חדשות הפקולטה לחינוך

אם עץ נופל לבדו ביער ראוי שישמיע קול. ראוי שנשמע.

החוג לייעוץ והתפתחות האדם, אוניברסיטת חיפה.

הדברים האלה נכתבו, במובנים מסוימים, מוקדם מדי. אנחנו עדיין בלב האירוע הטראומטי שהם מבקשים להשקיף עליו. אירוע טראומטי, מעצם מהותו, הוא אירוע שיוצר שסע בין האדם לבין עצמו. השסע הזה קשור בכך שברגע התרחשותו – האירוע הטראומטי גודש את התודעה, חורג מגבולות היכולת שלה לווסת ולהכיל, ולכן נותר, תמיד, "לא ידוע במלואו" (קארות, 2022). מן הסיבה הזו, ולא רק מן הסיבה הזו, יש להניח שיחלפו שנים לא מעטות עד שניתן יהיה לאמוד את גודל ועומק ההשלכות של אירועי השבעה באוקטובר.

אני מבקשת להניח כאן הרהורים ראשונים על ההתרחשות הזאת, עדיין ללא פרספקטיבה, כסוג של יומן מחשבה חי.

לקריאת הכתבה לחץ כאן

ערכות פדגוגיות-רגשיות בשפה הערבית עבור ילדי גן וביה"ס היסודי

נוכח מצב החירום, מרכז אדמונד י. ספרא באוניברסיטת חיפה נרתם למען קהילת המורים והמורות בישראל. פיתחנו עבורכם ערכות פדגוגיות-רגשיות בשפה הערבית עבור ילדי גן וביה"ס היסודי. 

בערכות תמצאו שירים קצרים על דמויות של "מרים וגברות" שמטרתן לסייע בהרגעה, לבנות שפה מיטיבה ולסייע בוויסות הרגשות ובהתמודדות עם הנסיבות הנוכחיות. לכול מר וגברת יש שיר, מטלה שפתית וגם פעילות מוטורית יצירתית ומרגיעה. הערכה ניתנת להדפסה או להוראה מרחוק.

כולנו מייחלים לימים שקטים ובטוחים, 

צוות מרכז אדמונד י. ספרא לחקר המוח בלקויות למידה. אוניברסיטת חיפה

נשמח לשמוע מכם – safra@univ.haifa.ac.il

ערכה ראשונה – מר ממ"ד, גברת תקוה וגברת עזרה, לחץ כאן

ערכה שניה – מר חשש, גברת בטחון, גברת מנגינה ומר שלווה (קישורים לשירים בתוך הערכה). לחץ כאן

ראיון של פרופ' נגה כהן בגלי צה"ל בתוכנית של יעל דן

ראיון של פרופ' נגה כהן בגל"צ על המצוקה הנפשית של הורים בזמן המלחמה.

המחקר נערך בהובלת מור קלינייקוב, דוקטורנטית בחוג לחינוך מיוחד בהנחייה משותפת עם ד"ר ג'וי בנטוב. 

יעל דן | 12.04.2023

להאזנה לראיון לחץ כאן

noga-cohen

דיכאון, חרדה וסכין מתחת לכרית: המחיר הנפשי שהורים משלמים במלחמה

מחקר חדש חושף את ממדי הפגיעה הנפשית בהורים עצמם, אלה שנמצאים בקו הראשון והחשוף עבור ילדיהם הרכים. "ישנתי עם סכין מתחת לכרית", מספרת אימא, "אני חרדה לתת לילדים לצאת מהבית", אומרת בדאגה אם אחרת. הנתונים הקשים על הזינוק במדדי דיכאון והסטרס בקרב משפחות ברחבי הארץ.

מתוך מחקר, שערכה הדוקטורנטית מור קלייניקוב עם פרופ' נגה כהן וד"ר ג'וי בנטוב מהחוג לחינוך מיוחד באוניברסיטת חיפה, בשיתוף ד"ר דנה לסרי מביה"ס לעבודה סוציאלית ולרווחה חברתית באוניברסיטה העברית וד"ר ראומה גדסי-פולק, חוקרת במכללה האקדמית תל אביב-יפו ופסיכולוגית קלינית באיכילוב.

הדר גיל-עד | עודכן: 04.12.2023,

ממצאי מחקר התפרסמו ב Ynet וב Jerusalem post

דרכים לשיפור השינה בעת המלחמה

עת לישון: הצעות פרקטיות לשיפור השינה בצל ה-7 לאוקטובר

מאת: רותם עד-אפשטיין, דוקטורנטית | בהנחיית פרופ' ענת שר

החוג לייעוץ והתפתחות האדם, אוניברסיטת חיפה

להורדת הקובץ וקישור למאמר מדעי נבחר לכל נושא לחץ כאן

שינה במלחמה, מסמך הסברה

נלחמות ונלחמים בפייק ניוז 

פייק ניוז ברשתות? יש מה לעשות!

מורות ומורים יקרים, מצורפות כאן לשימושכם מצגות ופעילויות על תופעת המידע הכוזב ועל דרכי התמודדות עימה, שפותחו במיוחד עבור המצב המורכב הנוכחי.

התכנים פותחו בקבוצת המחקר של ד"ר שרית ברזלי בתכנית לטכנולוגיות בחינוך, בחוג למדעי הלמידה וההוראה בפקולטה לחינוך. התכנים מיועדים לשימוש חופשי עם התלמידים והתלמידות בלמידה מרחוק או מקרוב.

אחד עשר הרהורים על השגחה של מעלה והשגחה של מטה בימים נוראים

1. האפקט של האסון הזה הוא אפקט מצטבר

ישנה פגיעת ההדף הראשונית, שנדמית ונחווית כחזקה ביותר וכמערערת ביותר. אך ככל שחולפים הימים לא רק מתברר ההיקף של האסון הממשי, אלא גם מצטבר הגודל שלו בתוכנו. הבוקר המתנתי בוקר בתור למאפיה. לכאורה רגע שולי. רגע של כלום. ברקע התנגן השיר של שלמה ארצי "תְּתָאֲרוּ לָכֶם עוֹלָם יָפֶה, פָּחוֹת עָצוּב מִמָּה שֶׁהוּא כָּכָה, וַאֲנַחְנוּ שָׁם הוֹלְכִים עִם שֶׁמֶשׁ בַּכִּיסִים, וּמֵעַל גַּגּוֹת הַכּוֹכָבִים, וְהַזְּמַן עוֹבֵר בְּלִי פַּחַד" – ופתאום הרגשתי שצף בי בכי שלא צף בי כל הימים האלה. דווקא ברגע שהיה ריק מהתכוונות מודעת – רגע שלא הקשבתי בו לחדשות, שלא חשבתי בתוכו על משהו או מישהו, פתאום התמלאתי יגון. אני כותבת זאת כאן מפני שאני חושבת שאנחנו עוד לפני ההתמודדות הגדולה שמחכה לנו – לא עם "שעת החירום" אלא עם ההשלכות ארוכות הטווח שלה.

פרופ' דנה אמיר |  פורסם: 17.10.23

מכתב פתוח להורים בימים קשים של מלחמה

פרופ' דנה אמיר, מהחוג לייעוץ והתפתחות האדם מאוניברסיטת חיפה, בטור מיוחד לדיגיטל 13 על הקשיים הבלתי אפשריים שכל הורה במדינת ישראל חווה בימים אלה, ואיך בכל זאת אפשר לנסות לתרגם לשפה אנושית את המראות והדיווחים שחורגים מגבולות השפה האנושית

פרופ' דנה אמיר, מאמר אורח |  פורסם: 12.10.23, 13:41

ברכות חמות לרגל צאת ספרו החדש של פרופ' אגבאריה אימן

מכון וולטר ליבך באוניברסיטת תל אביב הוציא לאור ספר של פרופ' אימן אגבאריה ושל עמיתה שלו שהיתה בלימודי פוסט דוקטורט בהנחייתו בפקולטה לחינוך באוניברסיטת חיפה, ד״ר אלין מוף. הספר עוסק בנקודות הממשק בין החינוך האזרחי והחינוך הדתי האסלאמי בבתי הספר הערביים בישראל. כותרת הספר : 

 Teaching Civics and Islamic Education in the Israeli Education System and Arab-Palestinian’ Teachers Civic and Religious Identities

הספר מסכם את תכנית המחקר שקיימו במימון המכון וממנו פורסמו מאמרים שונים בכתבי עת מובילים. 

ברכות על הזכייה של מרכז TCSS

yael kali

אנחנו שמחים לבשר על כך שהמרכז לקידום מדע אזרחי בבתי הספר (TCSS), בהובלת פרופ' יעל קלי, פרופ' דני בן-צבי, ד"ר יותם הוד וד"ר אורנית שגיא מהתוכנית לטכנולוגיות בחינוך, החוג למדעי הלמידה וההוראה, אוניברסיטת חיפה, ופרופ' טלי טל, פרופ' אילת ברעם-צברי וד"ר דינה ציבולסקי מהפקולטה הפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה, הטכניון, זכה במקום הראשון בתחרות הבינלאומית למצויינות ביזמות ובמעורבות בחינוך הגבוה, בקטגוריית מעורבות הקהילה לשנת 2023 (the Community Engagement Initiative of the Year Award) ב-"People's Choice Award". המרכז זכה במקום השלישי והמכובד בקטגוריה זו בתחרות, על פי דירוג שופטי התחרות. 

במרכז לקידום מדע אזרחי בבתי הספר, מדענים חוברים לתלמידים ולמורים ולקהילותיהם, בכדי לקדם מחקר מדעי התורם לחברה. יוזמה קהילתית זו, המעורבת בהשתתפות של תלמידי בית ספר בשלבים שונים של חקר מדעי מתמשך, מאפשרת חינוך מדעי איכותי ושיוויוני. השתתפות זו משמשת לא רק לקידום המדע ולקידום הלמידה של תלמידים בבתי הספר, אלא גם לדמוקרטיזציה של המדע, וכך מקדמת חברה שיוויונית יותר. יוזמת מרכז TCSS תומכת ומעודדת חוקרים מאוניברסיטת חיפה ומהטכניון לפתח פרוייקטי מדע אזרחי. פרוייקטים אלו מיושמים בבתי ספר על בסיס תפיסה הדדית הכוללת יצירת מצבי Win-Win בהם יש מענה הן לצורך המדענים בנתונים מהימנים והן לצורך התלמידים בחוויות למידה מדעיות משמעותיות. לדוגמא, בפרוייקט "השינה היא שליש מהחיים", תלמידים ממלאים  יומני שינה לאיסוף נתונים על הרגלי השינה של בני נוער ובמקביל, מעורבים בחקר הרגלי השינה של בני נוער: הם שואלים שאלות חקר שמעניין אותם לחקור ולומדים לענות עליהן בעזרת הנתונים שאספו.

התפיסה ההדדית בה מחזיק המרכז, מאפשרת לו לבנות את היכולת והתשתית למעורבות בת-קיימא של תלמידי בית הספר וקהילותיהם במחקר המדעי, על ידי שילוב משמעותי של בתי ספר בקידום חברתי באמצעות מדע אזרחי. בניגוד לרוב פרוייקטי המדע האזרחי, שותפויות המרכז אינן היררכיות, והמרכז נשען על מגוון המומחיות של חברי הקהילה. בתי ספר הופכים בתמיכת המרכז לשותפים היוצרים ידע. התלמידים הלומדים בהם מתפקדים כסוכנים אשר ההתקדמות שלהם, עומדת בקנה אחד עם רווחתם של חבריהם, משפחותיהם וקהילותיהם.על המתמודדים והזוכים האחרים בתחרות (יש לגלול לקטגוריית: community engagement project of the year)

על מרכז TCSS כפי שנכתב בדף המרכז בתחרות.

צלצול השכמה למדינה: חומות החברה החרדית נסדקות

למרות ההסתייגות של ההנהגה החרדית מלימודי ליבה, הנתונים החאורנים על עלייה בשילוב חרדים בתעסוקה ובהשכלה הגבוהה מעידים על שינוי ברחוב החרדי. למדינה אסור לעמוד מנגד ולהמתין ועליה לעודד וליזם כלים לצמיחה. מאמר דעה

ד"ר שי קציר | 14.08.2023

צלצול השכמה למדינה: חומות החברה החרדית נסדקות

ברכות חמות לפרופ' אנה ספרד לרגל קבלת תואר של כבוד Doctor of laws honoris causa מאוניברסיטת מלבורן, אוסטרליה

Honorary degrees are the highest nonour that the University can bestow on an individual. we are delighted to extend this distinction to you in recognition of your most distinguished scholarship in the area of learning scieences.

אנה יקרה, ברכות חמות בשם כל חברי הפקולטה על ההישג הנפלא, גאים ומתרגשים איתך!

רוזה

פרופ' אנה ספרד