ספטמבר 11, 2024
התוכנית החדשה למשחקי קופסה לבני נוער וצעירים על הרצף האוטיסטי
מחפשים מסגרת חברתית חוויתית ומהנה לבני נוער ולצעירים על הרצף האוטיסטי?
הכירו את התוכנית החברתית החדשה למשחקי קופסה של מרכז ספארק בפקולטה לחינוך באוניברסיטת חיפה!
אודות התוכנית:
בקרב צעירים רבים על הרצף האוטיסטי, אינטראקציה ותקשורת חברתית עשויות להוות אתגר משמעותי. לעיתים קרובות, הם חווים קשיים להשתלב בפעילויות חברתיות ולפתח קשרים עם בני גילם, מה שעלול להוביל לתחושות של בדידות וחוסר שייכות. בעוד שפעילויות בחוגים ובמסגרות אחר הצהריים מספקות לרוב הזדמנות טבעית לאינטראקציה ולחיבור חברתי, ההיצע המותאם לאלו על הרצף האוטיסטי נותר מוגבל.
כמענה לאתגר זה, אנו בספארק, מרכז למחקר וקליניקה לאוכלוסיות מיוחדות באוניברסיטת חיפה, בשיתוף חברות משחקים מובילות בישראל, יצרנו תוכנית חברתית ייחודית המבוססת על משחקי קופסה. התוכנית מיועדת להעניק לבני נוער ולמבוגרים צעירים על הרצף האוטיסטי מסגרת חווייתית מכילה ותומכת ללמוד, לשחק ולהתחבר.
במפגשים שבועיים קבועים, בקבוצות קטנות המחולקות לפי גיל, המשתתפים נהנים ממשחקי קופסה בהדרכת סטודנטים לתחומי הטיפול והחינוך המיוחד באוניברסיטת חיפה. המדריכים מסייעים למשתתפים לנווט באינטראקציות החברתיות, לפתח קשרים עם אחרים, ולרכוש כלים חדשים שיכולים לסייע להם גם מעבר למסגרת התוכנית.
המשתתפים בתוכנית לא רק משחקים, אלא גם לומדים להעריך ולסקור משחקי קופסה מנקודת מבטם הייחודית. בכך הם מהווים שותפים פעילים ומשמעותיים בתהליך שצפוי לתרום להנגשה ולפיתוח של חווית המשחק והפנאי של צעירים על הרצף, משפחותיהם וסביבתם התומכת.
מדוע משחקי קופסה?
משחקי הקופסה, אשר נמצאים בלב פעילות החוג, מציעים פלטפורמה מובנית, מהנה וחופשית ממסכים, לתרגל ולפתח מיומנויות חברתיות, רגשיות וקוגניטיביות פנים מול פנים.
תכנון אסטרטגיה, קבלת החלטות, שיתוף פעולה, והבנת נקודת המבט של האחר, אלו רק חלק מהאתגרים שעומדים בפני המשחקים במשחקי קופסה. ההצלחות וההישגים הטבועים בחווית המשחק עשויים להעניק תחושת סיפוק ולחזק את הביטחון העצמי, ואילו ההפסדים והאכזבות מהווים הזדמנות ללמוד להתמודד עם תסכול ולפתח רוח קבוצתית.
במסגרת החוג, יחשפו המשתתפים למגוון רחב של משחקים מרתקים – החל ממשחקים קלאסיים ועד למשחקים מודרניים וחדשניים. כל משחק בדרכו עשוי להוות אמצעי משמעותי לחיזוק קשרים חברתיים, הן במסגרת החוג והן מחוצה לה.