כריכת הספרברכות לראש החוג ללמידה, הוראה והדרכה, ד"ר אריה קיזל על פרסום ספר הממצאים, המסקנות וההמלצות של הוועדה הישראלית-גרמנית לחקר ספרי לימוד שבראשה הוא עומד מאז 2010 במכון מופ"ת בתל אביב. הוועדה פרסמה את מסקנותיה בספר (בשפה הגרמנית ובשפה העברית) שיצא לאור השבוע בהוצאה האקדמית הגרמנית הוותיקה Vandenhoeck & Ruprecht .

הוועדה הישראלית-גרמנית לחקר ספרי לימוד כללה חוקרים משתי המדינות בתחומי ההיסטוריה, הגיאוגרפיה והאזרחות. היא חקרה בגרמניה מדגם מייצג של ספרי לימוד רבים במדינות המחוז המרכזיות החל מחטיבת הביניים ועד החטיבה העליונה. בישראל היא חקרה את כל ספרי הלימוד בשלושת תחומי דעת אלה בחטיבת הביניים ועד החטיבה העליונה. בעיקר נבדקו השאלות כיצד מצטיירת דמותה של המדינה האחרת בספרי הלימוד של רעותה וכיצד מוצגת השואה.

הממצאים והמסקנות הוצגו ביום שלישי (23 ביוני 2015) בכנס במשרד החוץ הגרמני בברלין. כנס זה היה אחד משורה של כנסים אשר התקיימו ביוזמתה של הוועדה הן בגרמניה והן בישראל ואשר כללו דיונים מעמיקים בשאלות הנוגעות לייצוגים השונים – טקסטואליים וויזואליים – בספרי הלימוד ובמשמעויות שלהם. המחקר הישראלי-גרמני כלל שיטות מחקר כמותניות ושיטות מחקר איכותניות. הוא המשיך את פעולתה של הוועדה הישראלית-גרמנית הראשונה לחקר ספרי לימוד שפעלה בשנות השמונים המוקדמות של המאה העשרים ואשר פרסמה את מסקנותיה ב-1985.

את ספר הממצאים וההמלצות ניתן לרכוש באתר ההוצאה לאור הגרמנית.
בחודשים הקרובים תפרסם הוועדה גם שורה של פרסומים נוספים שייכללו פירוט נרחב של נושאים שונים שנבדקו בשתי המדינות.

ידיעה על פרסום המסקנות של הוועדה הישראלית-גרמנית בעיתון "הארץ":
http://www.haaretz.co.il/news/education/.premium-1.2667553

ראיון עם ד"ר קיזל באתר I24NEWTV:
 http://www.i24news.tv/en/news/international/europe/76040-150624-study-imbalance-in-how-germans-israelis-portray-each-other-in-textbooks

Menu