חדשות המחלקה למדעי הלמידה וההוראה
הפקולטה לחינוך מדורגת במקומות 51-75 לפי מדד שנגחי 2022
על פי מדד שנחאי החדש, המדרג 1,800 מוסדות להשכלה גבוהה מרחבי העולם על פי תחומי לימוד, האוניברסיטה דורגה בטווח המקומות 51-75 בתחום החינוך.
ברכות לכל חברי הפקולטה, גאווה גדולה, המשקפת מחקר פורץ דרך ועבודה קשה של כולנו, הסגל האקדמי והסגל המנהלי!
 
													״…מצפון ייפתח החינוך.
עובדה לא מוכרת היא שהפקולטה הטובה ביותר לחינוך בישראל היא זו של חיפה (51-75 בעולם). בכלל מצבנו בתחום לימודי החינוך לא רע. יש 6 אוניברסיטאות בין ה-200 הראשונות בעולם ועוד שתיים עד ה-400…״
כל הכבוד!
טקס הענקת תעודות מ׳׳א בחוג למדעי הלמידה וההוראה
מתוך דברים שנשאה מוריה ברגמן, בשם הבוגרים והבוגרות של החוג למדעי הלמידה וההוראה בטקס הענקת תעודות מ"א:
קונפוציוס תיאר שלוש דרכים בהן האדם רוכש חכמה: דרך החיקוי, שהיא הדרך הקלה ביותר; דרך הניסיון, שהיא הדרך המרה ביותר; ואילו הדרך האצילה ביותר – היא על ידי מבט פנימה. זאת היא הדרך, שבה אוניברסיטת חיפה הוליכה אותנו.
בזכות סגל מרשים של טובי המרצים והמרצות, זכינו למבט פנימה משמעותי על מהות ההוראה והלמידה, על מהות המקצוע, שאנו עוסקים בו ביום יום. השיעורים שלמדנו, עוררו בנו סקרנות, יצירתיות, מחלוקות, ספקות, דיונים ומחשבות. בלימודים יצרנו חברויות חדשות, נחשפנו לחוויות חדשות, וזכינו בכלים אמיתיים-פרקטיים, שאותם אנו מיישמים בעבודתנו. מרווה קולינס – מורה אפרו-אמריקנית שהיתה לאגדה מהלכת – אמרה, שתמצית ההוראה היא להפוך את הלמידה למדבקת – לגרום לרעיון אחד להצית אחר. ואני חושבת שכולנו "נדבקנו" בלמידה. היה יפה לראות איך השיעורים השונים קשורים בסופו של דבר זה לזה ואיך קיבלנו מיומנויות בשיעור אחד והשתמשנו בהן בשיעור אחר, ואחר כך גם בעבודתנו כמורים, גננות ואנשי חינוך בכלל.
אני רוצה להודות לכם צוות המרצים והמרצות, שדחפתם כל אחד ואחת הכי רחוק שהוא יכול ואז עוד קצת. לימדתם אותנו לראות את הדברים אחרת ולחשוב שונה. לא ויתרתם, דרשתם, תמכתם, הקשבתם. ראיתם בכל אחד מאיתנו את מלוא יכולותיו והובלתם אותנו למימושן.
קבלת התואר היא נקודת ציון חשובה ומרגשת, אבל הדרך שעשינו היא המהות של הלימודים והיא שהוסיפה עוד נדבך לאישיותנו ולתפקידנו כאנשי חינוך. אנו נמצאים בתקופה סוערת, שבה החינוך עולה לכותרות ודורש עיון במהותו, בחשיבותו, בכלים ובערכים שאנו מנחילים לילדים. אני גאה במיוחד להיות מורה ומחנכת עכשיו, וזכיתי להכיר אנשי חינוך משכמם ומעלה, שלמדו איתי פה, ולמדתי מהם רבות. ואני אומרת בלב שלם שיש לנו במדינה אנשי חינוך טובים, ושזו גאווה להיות מורה.
אני מאחלת לנו שנדע לפעול ולחיות לפי הכלים והערכים, שרכשנו כאן באוניברסיטה, שכן "כשאנחנו מביעים תודה, לעולם אסור לנו לשכוח, שההערכה הגבוהה ביותר היא לא להשמיע מילים, אלא לחיות על פיהן (ג'ון קנדי).
סמינר שדה בביה׳׳ס התיכון החברתי קרית אתא
 
													ביום רביעי ה-15.6.22 יצאו הסגל והסטודנטים של התכנית לחקר החינוך האלטרנטיבי לסמינר שדה בתיכון החברתי בקרית אתא, ביה"ס תיכון אלטרנטיבי פורמלי ברוח בלתי פורמלית "יצירתית"הפועל ברוח משנתו הדו-שיחית של מרטין בובר.
התיכון החברתי הוקם ב-2013, והנו חלק מרשת דרור בתי חינוך השייכת לתנועת דרור ישראל.
הסיור החל עם מעגל שיתוף ומדיטציה, המשיך בסיור בקבוצות קטנות עם החניכים, ולאחר מכן מפגש עם הצוות. לאחר ארוחת הצהריים התכנסנו שוב לסיום שנה חגיגי, ולעיבוד משותף של שני השנתונים.
זכייה במענק מכובד במסגרת תכנית המימון למחקרים משותפים של מכון שמיר ואוניברסיטת חיפה
ד"ר קרן קפלן מינץ זכתה (יחד עם פרופ' דני בן-צבי) במענק בסך 20,000 ש"ח במסגרת תכנית המימון למחקרים משותפים של מכון שמיר ואוניברסיטת חיפה.
נושא המחקר: "חקירת מערכות הקשרים בין הסביבה הפיסית ובין רווחה נפשית בסביבות עירוניות ובקרבת אתרי טבע תוך שימוש במדעי אזרחי-חברתי כמתודת מחקר."
 
													רונית גפני זכתה בפרס הרקטור למצטיינת האוניברסיטה בשנה"ל תשפ"ב
ועדת השיפוט לפרס הרקטור ולפרס הדיקן ללימודים מתקדמים לעבודת גמר מחקרית (תזה) מצטיינת, המליצה להעניק לרונית גפני, תלמידת מחקר בתכנית לתואר שני בטכנולוגיות בחינוך, את פרס הרקטור למצטיינת האוניברסיטה לשנה"ל תשפ"ב. נושא עבודת המחקר של רונית הוא "חשיבה של סטודנטים עם אי-ודאויות המאפיינות נתוני עתק בסביבת פרויקט מדע אזרחי", שנכתבה בהנחייתו של פרופ' דני בן-צבי.
 
													רונית, אשר בימים אלו עומדת להתחיל את לימודי התואר השלישי במחלקה למדעי הלמידה וההוראה, בהנחייתו של פרופ' דני בן-צבי, היא בת 48, אם לשני מתבגרים, אשר מתגוררת כיום עם משפחתה בליסבון, פורטוגל. הרקע האקדמי והמקצועי שלה מגוון. רונית למדה לתארים אקדמיים במנהל עסקים (B.A.) ובמשפטים (LL.B ו- LL.M). ניסיונה המקצועי כלל ניהול פרויקטי תשתית (BOT) במשרד האוצר הישראלי, ניהול מחלקה מסחרית בחברה טכנולוגית גלובלית ויזמות טכנולוגית.
עבודת התזה של רונית עוסקת בחשיבה של סטודנטים עם אי-וודאויות המאפיינות נתוני עתק. מחקר התזה, בחן כיצד ניתן לרתום את הידע המחקרי הנרחב הקיים בנוגע לחשיבה עם נתונים קלאסיים לחשיבה עם נתוני עתק. נקודת ההתבוננות היתה דרך הפריזמה של אי-ודאות, אשר מהווה מאפיין מהותי השזור הן בחשיבה עם נתונים קלסיים והן בחשיבה עם נתוני עתק. המחקר איתר עשרה סוגים שונים של ביטויי אי-ודאות. סוגי אי-הודאות שזוהו מציעים מסגרת קונספטואלית חדשנית לתיאור ההסתכלות על מימד אי-הודאות בהקשר של נתוני עתק אצל טירונים. מסגרת זו מציעה חלוקה בין סוגים ותתי סוגים של אי-וודאויות היכולה להוות תשתית ראשונית למחקרים עתידיים וכלי אפיון של חשיבה עם נתוני עתק בקרב טירונים.
רונית כותבת על דרכה האקדמית כך:
"בשנים האחרונות, גבר העניין שלי בעולמות של חשיבה, חינוך וטכנולוגיה ובחיבורים שבין עולמות אלו. זו הסיבה שהצטרפתי ללימודים במחלקה למדעי הלמידה וההוראה בתכנית לתואר שני בטכנולוגיות בחינוך. לימודי התואר השני היו מרתקים ופתחו בפני עולמות חקר ומחשבה שלא הכרתי והעשירו אותי במימדים רבים ומגוונים. עבודת התזה הייתה מסע ארוך שהחל בסקרנות, אשר התעוררה בקורס "פיתוח חשיבה סטטיסטית בקהילת למידה" והמשיך לגילוי של עולם חקר שלם, אשר בו העולמות המעסיקים אותי התחברו. לאחר סיום עבודת התזה, החלטתי להמשיך להשקיע את זמני ומרצי במחקר אקדמי חינוכי בעולם החינוך הסטטיסטי ולהמשיך ללימודי התואר השלישי בחוג, בהנחייתו של פרופ' בן-צבי. קבלת פרס הרקטור לעבודה מצטיינת מרגש אותי מאוד, לא יכולתי לעשות זאת ללא הסביבה האקדמית והמשפחתית התומכת. לפרופ' דני בן צבי, תודה על הזכות לקחת חלק בעשייה מחקרית מרתקת וייחודית. תודה על בנייתה של סביבה המאפשרת חופש מחשבתי ומעוף אינטלקטואלי יחד עם בסיס מקצועי איתן ומוקפד ותודה על האמונה וההנחיה המקצועית המיטיבה, אשר סייעה לי להיבנות כאדם וכחוקרת. לד"ר קרן ארידור, תודה על הזכות ללמוד איתך וממך, תודה על הסיוע והחיבוק התמידי. לד"ר מיכל דביר, תודה על השותפות בחשיבה, הרעיונות המקוריים והחכמים. התמיכה הבלתי מתפשרת, הסבלנות, האוזן הקשבת, העידוד, ההחזקה והסיוע לאורך כל הדרך."
רונית יקרה, אנחנו גאים בך ובטוחים שבדרכך, תמשיכי להוביל מחקרים פורצי דרך בתחום בו בחרת. כל הכבוד!
יום התוכנית לתואר שני בטכנולוגיות בחינוך
לרגל סיום שנת הלימודים התקיים בשבוע שעבר יום התוכנית לתואר שני בטכנולוגיות בחינוך בחוג למדעי הלמידה וההוראה, במרחב הלמידה העתידי (FLS) של הפקולטה לחינוך. במהלך היום הפתוח, הציגו תלמידות ותלמידי התוכנית תהליכי למידה שחוו ויצרו במהלך שנת הלימודים האחרונה ובתואר השני באופן כללי.
את היום חתם טקס הענקת מלגות ע"ש יעקב דון בנוכחות משפחת דון. מלגת יעקב דון וציון לשבח על שמו, הוענקו לתשעה סטודנטים וסטודנטיות מצטיינים בתוכנית פרוייקטי גמר, שעיצבו במסגרת לימודיהם/ן. הסטודנטים/ות שיתפו את הקהילה בעבודותיהם
פרופ׳ קיזל זכה עם עמיתים במענק מחקר של 2.5 מיליון דולר קנדי מקרן קנדית
ברכות לפרופ׳ אריה קיזל, סגן דיקן להוראה של הפקולטה לחינוך על זכייתו (עם עמיתים מרחבי העולם) במענק מחקר גדול על סך 2.5 מיליון דולר קנדי מטעם הקרן הקנדית התחרותית Social Sciences and Humanities Research Council Canada
המענק הוענק למחקר בנושא:
Visual Storytelling and Graphic Art in Genocide and Human Rights Education
למשך 7 שנים והוא המשך לשני מענקי מחקר אחרים שפרופ' קיזל זכה בהם עם עמיתים בשנים קודמות בנושאים דומים.
 
													הנה מספר פרטים על פרויקט המחקר החדש שכאמור ממשיך את שני השלבים הקודמים:
The project on Visual Storytelling and Graphic Art in Genocide and Human Rights Education builds on an innovative approach to recording and commemorating the experiences of genocide and mass atrocity survivors through the co-creation of graphic novels based on survivors’ experiences. With partners in 16 countries, the initiative connects 11 survivors of the Holocaust and mass atrocities committed in Rwanda, Bosnia, Kosovo, Iraq, Syria, and Canada with a team of 52 scholars, 13 artists, and practitioners from 36 museums, schools, and human rights groups.
Over the next seven years, this international team will produce documentary films, museum exhibitions, gallery installations, youth-appropriate educational materials, and graphic novels that will reach audiences around the world and help teach a new generation about mass atrocities, and large-scale traumas, and human rights. This approach to testimony collection and dissemination builds on the foundation of an earlier project of a similar name—the Narrative Art and Visual Storytelling in Holocaust in Human Rights Education—which paired four Holocaust survivors with three artists to create the beautifully rendered collection But I Live: Three Stories of Child Survivors of the Holocaust, which was published in North America last month.
מפגש עם ראש מרכז פילוסופיה עם ילדים ממרוקו
הפורום האקדמי הישראלי לפילוסופיה עם ילדים חגג את סיום סמינר פילוסופיה עם ילדים בהנחיית פרופסור אריה קיזל במפגש עם מר סופיאן מורגבה, ראש מרכז SEVE לפילוסופיה עם ילדים במרוקו. 
במפגש השתתפו תלמידות תואר שני בחוג למדעי הלמידה וההוראה בהתמחות לפיתוח פדגוגי של מערכות חינוך וסטודנטיות מהמגמה לניהול מערכות חינוך בחוג למנהיגות ומדיניות בחינוך.
מר מורגבה סיפר על שלל המתודות שמפעיל המרכז במרוקו בבתי ספר ובהכשרת מנחים ועל מקורות ההשראה הפילוסופיים בתחום זה. הוא סיפר על האתגרים בהפעלת חשיבה פילוסופית בחינוך במדינה בעלת מאפיינים מוסלמים.
כנס סיכום שנת ההכשרה הקלינית
בשבוע שעבר נערך כנס סיכום שנת ההכשרה הקלינית של תלמידי החוג למדעי הלמידה וההוראה בפקולטה לחינוך. בכנס השתתפו הסטודנטים/ות, המורים/ות המכשירים/ות, מנהלי/ות בתי הספר, רכזי/ות התוכנית, דידקטיקאים/ות ונציגי/ות משרד החינוך ומופ"ת.
מגוון הדיסציפלינות, הנושאים, הכלים הפדגוגיים ואופן ההגשה הרב של היוזמות שהוצגו העיד על העשייה המשמעותית בשדה. שיתוף פעולה זה בין הפקולטה לחינוך ובין בתי הספר במרחב הסובב את האוניברסיטה הינו הלכה למעשה של גישת האוניברסיטה לפיתוח מקיים ומחויבות חברתית.
הדוקטורים החדשים של החוג למדעי הלמידה וההוראה
שמחים וגאים בדוקטורים החדשים של החוג למדעי הלמידה וההוראה ובמנחים שלהם:
ד"ר בנישו מאיה מנחים: פרופ' יעל קלי וד"ר יותם הוד
ד"ר יאסין-עומר סינא מנחה: פרופ' בילי עילם
ד"ר כהן רתם מנחה: פרופ' רוני לידור
ד"ר מרם לודמיר בלרוז בלי מנחה: פרופ' חנן אלכסנדר
ד"ר נסראלדין היאם  מנחה: פרופ' לילי אורלנד ברק
ד"ר סאבא ג'נאן    מנחות: פרופ' שרונה ט. לוי ופרופ' חגית הל-אור 
ד"ר סבג ערן    מנחה: פרופ' רוני לידור
ד"ר פיון כרמית    מנחה: פרופ' יעל קלי 
ד"ר שיפרוביץ' מרים    מנחה: פרופ' חנן אלכסנדר 
ברכותינו שלוחות אל כולם.
לצפייה ברשימה המפורטת לחצו כאן (בחלון חדש)
לצפייה בגלריית התמונות מאירוע חלוקת התואר לחצו כאן (בחלון חדש)
מה הקשר בין מיינדפולנס וחרדת מתמטיקה?
פרופ' אביבה ברקוביץ'-אוחנה, מהחוג למדעי הלמידה וההוראה, והדוקטורנט אמיר דוד, בשיתוף פעולה עם פרופ' אורלי רובינשטיין, מהחוג ללקויות למידה, פרסמו מאמר בכתב העת Journal of Educational Psychology, שבחן את הקשר בין חרדת מתמטיקה, רמת מיינדפולנס (קשיבות – היכולת לתשומת לב בלתי שיפוטית לחוויה ברגע ההווה), ורמת המירכוז בעצמי בקרב סטודנטים.
המחקר מצא, שככל שרמת הקשיבות גבוהה יותר, וכן רמת המירכוז העצמי נמוכה יותר (המאפשרת נקודת מבט רחבה יותר על דברים), כך רמת חרדת המתמטיקה נמוכה יותר.
Figure: A novel conceptual and schematic framework for understanding the relation between math anxiety, dispositional mindfulness and self-centeredness
 
								 
								