מה מספרים סטודנטים ובוגרים בחוג לייעוץ והתפתחות האדם?

לייה נאור

פסיפס צבעוני של אנשים שהפכו לחברים

שמי לייה נאור אני דוקטורנטית בחוג לייעוץ והתפתחות האדם בהנחייתה של פרופ' עפרה מייזלס ולקראת סיום המחקר אני יכולה להעיד שהשנים האחרונות היו תקופה משמעותית של למידה וצמיחה עבורי. כשאני חושבת איך נכון לתאר את החוג אני רואה פסיפס צבעוני ומלא של אנשים מיוחדים ואנושיים שהפכו לחברים לדרך, אווירה תומכת ופתוחה שמתאפיינת בשיתוף ותמיכה הן מצד הסטודנטים והן מצד צוות ההוראה ומרחב יפיפה הצופה אל הים ויערות הכרמל....

קרא עוד >>>

פסיפס צבעוני של אנשים שהפכו לחברים

שמי לייה נאור אני דוקטורנטית בחוג לייעוץ והתפתחות האדם בהנחייתה של פרופ' עפרה מייזלס ולקראת סיום המחקר אני יכולה להעיד שהשנים האחרונות היו תקופה משמעותית של למידה וצמיחה עבורי. כשאני חושבת איך נכון לתאר את החוג אני רואה פסיפס צבעוני ומלא של אנשים מיוחדים ואנושיים שהפכו לחברים לדרך, אווירה תומכת ופתוחה שמתאפיינת בשיתוף ותמיכה הן מצד הסטודנטים והן מצד צוות ההוראה ומרחב יפיפה הצופה אל הים ויערות הכרמל. דרך החוג, המרצים ובעלי התפקידים נחשפתי למעגלים רחבים של עשייה, לימוד, הכשרה וידע בארץ ובחו"ל שהרחיבו את התפיסה האישית והמקצועית שלי. אני מרגישה שסביבת הלמידה , המרצים, התכנים ואופי החוג בנוי כחממה מזינה להתפתחות אופטימאלית. קיבלתי את הידע, ההכשרה, החניכה והתמיכה לעוף הכי רחוק שארצה אבל מעבר לכל אלו חוויתי סביבה שמאמינה בי וביכולות שלי ותעשה הכל כדי לפתח אותם. אני מסכמת שנים של מאמץ ועבודה קשה במסר חד משמעי - תהליך הלמידה יכול להיות מהנה ומצמיח וזה מה שקורה כאן. קיבלתי פה הרבה הרבה יותר מתואר, התפתחתי אישית ומקצועית בצורה משמעותית והרבה חברים לדרך. www.leanaor.com
אפרת גביש

שנות הלימוד הטובות ביותר

שמי יפעת גביש ואני דוקטורנטית בחוג לייעוץ והתפתחות האדם. הגעתי לחוג לייעוץ והתפתחות האדם אחרי מסע ארוך ותחושת שליחות. סיימתי תואר ראשון בטכניון בביוכימיה והמשכתי לתואר שני בפסיכו-ביולוגיה באוניברסיטת תל אביב. אחרי מחשבות רבות והתנסות גם בחינוך רפואי, החלטתי לשנות את כיוון הקריירה שלי ולעסוק ולחקור חינוך בקרב ילדים. התחלתי ללמוד ייעוץ חינוכי בחוג ליעוץ והתפתחות האדם...

קרא עוד >>>

שנות הלימוד הטובות ביותר

שמי יפעת גביש ואני דוקטורנטית בחוג לייעוץ והתפתחות האדם. הגעתי לחוג לייעוץ והתפתחות האדם אחרי מסע ארוך ותחושת שליחות. סיימתי תואר ראשון בטכניון בביוכימיה והמשכתי לתואר שני בפסיכו-ביולוגיה באוניברסיטת תל אביב. אחרי מחשבות רבות והתנסות גם בחינוך רפואי, החלטתי לשנות את כיוון הקריירה שלי ולעסוק ולחקור חינוך בקרב ילדים. התחלתי ללמוד ייעוץ חינוכי בחוג ליעוץ והתפתחות האדם. מיד הרגשתי בבית. בשבילי, גם בשביל החברים שלי , אלו היו שנות הלימודים הטובות ביותר, גם מבחינה חברתית וגם מבחינה לימודית מקצועית. בעיני, אנשי חינוך מצד אחד, צריכים להבין יישום והשלכות המחקרים בשטח אבל גם מהצד השני - חייבים להתעדכן במחקרים חדשים לאורך כל שנות הקריירה שלהם. החוג לייעוץ חינוכי העניק לי את ההזדמנות הטובה ביותר להתמקצע גם דרך התנסות בשטח תוך תמיכה ויחס אישי של סגל החוג וגם העניק ידע עשיר ותשתית מחקרית להבנה של תהליכים חינוכיים דרך קורסים מרתקים. לאחר סיום התואר השני החלטתי להמשיך לדוקטורט בהנחייתן של ד"ר מיה בניש-וייסמן מהחוג לייעוץ והתפתחות האדם וד"ר ליאת גולדפרב מהחוג ללקויות למידה. החזון שלי, בעזרת ההבנה דרך המחקר וידע פרקטי שרכשתי עם הלימודים בחוג, להבין את המנגנון בו ערכים נקשרים להתנהגות חברתית, ולבנות תשתית לפיתוח תכניות התערבות בבתי ספר.
יזיד גנאים

למה הגעת אלינו?

למה הגעת אלינו?" זו היא אחת השאלות שהתבקשתי לענות עליהם בריאיון הקבלה עם ד"ר דבי גולדן במגמה לחינוך והתפתחות בגיל הרך. עניתי: "מסקרן אותי לשלב בין הרקע הטיפולי שבאתי ממנו בתור מרפא בעיסוק לבין הפן החינוכי שאלמד אצלכם ושם לי כמטרה להתקדם בחיי המקצועיים והאקדמיים", ענתה לי: "כאלה סטודנטים אנחנו רוצים ונשמח שתהיה איתנו". אלה היו כמה מלים אשר שיקפו תפיסה וגישה שיצא לי לחוות במהלך השנים, גישה המתייחסת לסטודנט בכבוד, הערכה ושותפות בחוג לייעוץ והתפתחות האדם...

קרא עוד >>>

למה הגעת אלינו?

למה הגעת אלינו?" זו היא אחת השאלות שהתבקשתי לענות עליהם בריאיון הקבלה עם ד"ר דבי גולדן במגמה לחינוך והתפתחות בגיל הרך. עניתי: "מסקרן אותי לשלב בין הרקע הטיפולי שבאתי ממנו בתור מרפא בעיסוק לבין הפן החינוכי שאלמד אצלכם ושם לי כמטרה להתקדם בחיי המקצועיים והאקדמיים", ענתה לי: "כאלה סטודנטים אנחנו רוצים ונשמח שתהיה איתנו". אלה היו כמה מלים אשר שיקפו תפיסה וגישה שיצא לי לחוות במהלך השנים, גישה המתייחסת לסטודנט בכבוד, הערכה ושותפות בחוג לייעוץ והתפתחות האדם. חוג שאפשר לי דרך מגוון הקורסים שיש בו להיכנס לעולמו החינוכי האישי והרגשי של הילד, לאינטראקציה בינו לבין הוריו, ולסביבתו הטבעית בראיה רב מערכתית ולהעשיר את ארגז הכלים שלי לאיתור והתערבות מוקדמת, יעילה ומבוססת ראיות בתחום הגיל הרך ולשרת אותי בעבודה כמנחה, מדריך ומעביר סדנאות לצוותים חינוכיים, טיפוליים, להורים ולילדים. הלימודים שלי בחוג לייעוץ והתפתחות האדם נתנו לי את ההזדמנות להכיר את המנחה שלי ד"ר יאיר זיו אשר אפשר לי להתפתח באופן אישי, מקצועי ואקדמי,ד"ר יאיר הוא אחד מסגל אקדמי רחב יותר המתאפיין ביכולת לאתר סטודנטים בעלי פוטנציאל, לתת להם תמיכה, להרחיב את הראיה שלהם ולהנחות אותם בדרך להשיג את יעדם. אני אסיר תודה למנחה שלי ולחוג אשר תמכו ועודדו אותי בהמשך דרכי למסלול הדוקטורט.

יזיד גנאים, בוגר ומוסמך החוג לריפוי בעיסוק, מוסמך ודוקטורנט בחוג לייעוץ והתפתחו האדם- המגמה לחינוך והתפתחות בגיל הרך.
סלאם קודסי

חוויה של צמיחה מתמשכת

התקבלתי לתואר שני בתכנית הרב-תחומית בחינוך והתפתחות בגיל הרך בחוג לייעוץ והתפתחות האדם לפני כשמונה שנים. סיימתי את לימודי לתואר שני בהצטיינות בהנחייתה של דר' שרונה ט. לוי. והמשכתי ישר לתואר שלישי בהנחייתה של דר' שרונה, ואני עומד לסיים בקרוב. החוויה שלי בתוך התכנית ובתוך החוג לייעוץ והתפתחות האדם ובכלל בפקולטה לחינוך התאפיינה בהיותה חוויה של צמיחה מתמשכת...

קרא עוד >>>

חוויה של צמיחה מתמשכת

התקבלתי לתואר שני בתכנית הרב-תחומית בחינוך והתפתחות בגיל הרך בחוג לייעוץ והתפתחות האדם לפני כשמונה שנים. סיימתי את לימודי לתואר שני בהצטיינות בהנחייתה של דר' שרונה ט. לוי. והמשכתי ישר לתואר שלישי בהנחייתה של דר' שרונה, ואני עומד לסיים בקרוב. החוויה שלי בתוך התכנית ובתוך החוג לייעוץ והתפתחות האדם ובכלל בפקולטה לחינוך התאפיינה בהיותה חוויה של צמיחה מתמשכת. בהצטרפותי לחוג הייתי גנן מתחיל שרצה בסך הכל ללמוד יותר על התפתחות הילדים הצעירים ולחקור את עולמם הקסום. מהר מאוד ובעזרת המנחה, הצטרפתי לקבוצת חוקרים (מעבדה) שדר' שרונה הקימה. שם קבלתי הערכה למחקר שלי, ונפתחו בפני אופקים חדשים דרך חשיפה לעוד מחקרים מובלים בתחומי חינוך, התפתחות, מערכות מורכבות ומדעים. התחלתי לחקור את נושא המשחק והתמקדתי במשחקי בנייה של ילדים צעירים בהיבטים טכנולוגים. ביום המחקר הראשון שלי, נסעתי בעידוד המנחה, להרצות על הנושא בכנס בינלאומי בארה''ב. חווית ההצלחה דחפה אותי לשאוף קדימה. קבלתי מלגת הצטיינות מטעם הרשות ללימודים מתקדמים בנוסף לעוד פרסים והשתתפויות בכנסים. הכלים שקבלתי במסגרת לימודי בחוג והתמיכה של המנחה סייעו בידי להתמודד עם מחקר ארוך שדרש מאמץ והתמודדות מאוזנת עם אתגרים נוספים של משפחה, ועבודה. מצאתי בחוג אנשים נפלאים שהאמינו ביכולותיי, והיו בשבילי אוזן קשבת. היום אני מרצה ומדריך פדגוגי בחוג לגיל הרך ומנהל היחידה למעורבות חברתית במכללה האקדמית אלקסמי. על כל זה אני מוקיר תודה למנחה שלי דר' שרונה ט. לוי, לחוג לייעוץ והתפתחות האדם, ולתכנית הרב תחומית.

סלאם קודסי, נצרת
נוי שמילוביץ

הלימודים בחוג העשירו לי את הידע מבחינה תיאורטית ומעשית

הלימודים בחוג לייעוץ והתפתחות האדם מאוד מגוונים והעשירו לי את הידע מבחינה תיאורטית ומעשית. נהניתי במיוחד בשיעורים שעסקו בהיבטים פסיכולוגים ובהתפתחות של ילדים, מתבגרים ומבוגרים. קיבלתי לכל אורך התואר הצצה לתחומים שאפשר לעסוק בהם בהמשך ולכן החלטתי להמשיך לתואר שני בייעוץ חינוכי...



קרא עוד >>>

הלימודים בחוג העשירו לי את הידע מבחינה תיאורטית ומעשית

הלימודים בחוג לייעוץ והתפתחות האדם מאוד מגוונים והעשירו לי את הידע מבחינה תיאורטית ומעשית. נהניתי במיוחד בשיעורים שעסקו בהיבטים פסיכולוגים ובהתפתחות של ילדים, מתבגרים ומבוגרים. קיבלתי לכל אורך התואר הצצה לתחומים שאפשר לעסוק בהם בהמשך ולכן החלטתי להמשיך לתואר שני בייעוץ חינוכי.

נוי שמילוביץ
טלי בלאנרו

עברתי תהליך התבגרות של ממש

ה"רומן" שלי עם החוג לייעוץ והתפתחות האדם החל לפני כשש שנים בעת לימודיי לתואר ראשון. היה לי ברור באותה התקופה שאלמד פסיכולוגיה וחיפשתי חוג נוסף שאותו אוכל לשלב יחד. מבלי לדעת ולהכיר לעומק, בחרתי בחוג ליעוץ והתפתחות האדם בעיקר בשל הסילבוס המרתק, וזו הסתמנה כבחירה הנבונה ביותר שיכולתי לבחור – בין היתר בשל היחס האישי והחם מצוות מזכירות החוג בעת הרישום לקורסים והיחס האישי שהתקבל על ידי אנשי הסגל וצוות המרצים שעשו מאמצים על מנת להכיר את הסטודנטים...



קרא עוד >>>

עברתי תהליך התבגרות של ממש

ה"רומן" שלי עם החוג לייעוץ והתפתחות האדם החל לפני כשש שנים בעת לימודיי לתואר ראשון. היה לי ברור באותה התקופה שאלמד פסיכולוגיה וחיפשתי חוג נוסף שאותו אוכל לשלב יחד. מבלי לדעת ולהכיר לעומק, בחרתי בחוג ליעוץ והתפתחות האדם בעיקר בשל הסילבוס המרתק, וזו הסתמנה כבחירה הנבונה ביותר שיכולתי לבחור – בין היתר בשל היחס האישי והחם מצוות מזכירות החוג בעת הרישום לקורסים והיחס האישי שהתקבל על ידי אנשי הסגל וצוות המרצים שעשו מאמצים על מנת להכיר את הסטודנטים. במהלך סמסטר ב' בשנתי הראשונה למדתי בקורס "מבוא ליעוץ חינוכי" של ד"ר עירית יניר שאפשרה לנו הצצה תיאורטית לתוך העולם הקסום של הייעוץ החינוכי ומהלך זה הוא שהתווה עבורי את המשך הדרך ו"הרומן" שלי עם הפקולטה. הבנתי מיד שכאן אמשיך גם ללימודים מתקדמים בחוג לייעוץ חינוכי. קורס נוסף שהיה משמעותי עבורי היה "פורום מצטייני החוג" שלקחתי בו חלק בשנתי האחרונה בתואר הראשון ובו השתתפו מספר סטודנטים נבחרים מהחוג. במסגרת הקורס, התנדבתי אחה"צ בבית ספר יסודי בחיפה וכך יכולתי לקבל טעימה מהשטח ולהכיר בתוך כך תהליכים משמעותיים המתרחשים בבתי ספר עם שותפי תפקיד שונים. מתום לימודי התואר הראשון, כבר ידעתי שאני מעוניינת להמשיך לתואר שני ביעוץ חינוכי (במסלול תזה) על מנת שאוכל לעבוד בעתיד כיועצת חינוכית. לשם כך, היה עליי להיות בעלת תעודת הוראה ובחרתי לשלב את שנתי הראשונה בתואר השני בשילוב עם תעודת הוראה בפסיכולוגיה (במסלול חד שנתי). זו הייתה שנה עמוסה, מאתגרת ובעיקר מעצבת עבורי. ההתנסויות המעשיות בבתי ספר - הן בשדה הייעוצי והן בשדה ההוראתי אפשרו לי לחוות את השטח "מכל כיוון" ולהתבונן בצורה מעמיקה ורחבה יותר על משמעות התפקיד ועל עצמי בתוכו. השילוב בין הידע התיאורטי לידע המעשי בתוך מסגרת הלימודים אפשר לי לראות בבהירות יותר את "החיבורים", את החוטים המקשרים וגם את אלה שזקוקים להידוק נוסף או לשינוי. במהלך לימודי התואר בייעוץ, הלמידה הייתה עבורי בעיקר רגשית ודרשה ממני להתחייב להתבוננות מתמדת "פנימה והחוצה" וללמידה עצמית, ובתוך כך הכרתי את עצמי כאדם ולמדתי לבנות ולהתאים את דמות היועצת החינוכית אלי. הלימודים בתעודת הוראה היו בעיקר באופן של התנסות וחוויה, למדנו כישורים דידקטיים ופרקטיים, ולמידה זו הכינה אותי באופן המיטבי ביותר לקראת ההתנסויות המעשיות בבתי הספר. לאחר שש שנות לימודים והתנסות בחוג לייעוץ והתפתחות האדם, אני יכולה לומר היום כי עברתי תהליך התבגרות של ממש, התעצבתי והחכמתי, ולא הייתי משנה דבר בבחירותיי ללמוד במסלול זה.

טלי בלאנרו
מיינדפולנס בשיעור

הכנסת מיינדפולנס למערכת החינוכית

שמי רחל שרגא-שלמה, הנני בוגרת אוניברסיטת חיפה, במסגרת מסלול פסיכודאלי (מסלול דו חוגי בדגש על לימודי אמנות ופסיכולוגיה). במהלך לימודי נרשמתי לקורס תרגול מדיטטיבי בחינוך בהנחיית ד"ר אביבה ברקוביץ-אוחנה, העוסקת בחקר המוח. למרות שזה היה קורס רשות, מבחינתי זהו קורס חובה לכל מי שמכוון לעבוד עם ילדים ורוצה לקבל ולהעניק כלים משמעותיים. חווית הלמידה הייתה מרתקת, השיעורים מגוונים וכוללים בתוכם: התנסות אישית וניהול יומן שבועי, למידה ממחקרים עדכניים הנעשים בארץ ובעולם...



קרא עוד >>>

הכנסת מיינדפולנס למערכת החינוכית

שמי רחל שרגא-שלמה, הנני בוגרת אוניברסיטת חיפה, במסגרת מסלול פסיכודאלי (מסלול דו חוגי בדגש על לימודי אמנות ופסיכולוגיה). במהלך לימודי נרשמתי לקורס תרגול מדיטטיבי בחינוך בהנחיית ד"ר אביבה ברקוביץ-אוחנה, העוסקת בחקר המוח. למרות שזה היה קורס רשות, מבחינתי זהו קורס חובה לכל מי שמכוון לעבוד עם ילדים ורוצה לקבל ולהעניק כלים משמעותיים. חווית הלמידה הייתה מרתקת, השיעורים מגוונים וכוללים בתוכם: התנסות אישית וניהול יומן שבועי, למידה ממחקרים עדכניים הנעשים בארץ ובעולם, הרצאות אורח ועדכונים על הנעשה בשטח. הקורס הקנה לי את ההבנה ואת תחושת הצורך בהכנסת מודעות קשובה (Mindfulness) למערכת החינוכית כדרך להקניית כלים להכרות הילדים את עצמם בהבנה כי ילד היודע את עצמו - יידע להתמודד טוב יותר עם עולמו הפנימי והחיצוני. בתחילת השנה נכנסה לביה"ס של ילדיי נתיב-אליעזר, כרמל מנהלת חדשה, גלית ראם-רחמים. שלחתי לה לאי-מייל לינק לסרטון פואמה פדגוגית, כהמלצה חמה להכיר ולהכניס את המודעות הקשובה כחלק מהמערך הפדגוגי בביה"ס. לשמחתי, התברר כי גלית היינה תומכת נלהבת, וביקשה ממני להנחות "מודעות קשובה" בכל הכיתות, לאורך כל השנה. כמובן שקיבלתי את ההצעה בשמחה ובהתרגשות גדולה. אני מרגישה כי בזכות הידע העדכני, המקיף וההתנסות האינטנסיבית לאורך הקורס, קיבלתי את הבסיס לעבודה בתחום. כל מה שנותר לי, היה לבנות תכנית שנתית ומערכי שיעור מותאמים, על סמך כל החומר שאספתי מהקורס עצמו וממקורות נוספים. על אף שעבודתי רק התחילה, כבר ניתן לצפות בשינויים מבורכים. ההתמודדות עם קבוצת ילדים מגוונת, אשר לעתים פועלים בה גם ילדים שלא מעוניינים לשתף פעולה, הצריכה ממני את המודעות הקשובה שלי. בזכות סבלנות ופגישה מחדש עם כל ילד ועם כל קבוצה, אני רואה שינויים משמעותיים בהתנהגות הילדים. ילדים שהתנהגותם בשיעורים הראשונים לא אפשרה קיום שיעור, שינו את ייחסם והיו נוכחים פעילים בכל שלבי השיעור. אני יודעת כי מודעות קשובה מצדי ושיתוף הפעולה עם ביה"ס הם אלה שתרמו לשינויים אלו. זוהי ברכה לצפות בילד המניח ידיים על ליבו, מקשיב לפעימות הלב ונותן אמון בדמות המבוגר שתוליך אותו אל עצמו מתוך עצמו. הנה קישור לכתבה שפורסמה בכל-בו על שיעורי מודעות קשובה שהתחלתי לתרגל עם ילדי בי"ס כרמל באחוזה, חיפה. הנני ממליצה בחום רב על הקורס תרגול מדיטטיבי בחינוך.

רחל שרגא-שלמה, סטודנטית בסמסטר ב׳, 2017.

הלימודים מעניינים, מאתגרים, מרחיבי אופקים

זו השנה השישית שלי באוניברסיטה שהפכה לבית. קצת כמו אהבה ממבט ראשון - הגעתי לאוניברסיטה למרכז ברמן לייעוץ לימודי תעסוקתי וכבר אז התאהבתי בנוף הכחול ירוק המרענן של האוניברסיטה. כשהגעתי להחלטה על מסלול היה לי ברור שהאוניברסיטה זה המקום. התחלתי בלימודיי תואר ראשון דו-חוגי בייעוץ והתפתחות האדם ופסיכולוגיה והמשכתי לתואר שני בייעוץ חינוכי במסלול עם תזה...



קרא עוד >>>

הלימודים מעניינים, מאתגרים, מרחיבי אופקים

זו השנה השישית שלי באוניברסיטה שהפכה לבית. קצת כמו אהבה ממבט ראשון - הגעתי לאוניברסיטה למרכז ברמן לייעוץ לימודי תעסוקתי וכבר אז התאהבתי בנוף הכחול ירוק המרענן של האוניברסיטה. כשהגעתי להחלטה על מסלול היה לי ברור שהאוניברסיטה זה המקום. התחלתי בלימודיי תואר ראשון דו-חוגי בייעוץ והתפתחות האדם ופסיכולוגיה והמשכתי לתואר שני בייעוץ חינוכי במסלול עם תזה. הלימודים מעניינים, מאתגרים, מרחבי אופקים. המרצים קשובים ומובילים בתחומם. ובעיקר מעודדים למידה, התפתחות והתמקצעות. בין אם זה ניסיון ולמידה בשטח (כמו תכנית מצטיינים, מלגות פרח, התנסות בגני ילדים, בתי ספר ומוסדות שונים בקהילה) ובין ניסיון ולמידה אקדמית ומחקרית (למשל, התנסות במחקר תמורת נקודות, השתלבות במעבדות השונות ותרומה פעילה ומשמעותית לעבודה בהן). כל חוויה מלווה בחברים חדשים לחיים. כייף.

ענת גלעד, 2018