חדשות המחלקה למדעי הלמידה וההוראה

מדליהאנחנו שמחים לבשר על תלמידות ותלמידי המגמה לטכנולוגיות בחינוך, אשר זכו במלגה ובציון לשבח על שם יעקב דון ז"ל לשנת תש"ף:יעקב דון ז״ל

רות אדרי ושירן מלמן זכו במלגה ע"ש יעקב דון ז"ל על פרוייקט הגמר שעיצבו: "קלקלון קל לי בחשבון" – סביבה דיגיטלית שמיועדת לילדים בעלי מוגבלות שכלית התפתחותית בתפקוד גבוה בגילאי 10-21, אשר מטרתה לפתח מיומנויות חשבון בסיסיות ובעזרתן לפתח עצמאות אישית בפעילויות הכרוכות במיומנויות אלו בחיי היומיום.

מדה וולטר, ליאור וייסבלום ורינת אלטאוז זכו בציון לשבח על הפרוייקט – אמפטיה 2.0. מטרת סביבת הלמידה המקוונת לטפח אמפתיה בקרב תלמידי חטיבה. סביבת הלמידה מבוססת על המודל של אמפתיה של זיסמן העוסק בהדהוד אמפתי, הסקה אמפתית ותגובה אמפתית.

 

יעקב דון ז"ל היה מורה ואיש משפחה מסור, תלמיד לקראת דוקטורט בפקולטה לחינוך, אוניברסיטת חיפה, במגמה לחינוך, חברה ותרבות, בהנחייתו של ד"ר אורן גולן. יעקב נרצח בפיגוע ירי ב ח' בכסלו תשע"ו (19.11.2015).
קרן דון, לזכרו של יעקב דון ז"ל הוקמה בשנת 2017 במטרה להנציח את יעקב דון ז"ל, ולבטא את רוחו של יעקב, שהיה איש חינוך בכל רמ״ח איבריו. אהב חינוך ומעל לכל אהב את תלמידיו. "איש של חינוך וחיוך", כפי שמתארים אותו חבריו..

טקס הענקת המלגה והציון לשבח יתקיים עם ביום רביעי, 10.6.2020 במסגרת סמינר המגמה של המגמה לטכנולוגיות בחינוך. הזוכות והזוכים ישתפו את הקהל בפרוייקטי הגמר שעיצבו.

 

ברכות לזוכות ולזוכים.

כריכת הספרברכות לד׳׳ר תמר אלמוג מהחוגכיכת הספר בגדול ללמידה הוראה והדרכה על צאת ספרה שנכתב בשותפות עם בן זוגה פרופ׳ עוז אלמוג: "כל שקרי האקדמיה" (ידיעות ספרים). הספר מסכם מחקר בהיקף חסר תקדים על משבר האקדמיה בעולם ועל התחליפים שבאופק. הזוג אלמוג דן בפרטי פרטים בבעיות ובקשיים סביב ניהול המוסדות להשכלה גבוהה, התארים האקדמיים, השיפוט המדעי, מדדי הדירוג והפוליטיזציה המקצועות ההומניים.

זהו מסמך שמעז לגעת בנושאים רגישים, שרבים נרתעו מלכתוב עליהם, כגון פרוצדורות הקידום בדרגות, התחרות על קרנות מחקר ונחיצותו של התואר האקדמי.

זהו ספר אמיץ, שובר מוסכמות ומיתוסים שכל אחד ואחת מאתנו חייבים לקרוא. אנו גאים שכתבו אותו חברי סגל מהאוניברסיטה שלנו ומשוכנעים שהוא יהווה בסיס לדיון עמוק ויסודי בשאלה הבוערת: לאן פנינו מועדות – בהשכלה ובמדע.

לצפייה בכריכת הספר לחץ כאן (בחלון חדש)

לקריאה נוספת על הספר באתר ״ידיעות ספרים״ לחץ כאן (בחלון חדש)

הסטודנטים דנים בנושאים שוניםבסיום הסמסטר ערכו תלמידי הקורס "סוגיות ומחלוקות במערכת החינוך בישראל" את אירוע המעמת הפומבי (דיבייט) המסכם את הקורס. הסטודנטים עמדו מול קהל, הציגו את עמדותיהם, והפנו שאלות וביקורות לעמיתיהם, בשורה של סוגיות חינוכיות, כגון תכנית לימודים אחידה מול למידה משמעותית, אינטגרציה מול בתי ספר ייחודיים, והתאמת הכשרת המורים בישראל לצרכי המערכת. המעמת הציבורי מהווה יישום למטרות הקורס שנועד לעודד סטודנטים לקחת חלק בדיון חינוכי, תוך התבססות על מחקר חינוכי וטיעון מנומק. הקורס כולל דרכי הוראה ולמידה מגוונות, החל מחקר רשת, דרך דיונים והצבעות מקוונות וכלה באימון חזור בהבעת עמדה בדיון ציבורי. בסרטונים ניתן לראות את משתתפי הקורס מציגים את טיעוניהם בשלל נושאים.

ליאור – מעמת מסכם – קורס סוגיות ומחלוקות (בחלון חדש)

ירין בדיבייט (בחלון חדש)

נטעלי ליפשיץ – מעמת מסכם – קורס סוגיות ומחלוקות (בחלון חדש)

פרופ׳ אריה קיזל התראיין לעיתון הארץ אודות קהילות חקירה פילוסופיות שפועלות במסגרת תכנית "דרך רוח" באוניברסיטת חיפה בשיתוף המגמה לפיתוח מערכות חינוך בחוג ללמידה, הוראה והדרכה

עיתון הארץ פרסם ב-12 בפברואר 2020 כתבה בעמוד הראשון של העיתון אודות קהילות חקירה פילוסופיות שפועלות במסגרת תכנית "דרך רוח" באוניברסיטת חיפה בשיתוף המגמה לפיתוח מערכות חינוך בחוג ללמידה, הוראה והדרכה ובהדרכת פרופ' אריה קיזל (ראש המגמה ונשיא האגודה הבינלאומית לפילוסופיה עם ילדים)

לקריאת הכתבה לחץ כאן (בחלון חדש)

ד״ר שרית ברזיליברכות מקרב לב לד"ר שרית ברזלי, מהחוג ללמידה, הוראה והדרכה, על קבלת הצטיינות בהוראה!

אגודת הסטודנטים של אוניברסיטת חיפה, העניקה לד״ר ברזלי תעודת הוקרה, על היותה מרצה מעוררת השראה ומודל לחיקוי לסטודנטים, לשנה"ל תשע"ט.

תמונה מהאירוענושא "המשתה הקטן" היה "אוטונומיה בחינוך- הגות, גורמים מעכבים, וגורמים מקדמי אוטונומיה במערכת החינוך".עוד תמונה מהמשתה

למשתה הקטן (להבדיל מהמשתה הגדול של אפלטון) שהתקיים ב-22.1.20, הוזמנו שני אורחים: אריק מנדלבאום – מנהל בית הספר 'משעולים' בעתלית, שאכן מנהל בית-ספר על פי העקרונות הפרוגרסיביים, ומקיים את עקרונות האוטונומיה (תוך משא ומתן עם הפיקוח מעת לעת), ואריק ברנס – בוגר המגמה, מורה, מנהל ואיש חינוך שליווה מנהלי בתי ספר וצוותים מטעם אגף המו"פ במשרד החינוך, בין היתר סביב קידום נושא האוטונומיה.

בשיח ניסינו להבין מה עומד מאחורי הפער בין המילים הנכתבות ע"י משרד החינוך בזכות קידום האוטונומיה למנהלים, מורים ותלמידים, לבין  מה שקורה בפועל בבתי הספר, שרחוק למדי מיישום הרעיונות והערכים הכתובים. הבנו שבקיאות בחוזרי מנכ"ל ובחוק חינוך חובה, ובעיקר אומץ ומצפן אישי חזק יכולים לסלול את הדרך ליישום עקרונות אוטונומיים בחינוך.

אריה קיזלברכות לפרופ' אריה קיזל, ראש המגמה לפיתוח מערכות חינוך בחוג ללמידה, הוראה והדרכה על צירופו למועצת המערכת של כתב העת האקדמי Childhood and Philosophy , כתב העת המוביל בתחום פילוסופיה דיאלוגית עם ילדים.

נר נשמהקהילת החוג ללמידה, הוראה והדרכה, מתאבלת ומשתתפת בצערו של ד"ר אריה קיזל על פטירתה של מירה קיזל ז"ל, אשתו של אריה.

ההלוויה תערך, מחר, יום ב', 16 בדצמבר 2019, בבית עלמין תל רגב (אולם חרוב) בשעה 12:00 בצהריים.

קבלת מנחמים בבית קיזל, רחוב הירקון 28, חיפה, ביום ג' 17 בדצמבר ויום ד' 18 בדצמבר בין השעות 10:00 עד 13:00 ו- 16:00 עד 18:00.

ד׳׳ר קיזל בראיונות לכאן ולגל׳׳צ על המבחנים הבינלאומיים

ראש המגמה לפיתוח מערכות חינוך בחוג ללמידה, הוראה והדרכה, ד"ר אריה קיזל התראיין לכאן תרבות (בתכנית "גם כן תרבות" עם גואל פינטו) ולגלי צה"ל (בתכנית "24 היום שהיה" עם טלי ליפקין-שחק) על תוצאות המבחנים הבינלאומיים והקשר בינם לבין הפדגוגיה הנהוגה בישראל.
בראיון לתכנית "גם כן תרבות" הציע ד"ר קיזל כי על מערכת החינוך הישראלית לאמץ את הרעיון של קהילות חקירה פילוסופיות (פילוסופיה עם ילדים) הנהוגה ברחבי העולם כחלק משינוי הפדגוגיה הבית ספרית שמתרכזת בישראל בלמידה לקראת בחינות ובהערכה מוגזמת.
בראיון לגלי צה"ל הציג ד"ר קיזל את ההתנגשות בין רוח חוק זכויות התלמיד (שנחקק לפני 19 שנים) לבין התוצאות העלובות, לדבריו, של מערכת החינוך הישראלית בתוצאות המבחנים הבינלאומיים.

לראיון בגלי צה"ל עם טלי ליפקין-שחק לחץ כאן (בחלון חדש)

יותם ודניברכות חמות לד"ר יותם הוד ולפרופ' דני בן-צבי על כך שהמאמרים שכתבו, הם ועמיתיהם, הם שלושת המאמרים המצוטטים ביותר מבין מאמרי כתב העת החינוכי היוקרתי Instructional Science בשנתיים האחרונות.
ניתן להוריד ולקרוא את המאמרים בקישורים הבאים:

Hod, Y., & Ben-Zvi, D. (2018). Co-development patterns of knowledge, experience, and self in humanistic knowledge building communities. Instructional Science, 46(4), 593-619.

Hod, Y., Bielaczyc, K., & Ben-Zvi, D. (2018). Revisiting learning communities: Innovations in theory and practice. Instructional Science, 46(4), 489-506.