חדשות הפקולטה לחינוך

סיום פרויקט אור במשרד החינוך

לאחר 3 שנות מחקר שנעשה ע"י פרופ' תמי קציר, ד"ר אורלי ליפקה וד"ר שלי שאול, מהחוג ללקויות למידה, בבאר שבע אשר מומן ע"י המדען הראשי של משרד החינוך ובחן את הטמעת המודל להכשרת מורים בתחום האוריינות ותגובה להתערבות בקרב ילדי כיתות ב'-ג', פורסם דוח מקיף אשר מציע כלי מיפוי ואיתור מהימנים ללומדים בכיתות ב' -ג' המתקשים בקריאה, מודל לפיתוח מקצועי של מורים מבוסס על יסודות מודל "תגובה להתערבות", והערכה ארוכת טווח של לומדים ברמות שונות.

לוגו פרויקט אור

פרופ' לטם פרי-חזן התראיינה לפודקאסט "אחד ביום" של N12

פרופ׳ לטם פרי-חזן, מהחוג למנהיגות ומדיניות בחינוך, התראיינה לפודקאסט "אחד ביום" של N12 שעסק במחאת הרשויות נגד ההסכמים הקואליציוניים המחייבים אותם לממן מוסדות חינוך חרדיים במעמד פטור. פרופ' פרי-חזן הסבירה את ההיסטוריה של תקצוב החינוך החרדי ואת המשמעויות הרחבות של הסדרים המפריטים מערכת החינוך.

lotem-perry-hazan

השקת ספרה של ד׳׳ר נאוה בר

יותר ממאה אנשי חינוך: מנהלי בתי ספר, מנהלי מרכזי תמיכה ישוביים אזוריים (מתי"א), בכירים בחינוך המיוחד ומתמחים ומתמחות השתתפו לאחרונה בהשקת ספרה של ד"ר נאוה בר "במבוך החינוך המיוחד: מהאקדמיה להתמחות בהוראה" שיצא לאור ב-2022. האירוע התקיים בבית הסטודנט על ידי ההתמחות לתואר שני בפיתוח פדגוגי של מערכות חינוך בחוג למדעי הלמידה וההוראה ובמגמה לניהול מערכות חינוך בחוג למנהיגות ומדיניות בחינוך.

נאווה בר ואריה קיזל ואחרות באירוע

את האירוע פתח פרופ' אביהו שושנה, ראש החוג למנהיגות ומדיניות בחינוך שקישר בין הספר של ד"ר נאוה בר לעשייה החשובה בתחום החינוך המיוחד בשדה החינוך.

את האירוע הנחתה פרופ' לטם פרי-חזן מהחוג למנהיגות ומדיניות בחינוך.

פרופ' אריה קיזל, סגן דיקן להוראה בפקולטה לחינוך וראש ההתמחות לפיתוח פדגוגי של מערכות חינוך פתח את האירוע בהרצאה שקישרה בין הספר לבין השיח הקורבני של המורים בישראל. ד"ר דליה טל, בכירה לשעבר באגף החינוך המיוחד וכיום מרצה קישרה בין הספר לבין תוכניות הלימודים בחינוך המיוחד וד"ר מלי נץ, בכירה במשרד החינוך לשעבר דיברה בהרחבה על תפקיד מנהלת בית הספר כציר מרכזי בחינוך על האתגרים בו. מחברת הספר, ד"ר נאוה בר, הגיבה לכל הדוברים והצביעה על האתגרים של מחקרה לשדה החינוך כיום במיוחד בתחום קליטת המתמחות הצעירות.

ראיונות של פרופ׳ פרי-חזן לגבי תקצוב החינוך החרדי ויישום תכנית הליבה בחינוך החרדי

פרופ' לטם פרי-חזן, מהחוג למנהיגות ומדיניות בחינוך, התראיינה ביום ג' 27.12.2022 לתכנית "סדר יום" עם קרן נויבך ב׳כאן׳ רשת ב' בנושא משמעותם של ההסכמים הקואליציוניים העוסקים בתקצוב החינוך החרדי.

כמו כן ביום ו' 30.12.2022 התראיינה פרופ' פרי-חזן בתכנית "כיכר העיר" ברדיו תל אביב בנושא מחקריה על יישום תכנית הליבה בחינוך החרדי.

lotem-perry-hazan

ד׳׳ר מיכל איילון וד׳׳ר טלי רוה זכו במענק מחקר מטעם לשכת המדען הראשי במשרד החינוך

הפקולטה לחינוך מברכת את ד׳׳ר מיכל איילון וד׳׳ר טלי רוה, מהחוג לחנוך מתמטי, על זכייתן במענק מחקר מטעם לשכת המדען הראשי במשרד החינוך.

נושא המחקר: חשיבה מחדש על מטרות ושיטות הערכה מעצבת: מה ניתן ללמוד מתגובות של מורי מתמטיקה בחטיבת הביניים למגיפת הקורונה?

מיכל וטלי

מטרות המחקר לחקור את השימוש בהערכה מעצבת בקרב שלוש אוכלוסיות יעד של מורי מתמטיקה בחטיבות ביניים המשתייכות למדדי טיפוח נמוכים, בינוניים וגבוהים, לפני ובמהלך מגפת הקורונה. בנוסף נבקש לזהות מה ניתן ללמוד מהמורים שהפעילו בהצלחה פרקטיקות הערכה מעצבת בכיתותיהם בתקופות אלו.

פרופ׳ תמי קציר וד׳׳ר אורלי ליפקה זכו במענק מחקר מטעם המדען הראשי של משרד החינוך

הפקולטה לחינוך מברכת את פרופ' תמי קציר וד"ר אורלי ליפקה, מהחוג ללקויות למידה, על זכייתן במענק מחקר מטעם לשכת המדען הראשי במשרד החינוך.

נושא המחקר: גישה רב-רכיבית לקידום הבנת הנקרא בשפה הערבית: בניית קהילות מורים לביסוס פרקטיקות בהבנת הנקרא.

אורלי ותמי

ד׳׳ר יסמין שלהוב-עוואד זכתה במענק מחקר מטעם האקדמיה ללשון ערבית

הפקולטה לחינוך מברכת את ד"ר יסמין שלהוב-עוואד, מהחוג ללקויות למידה, על זכייתה במענק מחקר מטעם האקדמיה ללשון ערבית.

נושא המחקר: "תפקיד השורש בתהליך הקריאה ובארגון הלקסיקון המנטאלי בשפה הערבית".

מטרת המחקר לבחון את התפתחות עיבוד השורש בשפה הערבית מהקורא המתחיל עד לקורא המיומן בשתי מערכות הכתב (עם תשקיל ובלי תשקיל) בהתבסס על פרדיגת הפריימינג.

יסמין שלהוב

ד׳׳ר שרית ברזילי ופרופ׳ לינור הדר זכו במענק מחקר מטעם המדען הראשי של משרד החינוך

הפקולטה לחינוך מברכת את ד"ר שרית ברזילי ופרופ' לינור הדר, מהחוג למדעי הלמידה וההוראה, על זכייתן במענק מחקר מטעם המדען הראשי של משרד החינוך.

נושא המחקר: ללמוד וללמד את מיומנויות דמות הבוגר.ת: יישום ובחינה של מודל למידה מקצועית של מורים.ות לקידום הוראה והערכה של אוריינות מידע דיגיטלית.

שרית ולינור

מטרתה של הצעה זו היא ליישם ולבחון מודל למידה מקצועית שייסע למורים.ות לשלב את ההוראה וההערכה של המיומנויות הקוגניטיביות של דמות הבוגר.ת בתחומי הדעת. המודל יבחן ויתוקף בהקשר של שתי יכולות ליבה של אוריינות מידע דיגיטלית:

(1) הערכת מידע ומקורות מידע מקוונים ו- (2) מיזוג והסקת מסקנות ממקורות מידע מקוונים מרובים.

במחקר ישתתפו כ- 128 מורים.ות וכ- 800 תלמידים.ות מחטיבות ביניים. המחקר יערך במתודה מעורבת וישלב מערך דמוי-ניסוי מבוקר עם ניתוח איכותני של תהליכי למידה והוראה. התוצר המרכזי של המחקר יהיה מודל שינוי ליישום המיומנויות הקוגניטיביות שזוהו במסמך המיומנויות בתוך תחומי הדעת בהקשר בית ספרי באמצעות למידה מקצועית של מורים.ות.

המחקר יתמוך במדיניות על-ידי הצבעה על דרכים וכלים להטמעה מערכתית של המיומנויות שיותאמו לצרכים ולאתגרים של בתי-הספר בישראל. בנוסף, המחקר יעמיד לרשות מערכת החינוך חומרי הוראה, למידה, והערכה שיתמכו ביישום מערכתי של המיומנויות במגוון מקצועות לימוד.

ד׳׳ר יותם הוד זכה במענק מחקר מטעם משרד החינוך

הפקולטה לחינוך מברכת את ד"ר יותם הוד, מהחוג למדעי הלמידה וההוראה, על זכייתו במענק בסך חצי מיליון ₪ מטעם משרד החינוך.

נושא המחקר הוא: השפעת מודל קהילות בונות ידע הומניסטיות על מיומנויות דמות הבוגר.ת.

יותם הוד

מטרת מחקר זה היא לבחון את תוצאותיה של למידה במודל חינוכי חדשני, הנקרא "קהילות בונות ידע הומניסטיות" (HKBCs) במסגרת מערכת החינוך הממלכתית בישראל. מודל זה בונה על כמה מהתיאוריות החדשניות ביותר של למידה ברחבי העולם המסייעות למענה על צורכי החברה של ימינו. על בסיס תאוריות אילו פותחו פדגוגיות וחומרי לימוד התואמים את מטרות דו"ח דמות הבוגר של משרד החינוך הישראלי לשנת 2030. HKBCs משלבות שתי גישות של קהילות למידה בכיתה, כל אחת בעלת מיקוד שונה – מיקוד בבניית ידע ומיקוד הומניסטי. הגישה הממוקדת בבניית ידע (KBC) מתייחסת לאוריינטציה החברתית-תרבותית, המארגנת פעילויות בדומה לאופן שבו בניית ידע מתרחשת בעולם האמיתי, כאשר אוריינות דיגיטלית ואוריינות מידע באות לידי ביטוי בעת שהמשתתפים מקדמים את הרעיונות הקולקטיביים שלהם. הגישה בעלת המיקוד ההומניסטי (H) מדגישה מיומנויות בין-אישיות ותוך-אישיות, במטרה לתמוך בצמיחה והתפתחות של כל משתתף. תורת השינוי במחקר זה גורסת כי שילוב גישות אלו יוצר הקשר למידה משמעותי המאגד בתוכו מנעד רחב של מיומנויות הקשורות אלה באלה, ולא רק מערך מצומצם של מיומנויות מבודדות.

מודל ה-HKBC נבדק בשדה, ונחקר באופן משמעותי במסגרות ההשכלה הגבוהה, דבר המעיד על ההבטחה הקיימת בו כשיטה לארגן כיתות וכמודל הבשל לבחינה במערכת החינוך הממלכתית בישראל. ההשערה בבסיס הצעה זו היא שיישום עיצוב משולב זה ישפר את כישורי דמות הבוגר של התלמידים והתלמידות בתחומי האוריינות הדיגיטלית ואוריינות המידע, כמו גם את המיומנויות הבין- והתוך-אישיות, בהשוואה להוראה הרגילה של מורים, תוך שמירה על היקף הידע והמיומנויות הדיסציפלינריים הנדרשים בתוכנית הלימודים. כדי לבחון השערה זו, אנו יבוצע מחקר השוואתי-היסטורי במשך שלוש שנים בכדי להשוות בין ההשפעות של מודל HKBC לעומת הלמידה הרגילה הנהוגה כיום בכיתות. לאחר שימדדו מיומנויות המאה ה-21 והישגי הידע של התלמידים בשיעורים המסורתיים שלהם, המורים המשתתפים במחקר יעברו תכנית לפיתוח מקצועי, בה ילמדו כיצד ליישם את המודל בכיתותיהם. לאחר היישום, יוערכו שוב מיומנויות בוגר שונות וכן הישגי ידע. התוצאות צפויות להוסיף ראיות לגבי האפקטיביות של מודל ה- HKBC כשיטה לארגון מחדש של הלמידה בהתאמה למאה ה-21, וכן לזמן הטמעה רחבה יותר של המודל אם הטענה העיקרית של מחקר זה תאושש. 

כתבה על מחקרו של שי קציר, דוקטורנט בחוג למנהיגות ומדיניות בחינוך

כתבה שפורסמה ב-Ynet סוקרת בהרחבה את מחקרו של שי קציר, שכותב דוקטורט בהנחיית פרופ' לטם פרי-חזן בחוג למנהיגות ומדיניות בחינוך.

המחקר עסק באקטיביזם חרדי בניו יורק והינו חלק מעבודת הדוקטורט של שי קציר שעוסקת בשינויים בחינוך החרדי בישראל ובניו יורק.

לקריאת הכתבה לחצו כאן (בחלון חדש)

ספר חדש לפרופ׳ אדיר כהן: ״שאלה היא התשובה״

הפקולטה לחינוך מברכת את פרופ׳ אדיר כהן לרגל צאת ספרו החדש: ״שאלה היא התשובה״ – שירים ומחשבות.

הַחַיִּים הֵם שְׁאֵלָה
שֶׁלְּעוֹלָם לֹא תִּמְצָא פִּתְרוֹנָהּ
אַךְ נַמְשִׁיךְ לִשְׁאֹל אוֹתָהּ
וְלַחְתֹּר לִתְשׁוּבָה
שֶׁלְּעוֹלָם לֹא תִּנָּתֵן,
אוּלָם עֶצֶם הַשְּׁאֵלָה
הִיא חַיֵּינוּ
וְהִיא הַתְּשׁוּבָה.

ראיון עם פרופ' זביגנייב מרצ'יניאק, אוניברסיטת ורשה

בנושא אוריינות מתמטית בחטיבת הביניים: סיפור ההצלחה בפולין ותובנות באשר להישגי ישראל בפיזה
במסגרת יום עיון על אוריינות מתמטית בחטיבת הביניים, 21.9.2022, בחסות היוזמה – מרכז לידע ולמחקר בחינוך וקרן טראמפ.

פרופ׳ גביגנייב