ד״ר איימן אגבארייההפקולטה לחינוך גאה על השתתפותו של ד׳׳ר אימן אגבאריה, ראש המגמה לחינוך חברה ותרבות, בחוג למנהיגות ומדיניות בחינוך בקבוצת העבודה הבינלאומית בנושא הוראת ההיסטוריה של קונפליקטים בין קבוצתיים, חלק מתכנית מחקר מקיפה של האיחוד האירופי COST IS 1205 action. כחלק ממסגרת זו, נמנה ד"ר אגבאריה על מחברי הדו"ח אותו הפיקה הקבוצה תחת הכותרת "Recommendations for the History Teaching of Intergroup Conflicts".
תחומי ההתמחות של ד"ר אגבאריה הם: מדיניות חינוך בישראל בהקשר של הגלובליזציה והניוליברליזם והיבטים השוואתים של החינוך לאזרחות, החינוך האסלאמי, החינוך בקרב מיעוטים, והחינוך הלא-פורמאלי.

לקריאת הדו"ח המלא (קישור לקובץ PDF בחלון חדש)

למידע על COST IS 1205 action לחצו כאן (בחלון חדש)

למידע על קבוצת העבודה לחצו כאן (בחלון חדש)

עובדים בפרוייקט הסביבתיביום שלישי, 6 ליוני, התנדבו הסטודנטים להוראה מאוניברסיטת חיפה בהדרכת רכזת ה – PDS מטעם אוניברסיטת חיפה, גב' גרייס סלאמה, בפרויקט סביבתי אשר הם יזמו במסגרת ההתנסות שלהם בהוראה בבית הספר מאר אליאס בחיפה. הפרויקט התקיים בשיתוף פעולה והירתמות מלאה ליוזמה מטעם החברה להגנת הטבע בהובלת הרכז מג'די אבו אלהיג'א מטעמם.
היוזמה נועדה לשיפור פני הגינה הבית ספרית המוזנחת והשריית אווירה סביבתית נעימה ואווירה לימודית נוחה בקרב תלמידי ומורי בית הספר. כמו כן, היוזמה נועדה להוות בסיס לגינה אקולוגית שתשמש בעתיד פינה בית ספרית לחקר מדעי סביב המגוון הביולוגי.
היוזמה תואמה על ידי הסטודנטים והחברה להגנת הטבע מול הנהלת בית הספר והמורה למדעי הסביבה סחר ח'ורי והתגייסו להשתתף בה תלמידים משכבות גיל שונות. חלק מההורים תרמו ציוד, לצד התקציב שנתרם ע"י החברה להגנת הטבע לביצוע הפרויקט.
היוזמה כללה עבודות ניקיון וסריקת השטח של הגינה, הרכבת מערכת מים להשקיית הגינה, נטיעת עצי הדר, פרחים, צמחי מרפא, ויצירת מושבים לשימוש התלמידים בהפסקות אשר נעשו על ידי שימוש חוזר במשטחי עץ וצביעתם.
במהלך היום ביקר מנהל בית הספר האב ויליאם אבו שקארה בפעילות וברך את כל השותפים לעשייה.

לצפייה בתמונות מהיום לחצו כאן (בחלון חדש)
לוגו מיטלהפקולטה לחינוך שמחה לבשר על המשך ההרשמה לכנס מיט"ל החמישה-עשר, שיערך השנה באוניברסיטת חיפה, ביום שני, ה- 26 ביוני 2017, ב' בתמוז תשע"ז ויעסוק בנושא טכנולוגיות חדשות בהוראה ולמידה בהשכלה הגבוהה: כיוונים ומגמות. פרופ' דני בן-צבי (חבר ההנהלה האקדמית של LINKS I-CORE, ראש היחידה האוניברסיטאית להוראה נתמכת מחשב, ראש המגמה לטכנולוגיות בחינוך, יו"ר הוועדה ללימודים מתקדמים בחוג לחינוך מתמטי), מהחוג ללמידה, הוראה והדרכה והחוג לחינוך מתמטי עומד בראש וועדת התכנית של הכנס, אשר תתמקד השנה בתיאור ההישגים והאתגרים בלמידה ובהוראה מוגברות טכנולוגיה (Technology-enhanced learning and teaching) בחינוך הגבוה ובכיווני התפתחות עתידיים.

כמדי שנה יתמקד הכנס בעולם הלמידה המתוקשבת בחינוך הגבוה.  הכנס יכלול מעל 50 הרצאות ופוסטרים מחקריים בנושא שילוב התקשוב בהוראה האקדמית ובסוגיות של פדגוגיה חדשנית ולמידה בעידן הדיגיטלי. בנוסף, נקדיש מושבים לתוכן "חוויתי" ומעשי.
הכנס פונה לחוקרים, לאנשי הוראה ותמיכה ולכל בעל עניין במהפכה הטכנולוגית הסוחפת את עולם האקדמיה.

ניתן לפנות בכל שאלה למייל: meital@mail.iucc.ac.il  או בטלפון: 03-6460552/5

רישום לכנס לחצו כאן (בחלון חדש)
לפרטים נוספים באתר הכנס לחצו כאן (בחלון חדש)
לצפייה בתכנית הכנס לחצו כאן (בחלון חדש)
דבי והדסבכנס האגודה האנתרופולוגית הישראלית שהתקיים במאי 2017 התקיים המושב "הורות מיטיבה וילדות ראויה: מחקר אתנוגרפי בזירות חינוכיות" עמיתאשר עסק במחקר אתנוגרפי בשדה החינוך וכלל נציגות מהחוג למנהיגות ומדיניות בחינוך. המושב אורגן ונוהל על ידי ד"ר דבי גולדן והדוקטורנטית הדס נצר דגן מהחוג למנהיגות ומדיניות בחינוך. כמו כן, לקחו בו חלק הדוקטורנטיות בחוג חן יערי ועמית רוטמן וד"ר לורן ארדרייך ממכללת לווינסקי. המושב כלל ארבע הרצאות שהציגו עבודה אתנוגרפית בזירות חינוכיות ודנו בהיבטים מתודולוגיים, תיאורטיים ואמפיריים שעלו מתוך עבודת השדה.
Perhaps even more than most cultural matters, child-rearing practices and beliefs reflect local conceptions of how the world is and how the child should be readied for living in it" (Jerome Bruner, 2000).

הטקסט המוצג מעלה של ג'רום ברונר שימש כהשראה בתכנון ובניהול המושב. מנהלות המושב שאלו ממנו את התובנה שלפיה ניתן ללמוד מהמחקר על דפוסי גידול הילדים בחברה על הנחות היסוד שביסודה של התרבות בה. בהתבסס על תובנה זו המושב הציע לראות בזירות חינוך מושא חשוב למחקר אתנוגרפי. זאת משום שמחקר אודותיהן מלמד על האופן שבו מובן העולם בתרבות הנחקרת ועל הדרכים שבהם היא מכשירה את מי שגדלות וגדלים בה לתפקד בו.

המושב נקרא "הורות מיטיבה וילדות ראויה" מתוך התייחסות למכנה המשותף לכל המחקרים שהוצגו בו - כולם דנים במרחבים שייצרו מבוגרים עבור ילדים כדי להיטיב עמם. ההרצאות עסקו ביחסי הגומלין בין בית הספר להורים בתהליכי המעבר לכיתה א' (ד"ר לורן אדרייך – מכללת לוינסקי, ד"ר דבי גולדן, אוניברסיטת חיפה), בתהליכי ההקמה של בתי ספר עצמאים בישראל (עמית רוטמן, דוקטורנטית בחוג למנהיגות ומדיניות באוניברסיטת חיפה), לורןבאתגרים המתודולוגיים, התיאורטיים והאתיים הקשורים בהשמעת קולם של הילדים בפעילויות מאורגנות עבורם (הדס נצר דגן, דוקטורנטית בחוג למנהיגות ומדיניות באוניברסיטת חיפה) ובמחקר אתנוגרפי בזירות חינוך שאינן ממוסדות – המקרה של משפחות מטיילות בהודו (חן יערי, דוקטורנטית בחוג למנהיגות ומדיניות באוניברסיטת חיפה). בעקבות המקרים השונים שהוצגו בהרצאות הוצג פייפר מסכם על ידי ד"ר דבי גולדן והדס נצר דגן, שבחן את מאפייניו של המחקר האתנוגרפי בזירות חינוך ודן במקומה של האנתרופולוגיה של החינוך באנתרופולוגיה בישראל ומחוץ לה.

המושב הסתיים עם עניין מפורש להמשיך ולקדם את העיסוק באנתרופולוגיה של החינוך במסגרת האגודה האנתרופולוגית ועם סקרנות לקראת עתידה של עשייה זו.

לצפייה בתמונות נוספות מהאירוע לחץ כאן (בחלון חדש)
תמונה מהמפגשלאחרונה, התקיים מפגש מרתק בנושא חינוך וטיפול רגיש-תרבות עם נוער בהדרה בחוג למנהיגות ומדיניות בחינוך.  המפגש כלל פאנל של אנשי/נשות חינוך הלומדים/לומדות לתואר שני בחוג, ששיתפו בחוויות ותובנות מעבודתם בסביבה רב-תרבותית. בהמשך, ניתן מבט מחקרי על חינוך וטיפול רגיש תרבות.
 
העבודה החינוכית-טיפולית עם בני/ות-נוער החווים/ות הדרה חברתית כרוכה באתגרים רבים ואחד מהם הינו ההתמודדות עם הרקעים המשפחתיים השונים שלהם/ן במונחים של תרבות, הגירה ומעמד. על רקע זאת סוגיות של חינוך וטיפול רגישי-תרבות קריטיים לעבודתם של אנשי ונשות חינוך עם בני נוער החיים בעולמות-חיים מודרים. במפגש נדונו סוגיות אלו, תוך התייחסות לחוויותיהם/ן ותובנותיהם/ן של סטודנטים/ת מהחוג העובדים עם בני נוער בהדרה וכן ליחסים שבין סדרי הידע האקדמיים והפרקטיקה החינוכית-טיפולית בשגרת העבודה היומיומית.

לצפייה בתמונות מהמפגש לחצו כאן (בחלון חדש)
זר פרחיםהפקולטה לחינוך מברכת בגאווה את הסטודנטיות שנבחרו למצטיינות חוג בלימודי התואר הראשון: הסטודנטית עינת אליזרוב, מהחוג לייעוץ והתפתחות האדם והחוג לחינוך מיוחד נבחרה למצטיינת חוג מטעם 2 חוגי לימודיה ואף נבחרה לקבלת פרס מצטיינת הרקטור על סמך הישגיה הלימודיים. הסטודנטית קושמרו מושית, מהחוג ללמידה, הוראה והדרכה שנבחרה למצטיינת החוג.

למצטיינות החוגים תוענק מלגה ותעודת הצטיינות בטקס הוקרה לסטודנטים מצטיינים שיתקיים בחודש יוני באוניברסיטה.

הפקולטה לחינוך שמחה ומתרגשת על הישיגיהן המרשימים של הסטודנטיות ומאחלת להן הצלחה רבה בהמשך דרכן האקדמית והאישית.

כריכת המגזיןהפקולטה לחינוך מברכת את ד"ר סמדר גלעד שסיימה את למודי הדוקטורט בחוג למנהיגות ומדיניות בחינוך ופרופ' אנית סומך, ראש החוג למנהיגות ומדיניות בחינוך, על זכייתן בציון מאמר נבחר מומלץ, על ידי וועדת המערכת של כתב העת המכובד  Journal of Educational Administration, במסגרת פרסי המצוינות של Emerald Literati Network לשנת 2017.

המאמר שכותרתו "The day after: The organizational consequences of innovation implementation in experimental schools" פורסם בגיליון 54 (1) של כתב העת, בשנת 2016.

תקציר המאמר:

Purpose - The purpose of this paper is to examine the implications of implementing innovation in experimental schools (focussing on R & D) for school effectiveness post-intervention (five years). Based on theoretical models of social exchange and “conservation of resources” (Hobfoll, 1989), the authors focussed on assessing the effects of implementing innovation on individual outcomes (strain) and school level outcomes (social cohesion, emotional conflict, organizational innovation). The authors compared three types of schools: schools that have completed the implementation process (after), schools still in the implementation process (during) and schools not participating in the implementation process (control group).

Design/methodology/approach – A sample of 75 schools (23 non-experimental, 25 during the experiment, 27 post-experiment) was used. Data were collected from teachers and principals to avoid a single source bias.

Findings – MANOVA analyses suggest that the process of implementation of innovation contributes to organizational effectiveness: differences were found between the control group and the two groups of experimental schools. The two groups of experimental schools showed higher levels of organizational innovation and social cohesion and lower levels of emotional conflict and strain as compared to the control group.

Research limitations/implications – This study concentrated on the question of the direct links between the study variables – the effects of the implementation of innovation on school functioning. It would be interesting to examine the limit conditions (encourage – discourage factors) for these relations.

Practical implications – Findings suggest that a structured process of implementing innovation contributes not only to the outcome of innovation in school, but also enhances overall school functioning.

Originality/value – Permits the authors to deepen the knowledge of the potential of organizational processes of innovation in schools over time (pre-during-post process).  

לדף המאמר בכתב העת לחצו כאן (בחלון חדש)

תמונה מהסמינרהמגמה לטכנולוגיות בחינוך ומרכז לינקס לחקר למידה בחברת המידע ערכו ביום רביעי 24.5.17 סמינר, במסגרתו התארחה ד"ר מריה אריסטיידו (Maria Aristeidou), חוקרת במכון לטכנולוגיות חינוכיות של האוניברסיטה הפתוחה באנגליה, להרצאה שכללה תובנות אשר נוגעות לאופנים שבהם ניתן ליצור קהילה מקוונת פעילה וברת-קיימא, שבמסגרתה יכולים אזרחים לקחת חלק פעיל במחקר מדעי. ההרצאה התמקדה בעיצוב קהילות מקוונות שעוסקות במחקר מדעי ודנה בין היתר בגיוס חברי הקהילה, באופי השתתפותם, ובתהליכי הלמידה שהם חווים.

תקציר ההרצאה -

Citizen science participation communities: design, engagement & learning

The presentation offered insights into how to create an active and sustainable online community for citizens to engage in scientific investigations. Citizen inquiry communities combine aspects from citizen science and inquiry-based learning, producing science learning experiences within distributed communities of interest. Citizens in these communities are involved in planning and implementing their own investigations, supported and guided by online systems and tools within an inquiry environment, while collaborating with science experts and non-experts. Drawing on two design-based research studies on citizen inquiry, the presentation focused on the design of online communities of scientific investigations, recruitment and retaining of members, factors that engage or disengage members from the community, and whether and how members learn throughout their participation. The presentation concluded with highlighting essential guidelines for improving the design of such communities and consequently the learning outcomes citizens gain through their participation.

לצפייה בתמונות מההרצאה לחץ כאן (בחלון חדש)

סמליל הרשות ללימודים מתקדמים באוניברסיטת חיפההפקולטה לחינוך מברכת את המאסטרנטית מיכל דביר, מהחוג לחינוך מתמטי, על זכייתה בתעודת ציון לשבח על ידי ועדת‏ השיפוט ‏לעבודות ‏גמר‏ מחקריות ‏(תזות)‏ מצטיינות מתוך המועצה ללימודים מתקדמים. מיכל זכתה ‏בתעודה על ‏עבודת ‏הגמר ‏המחקרית‏ (תזה) ‏שלה בנושא:‏"חשיבה ‏עם‏ מודלים ‏ומידול‏ סטטיסטיים ‏בקרב‏ ילדים ‏צעירים ‏במסגרת‏ חקר‏ נתונים"‏‏בהנחייתו ‏של‏ פרופ' ‏דני ‏בן-צבי.‏‏

תקציר העבודה:
עידן המידע שבו אנו חיים מאופיין בנגישות הגדולה שקיימת כיום לכמות עצומה של נתונים, המלווה כמעט כל פעילות יומיומית. אולם, על מנת לעשות בהם שימוש בכדי לקבל החלטות מושכלות ומבוססות, נדרשות מיומנויות מורכבות (מכלול מיומנויות אשר מכונה לעתים אוריינות סטטיסטית), אשר בבסיסן הבנה מעמיקה (ולא בהכרח דגש על חישובים פורמאליים). לאור דרישות המציאות של ימינו, ועל בסיס ההבנה כי בוגרי מערכת החינוך בעידן של היום, חייבים להיות מצוידים בכלים שיאפשרו להם להתמודד עם המורכבות שהוזכרה לעיל, כמו גם ההבנה שזוהי חובתם של אנשי המחקר החינוכי לספק תובנות מחקריות, שיהוו בסיס לפיתוח הוראה שתקדם זאת, נעשה בשנים האחרונות מאמץ גלובלי בקרב קהילת החינוך הסטטיסטי לתת לכך מענה. מחקר זה מצטרף למגמה זו בעולם החינוך הסטטיסטי ומתמקד בעידוד ניצני חשיבה זו בקרב ילדים צעירים. הבחירה להתמקד בגילאים הצעירים יותר (גילאי בית הספר היסודי) נובעת מהאמונה כי פיתוח מוקדם של יסודות ההבנה (גם אם תחילה בלתי פורמאליים) הוא המפתח לפיתוח הבנה משמעותית בשלב מאוחר יותר של רעיונות וכלים מורכבים.

בפרט – מחקר זה חותר לאפיון החשיבה הנלווית לעבודה עם ייצוגים (מודלים) ותהליך הערכתם ושיפורם (מידול), שמהווה חלק בלתי נפרד מהחשיבה המלווה את תהליך הסקה הסטטיסטית (ולכן מכונה חשיבה עם מודלים מידול סטטיסטי): למשל עבודה עם מדגם נתונים חלקי (שאמור לייצג אוכלוסייה גדולה יותר), או שימוש בהמחשה ויזואלית של נתונים אילו (כגון גרף או ציור של מגמה שזוהתה במסגרתם). מממצאי המחקר עולה כי תהליך המידול הסטטיסטי (להבדיל מתהליכי מידול שאינם סטטיסטיים) הינו בעל מאפיינים ייחודיים כגון שימוש סימולטני בריבוי של ייצוגים בעלי תפקידים שונים. מאפיינים אילו מבהירים יותר את מורכבותו, אך בו בזמן מרמזים כי ההתנסות בו היא בעלת פוטנציאל חינוכי משמעותי. טענתנו היא שזיהוי מאפיינים ייחודיים אילו, כמו גם אפיון החשיבה הנלווית לתהליך המידול הסטטיסטי בקרב לומדים צעירים, הינם תנאי הכרחי לרתימת פוטנציאל זה, הן לצורך יישום של מטרות פדגוגיות, והן לצורך מחקר עתידי ונרחב יותר בנוגע למהותם וכוחם של מודלים ומידול מסוג זה.
תמונה מיום החוגהחוג לייעוץ והתפתחות האדם קיים השבוע יום עיון שעסק ב"אלבום התמונות החסר: התנסות, מחקר וטיפול בילדים מאומצים", בהשתתפות מאות אורחים. אריאנה מלמד, עיתונאית, סופרת ומבקרת ספרות וטלויזיה, סיפרה על תעשיית האהבה, תעשיית הכאב ומרצי החוג הציגו את הקשיים והרווחים של הורים מאמצים וילדים מאומצים. במסגרת האירוע חולקו חמש מלגות לסטודנטים מצטיינים - מלגות המגמה לייעוץ חינוכי ע"ש ד"ר מוסא קרייני ז"ל ומלגות מטעם התכנית הרב-תחומית לחינוך והתפתחות בגיל הרך ע"ש פנינה וזאב ברנובסקי ז"ל.

במסגרת פרסי קרן ברנובסקי, זכתה ד"ר שירה יובל אדלר בפרס- 'עבודת דוקטורט מצטיינת' על עבודתה "הברית המשפחתית בפעוטות ובגיל הגן: תרומתה לנרטיבים הרגשיים של ילדי הגן" בהנחיית פרופ' דוד אופנהיים. בפרס 'עבודת תזה מצטיינת', זכתה גב' סמר זהר על עבודת הגמר המחקרית שלה "חוויית האשפוז של ילדים מרצועת עזה המאושפזים בישראל והשתקפותה במפגש הביבליותרפי – פרספקטיבות של הילדים ומלוויהם" בהנחיית פרופ' הדס ויסמן.

הפקולטה לחינוך מברכת בגאווה את כל הזוכים/ות ומאחלת לכולם הצלחה גדולה גם בהמשך.

לצפייה בתמונות מיום העיון לחצו כאן (בחלון חדש)
מורן סמואלהפקולטה לחינוך מברכת את החותרת הפראלימפית מורן סמואל, בוגרת תואר ראשון בחוג לפיזיותרפיה ותואר שני בתוכנית הבינתחומית בחינוך בגיל הרך בחוג לייעוץ והתפתחות האדם, על זכייתה במקום ראשון וקביעת שיא עולם חדש באליפות הבינלאומית שהתקיימה בשבת האחרונה בגבירטה איטליה, המהווה הכנה לאליפות העולם בחתירה.
סמואל, המדליסטית הפראלימפית בת ה-34 ניצחה במקצה ל-2,000 מטרים בסירת יחיד עם זמן של 11:22:03 דקות, ועשתה זאת בפעם הראשונה בה מתקיימת תחרות פראלימפית במקצה זה, שנכנס רק לפני כחודשיים למעגל התחרויות לקראת טוקיו 2020.
(*מתוך "השבוע שהיה", גליון 28)

תמונה מהסמינרהפקולטה לחינוךהמשתתפים בהצגת הסמניר מברכת את פרופ' חנן אלכסנדר, דיקן הפקולטה, על שהתמנה בין כ- 11 חוקרים ברחבי העולם שהוזמנו להשתתף בסמינר החשוב לחינוך אתי, ב-Highley Manor (משכן המסורתי למשפחתו של המשורר הורמתי הידוע Percy Bysshe Shelley ) אשר במחוז סאסקס שבאנגליה, בחסות הקרן לשלום (Guerrand-Hermès Foundation for Peace (GHFP.

הסמינר שנערך בין ה 8-9 במאי התמקד בבחינה מעמיקה של השאלה - 'כיצד ניתן לספק לצעירים תהליכים והתנסויות חינוכיים על מנת להגביר את המודעות, הרגישות והמוטיבצייה האתיות בהקשר של מערכות חינוך ציבורית?'. מודעות אתית שכזו, נכתב בתיאור הסמינר, עוסקת בהערכה אוהדת של נקודות מבט, רגשות, פרספקטיבות והתנסויות של אנשים אחרים כמו גם בדאגה לאחרים בסביבתנו ולאלו הרחוקים ושונים מאיתנו. הסמינר כלל דיונים בעלי מיקוד תיאורטי ופרקטי לגבי השינויים הנחוצים במוסדות חינוך עבור תמיכה בתלמידים בתהליך הפיכתם לבעלי מודעות, רגישות ומוטיבציה אתיות גבוהות.

הקרן לשלום (Guerrand-Hermès Foundation for Peace (GHFP מהווה צוות חשיבה בינלאומי ומכון לחקר השלום. עבודת הקרן מעוגנת באמונה ששלום הוא מושג אנושי הניתן להשגה רק כאשר אנשים נמצאים בקשר עם אנושיותם. בהשראת אמונה זו, מטרת הקרן היא לבחון דרכים לשגשוג אנושי של אינדיבידואליים וקהילות ולקדם שינוי חברתי רחב.

לאתר האגודה לחצו כאן (בחלון חדש)

תמונה מיום העיוןביום רביעי 10 במאי 2017 התקיים יום העיון השנתי המשותף של המגמה לחינוך, חברה ותרבות בחוג למנהיגות ומדיניות בחינוך והמגמה לחקר החינוך האלטרנטיבי בחוג ללמידה, הוראה והדרכה. יום העיון הדגיש את שיתוף הפעולה בין שתי המגמות והתמקד בנושא 'מסורת וביקורת בחינוך'.

יום העיון  נפתח בפאנל של מומחים שהתדיינו במורכבות נוכחות מעשה הביקורת מול המסורת בשדה החינוכי: ד"ר מוהנד מוסטפא, התמקד ביחס למסורת אסלאמית בעולם הערבי, ד"ר ליאור אלפרוביץ, עסק במסורת הדתית היהודית והביקורת בה ואילו ד"ר קציעה עלון, הביאה קולות ביקורתיים מהשירה המזרחית מול סוגיות של שפה ושייכות.
בנוסף, במהלך היום הסטודנטים של שתי המגמות הנחו מושבים שהתמקדו בטקסטים רבלנטיים שנקראו מראש.

הכנס הסתיים ברב שיח בהשתתפות הסטודנטים וחברי הסגל: ד"ר אימן אגבאריה, ד"ר יותם חותם וד"ר אביהו שושנה.

לצפייה בתמונות מיום העיון לחצו כאן (בחלון חדש)
פרופ׳ שונית רייטרממצאי מחקר שערכו פרופ׳ (אמריטה) שונית רייטר, מהחוג לחינוך מיוחד וד׳׳ר רן נוימן, מהמכללה האקדמית צפת, פורסמו השבוע בעיתון ׳׳הארץ׳׳. המחקר דן במאפיינים, המשמעויות וההשלכות של קשר זוגי מנקודת מבטם של אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית. מתוך הממצאים נכתב כי החיים בזוגיות ואשר ערכולאורך ההיסטוריה, הצורך המיני של אנשים עם לקות אינטלקטואלית עורר אצל אנשי מקצוע רבים תחושות של אמביוולנטיות, דחייה, פחד, חוסר נוחות ובלבול. בין התגובות האופייניות לקיומו של צורך מיני ניתן לציין התעלמות או לחלופין חשש מחוסר שליטה בדחפים וביטוייהם והתייחסות אליהם כאל ילדים נטולי צרכים מיניים".

פרופ' רייטר עוסקת במחקריה ובעבודתה המעשית בטיפוח איכות חייהם של אנשים עם מוגבלויות פיזיות, מנטליות וקוגניטיביות ובאפשרויות שילובם במערכת החינוך והחברה הרגילים. תחומי ההתמחות שלה  הם: חינוך מיוחד ושירותים לילדים עם ליקויים התפתחותיים, פיגור שכלי, פגיעות מוחין, אוטיזם, נכים, שילוב תלמידים חריגים בבתי ספר רגילים, שיקום מתבגרים.

לכתבה המלאה באתר 'הארץ' לחצו כאן (בחלון חדש)

פרופ׳ הדס ויסמןפרופ' הדס ויסמן, מהחוג לייעוץ והתפתחות האדם והתכנית הבינלאומית לחקר השואה ע"ש משפחת ויס-לבנת ראיינה לאחרונה את ניצול השואה, איש העדות משה גלוטמן, על ספרו "קשת בענן" וסיפורו האישי, במסגרתו שרד את שואת יהודי טרנסניסטריה.

משה גלוטמן מסר את עדותו בטקס יום הזיכרון לשואה ולגבורה שהתקיים באוניברסיטת חיפה וריגש את המשתתפים בסיפורו האישי והאופן בו שרד את שואת יהודי טרנסניסטריה. בטקס שהונחה ע"י פרופ' ג'ני קורמן, דיקנית הסטודנטים, נכחו מאות משתתפים מהסגל האקדמי, המנהלי וסטודנטים.


לחץ כאן לצפייה בראיון המלא (בחלון חדש)

צילום כריכת המגזיןהפקולטה לחינוך שמחה לברך את פרופ' דני בן צבי, ראש המגמה לטכנולוגיות בחינוך בחוג ללמידה, הוראה והדרכה - יחד עם שותפיו קרן ארידור, דוקטורנטית המונחת על ידו בחוג, Katie Makar מאוניברסיטת Queensland ו- Arthur Bakker מאוניברסיטת Utrecht - על זכייה של מאמרם המשותף כאחד מעשרת המאמרים הנבחרים של כתב העת האקדמי ZDM Mathematics Education בהוצאת Springer . לרגל הזכייה, המאמר משנת 2012, שכותרתו Students' emergent articulations of uncertainty while making informal statistical inferences זמין להורדה חינם מהאתר (בחלון חדש).

תקציר המאמר:

Research on informal statistical inference has so far paid little attention to the development of students’ expressions of uncertainty in reasoning from samples. This paper studies students’ articulations of uncertainty when engaged in informal inferential reasoning. Using data from a design experiment in Israeli Grade 5 (aged 10–11) inquiry-based classrooms, we focus on two groups of students working with TinkerPlots on investigations with growing sample size. From our analysis, it appears that this design, especially prediction tasks, helped in promoting the students’ probabilistic language. Initially, the students oscillated between certainty-only (deterministic) and uncertainty-only (relativistic) statements. As they engaged further in their inquiries, they came to talk in more sophisticated ways with increasing awareness of what is at stake, using what can be seen as buds of probabilistic language. Attending to students’ emerging articulations of uncertainty in making judgments about patterns and trends in data may provide an opportunity to develop more sophisticated understandings of statistical inference.

ד״ר תמר אלמוגד׳׳ר תמר אלמוג, מהחוג ללמידה, הוראה והדרכה התראיינה למגזין ׳׳נשים׳׳ על הקשר בין ליברליזם וחינוך בעידן הפוסט מודרני (בהקשר למחקרה על דור ה-Y). בראיון ציינה ד"ר אלמוג כי "בני דור ה-Y - שהם תוצרי אותה מהפכה - מרוככים יותר, הקשר שלהם עם הוריהם טוב יותר, הם יותר פתוחים, נכונים לקבל סיוע ואמפתיים. יש רשימה מאוד יפה של דברים שבהם דור ה-Y עולה על הדור שקדם לו. אבל לצד כל אלו ישנם גם מחירים: בגלל שהם מאוד תלותיים הם זקוקים למבוגר אחראי, יש להם קושי במשמעת עצמית ובגלל שהם גדלו באווירת פיוס ואהבה הם לא מוכנים לצאת למלחמה ולשלם קורבן אישי מרחיק לכת. החוסן שלהם נפגע".

תחומי ההתמחות של ד"ר אלמוג הם: תרבות של צעירים, השכלה גבוהה, עיצוב ופיתוח סביבות למידה חדשניות, מערכת החינוך בישראל, אלטרנטיבות לבתי הספר המסורתיים.

לקריאת הכתבה המלאה לחצו כאן (קישור לקובץ PDF, בחלון חדש)
נר זיכרוןהפקולטה לחינוך אבלה וכואבת על פטירתה של לורין אסעד ז׳׳ל, סטודנטית שנה ב' במגמה לייעוץ חינוכי, אשר הלכה לעולמה  ב-6/4/17 לאחר מאבק במחלת הסרטן. בת 26 הייתה במותה, נשואה לבילאל ואמא לניל בן שנה ושלושה חודשים.לורין
לורין הייתה סטודנטית שאפתנית, חרוצה, שקדנית ואכפתית. הלימודים היו מאד משמעותיים עבורה ולמרות הקושי שהלך והתגבר במהלך השנה, לורין הגיעה לשיעורים, השתתפה באופן פעיל ולא וויתרה לעצמה אף לרגע. לורין הייתה עדינה וחזקה, רגישה ואמפתית לסביבה, היו בה נדיבות לב ורצון עז לתרום לזולת. בחייה הקצרים, לורין הקימה פרויקטים קהילתיים רבים ביישובה, בית ג'ן, במטרה להעצים נערות. בשל אישיותה המיוחדת לורין הייתה מאד אהובה על חברותיה ללימודים והיוותה כוח משמעותי בקבוצת הסטודנטיות לייעוץ שנה ב'.

לורין תחסר לנו מאד.

יהי זכרה ברוך.
הפקולטה לחינוך מברכת את כל חברי הסגל אשר מציגים בכנס AERA 2017 שיתקיים בין התאריכים 27.4-1.5.2017 בסן אנטוניו, טקסס שבארה"ב. הכנס מהווה את את המפגש הבינלאומי הגדול ביותר בעולם בין חוקרים בתחום החינוך. הכנס מכיל מגוון רחב של נושאים במחקר החינוך מחינוך לגיל הרך ועד להשכלה הגבוהה, מלמידה דיגיטלית ועד לאוריינות בשפה שניה. הנושא השנתי המרכזי בכנס יתמקד בנושא "ידע לפעולה: השגת ההבטחה לשיוויון הזדמנויות בחינוך". הפקולטה לחינוך שמחה וגאה על הייצוג המכובד של חברי הסגל הבכיר והזוטר בכינוס מכובד וחשוב זה.  

להלן מידע מרוכז על הצגותיהם של חלק מחברי הסגל המשתתפים בכנס:
 
Name Title of presentation Name of session Date and time Location
Asnat Zohar and Sharona T. Levy "Repulsion Is Hard to Understand!" Learning About Chemical Bonding With the ELI-Chem Simulation Paper session Sun, April 30, 4:05 to 5:35pm Grand Hyatt San Antonio, Fourth Floor, Republic C
Ayelet Becher Practice, theory and policy in university practicum programs of two professions: Teaching and social-work Roundtable session 2: Career Formation April 30, 4:05 to 5:35pm, Henry B. Gonzalez Convention Center, Ballroom Level, Hemisfair Ballroom 1
Ilana Dubovi and Sharona T. Levy Caring for Patients in the Pharmcology Inter-Leaved Learning Virtual Reality (PILL-VR) Hospital to Bridge the Theoty-Practice Gap in Higher Education Poster Session 17 Mon, May 1, 2:15-3:45 Henry B. Gonzalez Convention Center, Ballroom Level, Hemisfair Ballroom 2
Ilana Dubovi and Sharona T. Levy Situated Simulatiom-Based Learning Environmnet to Improve Proportional Reasoning Rountable Session 13 Fri, April 28, 4:05 to 5:35 Henry B. Gonzalez Convention Center, Ballroom Level, Hemisfair Ballroom 1
Lily Orland-Barak Assessment and Accountability in Teacher Education Systems: Four Nations, Four Cases Invited discussant at Symposium Fri, April 28, 8:15 to 9:45am Grand Hyatt San Antonio, Fourth Floor, Republic A
Lily Orland-Barak Lives of Teachers SIG Business Meeting: Huberman Award Celebration Invited Speaker Session Fri, April 28, 6:15 to 8:15pm Grand Hyatt San Antonio, Second Floor, Lone Star Ballroom Salon D
Lily Orland-Barak Teacher Induction Under the Magnifying Glass: A Network Perspective to Study Beginning Teachers Invited Discussant Symposium Sun, April 30, 2:15 to 3:45pm Henry B. Gonzalez Convention Center, River Level, Room 6B
Lily Orland-Barak Roundtable Session: Career Formation Roundtable Session Sun, April 30, 4:05 to 5:35pm Henry B. Gonzalez Convention Center, Ballroom Level, Hemisfair Ballroom 1
Linor Hadar, David Brody Teacher Educators' Professional Learning in Communities: The Utility of In-House Professional Development Roundtable session Thu, April 27, 4:05 to 5:35pm Henry B. Gonzalez Convention Center, Ballroom Level, Hemisfair Ballroom 3
Linor hadar, Yotam Hotam, Arie Kizel No School Is an Island: Can Nonmainstream/Alternative Education Exist in Isolation Roundtable session Sat, April 29, 8:15 to 9:45am Henry B. Gonzalez Convention Center, Ballroom Level, Hemisfair Ballroom 1
Ornit Sagy (chair),
Yael Kali (organizer),
Dani Ben-Zvi (organizer)
The Ecology of Citizen Science: An Opportunity for Learning Stuctured poster session Fri, April 28, 12:25 to 1:55pm Henry B. Gonzalez Convention Center, Meeting Room Level, Room 221 C
Sarit Barzilai and Billie Eilam The Adaptive Nature of Learners' Epistemic Criteria for Evaluating Scientific Visual Representations Paper session Sun, April 30, 10:35am to 12:05pm Henry B. Gonzalez Convention Center, Meeting Room Level, Room 209
Sarit Barzilai and Clark Chinn Rethinking the Goals of Epistemic Education Paper session Sun, April 30, 10:35am to 12:05pm Henry B. Gonzalez Convention Center, Meeting Room Level, Room 209
 

החוג ללמידה, הוראה והדרכה בפקולטה לחינוך באוניברסיטת חיפה מציע לימודי תואר שני (MA) בפיתוח פדגוגי של מערכות חינוך בשני מסלולים: עם תזה מחקרית וללא תזה (אך עם פרויקט גמר תואר).

הלימודים במגמה לתואר השני מציעים לימודים בימי ד' מהבוקר ועד הערב ומותאמים למעוניינים/ות להרחיב את ההשכלה האקדמית שלהם בכל הקשור לתוכן הפדגוגי של בית הספר: חברה רב-תרבותית, הוראה של כישורי חשיבה מסדר גבוה (פילוסופיה עם לומדים וילדים), מבוא למחוננות ומחוננים, מחקר פילוסופי-חינוכי וכמובן שיפור יכולות מתודולוגיות בתחומי המחקר האיכותני לקראת כתיבת מחקר.

הלימודים מאפשרים להרחיב את יכולת הניתוח והמחקר של התוכן הפדגוגי של מערכות חינוך. החוקרים המלמדים במגמה הם בעלי שם בינלאומי בתחומם.

המועמדים/ות למגמה מתבקשות לפנות לגב' סמדר פוריאן או לגב' גלי טויבי במזכירות החוג ללמידה, הוראה והדרכה (פרטים על הטלפונים באתר החוג ללמידה, הוראה והדרכה) ולהתעניין בדבר תנאי הקבלה.

נשמח לראותכם/ן.

Menu