המפגש יתקיים ב- 16.1.14, בשעה 12:00, בחדר 363 בבניין הפקולטה לחינוך.

על-כורחו ניצב המעצב הקונסטרוקטיביסטי מול שאלות אפיסטמולוגיות יסודיות - מהי מהות הידע? מהו מושג? מדוע מוכן הלומד לאמץ אנליזה פורמאלית כהיבט חלופי על שיפוטים פשוטים מהתנהלות יומיומית? בהרצאה זו אעסוק בשני סוגים של התנהלות יומיומית המשמשים במעבדתנו כיסודות קוגניטיביים להטמעת מושגים מתמטיים: תפיסה חושית ולמידה מוטורית. במעבדתנו, אנו מגייסים את התפיסה החושית והלמידה המוטורית כבסיס להוראת מושגים מתורת ההסתברות וחשיבה פרופורציונית. בהרצאה אציג את סביבות הלמידה ואסביר את הרציונאל הפדגוגי והמימוש הטכנולוגי שלהן. כמו כן אנתח קטעי-ווידאו נבחרים מראיונות קליניים עם ילדים כדי להדגים דגשים תיאורטיים העומדים בבסיס העיצוב. מהרצאה זו ומן המאמר עליו היא מתבססת עולה ההצעה לחקור, למיין וליצור סביבות למידה על-פי המכניזם האפיסטמי שעומד בבסיס האימוץ של מושגים חדשים.

דור אברהמסון (Learning Sciences, PhD, Northwestern University, 2004) הוא פרופסור לקוגניציה והתפתחות בבית הספר לחינוך של אוניברסיטת קליפורניה, ברקלי, שם הוא מנהל את המעבדה למחקר עיצוב מעוגן גוף (embodied design). פרופ' אברהמסון חוקר את מהות הלמידה ותהליכיה בגישה של מחקר אמפירי מבוסס עיצוב, ומפתח מודלים תיאורטיים של רכישת מושגים מתמטיים עם השלכות מעשיות לפיתוח אמצעי הוראה במגוון טכנולוגיות. פרופ' אברהמסון התמקד בעיקר בתחומי התוכן של פרופורציה, הסתברות ואלגברה. הוא פרסם בכתבי-עת מובילים בתחום מדעי הלמידה ונחשב כמוביל בתחום אותו ייסד, עיצוב מעוגן גוף.

חנן אלכסנדר הוא פרופסור בפקולטה לחינוך של אוניברסיטת חיפה, שם הוא מלמד פילוסופיה של החינוך. בנוסף פרופ' אלכסנדר מכהן כדיקן הסטודנטים באוניברסיטת חיפה, עומד בראש בית הספר הבינלאומי ובראש המרכז לחינוך יהודי, והוא עמית מחקר בכיר במכון ון ליר בירושלים. תחומי המחקר שלו כוללים חינוך פוליטי, מוסרי, רוחני, דתי, יהודי ופילוסופיה של המחקר בחינוך. פרופ' אלכסנדר חיבר מעל 125 מאמרים בתחומים אלו וכתב או ערך כ-7 ספרים, חלקם ביחד עם קולגות כגון עמיתנו בפקולטה לחינוך ד''ר איימן אגבריה. האחרון ביניהם שכותרתו Reimagining Liberal Education: Affiliation and Inquiry in Democratic Schooling , יפורסם בשנה הקרובה על ידי Bloomsbury Press.

 

 

Menu