חדשות המחלקה למדעי הלמידה וההוראה

ביום שאחרי הקורונה: מערכת החינוך לאן?

ב-29.4.21 אירחה תוכנית ההתמחות בפיתוחתמונות מסך מפוצלת של הדוברים פדגוגי במערכות חינוך של החוג ללמידה, הוראה והדרכה, פאנל שהפגיש בין בעלי עניין שונים בשאלה "ביום שאחרי הקורונה: מערכת החינוך לאן?".

את המפגש אירחו ראש החוג, פרופ' דני בן צבי, וראש תוכנית ההתמחות בפיתוח פדגוגי של מערכות חינוך, ד"ר נורית נוביס-דויטש, ודיברו בו חוקרים, נציגת משרד החינוך, מורה ותלמידות, שהציגו את עמדותיהם המנומקות בשאלה זו.

המפגש המקוון התקיים בנוכחות תלמידי תוכנית ההתמחות בפיתוח פדגוגי של מערכות חינוך, חוקרי חינוך ואורחים רבים. המפגש גם כלל שיחות בחדרי שיח, דיון משותף, סקר למשתתפים ועוד.

לחצו כאן לצפייה בחלק הראשון של המפגש, שבו הציגו הדוברים את עמדותיהם (בחלון חדש)

 

כמו כן ב-29.4.21 בבוקר, שוחחה ד"ר נורית נוביס-דויטש, ראש תוכנית ההתמחות בפיתוח פדגוגי של מערכות חינוך, עם ענבר דותן בתוכנית "אמא עצבנית" ברדיו חיפה, על הפאנל "היום שאחרי", ועל שאלת האחריות והפקת הלקחים בעקבות תקופת הלמידה מרחוק, שעברה על תלמידי ומורי ישראל בשנה וחצי האחרונות.

להלן קישור למעוניינים לשמוע (החל מדקה 29:40 – בחלון חדש)

גיא חפץלאורך חיינו אנחנו משתייכיםגיא חפץ לקבוצות מגוונות – משפחה, צוותים בעבודה, קבוצות שותפים לתחביבים ועוד. קבוצות מסוג זה עוסקות בפיתוח מתמשך של דרכים לפעול ולהיות יחד בעולם באופן שמאפשר לתת מענה לצרכי החברים בהן. עבודת הדוקטורט שכתב גיא, בהנחיית פרופ' דני בן-צבי, עוסקת בשאלות: כיצד נוצרות דרכי הפעולה המשותפות של קבוצה? וכיצד הן משתנות? ממצאי המחקר לאור שאלות אלו מובילים אותנו לתפיסה חדשה לגבי מהות הלמידה האנושית ולגבי המרחב החברתי בו היא מתרחשת.

ד׳׳ר גיא חפץ עוסק בהובלת התחדשות במגוון מרחבי למידה וחינוך – בתי ספר, מכללות להכשרת מורים וגופי הכשרה מקצועיים. הוא משלב במסגרת עבודתו שאיפה לתמיכה בהתפתחות של כל המעורבים בתהליך החינוכי – הנהלה, לומדים ומלמדים כאחד. זאת, מתוך אמונה ביכולת של צוותי חינוך לעבוד באופן שיתופי על בסיס חזון, הקשבה, מחויבות מעמיקה, והסתייעות  במחקר עדכני בתחומי החינוך והלמידה.

יעל קליהפקולטה לחינוך מברכת את פרופ׳ יעל קליYael kaly, מהחוג ללמידה, הוראה והדרכה, על בחירתה כעמיתה ב-International Society of the Learning Sciences לשנת 2021.
הבחירה בפרופ׳ קלי כעמיתה מכירה בה כחוקרת שתרמה תרומות משמעותיות בתחום מדעי הלמידה מאז הקמתה לפני קרוב לשלושה עשורים. אנשים אלה שנבחרו למעמד זה הם חוקרים וחברי קהילה בעלי הישגים רבים אשר ימשיכו לכהן בתפקידים קריטיים עבור החברה בעתיד באמצעות המשך פעילויות ההנהגה וההדרכה שלהם.

את רשימת הבחירות המלאה ניתן למצוא בכתובת https://www.isls.org/about/isls-fellows

נרות נשמהקורס arie kizelייחודי לתואר שני מתקיים בסמסטר זה בחוג ללמידה, הוראה והדרכה: הכנת חומרי הוראה לרומנים גרפיים אודות ניצולי שואה. את הקורס מוביל פרופ' אריה קיזל שזכה, יחד לפני יותר משנה, עם עמיתים מקנדה, גרמניה ומדינות נוספות בשני מענקי מחקר על ידי הקרן הקנדית Social Sciences and Humanities Research Council of Canada (SSHRC)

הקרן מממנת את הפרויקט שעוסק בכתיבת רומנים גרפיים בעקבות עדויות של ניצולי שואה, בכתיבת יחידות הוראה וגם במחקר של שימוש ברומנים גרפיים אודות השואה ככלי להוראה דיאלוגית של השואה.
הפרויקט כלל בשלב הראשון לפני שנתיים סדנת מחקר במחנה הריכוז לנשים ראוונסברוק (RAVENSBRÜCK) שבגרמניה שבה השתתפו סטודנטיות לתואר שני בחוג ללמידה, הוראה והדרכה בהנחיית פרופ' קיזל יחד עם סטודנטים ממדינות אחרות בסדנא על ייצוגים ויזואליים בחינוך ובהנצחת השואה.

עתה מתקיים החלק השני של הפרויקט אשר, בעקבות כתיבת רומנים גרפיים המתארים את סיפורם של ניצולי שואה, כותבות הסטודנטיות באוניברסיטת חיפה (כמו גם עמיתותיהן בקנדה ובגרמניה) יחידות הוראה שיהפכו את הרומנים הללו ליחידות הוראה. בקורס בהנחיית פרופ' קיזל לומדות הסטודנטיות אודות ייצוגים ויזואליים ואודות הוראה דיאלוגית. הקורס מלווה בהנחייה פעילה של ד"ר נאוה בר העוסקת בצדדים הדידקטיים של כתיבת יחידות ההוראה. אלה יוצגו מאוחר יותר בשיתוף הפעולה הבינלאומי וישולבו באתר אינטרנט בינלאומי שיעניק למורים להיסטוריה ותחומי דעת נוספים נגישות אליהן.

"אנו סבורים כי בעידן הנוכחי שבו ניצולי השואה הולכים לעולמם ראוי ללמוד על השואה באמצעים רבים", מציין פרופ' קיזל, "ומטרת הפרויקט הגדול הזה הוא גם להנציח את סיפורם של הניצולים וגם להעניק למורים אפשרות לכתוב בעצמם יחידות הוראה דיאלוגיות אשר עושות שימוש יצירתי ככל האפשר בייצוגיים ויזואליים שמדברים לדור הצעיר. כך ייווצר גשר בין הדורות למען זיכרון השואה החשוב כל כך".

איתן כהןהמחקר נועד לבחון את תהליךאיתן כהן התאמתו והטמעתו של מודל פדגוגי בשם "קהילה בונה ידע" בתוך הקשר של לימודי "תרבות יהודית-ישראלית" בתיכונים ממלכתיים בישראל. הנתונים האמפיריים שנאספו ונותחו תרמו תרומה תיאורטית ומתודולוגית משמעותית לשני תחומים עיקריים בחקר החינוך: מדעי הלמידה וחינוך יהודי. בין היתר, הראה המחקר כיצד מבנים לומדים את זהויותיהם האישיות והחברתיות בתוך מסגרת של קהילת למידה שיתופית ומוגברת-טכנולוגיה.

ד"ר איתן כהן חוקר את תחום הלמידה ואת תחום ההוראה בישראל. כיום, איתן עוסק בשני פרויקטים גדולים במימון משרד החינוך. יחד עם קבוצת חוקרים באוניברסיטת חיפה, איתן מוביל פרויקט מחקרי שנועד לפתח, להטמיע, ולבחון תכניות לימודים בינתחומיות חדשות במדעי הרוח בחטיבות הביניים בישראל. בנוסף, כפוסט דוקטורנט במעבדה לחקר הפדגוגיה באוניברסיטת בן גוריון בנגב, איתן מלווה את תהליך העיצוב וההטמעה של סביבה מקוונת חדשה שנועדה לתמוך במורים בעיצוב והוראה של מערכי שיעור מיטביים.

לילי אורלנד ברקהפקולטה לחינוך מברכת את פרופ׳ לילי אורלנד-ברק, מהחוג ללמידה, הוראה והדרכה, על קבלת פרס Michael Huberman Huberman Award היוקרתי בתחום מחקרה.

Prof. Lily Orland-Barak has been named the 2021 recipient of the Michael Huberman Award from the American Educational Research Association (AERA) Lives of Teachers Special Interest Group (SIG).

The Michael Huberman Award is presented to those who have made outstanding contributions to understanding the live of teachers.  

Lily Orland- Barak is recognized as a “groundbreaking researcher whose work has extended the conceptualization of teachers' expertise, life-long learning and professional development through numerous theoretical and empirical studies in both national and international contexts.”

The award committee unanimously agreed that Dr. Orland-Barak “represents teachers' voices and theorizes aspects of teachers' educational work by building on teachers' own perspectives and practices.”

פרס זה מהווה הכרה בין-לאומית בתרומתך העצומה להבנת מומחיות המורים ואופני הלמידה שלהם לאורך הקריירה.

פרופ׳ חנן אלכסנדר במאמר דעה שהופיע בג׳רוזלם פוסט

מאמר הדעת שהופיע היום בג'רוזלם פוסט. סגל הפקולטה מעורב בדיון הציבורי על שיח פוליטי בישראל.

קראו את דבריו של פרופ' חנן אלכסנדר, מרצה בחוג ללמידה, הוראה והדרכה, ומומחה בינלאומי לפילוסופיה של החינוך העוסק בתיאוריה של חינוך בחברה מרובת אמונות ותרבויות

לקריאה באתר ג׳רוסלם פוסט לחץ כאן (בחלון חדש)

יותם הוד בפגישה המתוקשבתיום התכנית לטכנולוגיות בחינוך התקיים ב 20.01.2021. ביום זה, תלמידי ותלמידות התכנית לטכנולוגיות בחינוך הציגו את תהליכי ותוצרי הלמידה בקורסי התכנית השונים בהם השתתפו הסמסטר.  בין ההצגות, פרוייקטים, מודלים ומשחקי למידה אשר פותחו במסגרת קורסי המבוא, וקורסי הבחירה משחקים דיגיטליים ולמידה, מדע אזרחי ולמידה על מערכות מורכבות.

 

times of the meetiting

אריה קיזלבמאמר חדש תחת הכותרת "להשתחרר מהפחד ולשחרר את רוחם של הילדים" באסופה בנושא חינוך, שפירסם מכון ברנקו וייס, כותב פרופ' אריה קיזל מהחוג ללמידה, הוראה והדרכה בין היתר: "על מערכת החינוך הישראלית להיפרד מהפחד ולשחרר את רוחם של התלמידים – לאפשר להם לחשוב! מערכת החינוך הישראלית היא יצרנית של שיתוק חינוכי. שיתוק זה בא לידי ביטוי בהיררכיה חינוכית המייצרת ומשעתקת פדגוגיה מדכאת חשיבה בפרקטיקות החינוכיות שלה. פדגוגיה משתקת זו גורמת בין השאר להדרתו של העיסוק בפילוסופיה מהמרחב החינוכי – מגן הילדים ועד מערכת הכשרת המורים בישראל. טענתי היא שפדגוגיה של פחד מפני חשיבה, בעיקר מפני חשיבה פילוסופית, מניעה את מערכת החינוך שלנו ובאה לידי ביטוי מובהק בפרקטיקה של מדידה והערכה." למאמר המלא לחץ כאן (בחלון חדש)
arie-kizel

lily orlandהפקולטה לחינוך מברכת את פרופ׳ לילי אורלנד-ברקLili Orland, מהחוג ללמידה, הוראה והדרכה, ולאלונה פורקוש-ברוך (עמיתת הוראה בחוג) ולעמיתותיהן למחקר – רון בלונדר ואלכסנדרה דניאל-סעד, על זכייתן במענק עבור מחקרן: "הקל"ה: מודל התנסות קלינית היברידית – חקר, פיתוח, הטמעה והערכה." המענק מטעם לשכת המדען הראשי במשרד החינוך.

תקציר המחקר
ההכרה ההולכת וגוברת בחשיבותה של המרכיב ההתנסותי בתוכניות הכשרת המורים, מחייבת היערכות מחדש לנוכח האתגרים שמציב משבר הקורונה והעידן הדיגיטלי. מחקר זה נענה לאתגר ונועד לפתח מודל מבוסס ראיה להתנסות מעשית משולבת (היברידית). המחקר משלב מתודולוגיה איכותנית וכמותני(mixed-methods) : שלב פיתוח המודל, שיתבסס על כלי מחקר איכותניים של קבוצות מיקוד של בעלי עניין שונים לבחינת גופי הידע, שזוהו במחקר פיילוט, ושלב של תיקוף הטמעה והערכת המודל, שיתבסס על כלי מחקר כמותיים (שאלונים), שיאפשרו יכולת הכללה של המודל מעבר לקבוצה הנבדקת במחקר. המדגם כולל פרחי הוראה ממוסדות שונים (אוניברסיטאות ומכללות) חברות שונות (ערבים ויהודים) אזורים שונים בארץ (פריפריה ומרכז) ומגוון של תחומי דעת (מדעים, מדעי החברה ומדעי הרוח). מגוון זה יאפשר את בחינת המודל בקרב אוכלוסיות ותחומי דעת ואזורים גיאוגרפיים מרובים ושונים. מחקר פיילוט מחזק את ההשערה, שלשדה ההתנסותי המשולב מאפייני ייחודיים והוא כולל גופי ידע מחודשים. אי לכך יש צורך לבחון את האופן, שבו גופי ידע חדשים אלה מתפתחים ובאים לידי ביטוי בתהליך לימוד ההוראה וההדרכה בשדה הדיגיטלי.

 

ברכות לכן מקרב לב, הצלחה במחקר רב העניין!

ספרים על שולחןהפקולטה לחינוך מברכת את ד"ר תמר אלמוג, מהחוג ללמידה, הוראה והדרכה, על בחירת ספרה החדש (יחד עם פרופ' עוז אלמוג) "כל שקרי האקדמיה" לרשימת הספרים הבולטים של 2020 שפרסם עיתון הארץ.

"כל שקרי האקדמיה" כולל דיון מקיף, בהיר וחריף בכשליה הרבים של מערכת ההשכלה הגבוהה כיום. מגובים בנתונים סטטיסטיים, בתיאורי מקרים ובאנקדוטות, המחברים תמר ועוז אלמוג מתגייסים למשימה הביקורתית באנרגיה תקיפה ותוקפנית: הם מתארים את המערכת האקדמית במלים כמו חמדנות, כסילות, שקיעה, שפל, שחיתות, עיוות, צרות אופקים, הכחשת מציאות, קיבעון, פחדנות ואנכרוניזם. הם מעידים שאנשי אקדמיה נתפשים כ"חרטטנים קולניים" ו"שטחיים ומניפולטיביים"; האקדמיה "מרמה את עצמה ואת הציבור" והצעירים שמידפקים על שעריה לוקים ב"תמימות, עיוורון ובורות".

לדף הספר "כל שקרי האקדמיה" באתר הפקולטה לחץ כאן

(מקור תמונת הספרים – אתר הארץ)

מאמר של פרופ׳ אריה קיזל במוסף הארץ

פרופ׳ אריה קיזל מהחוג ללמידה, הוראה והדרכה פירסם במוסף הארץ (18.12.2020) מאמר המנתח את הפגיעה הקשה של הקורונה, לדבריו, באפשרות לפתח ביקורת ואף מרד כנגד הגישות הפדגוגיות השמרניות הנהוגות בבית הספר הישראלי המיינסטרימי.
במאמר תוך הכותרת: "בית הספר כולא תלמידים, לא משחרר אותם. הבהלה לחזור אליו עצובה", טוען בין היתר קיזל: "מתברר שהקורונה הרגה לא רק מאות רבים של אלפי בני אדם ברחבי העולם. היא גם הרגה את האפשרות לעשות שינוי עמוק במחשבה שבית הספר הוא זה שמוביל למידה של אנשים צעירים, ושבלעדיו לא ניתן "להצליח בחיים". הקורונה הרגה באכזריות את האפשרות שצעירים יבינו שבית הספר כולא אותם במקום לשחרר אותם. שהוא מחניק אותם ומטפיש אותם, ולא מאפשר להם תנאי פתיחה טובים יותר לדיאלוג עם טקסטים שהם בסיס להשכלה רחבה. שהוא לא מאפשר להם שיח נכון ומלא עם עצמם, וגם עם סביבתם, ושהוא בעיקר לא מאפשר להם לנתח ולהבין, אלא בעיקר "להצליח בבחינה".

לנוסח המלא של המאמר (בחלון חדש)

למאמר באתר הארץ (בחלון חדש)