חדשות המחלקה למדעי הלמידה וההוראה

יער

סטודנטים בשנה א' במגמה לחקר החינוך האלטרנטיבי, בחוג ללמידה, הוראה והדרכה, בהנחייתה של פרופ' לינור הדר, חוקרים את דרכי ההתמודדות ותגובת החינוך האלטרנטיבי לשינויים, שחלו בעקבות התפרצות מגפת הקורונה. בית הספר הדיאלוגי מיתר, העתיק את פעילותו ליער עופר, והזמין את הסטודנטים להכיר מקרוב את פעילותו היומיומית, שהצליחה להמשיך להתקיים, בזכות חשיבה יצירתית, והשקעה מהותית של הצוות החינוכי.
החוויה הייתה יוצאת דופן. התחלקנו לשתי קפסולות, ופגשנו חברי צוות וילדים שהצליחו, למרות המגבלות, לקיים תהליך חינוכי מעורר השראה. סיכמה את החוויה אחת הסטודנטיות: "צפינו בדרך בונה, מאפשרת, מחזקת ויוצרת אדם בריא ושלם בנפשו וברוחו המוכן להתמודדויות עם החיים, ובעל עניין בריא בטבע ובמרחב הסובב."

 

פעילות בטבע שיחה עם חברי צוות חינוכי

הסטודנטים ביער

הסטודנטים ביער

מפרץלרגל יום המורה תשפ"א שלוחה ברכת החוג ללמידה, הוראה והדרכה לכל המורות והמורים בישראל.

ברכה מיוחדת שלוחה למורות ולמורים המכשירים בתוכניות הכשרת המורים של החוג.

הברכה על רקע מפרץ כחול ויפה

 

רצינו לומר תודה!

למורות ולמורים,
ובמיוחד לחברותינו ולחברינו המורים המכשירים המלווים את הסטודנטים להוראה

מקדישים אנו לכם.ן את השיר זֶה הַחֲלוֹם של אולב האוגה:
זֶה הַחֲלוֹם שֶאָנוּ נוֹצְרִים בְּלִבֵּנוּ בְּלִי לוֹמַר מִלָּה
שֶׁמַּשֶּׁהוּ מוּפְלָא יִקְרֶה פִּתְאוֹם
שֶּׁזֶה מוּכְרָח לִקְרוֹת
שֶׁהַזְּמַן יִפָּתַח לְפָנֵינוּ
שֶׁהַלֵּב יִפָּתַח לְפָנֵינוּ
שֶׁהַשְּׁעָרִים יִפָּתְחוּ לְפָנֵינוּ
שֶׁהַסֶּלַע יִפָּתַח לְפָנֵינוּ
שֶׁמַּעְיָן נִסְתָּר יִפְרֹץ לְעֻמָּתֵנוּ
שֶׁהַחֲלוֹם עַצְמוֹ יִפָּתַח לְפָנֵינוּ
וְשֶׁבֹּקֶר אֶחָד נְשַׁיֵּט בְּלִי מֵשִׂים לְתוֹךְ
מִפְרָץ קָטָן שֶׁלֹּא יָדַעְנוּ שֶׁהָיָה שָׁם כָּל הַזְמַן.
ומאחלים לכן: שֶׁהַזְּמַן יִפָּתַח לְפָנֵיכן, שֶׁהַלֵּב יִפָּתַח לְפָנֵיכן, שֶׁהַשְּׁעָרִים יִפָּתְחוּ לְפָנֵיכן, שֶׁהַסֶּלַע יִפָּתַח לְפָנֵיכן, שֶׁמַּעְיָן נִסְתָּר יִפְרֹץ לְעֻמָּתֵכן, שֶׁהַחֲלוֹם עַצְמוֹ יִפָּתַח לְפָנֵיכן, ווְשֶׁבֹּקֶר אֶחָד תשַׁיֵּטו בְּלִי מֵשִׂים לְתוֹךְ מִפְרָץ קָטָן שֶׁלֹּא יָדַעְתן שֶׁהָיָה שָׁם כָּל הַזְמַן.
מקרב לב מכל שותפיכם בחוג ללמידה, הוראה והדרכה, באוניברסיטת חיפה

אביבה ברקוביץ אוחנההפקולטה לחינוך מברכת את ד׳׳ר אביבה ברקוביץ-אוחנה מהחוג ללמידה, הוראה והדרכה ומהחוג לייעוץ והתפתחות האדם, לרגל זכייתה במענק מחקר מהקרן Bial Foundation למחקר בנושא:

Understanding the brain mechanisms of death-denial for fostering mindfulness-based existential resilience.

 

כותרת: הבנת המנגנונים המוחיים שבבסיס הדחקת-מוות להגברת חוסן נפשי קיומי באמצעות מיינדפולנס

אביבה ברקוביץ' אוחנה ויאיר דור-זידרמן

תקציר: מסורות החוכמה העתיקות השונות בעולם מדגישות את הצורך להתמודד עם וללמוד לקבל את המוות כעובדה קיומית בחיים. לאחרונה הצענו מודל כיצד המוח מכחיש מוות עצמי. מאחר ואנו כעת נתונים תחת איום קיומי גלובלי, ישנה דחיפות להבין מבחינה מדעית כיצד ניתן להגביר חוסן נפשי קיומי.

פרוייקט מחקר זה יתרום להרחבת והעמקת הבסיס המדעי של הכחשת מוות, ויאפשר (1) להבין מנגנונים מוחיים בסיסיים ופקטורים הקשורים לחוסן נפשי של הדחקת מוות, ו-(2) להעריך את יכולת הוויסות באמצעות מיינדפולנס, עם שינויים בתחושת-עצמי כמנגנון הפעולה המוצע.

 

Title: Understanding the brain mechanisms of death-denial for fostering mindfulness-based existential resilience

PI: Aviva Berkovich-Ohana; Co-PI: Yair Dor-Ziderman (postdoc)

The great wisdom traditions of the world emphasize the need to face up and learn to accept our mortality. We have recently proposed an account of how the brain denies death. As we are currently in a persistent global existential threat situation, it is timely and urgent to gain a scientific understanding of how to foster existential resilience.

This project will contribute to widening and deepening the scientific basis of death denial, allowing to (i) gain understanding of the basic neural implementation, resilience factors, and downstream implications of death-denial, and (ii) assess its regulation by mindfulness, with altered self-processing as the mechanism-of-action.

צפריר גולדברגהפקולטה לחינוך מברכת את ד״ר צפריר גולדברג, מהחוג ללמידה, הוראה והדרכה, לרגל קבלתו למסלול "ליווי-יישום" במסגרת תכנית מנדל למנהיגות אקדמית, עם המיזם שהגיש: "התנסות חוצת גבולות".
המיזם עוסק בהכשרת סטודנטים מן החברה הערבית להוראה וחיפוש עבודה בבתי הספר בחברה היהודית, על ידי התנסות בבתי ספר בחברה היהודית. במקביל מוצע עידוד התנסות התנדבותית של סטודנטים יהודים בהוראה בחברה הערבית.

חנן אלכסנדרמאמר דעה של פרופ׳ חנן אלכסנדר, מהחוג ללמידה הוראה והדרכה, פורסם בעקבות מותו של הרב זקס, באתר האינטרנט של ג׳רוסלם פוסט.
"פדגוגיה של השונות: הרב יונתן זקס וחינוך"  – ההשלכות החינוכיות לפילוסופיה החברתית הפתוחה אך מעוגנת דתית של הרב זקס מסתכמות באמת פשוטה אחת: להכיר את עצמי יש לפגוש את הזולת. אך לפגוש את הזולת כראוי אני חייב להכיר את עצמי.

לחצו כאן לפתיחת המאמר, בחלון חדש

אריה קיזלברכות לפרופ' אריה קיזל מהחוג ללמידה, הוראה והדרכה על זכייה במענק תחרותי מטעם הקרן האמריקאית ע"ש גרי ולאורה לאודר בנושא של "הכשרת מורים בפילוסופיה עם ילדים".

ההצעה שהגיש לאחרונה פרופ' קיזל, המשמש נשיא האגודה הבינלאומית לפילוסופיה עם ילדים, שייסד לפני מספר שנים בפקולטה לחינוך את הפורום האקדמי הישראלי לפילוסופיה עם ילדים התמודדה עם שורה ארוכה של הצעות שהוגשו לקרן הפילתרופית האמריקאית בנושא פילוסופיה עם ילדים.

בהודעה שקיבל פרופ' קיזל מהקרן נכתב כי ההצעה נמצאה ראויה לאחר תהליך בחינה תחרותי:

"The Lauder family meets annually over Thanksgiving to award grants to a select number of organizations through their Lauder Family Giving Circle. The family engages in meaningful, intergenerational, informed, and directed philanthropy. Each year, Josh and Eliana take turns selecting a topic for the family's Giving Circle. This year's focus was Philosophy for Children. The Lauder family reviewed grant requests from multiple organizations and after a thoughtful board meeting, they awarded grants to several worthy organizations through a highly competitive process. I am delighted that your organization was among those to receive funding."

הפרויקט יכלול הכשרת מורים מבתי ספר באיזור חיפה והצפון לשמש מורים מובילים בבית ספרם לנושא פילוסופיה עם ילדים באמצעות מפגשי הנחייה שיכלול לימוד המתודה של פילוסופיה עם ילדים, ארגון מפגשי "קהילות חקירה פילוסופית", כישורי הנחיית קבוצת פילוסופים צעירים והתמודדות עם סוגיות כמו רגישות תרבותית בקהילות חקירה פילוסופיות. הפרויקט שיתנהל תחת ההתמחות לתואר שני בפיתוח פדגוגי של מערכות חינוך בחוג ללמידה, הוראה והדרכה, ילווה במחקר.

כריכת הספר אודות אילן גור זאבספר חדש על הפילוסוף של החינוך, פרופסור אילן גור-זאב ז"ל, יצא לאחרונה לאור בהוצאת Rutledge.כריכת הספר במלואה

הספר Ilan Gur-Ze'ev: Pedagogies of Tranformation and Peace נכתב על ידי הפילוסוף Alexandre Guilherme ועוסק במספר מושגי יסוד מהגותו הנרחבת של גור-זאב.

בפתח הספר מודה המחבר לפרופ' אריה קיזל מהחוג ללמידה, הוראה והדרכה על השיחות הארוכות ביניהם אודות גור-זאב.

לפרטים נוספים על הספרלחץ כאן (בחלון חדש)

מידע שגוי זה מדבקחברי המגמה לטכנולוגיות בחינוך פיתחו משחק חדש בשם "מידע שגוי: זה מידבק!".
לוגו המשחקהמשחק מלמד כיצד לזהות מידע שגוי (fake news) ולְהִמָּנַע מלהטעות אנשים אחרים. המשחק מתאים לתלמידים מסוף בית הספר היסודי ומעלה וגם למבוגרים.

מוזמנים.ות לשחק!

 

כתובת המשחק: https://fakenews-game.edu.haifa.ac.il

 
האתר המלווה את המשחק כולל הצעות לשילוב בשיעור ופעילויות המשך: https://fakenews-game.edu.haifa.ac.il/Instruction-Suggestions

המשחק והאתר פותחו על-ידי ד"ר שרית ברזלי, ד"ר שירי מור-הגני, דנה טל סביר, פאיז עבד, נעמה גולדיק, אוהד דוידוב, ואינה טלמון.

מורות.ים שמעוניינות.ים להשתתף במחקר של המשחק מוזמנות.ים לפנות לד"ר שירי מור-הגני: shihag@gmail.com.

אריה קיזלגני הילדים חזרו לפעול השבוע ובשלב זה עדין לא יודע מתי יחזרו ללימודים תלמידי בתי הספר היסודיים, חטיבות הביניים והתיכונים. פרופ' אריה קיזל מהחוג ללמידה, הוראה והדרכה התראיין בנושא לעיתון "ידיעות אחרונות" והציע בין היתר להיפרד מהמושג "קפסולה" כדי לאפשר לכל מחנך.ת להפוך ל'מנהיג.ת הקהילה החינוכית'.

לחץ כאן לקריאת הכתבה (בחלון חדש)

einat gilברכות לד"ר עינת גיל, בוגרת הפקולטה לחינוך, שהתקבלה לעבוד בסמינר הקיבוצים בתפקיד ניהולי-אקדמי של הקמת מרכז חדשנות וכחברת סגל בתכנית טכנולוגיות לחינוך לתואר שני. ד"ר גיל תעמוד בראש פרויקט פיתוח מרחבי חדשנות פדגוגית בסמינר הקיבוצים. לפני כן היתה ראש היחידה לחדשנות במכללת לוינסקי לחינוך. עינת השלימה את עבודת הדוקטורט שלה בשנת 2014 בחוג לחינוך מתמטי בהנחיית פרופ' דני בן-צבי. ברכות הצלחה לך, עינת, אנו גאים בך!

ד״ר שרית ברזליברכות לד׳׳ר שרית ברזלי (המגמה לטכנולוגיות בחינוך, החוג ללמידה, הוראה והדרכה), שערכה ביחד עם קלרק צ'ין (Rutgers University, USA) גיליון מיוחד של כתב העת היוקרתי Educational Psychologist בנושא חינוך בעידן של "פוסט-אמת". מטרת הגיליון היא להציע גישות חינוכיות מגוונות להתמודדות עם אתגרי העידן הזה, בדגש של סוגיות מדעיות וסוציו-מדעיות.

המאמרים בגיליון מתמודדים עם בעיות שונות כגון הפצה של מידע כוזב, הכחשה של המדע, "תאי הד", התנגשויות בין גישות אפיסטמולוגיות, ועוד. במאמר המבוא, העורכים סוקרים ומנתחים את התגובה החינוכית לבעיות "פוסט-אמת" כפי שהיא משתקפת במאמרי הגיליון ובספרות החינוכית בשנים האחרונות.

כל המאמרים זמינים להורדה חופשית עד ה-25 בספטמבר.

פרופ׳ אריה קיזל התראיין בתוכניתו של דודו ארז ב״כאן תרבות״

פרופ' אריה קיזל, ראש ההתמחות לתואר שני בפיתוח פדגוגי של מערכות חינוך בחוג ללמידה הוראה והדרכה התראיין בתכניתו של דודו ארז ב"כאן תרבות (בחלון חדש)" ביום שלישי 1/9/2020 לרגל פתיחת שנת הלימודים. הוא שוחח על ההבדל בין מה שמכונה "העברת חומר והערכים" ל"למידה שמכוונת לרכישת מיומנויות". כמו כן, על האפשרויות הגלומות הלמידה מחוץ לכותלי בית הספר.

תחילת דבריו של פרופ׳ קיזל החל מהדקה 01:02:00