בעולם גלובאלי ודיגיטאלי, שהמידע בו מוצג בצורה וויזואלית. הספר דן בהיבטים שונים של האוריינות הוויזואלית בחינוך והשלכותיה לתהליכי הוראה-למידה של תלמידים ומורים. תהליכים אלו דורשים הבנה מעמיקה של המושגים ייצוג וייצוגים, של סוגיהם ואפיוניהם, של השימוש היעיל בהם, תוך טיפוח ערנות ליתרונותיהם וחסרונותיהם. בספר חלק תיאורטי הדן בתהליכי התפיסה הוויזואלית, שפות סימבוליות ודיווחי מחקר לגבי ייצוגים והלמידה בעזרתם. חלק אחר דן במצב הקיים כיום בבתיה"ס וחלק שלישי מתאר הצעה מפורטת לשילוב ידע זה בהכשרת המורים לשם טיפוח האוריינות הוויזואלית של המורים בתפקידם הכפול - להמשך התפתחותם המקצועית והאישית ולקידום האוריינות הוויזואלית של תלמידיהם.

 


Visual literacy is an increasingly critical skill in a globalizing, digital world. This book addresses the core issues concerning visual literacy in education, underscoring its importance for the instruction of students and educators. Professor Billie Eilam argues that the incorporation of visual skill development in teacher training programs will help break the cycle of visual illiteracy. Understanding the pedagogical benefits and risks of visual representation can help educators develop effective strategies to produce visually literate students. Eilam presents a broad overview of theoretical knowledge regarding visual representation, as well as a discussion of best practices for the use of visual elements in schools. In addition to theory, Eilam includes practical exercises for introducing visual literacy into teacher education, offering strategies for analyzing visualization in curricula and for increasing awareness of visual culture.

Publisher: Cambridge University Press

המלגה מותנית בקבלה ורישום לתכניOsama-Swidan-26233197ת הדוקטורט לשנת תשע"ג בהתאם לנוהלי ותקנוני הרשות ללימודים מתקדמים.

Emotional-Intelligence-Theory-to-Practice-moshe-zaidnerאינטליגנציה רגשית - היכולת לתפוס, לווסת ולתקשר רגשות, להבין את רגשותינו ורגשות של אנשים אחרים - זכתה להתעניינות ציבורית ואקדמית חסרת תקדים בשנים האחרונות ושימשה נושא לרבי-מכר, למאמרים בכתבי-עת ולאינספור אזכורים בתקשורת. האינטליגנציה הרגשית הוצגה כפתרון לכל בעיה, החל מקשיים במערכות יחסים, וכלה בליקויים במערכת החינוך. אך המחקר המדעי בנושא אינטליגנציה רגשית לא עקב אחרי קצב הפרסומים הנלהבים בתקשורת .

yaron-venasober-once-upon-a-time-on-history-story-and-pupils-interestהוראת היסטוריה בבית הספר נמצאת מזה זמן במשבר עמוק. תלמידים לא אוהבים ללמוד היסטוריה ולא יודעים אותה. מצב זה מטריד רבים – מורים, חוקרים ואוהבי היסטוריה – המציעים הצעות שונות כדי להעלות את קרנה בין כותלי בית הספר. למגוון ההצעות הללו שני צירים משותפים: הרעיון של צמצום הפער בין ההיסטוריה הנלמדת בבית הספר לבין זו הנחקרת והנכתבת באקדמיה; והתבססות על תאוריות חינוך עכשוויות שיאפשרו לממש את הרעיון הזה. ספר זה, המושתת על עבודת הדוקטורט של המחבר, מציע פתרון אחר. הטענה העומדת בבסיסו היא שההישענות על ההיסטוריה האקדמית כמקור השראה בלעדי ללימוד היסטוריה בבית הספר בעייתית ומקבעת. הוא מציע להרחיב את זווית הראייה ולהביט גם אל ההיסטוריה הנעשית מחוץ לאקדמיה, אל ההיסטוריה הציבורית, ולחפש בה כיוונים שעשויים לחלץ את הוראתה בבית הספר מן המשבר שבו היא נתונה.

זאת ועוד, ייתכן שכדי להשיב את החדווה ואת העניין ללימוד ההיסטוריה יש להביט לא רק קדימה אלא דווקא לאחור. לעצור לרגע את המרוץ, לסובב את הראש אל מעבר לכתף, להביט אל העבר החינוכי ולבדוק אם השארנו שם מאחור, אולי מתוך פיזור דעת וחוסר תשומת לב, מטענים שהיינו יכולים לצאת נשכרים מהם לו הרמנו אותם ונשאנו אותם עמנו אל ההווה החינוכי.

ספר זה מספק סוג של מבט כזה לאחור, הוא מביט לאחור, מאוד לאחור, אל מדורת השבט שסביבה התקבצו בסופי ימים בני אדם תשושים ועייפים לשמוע סיפור. אותו סיפור הצליח להצית זיק ילדי בעיניהם, להשיל מהם את עייפותם, ליישר את גביהם, לרתק אותם. לסקרן. הספר מציע למורי ההיסטוריה לאמץ אל לבם את המסורת השבטית הזו ולספר סיפורים היסטוריים במהלך שיעוריהם. השבתם של סיפורים אלה אל חלל הכיתה עשויה להחזיר להיסטוריה את הקסם שאבד לה בעיני התלמידים.

מחקר חדש שנערך באוניברסיטת חיפה מראה: עד כמה קלות הקריאה וההבנה מושפעת מעיצוב חזותי של טקסטים בשפה הערבית

*עורכי המחקר, ד"ר רפיק אברהים ודיא גנאיים: "ממצאי המחקר שופכים אור על הגורמים המשפיעים על קריאה בהתבסס על מדדים חזותיים אובייקטיביים השונים בין שפה לשפה"*

עיצוב מסויים של הטקסט בשפה הערבית עשוי לשפר את הביצוע בקריאה ובהבנה, כך עולה ממחקר חדש של ד"ר רפיק אברהים ודיא גנאיים ממרכז אדמונד י. ספרא לחקר המוח ומהחוג ללקויות למידה באוניברסיטת חיפה. "טקסטים מהווים חלק עיקרי בחיי היומיום בכלל ובמערכת החינוך בפרט. רוב המחקר הקיים מתמקד ב"קריאות" של טקסטים בשפה האנגלית. המחקר הראה עד כה שה"קריאות" של טקסטים בשפה האנגלית מושפעת מגורמים טופוגרפיים שכוללים בין השאר גודל הפונט, רווח בין שורות ומספר עמודות הטקסט. המחקר הנוכחי התמקד בשפה הערבית שכללי עיצוב הטקסטים בשפה האנגלית לא ניתנים ליישום ישיר עליה בשל ההבדלים האורתוגרפיים והחזותיים כמו מחוברות הכתב וכיוון הקריאה", ציין ד"ר אברהים. המחקר החדש פורסם בכתב העת Human Factors.

במחקר הנוכחי נבדקו השפעות הרווח בין שורות ומספר העמודות בטקסט על מהירות ודיוק הקריאה וההבנה. לצורך כך, נבנו 9 פורמטים של אותו טקסט אשר נבדלים ברווח בין השורות לפי: רווח בודד, רווח 1.5 ורווח כפול, ובמספר העמודות לפי: עמודה אחת, שתי עמודות ושלש עמדות. 210 סטודנטים קיבלו באופן רנדומאלי אחד מתשעת הפורמטים של הטקסט. הם נתבקשו לקרוא אותו ולאחר מכן לפתור שאלות רב-ברירה שלא ניתן לפתור ללא הבנת הטקסט. נלקחו מדדים של זמן הקריאה, הזמן שנדרש לפתרון שאלות ההבנה (מהירות ההבנה) ושל הדיוק בהבנה. ניתוח הממצאים הראה שמספר העמודות בטקסט השפיע על דיוק ההבנה אך לא על מהירות הקריאה או מהירות ההבנה, כך שההבנה הייתה טובה יותר בטקסט עם עמודה אחת עם שורות ארוכות, וההבנה בטקסט עם שתי עמודות הייתה טובה יותר מאשר בטקסט עם שלש עמודות. השפעה זו של מספר עמודות הטקסט מיוחסת למוכרות הגדולה של טקסטים אלו לעומת טקסטים רבי-עמודות. בניגוד לשפה האנגלית, לא נמצאה השפעה משמעותית של הרווח בין השורות על דיוק ומהירות הקריאה וההבנה. חוסר השפעה זה מיוחס לאופיו האופקי של הכתב בשפה הערבית לפיו רוב המלים מורכבות מאותיות מחוברות ע"י קווים אופקיים ביניהן (למשל המלה בית بيت).

על פי המחקר הנוכחי ניתן לשפר את יעילות הקריאה של קוראים והבנתם ע"י יישום כללי עיצוב טקסטים בהתאם לגורמים הטופוגרפיים שהוזכרו.

לקישור למאמר לחץ:

http://hfs.sagepub.com/content/early/2012/07/11/0018720812452302.abstract

 

לקריאת המאמר מקובץ PDF

mifgash-social-education-work-rivka-izikovich1יצא לאור גיליון מיוחד של כתב העת "מפגש" לעבודה חינוכית-סוציאלית (כרך כ', גליון 35) בנושא: "חיים על הגשר: בין חינוך, הגירה ורב-תרבותיות" בעריכת פרופ' רבקה איזיקוביץ'.

הגיליון מבוסס ברובו על עבודות של חברי סגל, מסיימים ודוקטורים "תוצרת" המגמה לחינוך, חברה ותרבות – החוג למנהיגות ומדיניות בחינוך.

יום עיון להשקת הגיליון המיוחד יערך ב 21 לנובמבר 2012, באודיטוריום מוזיאון הכט. פרטים על תכנית יום העיון והזמנות יופצו בקרוב.

ברכות לפרופ' אנה ספרד אשר מונתה לפרופסור של כבוד מטעם אגודת Mellon ביוהנסבורג, דרום אפריקה.

התואר הוענק לפרופ' ספרד כבר לפני כשנה וחצי אך הוא מיושם בימים אלה באוניברסיטת Wits

המפגש נערך לכבוד פרופ' רחל סגינר שזכתה בפרס מטעם ה "International Society for the Study of Behavioral Development" עבור תרומתה הייחודית לקידום המחקר ההתפתחותי.
הפרס מוענק בעקבות עבודתה הרחבה והמורכבת על אוריינטציית העתיד.

לחץ כאן לצפייה בתמונות מהאירוע

באתר זה נעשה שימוש בתמונות מתוך מאגרי התמונות Thinkstockphotos Shutterstock istockphoto
Menu