חדשות המחלקה למדעי הלמידה וההוראה

תמונה מאירוע השקת הספרביום רביעי 22.05.2019 נערכה השקה חגיגית לספרה החדש של פרופ׳ יעל קלי, מהחוג ללמידה, הוראה והדרכה Learning In a Networked Society: Spontaneous and Designed Technology Enhanced Learning Communities

ספר זה, בעריכת פרופ' יעל קלי, פרופ' אילת ברעם-צברי (הטכניון) ופרופ' עמית שכטר (אוניברסיטת בן גוריון), מציג את חלק מפירות המחקר של מרכז המצוינות LINKS בשש השנים האחרונות. פרופ' חנן אלכסנדר בירך את חברי המרכז לכבוד צאת הספר ואנשי רשות המחקר הצטרפו להרמת הכוסית לכבוד האירוע. ההשקה נערכה במסגרת סמינר המגמה לטכנולוגיות בחינוך במרחב הלמידה העתידי (ה-FLS ), בו הוצגו פוסטרים דיגיטליים של שבעה פרקים מתוך 13 פרקי הספר, והודגמו דרכי ההוראה והלמידה הייחודיות שפותחו במרכז. פרופ' קלי הציגה מסגרת רעיונית המתארת חמישה גלים של התפתחות תפיסת החברה לגבי המושגים של ידע ולמידה, המתכתבים עם התפתחויות טכנולוגיות בתחום המידע והתקשורת. מחקרי המרכז מייצגים בעיקר את הגל החמישי – למידה אאודאומינית בה הצמיחה האישית נמצאת בדיאלוג עם צמיחת החברה. את האירוע חתם ביקור של אורחי הכנס של מדעי הרוח הדיגיטליים שבאו להתרשם מהעשייה במרכז LINKS.

לצפייה בתמונות מהאירוע לחץ כאן (בחלון חדש)

לדף הספר באתר Springer (בחלון חדש)

לקריאת Front matter של הספר (בחלון חדש)
     

דני בן צביהפקולטה לחינוך מברכת את פרופ׳ דני בן-צבי ושותפיו על זכייתם במענק מקרן Minerva Stiftung הגרמנית להקמת 'בית-ספר מינרווה' גרמני-ישראלי (German-Israeli Minerva School) על הנושא:

“Future Data Pedagogies and Digital Tools to Nurture Citizens’ Reasoning with Models and Modeling in the Big Data Era“

בתי ספר מינרווה נועדו להפגיש מדענים ישראלים וגרמנים צעירים באמצעות כנסים וסדנאות. בתי הספר מכוונים במיוחד לתלמידי דוקטורט ופוסט דוקטורט ומיועדים לאפשר בניית קשרים ראשוניים, חילופי מידע מדעיים וכן הידברות עם מבחר מדענים בכירים. כספי המענק הינם למעשה הון התחלתי כדי ליצור שיתופי פעולה מדעיים חדשים. זאת היא הפעם הראשונה שבה מוקם בית ספר מינרווה בתחום החינוך, מאז הוקמו בתי ספר מינרווה בשנת 1997 (מדי שנה מוקם בית ספר אחד על ידי הקרן).

בית הספר הנ"ל יערך בישראל בספטמבר 2020, ויאפשר שיח בין-תחומי בנוגע לפוטנציאל הפדגוגי של מידול נתונים בעידן המידע. הוא יחתור לאפיין את הצרכים של הלומדים של היום ואזרחי המחר וליצור קהילה חוצת תחומי דעת, שתבחן את תפקידם של כלים דיגיטליים קיימים, במטרה לאתר צרכים פדגוגיים שאינם מקבלים מענה, ולנסח תובנות בנוגע לטכנולוגיות המחר הנדרשות לאזרח בעידן המידע.

הזוכים במענק הם: פרופ' דני בן-צבי, ד"ר קרן ארידור (דוקטורנטית של דני לשעבר), מיכל דביר (דוקטורנטית של דני בהווה) ועמיתיהם בגרמניה: Dr. Daniel Frischemeier and Dr. Susanne Podworny  מאוניברסיטת Paderborn בגרמניה.

 שאו ברכה ובהצלחה!

חלק מהמשתתפים בכנסביום רביעי ה-1.5.19, התקיים יום העיון השנתי המגמה לחקר החינוך האלטרנטיבי בחוג ללמידה, הוראה והדרכה. יום העיון התמקד בנושא החינוך הפרוגרסיבי, תוך שילוב למידה סדנאים בסיור חוייתי. יום העיון התקיים בתיכון החברתי בקריית אתא. לאחר דברי פתיחה ומדיטציה קצרה עם מארגנת יום העיון, ד"ר אביבה ברקוביץ'-אוחנה ראש המגמה לחקר החינוך האלטרנטיבי, יום העיון נפתח בשיחה עם מנהלת בית הספר, קרן ברנס. קרן לוקחת חלק בהתנסות של הקמת בי"ס אלטרנטיבי פורמלי ברוח בלתי פורמלית "יצירתית"ברוח משנתו הדו-שיחית של מרטין בובר, כחלק מרשת דרור בתי חינוך השייכת לתנועת דרור ישראל בה קרן חברה. היום המשיך בסיור מודרך בביה"ס בקבוצות קטנות עם המתחנכים בני הנוער, והמשיך לשיחה עם המנהלת, היועצת ומורים נוספים בביה"ס. בהמשך היום התקיימה סדנא עם אסף סטי אל-בר בנושא "הקפה והנכחה: מהתנסות חווייתית להמשגה". לבסוף הסטודנטיות של שנה ב, חולוד שנבור ורותם לוינסון ספרים, הנחו דיון שהתמקד בניתוח ביקורתי של טקסטים פילוסופיים לאור ההתנסות בביה"ס. יום העיון הסתיים ברב שיח בהשתתפות הסטודנטים וחברי דרור ישראל על חשיבות החוויה הדיאלוגית בשדה החינוכי.

לצפייה בתמונות מיום העיון לחצו כאן (בחלון חדש)

ד״ר אריה קיזלראש המגמה לפיתוח מערכות חינוך בחוג ללמידה, הוראה והדרכה, ד"ר אריה קיזל, הוזמן להתכבד ולהרצות את הרצאת הפתיחה בפורום הבין-דתי בקולג' לותר שבארה"ב.
הפורום הבין דתי מארח מדי שנה מנהיגים דתיים מכל רחבי העולם יחד עם אקדמאים העוסקים בדיאלוג בין-דתי. מתוקף תפקידו כנשיא האגודה הבינלאומית לפילוסופיה עם ילדים, התבקש ד"ר קיזל, לשאת את הרצאת הפתיחה שקישרה בין האתגרים של דיאלוג כיום לרעיון שלו ליצירת "קהילות של כאב" שיגשרו, באופן פדגוגי ואזרחי, על כאבי העבר.
לאחר מכן העביר ד"ר קיזל גם שתי סדנאות בנושא "השואה – בין ייחודיותה היהודית למשמעותה האוניברסלית".

לקריאת כתבה על הביקור (בחלון חדש) לחץ כאן

yotam hodד"ר יותם הוד הוא הזוכה בפרס על שם מרדכי ניסן של האוניברסיטה העברית בירושלים לחוקרי חינוך מצטיינים בתחילת דרכם.
פרופ' מרדכי ניסן היה פסיכולוג ואיש חינוך, חבר סגל ומנהל ביה"ס לחינוך של האוניברסיטה העברית בירושלים וממייסדי ומובילי בית ספר מנדל למנהיגות חינוכית. הוא פרסם עשרות מאמרים וחיבר פרקים רבים בפסיכולוגיה ההתפתחותית והחינוכית. תחומי המחקר העיקריים שלו היו המוטיבציה האנושית, התנהגות והתפתחות מוסרית, וחקר הזהות.

לזכרו של פרופ' ניסן יוענק פרס ההצטיינות בטקס שיתקיים במהלך ב- 21 במאי 2019 באוניברסיטה העברית, בו יציג יותם את תרומתו מדעית.

 ברכות לך יותם! אין ראוי ממך לזכיה בפרס חוקר חינוך מצטיין בתחילת דרכו, גאים אנו בך ובהישגיך!

אילנה דובוביברכות חמות לד׳׳ר אילנה דובובי, בוגרת תואר שלישי בהנחייתן של ד"ר שרונה ט. לוי ופרופ׳ אפרת דגן, לרגל קבלת פרס חוקר צעיר מהמחלקה של חינוך במקצועות (Division I) בAERA, בגין מאמר שמבוסס על הדוקטוראט שלה: Narrowing the Gap Between theory and practice: Simulation- and model-based learning for nursing students אשר הנו חלק מעבודת הדוקטורט שלה.

יישר כוח!

פרופ׳ יעל קלילחברות ולחברי קהילת החוג ללמידה, הוראה והדרכה,
חגיגה ושמחה גדולים:
יעל קלי קודמה למעלת פרופ' מן המניין!
 
שפע ברכות שלוחות לך, יעל, על הקידום שאת כה ראויה לו –
בזכות מעלותיך האקדמיות והאישיות
מובילה ופורצת דרך ללא מורא!
 
כולנו שותפים להתרגשות הגדולה!
דני
ד״ר אורן גולןלחברות ולחברי קהילת החוג ללמידה, הוראה והדרכה:
שמחה רבה, שמחה רבה
אביב הגיע:
 
ד"ר אורן גולן
קודם לדרגת מרצה בכיר עם קביעות!
 
שפע ברכות שלוחות לך, אורן, על הקידום שאתה כה ראוי לו –
בזכות מעלותיך האקדמיות והאישיות
מוביל ופורץ דרך!
 
כולנו שותפים להתרגשות הגדולה!
דני