ידיעה שיקרית על מסך מחשבהפקולטה לחינוך מברכת את ד׳׳ר שרית ברזלי מהחוג ללמידה, הוראה והדרכה על זכייתה, ביחד עם פרופ' קלארק צ׳ין מאוניברסיטת רטגרס בארה׳׳ב במענק מכובד של הקרן הדו-לאומית למדע של ארה"ב וישראל(BSF)  לשנים 2017-2019. המענק ניתן למחקר משותף שמטרתו ליצור מודל חדש של צמיחה של חשיבה אפיסטמית בעזרת מתודולוגיה מיקרו-גנטית. בנוסף, זכתה ד"ר שרית ברזלי בפרס על-שם ברגמן של קרן ה- BSF המוענק לחוקרים צעירים שהצעות המחקר הזוכות שלהם היו בעלות מצויינות יוצאת-דופן.
 
תקציר המחקר:
יצירת מודל של צמיחה אפיסטמית: מחקר מיקרו-גנטי של ההתפתחות של חשיבה אפיסטמית
Modeling Epistemic Growth: A Microgenetic Study of the Development of Epistemic Cognition
 
ד"ר שרית ברזלי ופרופ' קלארק צ'ין
 
בחברות ידע מודרניות מתמודדים לומדים לעיתים קרובות עם מקורות מידע מרובים המציגים הסברים או טענות מנוגדות. כדי להתמודד בצורה יעילה עם מקורות מידע אלו צריכים לומדים לרכוש אסטרטגיות להערכת מקורות הידע (למשל, שיפוט אמינותם של המחברים), להערכת טענות הידע (למשל, בדיקת ראיות תומכות) ולמיזוג בין מקורות מידע סותרים (למשל, הצלבת מידע). כדי להפעיל בהצלחה אסטרטגיות כגון אלה זקוקים לומדים לקריטריונים יעילים לשיפוט האמינות והאיכות של טיעונים, ראיות ומקורות. יתר על כן, לומדים צפויים להפעיל אסטרטגיות אלו באופן ספונטני רק אם הם אכן מעוניינים במטרות כגון ברור שורש העניין, הבנה של הנושא, או קבלת החלטות שקולה.
מטרת המחקר שלנו היא להבין כיצד מפתחים לומדים אסטרטגיות, קריטריונים ומטרות אפיסטמיים, וכיצד הם רוכשים את היכולת ליישם אותם ביעילות בהקשר של חשיבה יומיומית לגבי מקורות מידע מנוגדים. במסגרת המחקר אנו מתכננים לעקוב מקרוב אחר זוגות של מתבגרים שידונו מדי שבוע במקורות מידע מדעיים מנוגדים, בעלי רמות איכות ואמינות מגוונות, במשך תקופה של שלושה חודשים. אנו מצפים שככל שהמשתתפים במחקר שלנו ייתקלו שוב ושוב בסוגים שונים של קונפליקטים, הם יפתחו בהדרגה אסטרטגיות וקריטריונים טובים ומגוונים יותר להערכת ולמיזוג של מקורות מידע וילמדו להוקיר את החשיבות של הסקת מסקנות תקפות. אנו מתעניינים במיוחד בזיהוי תנאים (למשל, סוגים מסוימים של מקורות מידע, אינטראקציות חברתיות, או רפלקציות) שיכולים לאפשר או למנוע התפתחות כזו. מיפוי תנאים אלה יאפשר לנו ליצור מודל תאורטי חדש של צמיחה אפיסטמית וכן להציע דרכים חדשות לטיפוח דרכי ידיעה.
Menu