חדשות הפקולטה לחינוך

סמינר עשור לפטירתו פרופ' אילן גור-זאב במגמה לחקר החינוך האלטרנטיבי

במלאת עשור לפטירתו בטרם עת של פרופ' אילן גור-זאב מהפקולטה לחינוך, בינואר 2022, התקיים במגמה לחקר החינוך האלטרנטיבי סמינר לציון האירוע. הסמינר התקיים במסגרת הקורס "הפילוסופיה של החינוך האלטרנטיבי" בהנחיית פרופ' אריה קיזל.
את הסמינר פתחה בברכה דיקנית הפקולטה לחינוך, פרופ' רוזה לייקין, שציינה את מעשיו ופועלו הבינלאומי של גור-זאב בתחום הפילוסופיה של החינוך, את כתביו ואת חשיבותו הרבה בשיח החינוך הביקורתי. לאחר מכן הוצג סרט גנוז של גור-זאב שצילם חברו, איתן ולצר.
לאחר מכן הציגו הסטודנטיות והסטודנטים בקורס "הפילוסופיה של החינוך האלטרנטיבי" רפרטים שפרסו יריעה רחבה מכתביו של גור-זאב. הסטודנטים קיימו דיאלוג מעניין עם הכתבים והמשמעות של הדברים לחיינו כיום ולחינוך בימים אלה.
את הסמינר נעלה סדנא בנושא אילתור בחינוך על ידי אלונה פרץ (ממרכז "הרגע" לאילתור בחינוך). פרץ היתה אשתו השניה ואם בתו של גור-זאב.
בסמינר השתתפו חברי סגל בכירים מהפקולטה לחינוך וכן אורחים ואורחות מתחום החינוך וכן בני משפחת של גור-זאב ובהם בתו, הדס גור-זאב. דיקנית הפקולטה לחינוך לשעבר, פרופ' עפרה מייזלס אמרה בסיום הסמינר: "אילן היה חכם ביותר. קריאה בכתביו מלמדת זאת. הוא חסר לי יום ויום ואני מנהלת עמו דיאלוג מדי יום".

שנתיים לתוך מגפת הקורונה והנתונים על מצבם הרגשי של הילדים בישראל מדאיגים!

פרופסור מירי שרף, ראש המגמה לייעוץ והנחיית הורים, ערכה שלושה מחקרים שבחנו את היקף המצוקה הרגשית, ההתנהגותית, הלימודית והחברתית, כמו גם את גורמי הסיכון וההגנה של תלמידים בתקופת הקורונה. המחקר התבצע בקרב תלמידי כיתות ה'- ו' במגזר היהודי ובמגזר הערבי ותלמידי התיכונים וחטיבות הביניים במגזר היהודי בישראל ומספק תמונה רחבה וחשובה לימים אלו. המחקר זוכה בימים אלו לפרסום נרחב במדיות השונות וניתן לשמוע עליו באתרים כגון וואלה, מעריב, ישראל היום, 103FM, חדשות כאן ב' ועוד.

לקריאת הדוחות המלאים לחצו כאן

איפיונים אישיים, משפחתיים ובית ספריים ותרומתם להתמודדותם של תלמידים עם אתגרי משבר הקורונה – כיתות ה' ו' בבתי ספר ערביים 

איפיונים אישיים, משפחתיים ובית ספריים ותרומתם להתמודדותם של תלמידים עם אתגרי משבר הקורונה – חטיבות ביניים וחטיבות עליונות בבתי ספר יהודים

איפיונים אישיים, משפחתיים ובית ספריים ותרומתם להתמודדותם של תלמידים עם אתגרי משבר הקורונה – כיתות ה' ו' בבתי ספר יהודיים 

מגפת הקורונה מציבה את תלמידי ישראל אל מול אתגרים רבים. מחקר שנערך על ידי פרופסור מירי שרף והוזמן על ידי משרד החינוך בחן את הנתונים וההשלכות של המגפה על התלמידים והציע תובנות יישומיות חשובות.

כמה ממצאים מעניינים:

  • השלכות המגפה הן נרחבות ואינן מוגבלות לאוכלוסייה זו או אחרת, יחד עם זאת ישנם מדדים שמנבאים מי מהילדים מועדים לפגיעות ולאילו מהם סיכוי לצלוח היטב את המשבר. הבנת מדדים אלו חשובה בכדי לסייע לילדים המועדים לפגיעות לצלוח את תקופה זו.
  • אפיונים אישיים, משפחתיים ובית ספריים יכולים למתן או להעצים קשיים. 
  • בקרב תלמידי כיתות ה'- ו' בבתי ספר יהודים נמצא כי לבדידות, לאיפיונים אישיותיים ולקונפליקט במשפחה תרומה רבה לניבוי הדיכאון (52% שונות מוסברת).

ויש גם בשורות טובות!

  • נמצא שמשבר הקורונה סייע לתלמידים, הוריהם ומוריהם לגלות את חוזקותיהם, עודד והגביר את היצירתיות והגמישות.
  • לאקלים בית ספר בטוח ומכבד תפקיד חשוב בצמצום תסמיני הדיכאון והגברת המסוגלות הלימודית והתחושות השלומות.

נדמה כי יותר מהכל זוהי קריאת השכמה עבור כולנו לגיוס כלל המשאבים האישיים, המשפחתיים והקהילתיים על מנת להתגבר יחד על האתגרים שהתקופה הזו מציבה לילדינו.

פרופ' יאיר זיו זכה במענק של משרד החינוך ונבחר לעורך חבר

הפקולטה לחינוך מברכת את פרופ' יאיר זיו, ראש החוג לייעוץ והתפתחות האדם, על זכייתו במענק של משרד החינוך בנושא "אפיון מערכת החינוך לגיל הרך בחברה הערבית" וגם על מינוי לעורך חבר (associate editor) בכתב העת  Early Childhood Research Quarterly, כתב העת המוביל בתחום המחקר החינוכי-התפתחותי בגיל הרך.

ד׳׳ר שרית ברזלי זכתה בפרס היוקרתי Earli outstanding publication award

הפקולטה לחינוך מברכת את ד"ר שרית ברזלי, מהחוג למדעי הלמידה וההוראה, על זכייתה בפרס היוקרתי Earli outstanding publication award, אותו קיבלה ביחד עם שותפתה אווה תום ותלמידתה טליה שלומי-אילוז.

מדובר במאמר:

Dealing with disagreement: The roles of topic familiarity and disagreement explanation in reasoning about conflicting expert claims and sources. Published: Learning and Instruction, 69 (2020), 101367.

לחצו כאן לצפייה בהודעת הזכייה (בחלון חדש)

פרופ׳ אנית סומך זכתה בשיתוף עם בת אל אוחיון במאמר המצטיין לשנת 2021 בכתב העת Journal of Educational Administration

הפקולטה לחינוך מברכת את פרופ׳ אנית סומך, מהחוג למנהיגות ומדיניות בחינוך, על זכייתה בשיתוף עם בוגרת התכנית לניהול מערכות חינוך, בת אל אוחיון, במאמר המצטיין לשנת 2021 בכתב העת Journal of Educational Administration

 

הודעת הזכייה:

המאמר הזוכה

Congratulations!

Your article The trickle-down effect of OCB in schools: The link between leader OCB and team OCB, in the journal Journal of Educational Administration, has won an award for Outstanding Paper in the 2021 Emerald Literati Awards.

חשוב!

ד״ר אג׳באריה וד״ר פרי-חזן זכו במענק הזנק מחממת חיפה לחקר דתות

הפקולטה לחינוך מברכת את ד״ר אימן אג׳באריה ואת ד״ר לטם פרי-חזן, מהחוג למנהיגות ומדיניות בחינוך, על זכייתם במענק הזנק לשנת תשפ״ב מטעם חממת חיפה לחקר דתות.

מחקרו של ד״ר אימן אג׳באריה, מהחוג למנהיגות ומדיניות בחינוך, עוסק בצומת שבין חינוך אסלאמי לחינוך לאזרחות: האפשרויות החינוכיות בהגות של מחמד ארכון, עבד אלכרים סרוש וטארק רמדאן.

מחקרה של ד״ר לטם פרי-חזן, מהחוג למנהיגות ומדיניות בחינוך, עוסק בתחרות בהליכי הקבלה לישיבות הקטנות החרדיות.

ד״ר לטם פרי-חזן זכתה במענק ליצירת רשת מחקר בין-לאומית של חינוך לזכויות ילדים

הפקולטה לחינוך מברכת את ד״ר לטם פרי-חזן מהחוג למנהיגות ומדיניות בחינוך על זכייתה במענק ליצירת רשת מחקר בין-לאומית של חינוך לזכויות ילדים, מטעם ה-Swedish Research Council.

שם המחקר: Human rights education for children and young people: An international research network.

המחקר הוא בשותפות עם 4 חוקרות משבדיה, אוסטרליה, שוויץ ופולין.

אנחנו מאחלים ללטם הצלחה רבה בעשייה המחקרית בנושא כה חשוב!

ד״ר לטם פרי-חזן זכתה במענק ליצירת רשת מחקר בין-לאומית של חינוך לזכויות ילדים

הפקולטה לחינוך מברכת את ד״ר לטם פרי-חזן מהחוג למנהיגות ומדיניות בחינוך על זכייתה במענק ליצירת רשת מחקר בין-לאומית של חינוך לזכויות ילדים, מטעם ה-Swedish Research Council.

שם המחקר: Human rights education for children and young people: An international research network.

המחקר הוא בשותפות עם 4 חוקרות משבדיה, אוסטרליה, שוויץ ופולין.

אנחנו מאחלים ללטם הצלחה רבה בעשייה המחקרית בנושא כה חשוב!

פרופ' אריה קיזל העביר את הרצאת הפתיחה בכנס המקוון של האגודה האסייאתית לפילוסופיה עם ילדים

פרופ' אריה קיזל, מהחוג למדעי הלמידה וההוראה נשיא האגודה הבינלאומית לפילוסופיה עם ילדים, העביר את הרצאת הפתיחה בכנס המקוון של האגודה האסייאתית לפילוסופיה עם ילדים:

PCYNAP Philosophy with Children and Youth Network for Asia-Pacific.

ההרצאה של פרופ' קיזל עסקה באתגרי המנחים בקהילות חקירה פילוסופיות בימים אלה של הקורונה.

ד״ר מיכל איילון זכתה במענק מכובד מקרן טראמפ

הפקולטה לחינוך מברכת את ד״ר מיכל איילון, מהחוג לחינוך מתמטי, על זכייתה במענק מכובד מקרן טראמפ בנושא ״הקמה וחקר של מאגר שיעורים ואירועים קריטיים מצולמים הקשורים להוראה של מתמטיקה שימושית בחטיבת הביניים״.
למחקר צפוייה תרומה תיאורטית ומעשית בתחום של תהליכי שילוב אוריינות מדעית, טכנולוגית וחברתית בהוראה ולמידה של המתמטיקה.
אנו מאחלים לך הצלחה והנאה גדולה מקידום של מחקר פורץ דרך.

ד׳׳ר אדר בן-אליהו נבחרה לכהן כמ׳׳מ ראש ביה׳׳ס הבינלאומי של אוניברסיטת חיפה

הפקולטה לחינוך מברכת את ד"ר אדר בן-אליהו שנבחרה לכהן כמ"מ ראש ביה"ס הבינלאומי של אוניברסיטת חיפה.

ד"ר בן-אליהו אחראית על הקשרים והממשקים השונים בין הגורמים לקידום תכניות בינלאומיות קיימות וחדשות ותעבוד בשיתוף מלא עם הרקטור וסגן הנשיא לבינלאומיות וקיימות.

ד"ר בן-אליהו היא פסיכולוגית התפתחותית-חינוכית מחקרית, הגיעה לאוניברסיטת חיפה בשנת 2014 לחוג לייעוץ והתפתחות האדם בפקולטה לחינוך. את הדוקטורט קיבלה מאוניברסיטת דיוק בארה"ב (Duke University) ותואר שני מאוניברסיטת בר-אילן בפסיכולוגיה ניסויית-מחקרית. מחקרה עוסק בקיימות לימודית ובתהליכי למידה בסיסיים, תוך שילוב של התחום הרגשי וויסות רגשי כחלק מתהליך הלמידה, ופיתוח התחום של למידה אקדמית-רגשית. היא חברה במרכז הידע והמחקר הלאומי בתחום ההיערכות למצבי חירום, שם הקימה קבוצת עבודה מחקר- שטח קונסרוציום של נוער וילדים בשגרת חירום.

ניתן ליצור קשר עם לשכתה באמצעות גב' ענת טנג'י שליסברג, מרכזת ביה"ס הבינלאומי, במייל  aschlis1@univ.haifa.ac.il או בטלפון 04-8288730.

אנחנו מאחלים לד"ר בן-אליהו הצלחה רבה, הנאה וסיפוק בתפקיד.

לחצו כאן למעבר לאתר האישי של ד״ר אדר בן-אליהו (בחלון חדש)

פתיחת שנת הלימודים בהשתתפות שרת החינוך – ד׳׳ר יפעת שאשא ביטון

לרגל פתיחת שנת הלימודים האקדמית, ב-11-10-2021 התקיים מפגש חגיגי של חברי הסגל בפקולטה לחינוך באוניברסיטת חיפה בהשתתפות (יוצאת דופן) של שרת החינוך ד״ר יפעת שאשא ביטון.

השרה הינה בוגרת הפקולטה וזכתה למילות ברכה מדיקן הרשות ללימודים מתקדמים, פרופ׳ לילי אורלנד-ברק. בדבריה, פרופ' אורלנד-ברק דנה בעבודת הדוקטורט של השרה. עבודה המעמידה במרכזה את הדיאלוג בין ערבים ויהודים בחברה הישראלית. השרה הביעה הערכה לדיון במחקרה ואת האופטימיות הטבועה בממצאיה ביחס להרחבת הגשרים וצמצום הפערים. בהמשך הדברים, השרה נזכרה בערגה בתקופת לימודי הדוקטורט בחוג לחינוך, ובהנחייתו הצמודה של פרופ׳ גבי סלומון ז״ל.

דיקן הפקולטה, פרופ׳ רוזה לייקין, המחישה את התקדמות הפקולטה לחינוך בתחומים רבים. צמיחה הכוללת מרכזי מחקר משגשגים, תחומי מחקר מגוונים, עלייה בבוגרי התארים המתקדמים והסטודנטים הפעילים בחוגי הלימוד, וכן ציינה את הדירוג הגבוה בה זוכה הפקולטה בישראל ובדירוג העולמי. כמו כן, השרה הוזמנה לבקר באחד מחדרי המיחשוב המתקדמים והחדשים של הפקולטה לחינוך, תוך המחשה של סביבות הלמידה המפותחים במרחבים אלו שבוצעה על ידי ד"ר יותם הוד.

דברי השרה ראו בסרטון (בחלון חדש)

לצפייה בגלריית התמונות מהביקור לחצו כאן (בחלון חדש)

לצפייה בסרטון מהביקור לחצו כאן (בחלון חדש)