פרופ׳ פול מילר דובר בכנסאתמול, 18.3.19, התקיים יום עיון ראשון מסוגו ׳׳כשהאקדמיה והשדה נפגשים׳׳, בשיתוף של החוג לחינוך מיוחד ובית חינוך רגבים.

ביום העיון דנו בסוגיות חשובות בחינוך המיוחד מהפרספקטיבה המחקרית והראייה החינוכית בשדה.

במושב הראשון: ד"ר בנטוב מהחוג לחינוך מיוחד וגב' אילנה לוי מבית ספר רגבים דנו בסיכון מול סיכוי בבית ספר.

במושב השני: פרופ' מילר  ראש החוג לחינוך מיוחד וגב' עירית אפרת מבית ספר רגבים הרצו על פרספקטיבות שונות של הוראת אוכלוסיות עם חירשות.

לאחר מושבי הבוקר, נציגי בית ספר רגבים העבירו סדנאות יישומיות שפותחו בבית ספרים למשתתפים בכנס.

יום עיון זה מהווה מודל לשיתוף פעולה מוצלח בין האוניברסיטה לשדה החינוכי.

לצפייה בתמונות מהכנס לחץ כאן (בחלון חדש)

ד״ר אריה קיזלמחקרם של ד"ר אריה קיזל וסיוון נדלר מהחוג ללמידה, הוראה והדרכה אודות ייצוג בעלי חיים בספרי הלימוד של בתי הספר היסודיים בישראל שפורסם לאחרונה ב"עיונים בחינוך" זכה לכתבה בעיתון "הארץ" כולל הפנייה בעמודו הראשון של העיתון.

החוקרים בדקו בדיקה כמותנית, איכותנית וויזואלית את ספרי לימוד במקצועות המדעים והוראת העברית שאושרו לשימוש על ידי משרד החינוך בבתי ספר היסודיים ומצאו כי הם מציגים באופן עקבי את האדם כצרכן-על, הנבדל מעולמם של שאר בעלי החיים. בני האדם בספרי הלימוד מוצגים כבעלי זכות להשתמש בבעלי החיים ובתוצרתם, ואילו החיות הן מוצר צריכה.

לדברי החוקרים, "בעלי החיים מיוצגים כמוצרים ועוקרו מחיותם ומקיומם הייחודי בעולם. הם נתפסים כחסרי ערך פנימי ומתקיימים רק בעבור צריכתו ושימושו של האדם, כאשר ממדי הצריכה העיקריים הם אכילה והזנה, עבודה, בידור והנאה. בספרי הלימוד חסר ייצוג או ביטוי לסבל שעוברים בעלי החיים מידי האדם וקיימת בהם התעלמות כמעט מוחלטת מסבלן של החיות המיועדות לשימושו". מגמה נוספת העולה מתוך ספרי הלימוד היא חלוקה דיכוטומית של עולם החי לבעלי חיים מבויתים ולא-מבויתים. ביות בעלי החיים מוצג לתלמידים כמעין עסקת "תן-וקח" בין האדם לבין בעל החיים: "בני האדם מספקים לבעלי החיים האחרים מחסה, תזונה בריאה והגנה מפני טורפים, ובתמורה לוקחים מהם את בשרם, את חלבם, את עורם ועוד", נכתב במחקר.

קיזל ונאדלר סבורים כי מאחורי הציטוטים הללו מסתתרת תפיסת עולם המחלחלת לתודעתם של התלמידים. "אף כי ספרי הלימוד מוצגים כאמצעי הוראה של 'חומר ניטרלי' או של 'ידע לגיטימי', הם מנוצלים ככלים אידיאולוגיים לקידום אמונות מסוימות ולמתן לגיטימציה כוללת לדעות מסוימות או לסדרים מוגדרים", כותבים השניים במחקר, שפורסם בכתב העת "עיונים בחינוך" ואשר צוטט בעיתון "הארץ". הם גם מזהים פער גדול בין השיח הציבורי המתפשט בישראל לגבי בעלי חיים, בעידוד התנועה הטבעונית ואחרים, לבין השיח הקיים בספרי הלימוד בישראל ובעיקר בבתי הספר היסודיים.

לקריאת הכתבה במלואה לחץ כאן (בחלון חדש)

באתר זה נעשה שימוש בתמונות מתוך מאגרי התמונות Thinkstockphotos Shutterstock istockphoto
Menu