אודות החוג למדעי הלמידה וההוראה
המחקר והלימודים בחוג מעוגנים בתפיסה אינטגרטיבית של רכישת ידע עיוני ומעשי על למידה והוראה. התחומים העיקריים שנחקרים ונלמדים בחוג הם:
א. מדעי הלמידה: תהליכי למידה והוראה פורמליים ובלתי פורמליים, התפתחות מקצועית של מורים, למידה רגשית-חברתית, חינוך אלטרנטיבי, מיינדפולנס וחינוך.
ב. פדגוגיה ודידקטיקה: דידקטיקה של הוראת המקצועות לבית הספר העל-יסודי, פדגוגיה ביקורתית / חדשנית / אלטרנטיבית, משחק ולמידה, למידת חקר, פיתוח פדגוגי של מערכות חינוך, ספרי לימוד, תכנון לימודים, תוכניות לימודים.
ג. טכנולוגיות למידה והוראה: אוריינות מידע ומדיה, למידה בחברת המידע, עיצוב סביבות למידה מוגברות טכנולוגיה, מרחבי למידה עתידיים, חינוך ותרבויות הסייבר, אוריינות חישובית.
ד. פילוסופיה של החינוך: תיאוריה ביקורתית, פדגוגיה ביקורתית, פילוסופיה דיאלוגית, פילוסופיה ל/עם ילדים ותלמידים.
ה. שיטות מחקר בחינוך: מחקר כמותני, איכותני, פילוסופי-עיוני, נרטיבי, משולב.
ו. רב תרבותיות וחינוך: חינוך לחיים משותפים, חינוך נגד גזענות, זהות, נרטיבים של קבוצות.
ז. פיתוח חשיבה ומטא-קוגניציה בתחומי הדעת.
לימודי תואר ראשון
התואר הראשון מתמקד בסוגיות בהוראה ובלמידה תוך דגש על הקשר בין תיאוריה, מחקר ומעשה. תלמידי החוג ירכשו ידע בהוראת תחום הדעת לצד ראיה רחבה ובינתחומית של תהליכי הוראה ולמידה, תכנון ועיצוב של סביבות למידה, והתפתחות אישית ומקצועית של אנשי חינוך. הם יבנו ידע מעמיק ומקיף בתחומים המהווים בסיס לכל העוסק בחינוך, כמו היבטים פסיכולוגיים, פילוסופיים, פדגוגיים וסוציולוגיים של החינוך.
התכנית מיועדת לתלמידים במסלול דו-חוגי, שהחוג השני שלהם הוא תחום דעת הנלמד בבית הספר העל-יסודי. התוכנית מאפשרת קבלת תעודת הוראה בתחום דעת מסוים. משך הלימודים: שלוש שנים.
לימודי תואר השני
מטרת הלימודים לתואר שני בחוג היא הרחבה והעמקה של הידע המחקרי והמעשי על למידה והוראה ודיון בסוגיות חינוך רלוונטיות על סדר היום הציבורי וכן בעתיד עולם החינוך. השאיפה היא להכשיר בוגרים שיקדמו מחקר על למידה והוראה, ועשייה חינוכית מובילה בתחומים אלה. הלימודים בחוג מעוגנים בתפיסה אינטגרטיבית של רכישת ידע עיוני ומעשי על למידה והוראה, כגון: למידה בסביבות למידה מוגברות טכנולוגיה, פדגוגיה מוטת עתיד, למידה פרופסיונאלית, תכנון לימודים, פיתוח פדגוגי של מערכות חינוך, פילוסופיה של החינוך, הוראת תחום הדעת. הלימודים מספקים בסיס אקדמי, מחקרי והתנסותי לעבודה במסגרות חינוכיות פורמאליות ובלתי פורמאליות. הלימודים מתנהלים בשני מסלולים: מסלול הכולל כתיבת עבודת גמר מחקרית ומסלול ללא עבודת גמר מחקרית. בחוג קיימות חמש תוכניות לתואר שני:
התוכנית לחקר החינוך האלטרנטיבי – התוכנית עוסקת בחינוך דיאלוגי וחופש בחירה, שוויון, צדק חברתי, וערכים רב-תרבותיים, פרקטיקות קונטמפלטיביות.
התמחות במוח, למידה וחינוך בחקר החינוך האלטרנטיבי – ההתמחות מתמקדת בקשר שבין תהליכים ומבנים מוחיים ובין תהליכי למידה וחינוך, תחת החינוך האלטרנטיבי. התוכנית מקשרת בין מדעי המוח ותחומים קרובים נוספים (מדעי הקוגניציה), פסיכולוגיה (כולל פסיכולוגיה התפתחותית, חיובית, קוגניטיבית, נוירופסיכולוגיה ופסיכולוגיה חינוכית) ובין תחום החינוך האלטרנטיבי.
התוכנית בטכנולוגיות בחינוך – התוכנית מתמקדת ביישום ובמחקר של קשרי הגומלין בין טכנולוגיות חדשניות לתהליכי למידה והוראה.
התמחות בחדשנות ויזמות בטכנולוגיות בחינוך – התמחות מתמקדת ביצירת חדשנות וביזמות בטכנולוגיות בחינוך. מטרה התוכנית היא לקדם את ההבנה בנוגע לקשרי הגומלין בין טכנולוגיות חינוכיות, חדשנות ויזמות לבין תהליכי למידה והוראה בכל הרמות של מערכות החינוך הפורמלי והבלתי-פורמלי. ההתמחות בוחנת את הקשר שבין הטכנולוגיות החדשניות והאפשרות לניצול הזדמנויות ליצירת סביבות למידה מתקדמות.
ההתמחות בפיתוח פדגוגי של מערכות חינוך – ההתמחות מתמקדת בתוכן פדגוגי של מערכות חינוך והאפשרות לפתחו בהתאמה לצרכי הזמן.
לימודי תעודת הוראה
בחוג קיימות תוכניות לימודים לקראת תעודת הוראה בתחומי הדעת השונים הנלמדים בבתי הספר: אנגלית, היסטוריה, ערבית כשפת אם, ספרות, לשון, גאוגרפיה, תיאטרון, מוסיקה, אמנות ואזרחות. הלימודים מתקיימים בשני מסלולים:
א. מסלול חד-שנתי. לימודי תעודת הוראה בשנה אחת, ביומיים אינטנסיביים בשבוע. המסלול מיועד לסטודנטיות ולסטודנטים, אשר סיימו את כל חובות התואר הראשון בתחום הדעת היסטוריה, אנגלית, וערבית כשפת הנלמדים בבית הספר העל-יסודי.
ב. מסלול דו-שנתי. לימודי תעודת הוראה בשנתיים, ביומיים בשבוע. המסלול מיועד לסטודנטיות ולסטודנטים, אשר סיימו את כל חובות התואר הראשון, או סיימו חובות שנה ב' בתואר הראשון בתחומי הדעת אנגלית, היסטוריה, ערבית כשפת אם, ספרות, לשון, גאוגרפיה, תיאטרון, מוסיקה, אמנות ואזרחות הנלמדים בבית הספר העל-יסודי.
קהל היעד
- בוגרי צבא המבקשים להשתלב במערכת החינוך הפורמלית, הבלתי-פורמלית והאלטרנטיבית.
- מורים ומחנכים המבקשים להעמיק את ידיעותיהם ויכולותיהם בתחומי-דעת ובהובלה חינוכית וחברתית.
- מדריכים במערכות חינוך פורמליות ובלתי-פורמליות, מדריכים בארגונים חברתיים ועמותות, מנהלי מחלקות חינוך ורכזי פרויקטים המבקשים לחקור בתחומם ולרכוש ידע עדכני אשר יאפשר להם בניית פרויקטים ישומיים בשדה החינוכי.
- צעירים בעלי חשיבה יצירתית ואידיאולוגיה חינוכית המעוניינים לפתח תכניות לימוד חדשניות במערכת החינוך הפורמלית, הבלתי פורמלית והאלטרנטיבית.
- אנשי מקצוע מהתחום המקצועי קליני המעוניניים לפתח כישורי הדרכה.
ייחודיות החוג
- סגל הוראה-חוקרים בחזית המדע בעלי ניסיון רב במדעי הלמידה וההוראה.
- גישה חדשנית היוצרת חווית למידה, הנעה והנאה.
- למידה תיאורטית לצד התנסות חוויתית.
- התנסות אישית ואימון בתפקידי הוראה והדרכה (הדרכת קבוצות בפועל).
- גישה רב תחומית- מסלולי הוראה והדרכה אישית, הדרכת צוותים והדרכה בתפיסה ארגונית.
- למידה בקבוצות קטנות.