חדשות המחלקה למדעי הלמידה וההוראה
סדנת מחקר של חוקרים מאירופה בנושא חקר זכרון השואה באירופה
ב-29-31.3.22 התקיימה במרחב ה FLS של הפקולטה, סדנת מחקר של חוקרים מפולין, הונגריה, דנמרק, ספרד וגרמניה, בנושא חקר זכרון השואה באירופה (Sites of Tension: Holocaust Memory Transformations in Europe). החוקרים שהשתתפו בסדנה משתפים פעולה במחקר בינלאומי שמתקיים במימון משרד המדע של ישראל ובמימון IHRA (International Holocaust Remembrance Alliance). במחקר, משווים החוקרים בין אופנויות זכרון השואה בחמש מדינות שונות באירופה ובוחנים את השינויים המתחוללים בזירה זו בשנים האחרונות. המחקר כולל את תחומי החינוך, השיח הציבורי והמדיה החברתית. שני החוקרים הראשיים של המחקר, שהובילו גם את הסדנה, הם ד"ר נורית נוביס דויטש מהחוג למדעי הלמידה וההוראה, ופרופ' אריה כוכבי, ראש מרכז וייס לבנת לחקר השואה והוראתה. במסגרת אירועי הסדנה, הרצה פרופ' וולף קנסטיינר מדנמרק, חוקר בעל שם עולמי בתחום חקר הזכרון הקולקטיבי (Collective Memory studies) בפני תלמידי החוג למדעי הלמידה וההוראה וחוקריו, בנושא "צנזורה וזיכרון: הכלת העבר כדי לזכות בעתיד". בעקבות ההרצאה התקיימה שיחה מרתקת.
בתמונות: משתתפי הסדנה בדיונים, בהרצאות וברגעי גיבוש קבוצתי.
פרופסורים מגרמניה אורחי הפורום לפילוסופיה עם ילדים
קבוצת חוקרים מבית הספר לחינוך ומהחוג לחינוך דתי באוניברסיטת וורצבורג שבגרמניה התארחה בתחילת אפריל במשך שבוע בפקולטה לחינוך באוניברסיטת חיפה כאורחי הפורום האקדמי הישראלי לפילוסופיה עם ילדים בראשות פרופ' אריה קיזל מהחוג למדעי הלמידה וההוראה.
בין היתר הם קיימו שולחן עגול בנושא תרבות הזיכרון והוראת השואה יחד עם מחנכים  ואקדמאים ובהם מנהלת תיכון עירוני א' לשעבר, גב' בתיה בראונר, תלמיד המחקר והמחנך אוהד דוידוב וד"ר יהודה להב העוסק בהוראת האזרחות. את המשלחת ברכה דיקנית הפקולטה,  פרופ' רוזה לייקין.
 
													בהמשך, פרופ' אילונה נורד, ראש המחלקה לחינוך דתי הרצתה בפני תלמידות הסמינר לתואר שני בנושא פילוסופיה עם ילדים על מחקר שעסק בשאלות קיומיות בקרב פליטים ומהגרים לאירופה. ד"ר מתיאס ארהרד,  מנהל בית הספר לחינוך מקצועי הרצה על מבנה מערכת החינוך הגרמנית ופרופ' דורון קיזל הרצה על אתגרי החינוך הגרמני בהקשר רב תרבותי. להרצאות הצטרפו סטודנטיות מהחוג למנהיגות ומדיניות בחינוך יחד עם פרופ' לטם פרי-חזן וד"ר נאוה בר.
בבית הספר הבינלאומי באוניברסיטת חיפה לומדות בסמסטר זה ארבע סטודנטיות מאוניברסיטת וורצבורג במסגרת הסכם חילופי סטודנטים המאפשר גם לסטודנטים מאוניברסיטת חיפה ללמוד סמסטר באוניברסיטה הגרמנית.
מפגש עם חוקרי חינוך מ-University College of Northern Denmar
במהלך השבוע אירחו ד"ר צפריר גולדברג וד"ר שירי לביא מהפקולטה לחינוך קבוצת חוקרי חינוך מ University College of Northern Denmark.
האורחים בקרו במספר בתי ספר בישראל, השתתפו בשיעורי הכשרת המורים, וערכו שיח על החינוך הדני עם תלמידי התכנית לניהול מערכות חינוך ועם תלמידי התכנית לחקר החינוך האלטרנטיבי.
הביקור נערך במסגרת הסכם הבנות שחלק ממנו יוזמנו גם תלמידי התואר הראשון בחוג לחילופי סטודנטים עם תלמידי UCND מאלבורג, העיר השניה בגודלה בדנמרק.
פרופ' אריה קיזל נפגש עם שר החינוך לשעבר של בוואריה
פרופ' אריה קיזל, מהחוג למדעי הלמידה וההוראה, נפגש בשבוע שעבר במינכן, גרמניה, עם ד"ר לודויג ספאנלה, לשעבר שר החינוך של בוואריה המשמש היום כממונה על המאבק באנטישמיות. מטרת הפגישה הייתה להרחיב את שיתוף הפעולה בפרויקטים החינוכיים בנושאי דיאלוג, שמוביל פרופ' קיזל בגרמניה ובישראל בסיוע קרן הנס זיידל הגרמנית. בנוסף הוביל פרופ' קיזל בדכאו ובמינכן פרויקט מורים.ות ישראלי-גרמני. בהמשך לשיתוף פעולה זה, המורים.ות הגרמנים צפויים להגיע להתארח באוניברסיטה שלנו באוקטובר השנה.
כיצד נכשיר את המורים.ות שלנו לשגשג בסביבת בית הספר באופן מיטבי?
פרופ' לילי אורלנד-ברק, מהחוג למדעי הלמידה וההוראה, ועמיתה Jian Wang פרסמו מאמר ב- Journal of Teacher Education, שבחן את היסודות התיאורטיים של ארבע גישות להדרכת מורים/ות. המאמר מנתח את הפרקטיקות הנוגעות לכל גישה ומזהה את האתגרים העיקריים העומדים בפני המורים/ות והתלמידים/ות.
Orland-Barak, L., & Wang, J. (2020). Teacher mentoring in service of preservice teachers’ learning to teach: conceptual bases, characteristics, and challenges for teacher education reform. Journal of Teacher Education. https://doi.org/10.1177/0022487119894230
פרופ' אורלנד-ברק נבחרה כעמיתת מחקר (Fellow) של ה-AREA לשנת 2022
הפקולטה לחינוך מברכת את פרופ׳ לילי אורלנד-ברק אשר נבחרה כעמיתת מחקר (Fellow) של ה-AREA לשנת 2022
Prof. Lily Orland Barak was elected 2022-AREA-Fellow for exceptional contributions to, and excellence in, education research.
 
													“We are thrilled to honor the 2022 AERA Fellows for their exceptional scholarship and significant contributions to the field,” said AERA Executive Director Felice J. Levine. “AERA Fellows demonstrate the highest standards of excellence. We welcome the class of 2022 to these prestigious ranks.”
לילי יקרה, את השראה גדולה. גאים בך ומתרגשים איתך!
בשם כל חברי הפקולטה
מיה מגנט, בוגרת החוג למדעי הלמידה וההוראה
"במחקר שלי ראיינתי יוטיובריות ויוטיוברים שמעלים סרטונים על צדדים שונים של מיניות (יחסי מין, חיזור, מגדר, זוגיות, משיכה מינית ועוד). אני רואה במחנכות המיניות ביוטיוב תפקיד חדש, ובערוצים שלהן סביבה בה צעירות וצעירים יכולים לרכוש ידע בלתי פורמלי על מיניות; בטח על רקע המחסור שקיים היום בחינוך מיני בבית ובבתי הספר. היוטיובריות דוחות את התפיסות השמרניות והסטיגמות על מיניות ומאמצות ומקדמות גישה ליברלית, פתוחה וסקס פוזיטיב. בניגוד לחינוך המיני הפורמלי, שהרבה פעמים מתמקד בצדדים השליליים ובסכנות של מיניות ורק במיניות הטרוסקסואלית, המחנכות המיניות ביוטיוב מתמקדות בהנאה, עונג ובמיניות קווירית. אפשר לראות בהן מנהיגות בלתי פורמליות שיוצרות סוג של פדגוגיה חדשנית וחינוך אלטרנטיבי שצומח מהשטח.
לרוב הרשת נתפסת כמשהו שפוגע באינטימיות שלנו, אבל הנה כאן נוצר מצב שקבוצה של יוצרות תוכן ברשת חברתית יכולה לעזור לנו לפתח אינטימיות. בחוג הבינו את הייחודיות שבמצב ושמחו כשהצעתי לחקור את הנושא. זו פתיחות שמעודדת אותי, ואולי אפילו תחילתו של תהליך ארוך עם אופק אופטימי. מדביקה למטה קישורים לערוצים של כמה מהיוטבריות שראיינתי", מיה מגנט, סטודנטית לתואר שני בחוג למדעי הלמידה, מנהלת קהילת Intimake.
https://www.youtube.com/user/lacigreen
https://www.youtube.com/channel/UCyYXlip57uh1rL_mzVnG51w
מערכת החינוך כמטולטלת בין השיח המוצהר והשיח הנוהג
במאמר קצר בבלוג שלו, מאבחן פרופ' קיזל, את ההתנגשות המרכזית של מערכת החינוך בימינו – בין השיח המוצהר לשיח הנוהג.
סמינר עשור לפטירתו פרופ' אילן גור-זאב במגמה לחקר החינוך האלטרנטיבי
במלאת עשור לפטירתו בטרם עת של פרופ' אילן גור-זאב מהפקולטה לחינוך, בינואר 2022, התקיים במגמה לחקר החינוך האלטרנטיבי סמינר לציון האירוע. הסמינר התקיים במסגרת הקורס "הפילוסופיה של החינוך האלטרנטיבי" בהנחיית פרופ' אריה קיזל.
את הסמינר פתחה בברכה דיקנית הפקולטה לחינוך, פרופ' רוזה לייקין, שציינה את מעשיו ופועלו הבינלאומי של גור-זאב בתחום הפילוסופיה של החינוך, את כתביו ואת חשיבותו הרבה בשיח החינוך הביקורתי. לאחר מכן הוצג סרט גנוז של גור-זאב שצילם חברו, איתן ולצר.
לאחר מכן הציגו הסטודנטיות והסטודנטים בקורס "הפילוסופיה של החינוך האלטרנטיבי" רפרטים שפרסו יריעה רחבה מכתביו של גור-זאב. הסטודנטים קיימו דיאלוג מעניין עם הכתבים והמשמעות של הדברים לחיינו כיום ולחינוך בימים אלה.
את הסמינר נעלה סדנא בנושא אילתור בחינוך על ידי אלונה פרץ (ממרכז "הרגע" לאילתור בחינוך). פרץ היתה אשתו השניה ואם בתו של גור-זאב.
 
													בסמינר השתתפו חברי סגל בכירים מהפקולטה לחינוך וכן אורחים ואורחות מתחום החינוך וכן בני משפחת של גור-זאב ובהם בתו, הדס גור-זאב. דיקנית הפקולטה לחינוך לשעבר, פרופ' עפרה מייזלס אמרה בסיום הסמינר: "אילן היה חכם ביותר. קריאה בכתביו מלמדת זאת. הוא חסר לי יום ויום ואני מנהלת עמו דיאלוג מדי יום".
ממשלת בוואריה תומכת בפרויקט בינלאומי בראשות פרופ' קיזל
משלחת של שבעה בכירים.ות ממדינת בוואריה שבגרמניה, בראשות ד"ר לודוויג פרידריך ספיינל הממונה על המשרד למלחמה נגד אנטישמיות והזיכרון ההיסטורי, הגיעו לאחרונה לאוניברסיטת חיפה לפגישה עם פרופ' אריה קיזל מהחוג למדעי הלמידה וההוראה. המשלחת הביאה תמיכה בפרויקט בינלאומי חדש שבראשותו יעמוד קיזל בשיתוף עם קרן הנס זיידל הגרמנית.
מטרת הפגישה היא חידוש הפרויקטים בין אנשי חינוך ישראלים וגרמנים סביב הדיאלוג בין שתי המדינות. ראשת המשרד הישראלי של קרן הנס זיידל, המממנת את הפרויקטים בשתי המדינות, השתתפה בפגישה.  בפגישה נקבע כי במהלך שנת 2022 תוקם רשת בינלאומית של מורים.ות ישראלים וגרמנים בראשות פרופ' קיזל שילמדו יחדיו סוגיות המשותפות לשתי המדינות ויתרמו אחת לשנייה במקרים של אירועי חירום בשתי המדינות בהחלפת מידע שישמש את המורים והמורות לצרכי הכנת שיעורים ומתן תשובות לתלמידים. בהמשך, תוקם רשת תלמידים ותלמידות משתי המדינות שיקיימו קשרים ביניהן.
ד״ר צפריר גולדברג בכנס "חינוך לחברה משותפת" בגבעת חביבה
ד״ר צפריר גולדברג, מהחוג למדעי הלמידה וההוראה, השתתף ב-20.12.2021 בכנס "חינוך לחברה משותפת" בגבעת חביבה כדובר בפאנל על שפה, אקדמיה ותעסוקה. ד״ר גולדברג הציג את האתגרים סביב נושא חציית גבולות בין תרבויות, יצירת מפגש פורה בקבוצות קטנות בין סטודנטים דוברי עברית וערבית, ועידוד סטודנטים יהודים וערבים לצאת להתנסות מעשית במוסדות חינוך של החברה האחרת.
כמו כן, מר כמאל אגברייה, ממכון "מרחבים", המעביר בחוג למדעי הלמידה וההוראה קורס על השתלבות מורים ערבים בבתי הספר היהודים, הציג תובנות ולקחים מהקורס.
הכנס זכה להדים, שודר בחדשות "מכאן" ודווח בעיתונות. המעורבות של החוג ביוזמות שהצגו בכנס, לעידוד בוגרינו הערבים לעבוד בשדה החינוך בחברה היהודית ובוגרים יהודים ללמד בבתי הספר הערבים, מבטאת את המחויבות של אוניברסיטת חיפה ליעדים של פיתוח מקיים, המאחה שסעים, מבטיח עתיד הוגן לבני כל הקבוצות בחברה הישראלית ונענה לצרכי השדה.
לצפייה בפאנל שבו השתתף ד״ר צפריר גולדברג (פייסבוק של גבעת חביבה) לחץ כאן (בחלון חדש)
לקריאת הדיווח ב"כל אלערב" לחץ כאן (בחלון חדש)
מקור התמונה: דף הפייסבוק של גבעת חביבה
 
								 
								