חדשות המחלקה למדעי הלמידה וההוראה

ילדים במפגש במעגלתכנית ייחודיתתמונה ראשונה מהמפגש נפתחה ב-4 בנובמבר 2019 באוניברסיטת חיפה: במסגרת תכנית "דרך הרוח" בניהול ד"ר סיגל פרלמן וליאור פרלמן שבה מתקיימים לימודי מדעי רוח לתיכוניסטים, תיפתח לראשונה מסגרת של עשיית פילוסופיה במסגרת מתודת "פילוסופיה עם ילדים" באוניברסיטת חיפה זאת בשיתוף ובחסות הפורום האקדמי הישראלי לפילוסופיה עם ילדים שבמגמה לפיתוח מערכות חינוך בראשות ד"ר אריה קיזל, מחוז חיפה של משרד החינוך ועיריית חיפה.
קבוצה של עשרות תלמידי בתי ספר יסודיים דינור, חופית ושלווה יגיעו מדי יום שני בשתיים בצהריים עד שעות אחר הצהריים ויקיימו קהילות חקירה פילוסופיות במשך שנה שלמה. הקהילות יתקיימו בספריית הילדים של ספריית אוניברסיטת חיפה.
ד"ר אריה קיזל המכהן גם כנשיא האגודה הבינלאומית לפילוסופיה עם ילדים (ICPIC) מסר כי במסגרת קהילות חקירה פילוסופיות תלמידים צעירים משחקים עם רעיונות פילוסופיות בדיאלוג ביניהם וזאת כדי לשפר את יכולות החשיבה הביקורתית שלהם, החשיבה היצירתית והחשיבה האמפתית אחד כלפי השני.
קהילות חקירה פילוסופיות נהוגות מזה יותר מחצי מאה ב-60 מדינות ברחבי העולם וזאת במסגרת האגודה הבינלאומית לפילוסופיה עם ילדים. הם החלו כאשר פרופ' מתיו ליפמן מארה"ב טען והוכיח כי חשיבתם של ילדים רעננה יותר ומקורית יותר וכי הדמיון שלהם מאפשר להם להגיע לשאלות כמו מיטב הפילוסופים. בהמשך לרעיון שלו, החל להתפתח תחום דעת שלהם "פילוסופיה לילדים" ו"פילוסופיה עם ילדים" שמטרתו לא ללמד פילוסופיה ותולדות הרעיונות אלא "לעשות פילוסופיה" במסגרת מעגלים שבהם הילדים בוחרים על איזה שאלות לדון (בעקבות טקסט שמציע להם מנחה) ולאחר מכן מתנהל דיון שמטרתו לחדד את החשיבה, לתקן רעיונות, להעלות נימוקים וטיעונים ולחשוב "מחוץ לקופסא".
ד"ר קיזל אומר "פילוסופיה עם ילדים היא מעין מכון כושר לחשיבה של הילדים. חשוב להתחיל בכך מגיל צעיר משום שאז הילדים לא מקובעים – כמו המבוגרים – בכל מיני רעיונות סגורים שלא מאפשרים להם לחשוב יצירתית ובעיקר ביקורתית. אני מברך את דרך הרוח בראשות בני הזוג פרלמן היזמים והדוחפים, מנהל מחוז חיפה של משרד החינוך, ד"ר סער הראל, את מנהלי בתי הספר שתלמידיהם ישתתפו ואת עיריית חיפה על החיבור המעולה עם המגמה לפיתוח מערכות חינוך והפורום האקדמי הישראלי לפילוסופיה עם ילדים במטרה להוכיח כי עידוד חשיבה היא מתודה פדגוגית רלוונטית יותר למאה ה-21 וכי עלינו להיפרד מלמידה לצורך מבחן ולעבור לעידוד חשיבה וכאמור מגיל צעיר".

תמונה שנייה מהמפגש

נורית נוביסברכות לד"ר נורית נוביס שזכתה במענק מחקר ע"ס 250,000 ש"ח ביחד עם פרופ' אריק כוכבי (החוג להיסטוריה כללית). נושא המחקר: "אתרים של מתח: תמורות בזיכרון השואה באירופה גורמים, מקורות והשלכות." כחלק ממחקר זה תתקף ד"ר נוביס סולם, שפיתחה לעמדות של מורים כלפי הוראת השואה במדינות שונות.
כה לחי, נורית!

כרמלה וויקילאחר 29 שנים של שירות מקצועי, מסור, מקצועי ואיכפתי, גב' כרמלה שמר – העוזרת המנהלית של ראש החוג – פורשת לגמלאות. כרמלה ליוותה את החוג להוראה ואחר כך את מחליפו – החוג ללמידה, הוראה והדרכה, והייתה יד ימינם של כל ראשי החוגים לדורותיהם, ביניהם: פרופ' רחל סגינר, ד"ר יוסי שניר, ד"ר אירית פלד, פרופ' בילי עילם, פרופ' לילי אורלנד-ברק, ד"ר אריה קיזל, ולאחרונה פרופ' דני בן-צבי. נפרדנו מכרמלה בשני אירועים חגיגיים, האחד החוג במסגרת יום למידה הדדית של הסגל האקדמי הבכיר של החוג, והשני בארוחת בוקר חגיגית של הסגל המנהלי של החוג.
כרמלה, אנו מאחלים לך שיהיו חייך מלאים בסיפוק ובעשייה מבורכת כגמלאית של האוניברסיטה.
את כרמלה, תחליף גב' ויקי סירוטה. ויקי בעלת תואר שני בחוג לסטטיסטיקה במגמת איכות של אוניברסיטת חיפה. ויקי היתה בעשור האחרון אחראית על היחידה ללימודי אנגלית כשפה זרה במכינה האוניברסיטאית.
ויקי, אנו מאחלים לך הצלחה בתפקידך ובטוחים שתרגישי איתנו בבית!

אריה קיזלברכות לד"ר אריה קיזל ראש המגמה לפיתוח מערכות חינוך בחוג ללמידה, הוראה והדרכה על בחירתו לכהונה נוספת כנשיא האגודה הבינלאומית לפילוסופיה עם ילדים ICPIC.
ד"ר קיזל מכהן כנשיא האגודה מאז 2017 ובבחירות שהתקיימו השבוע בחרו בו שוב חברי האגודה מכל רחבי העולם לכהונה שנייה עד 2021.

ד״ר אריה קיזלברכות לד"ר אריה קיזל, ראש המגמה לפיתוח פדגוגי של מערכות חינוך בחוג ללמידה, הוראה והדרכה שצורף ל Executive Board של כתב העת האקדמי של Journal of Philosophy in Schools הנחשב לאחד מכתבי העת המרכזיים בתחום של הוראת הפילוסופיה בבתי ספר ופילוסופיה עם ילדים.

פרסהחוג ללמידה, הוראה והדרכה גאה בסטודנטיות ובסטודנטים של שנה ב' בלימודי תואר שני, אשר זכו במלגת הצטיינות מטעם הרשות ללימודים מתקדמים:

  • דוידוב אוהד
  • זינזיק תבל
  • טל סביר דנה
  • יערי חן
  • פאהום רובא
  • פרי אלין
  • שנבור חולוד

כל הכבוד והמשיכו לעשות חיל בלימודים ובמחקר!

מעמדת חלוקת תעודות ההצטיינות
ביום ראשון, כ' בסיון תשע"ט, 23.6.19, התקיים טקס מרגש ורב משתתפים של הענקת תואר בוגר ותעודות הוראה בחוג.

השנה 52 סטודנטיות וסטודנטים סיימו תואר ב"א, ו-82 סטודנטיות וסטודנטים סיימו תעודות הוראה במקצועות אנגלית, אמנות, היסטוריה, לשון, מוסיקה, מחשבת ישראל, מתמטיקה, מקרא, סוציולוגיה, ספרות, עברית כשפה שנייה, ערבית שפת אם, תקשורת.

ברכות לבוגרים ולבוגרות. בשעה טובה, עלו והצליחו!

שיר אלקובי ודיאנה דביטאן בטקס הסיום
    שיר אלקובי ודיאנה דביטאן בטקס הסיום

 פרופ' פול מילר (ממלא מקום דיקן הפקולטה לחינוך) ופרופ' דני בן-צבי (ראש החוג) מעניקים תואר ב"א בהצטיינות יתרה למירה הנו   פרופ' פול מילר (ממלא מקום דיקן הפקולטה לחינוך) ופרופ' דני בן-צבי (ראש החוג) מעניקים תואר ב"א בהצטיינות יתרה לנוי בן חמו

פרופ' פול מילר (ממלא מקום דיקן הפקולטה לחינוך) ופרופ' דני בן-צבי (ראש החוג) מעניקים תואר ב"א בהצטיינות יתרה ל נוי בן חמו ולמירה הנו.. על הבמה בטקס הראשי

 

     
     

ד״ר אריה קיזלמר קארל פרלר, סגן יו"ר הפרלמנטתמונה מהמפגש של מדינת בוואריה בגרמניה (מימין בתמונה) הגיע באחרונה לפגוש את ראש המגמה לפיתוח פדגוגי של מערכות חינוך בחוג ללמידה, הוראה והדרכה, ד"ר אריה קיזל (משמאל) ולדון יחד ברעיונות להרחבת תכנית "טקסטים מתוקשרים" שקיזל מנהל בשנים האחרונות בגרמניה וישראל ושמטרתו הרחבת הכלים הדיאלוגים ביחידות הוראה בשתי המדינות. מר פרלר אמר כי התוכנית היא חשובה להמשך שיתוף הפעולה בין מורים בשתי המדינות וכי ממשלת בוואריה תתמוך בה גם בשנים הקרובות. המשך הדיונים יתקיימו בגרמניה בספטמבר הקרוב לשם מוזמן קיזל לכתיבת המשך התכנית שכבר תוקצבה על ידי ממשלת בוואריה. התכנית מתקיימת זו השנה השלישית בשיתוף קרן הנס זיידל.

כריכת הספרכריכת הספרהפקולטה לחינוך מברכת את ד"ר תמר אלמוג, מהחוג ללמידה, הוראה והדרכה, לרגל צאת ספרה החדש: ״Generation Y – Generation Snowflake?״, אשר נכתב ביחד עם פרופ' עוז אלמוג
ספר זה הוא גרסה אנגלית של רב המכר בעברית: דור ה-Y כאילו אין מחר.

קישור לאתר ההוצאה לאור (בחלון חדש)

Generation Y (Millennials), born in the 1980s and 1990s, came of age during a period of unprecedented accelerated economic growth. These young secular women and men were shaped by a society that was fast becoming more self-critical and cynical, conflictual, entrepreneurial, consumer and media-oriented, individualistic and globalized. This is a generation characterized by its pervasive permissiveness, sociability, sense of humour, openness and easygoing outlook on life. They live in ‘urban tribes’ and are slow to assume responsibility. They are the self-centred children of the digital age, raised as princes and princesses, shielded by their teachers and parents' words of praise and affirmation. They were promised they would be able to realize their dreams if only they so desired. They are in no rush to spread their wings because they see the world around them as increasingly exploitative and unstable and also they wish to have room for flexibility. They flock to purchase degrees whose job-market value and intellectual worth are declining. Their lives are replete with trauma growing up in the shadow of missiles and terror attacks and because the media exposes them to daily disasters and tragedies around the world. They are anxiety-ridden and confused. They have difficulty coping with stress and they are slaves to the infinite information and constant stimuli that flows from all directions. Generation Y is different to previous generations in almost every way: work, study, media consumption, leisure and entertainment habits, raising their children and more. What is the cultural DNA of today's youth? Why did this generation emerge and how is it influencing the West? Based on extensive research this book provides answers to these key questions. Although it concentrates on Israeli society, most of the generational traits and their sociological interpretations are applicable all over the western world.

סמל זכייהאנחנו שמחים לבשר על תלמידות ותלמידי המגמה לטכנולוגיות בחינוך, אשר זכו במלגת סילבר לשנת תשע"ט:

 

ליאור אלגד הקשר בין יכולת של מוטוריקה גסה הבאה לידי ביטוי בסביבת למידה של משחק וירטואלי, ובין יכולת של מוטוריקה עדינה ויכולת קשב של ילדים עם התפתחות טיפוסית
אסנת אטיאס חיזוק החינוך המדעי באמצעות מדע אזרחי :בנייה של שותפויות הדדיות בין בתי ספר למדענים
עקיבא ברגר הבניית סמכות דתית באינטרנט: למידה דתית אפיסטמית בקרב הקהילה הדתית לאומית בישראל
אוהד דוידוב
הערכה אפיסטמית של טיעונים בלתי-פורמאליים מקוונים: השוואה בין מומחי דיבייט אקדמי לבין טירונים בהשכלה גבוהה ובבית ספר תיכון
דנה טל סביר למפות את המיזוג: התרומה של מיפוי כפיגום למיזוג מקורות מידע מרובים
חן יערי לקיחת אחריות בתהליכי בניית ידע: תיווך הדדי בין מרחב לבין פיתוח רעיונות
רובא פאהום פיתוח יכולות מרחביות דרך בניית התנהגות רובוט בקרב ילדי גן
אלין פרי חשיבה עם מידול סטטיסטי בלתי פורמלי בקרב תלמידי חטיבת ביניים במסגרת פרויקט מדע אזרחי
חנה פרידמן התפתחות ידע אינטואיטיבי ומושגי אודות הקשר הכימי מתוך פעילות בסביבת למידה מעוגנת-גוף


 
רחל ואליעזר סילבר ז"ל ראו בהוראה ובחינוך אמצעי להשגה של עצמאות כלכלית ורוחנית, הן ברמה האישית והן ברמת הכלל, ופעלו לשם כך במהלך חייהם. קרן ההנצחה אשר הוקמה בשנת 2014 מתוך עזבונם, שמה לה למטרה לבטא את רוחם זו. לאור הישגיה האקדמיים יוצאי הדופן של המגמה לטכנולוגיות בחינוך, הישגים שבזכותם נבחרה על ידי משרד החינוך והמועצה להשכלה גבוהה להוביל את מרכז המצוינות הישראלי (LINKS I-CORE) לחקר למידה בחברת המידע, בחרה בה קרן ההנצחה לשם מתן מלגות הצטיינות לתלמידי מחקר (תואר שני, שלישי ובתר-דוקטורט) זו השנה החמישית.

טקס הענקת המלגות יתקיים ביום רביעי, 12.6.2019 במסגרת היום הפתוח של המגמה לטכנולוגיות בחינוך (בחלון חדש) . הזוכות והזוכים ישתפו את הקהל בעבודות המחקר שלהם.

מדליהאנחנו שמחים לבשר על תלמידות ותלמידי המגמה לטכנולוגיות בחינוך, אשר זכו במלגה ובציון לשבח על שם יעקב דון ז"ל לשנת תשע"ט:

אינה מטלה, טניה גרינקו ועדי רחמים זכו במלגה ע"ש יעקב דון ז"ל על פרוייקט הגמר שעיצבו: "ליגת העל". מטרת הפרוייקט היא לעודד למידה עצמית בקרב תלמידים דרך פרוייקט חקר בתחום המדעים בנושא מערכות גוף האדם.

צ'לסי דאגלס חוטימסקי זכתה בציון לשבח על הפרוייקט "עט לוג – pen log" שעיצבה. הפרוייקט מקשר בין שתי קהילות – בארץ ובפיטסבורג, מחזק את הקשר בין ישראל לתפוצות ומאפשר חשיפה תרבותית והתנסות בפרקטיקה לשונית.

טל לן, חוסיין גדבאן ורוני אלון זכו בציון לשבח על הפרוייקט "עיצוב חדר בריחה ללימוד אנגלית". הפרוייקט בעיצובם מאפשר התנסות בעיצוב חדר בריחה והפעלתו בכדי לעודד תלמידים ללמוד אנגלית מתוך סקרנות ומוטיבציה פנימית.

יעקב דון ז״ליעקב דון ז"ל היה מורה ואיש משפחה מסור, תלמיד לקראת דוקטורט בפקולטה לחינוך, אוניברסיטת חיפה, במגמה לחינוך, חברה ותרבות, בהנחייתו של ד"ר אורן גולן. יעקב נרצח בפיגוע ירי ב ח' בכסלו תשע"ו (19.11.2015).
קרן דון, לזכרו של יעקב דון ז"ל הוקמה בשנת 2017 במטרה להנציח את יעקב דון ז"ל, ולבטא את רוחו של יעקב, שהיה איש חינוך בכל רמ״ח איבריו. אהב חינוך ומעל לכל אהב את תלמידיו. "איש של חינוך וחיוך", כפי שמתארים אותו חבריו.

טקס הענקת המלגה והציון לשבח יתקיים עם ביום רביעי, 5.6.2019 במסגרת סמינר המגמה של המגמה לטכנולוגיות בחינוך. הזוכות ישתפו את הקהל פרוייקט הגמר שעיצבו בקצרה.

חלק ממקבלי הדוקטורטברכות לדוקטורים החדשים בחוג ללמידה הוראה והדרכה תשע"ט:

מנחה/ים

נושא הדוקטורט

שם הד"ר

תמונה מהטקס

ד"ר שרונה ט. לוי

למידת כימיה בגישה מערכתית אמרג'נטית: דפוסי חשיבה ומרכיבים עיצוביים.

סיגל סמון

(ד"ר חגי קופרמינץ)

פרופ' גבי סלומון ז"ל

המידה שבה מגע וירטואלי בהשוואה למגע פנים אל פנים באינטרקציה עם שתי צורות הנחייה משיג מטרות של חינוך לשלום.

חאתם דראושה

פרופ' לילי אורלנד-ברק

הבנת תכנית הלימודים הממלכתית של הוראת האנגלית: המקרה של מורים לאנגלית דוברי השפה הערבית בישראל.

רוזאן ח'יר-פראג'

פרופ' בילי עילם

ופרופ' לילי אורלנד-ברק

למידת מורים בהדרכה בתחום ייצוגי מידע ויזואליים – חקר מקרה.

לימור ליבוביץ

פרופ' יעל קלי

ופרופ' נלי אליאס

תפקידן של רשתות חברתיות בלמידה ובשילוב חברתי בקרב סטודנטים יוצאי אתיופיה

מיטל אמזלג

פרופ' אינה בלאו

ופרופ' עזי ברק

האם למידה עם טכנולוגיה אישית ותכנים דיגיטליים משפיעה על פיתוח מיומנויות אוריינות דיגיטלית בקרב תלמידי חט"ב?

ארז פורת

פרופ' יעל קלי

וד"ר חגי קופרמינץ

תהליכי אמפתיה אצל מורים ותלמידים יהודים כלפי ערבים בישראל: כיצד ניתן לרתום את הטכנולוגיה לטיפוח?

נועה שפירא

פרופ' דני בן צבי

פיתוח חשיבה על הנתונים כמכלול אצל תלמידים צעירים המעורבים בתהליכי מידול בעת חשיבה הסקתית בלתי פורמלית.

קרן ארידור ברגר