ד׳׳ר אריה קיזל במאמר אורח בגיליון האקדמאיים המובילים בפילוסופיה עם ילדים

ד״ר אריה קיזלברכות לד"ר אריה קיזל ראש החוג ללמידה, הוראה והדרכה שנבחר להיות כותב אורח בגיליון המיוחד של כתב העת האקדמי השפיט Childhood and Philosophy  שהוצא בעקבות הכנס הבינלאומי הדו-שנתי של האגודה הבינלאומית לפילוסופיה עם ילדים International Council of Philosophical Inquiry with Children  שנערך בקיץ האחרון במדריד. בכנס השתתפו מאות אקדמאיים העוסקים בפילוסופיה עם ילדים – תחום המבקש לחקור את הדיאלוג הנוצר בקהילת חקר פילוסופית של ילדים סביב סוגיות כמו חשיבה ביקורתית, חשיבה יצירתית וחשיבה אכפתית. מאמרו פורסם בסוף השבוע בכתב העת.
לכתיבת הגיליון המיוחד, שנפתח במאמרו של פרופ' גרט ביאסטה, אחד מגדולי הפילוסופים של החינוך כיום, הוזמנו לכתוב 15 אקדמאיים שהינם מהשורה הראשונה של המומחים בתחום פילוסופיה עם ילדים מכל רחבי העולם ובהם כאמור גם ד"ר קיזל. מאמרו “Existing in the world: but whose world—and why not change it?”  מתכתב בביקורתיות עם תפיסתו של פרופ' גרט ביאסטה ומציע נקודת מבט המבקשת לאפשר לילדים כלים לחשוב באופן ביקורתי על העולם כדי להציע אפשרות של שינוי וזאת תוך שילוב התפיסה היהודית של "תיקון עולם".
לקריאת המאמר

לקריאת המאמר לחצו כאן (בחלון חדש)

לאתר האישי של ד"ר אריה קיזל לחץ כאן (בחלון חדש)

ברכות לפרופ׳ עפרה מייזלס שזכתה במענק מBRIGHAM YOUNG UNIVERSITY על מחקרה: פסיכותרפיה שמשלבת רוחניות יהודית בישראל

עפרה מייזלסהפקולטה לחינוך מברכת את פרופ׳ עפרה מייזלס, מהחוג לייעוץ והתפתחות האדם ואת ד״ר מריאנה רוח-מדבר שפירא על זכייתן המשותפת במענק המחקר: פסיכותרפיה שמשלבת רוחניות יהודית בישראל.
הצעת המחקר הוגשה ל- BRIGHAM YOUNG UNIVERSITY שמנהלת פרויקט מחקר בנושא של פסיכותרפיה שמשלבת רוחניות במימון קרן טמפלטון. המחקר שהציעו פרופ׳ עפרה מייזלס וד״ר מריאנה רוח-מדבר שפירא וזכה, עוסק בשיטות של פסיכותרפיה שמשלבת רוחניות יהודית בישראל.

המחקר ממומן ע"י קרן טמפלטון ומופעל ע"י מרכז Bridges  באוניברסיטת בריגהם יאנג ביוטה. המחקר עוסק בשיטות פסיכותרפיה שונות (כ-14)  מן המרכזיות ביותר שמיושמות בארץ ומשלבות רוחניות בטיפול  תוך דגש על רוחניות יהודית.
המחקר כולל מעקב אחרי הטיפול של כ -150 מטופלים עם כלי מדידה כמותיים שכוללים שאלונים שממלא המטופל ושאלונים שממלא המטפל מתחילת הטיפול עד לסיום הטיפול באמצעות טבלטים וכן ראיונות עם ראשי המורים/ מפתחים של שיטות הטיפול הללו. המחקר מהווה חלק ממחקר רחב, בינלאומי שכולל כמה עשרות מחקרים דומים שנעשים על שיטות פסיכותרפיה שונות שמשלבות רוחניות כחלק משמעותי מהטיפול. המטרה המרכזית של המחקר היא להבין יותר לעומק כיצד מטפלים משלבים רוחניות בטיפול והאם שיטות אלו מועילות בתחום הרגשי, חברתי, תפקודי ורוחני? הדגש הוא על פסיכותרפיה כפי שהיא נעשית בפועל בקליניקה ולא על בדיקה של שיטה מסוימת שעברה פורמליזציה כמו במחקרים של randomized trials. ספציפית ייעשה ניסיון להבין מה הם כלי ההתערבות שמטפלים משתמשים בהם שהם לתפיסתם רוחניים במהותם? ומה הופך אותם לכאלו שמשקפים רוחניות יהודית? כמו כן המחקר יאפשר בדיקה האם יש כלי התערבות שהם במיוחד אפקטיביים בגישות שמשלבות רוחניות בטיפול?

ד״ר איימן אגבארייה בראש צוות ההיגוי של פתיחה והקמת כפר הנוער הערבי הראשון - סנדיאנה

ד״ר איימן אגבארייהביום חמישי, ה07.09.17 נערך טקס פתיחת כפר הנוער הערבי למנהיגות - סנדיאנה, בקמפוס גבעת חביבה. הכפר הוא יוזמה משותפת של גורמים שונים במשרד החינוך, האגודה לקידום החינוך, גבעת חביבה, מועצה אזורית מנשה, וקבוצות הורים מואדי עארה. אנחנו בפקולטה לחינוך גאים בד״ר אגבארייה, מהחוג למנהיגות ומדיניות בחינוך, בתרומתו ההתנדבותית למפעל חינוכי זה בתפקידו כראש צוות ההיגוי של פתיחה והקמת כפר הנוער.
הכפר מנוהל ע״י גב׳ אנדירה ביאדסה ואילו הפנימיה מנוהלת ע״י בוגר של המגמה לחינוך, חברה ותרבות: מר נאיל עודה.

לצפייה בהזמנה בטקס פתיחת הכפר לחץ כאן (בחלון חדש)

מעבדתה של ד״ר שרונה ט. לוי תציג עבודות מחקר בליל המדענים

סמליל אירוע ליל המדעניםבמסגרת ליל המדענים (קישור בחלון חדש) שייתקיים באוניברסיטת חיפה בשבוע הבא, יום שלישי 19.9.17, מעבדתה של ד״ר שרונה ט. לוי, תציג מספר עבודות מחקר, שבכל אחת מהן תהיינה התנסויות שמבקרים יוכלו להשתתף בהן.  
הציבור מוזמן להגיע, לפגוש את החוקרים מן המעבדה ולשוחח איתם על עבודותיהם. מיקום הצגת עבודות המעבדה טרם נקבע סופית אך יעודכן בהודעה זו לכשיוחלט.

פירוט העמדות להלן:

מערכות מורכבות - למידה והתפתחות
 ניהול: ג׳נאן סאבא
 
כימיה
 
אסנת זהר: ELI-Chem - הקשר הכימי - למידה על הקשר הכימי דרך תחושת כוחות בין-אטומיים
מודל ללמידה על הקשר הכימי דרך התנסות כאטום במשיכות ודחיות בין אטומים
המשגה חדשה ללמידת המבנה הכימי
המחקר בוחן כיצד התנסויות גופניות בתופעה עבורה חסרים אינטואיציות עשויות לפתח אינטואיציה חדשה


Zohar, A., & Levy, S.T. (2017).  Tug of War? The Dynamic Balance between Forces in a Chemical Bond. Paper accepted for oral presentation at the European Science Education Research Association (ESERA) conference, Dublin City University (Ireland), August 21st – 25th, 2017.
 


סיגל סמון: מי מפחד מהגז?  למידה על חומר בפאזה הגזית עם מודלים ומעבדות


Samon, S., & Levy, S.T. (2017). Micro-Macro Compatibility: When does a complex systems approach strongly benefit science learning? Science Education. DOI: 10.1002/sce.21301


 
יוצאים מן הכלל
שני גולדשטיין (מנחה):  Listening to Complexity  -  למידת אנשים עוורים באמצעות בסימולציות קוליות - Levy, Seeman & Butvinnick, 2017
סט של מודלים המיועדים לאנשים עוורים ללמידה של מערכות במדעים. איליה בוטביניק ויאיר סימן הכינו ספרייה של מודלים שנועדו למורים למדעים, כדי שיוכלו לזמן אותם לתלמידים עוורים.


Peleg, R., Levy, S.T., Lahav, O., Chagab, N., & Talis, V. (2016). Listening Versus Looking: Learning About Dynamic Complex Systems in Science Among Blind and Sighted Students. 12th International Conference of the Learning Sciences, 20-24 June, 2016, Singapore.


שחף טל - מתכוננים לאתגרים דרך משחק
הגברת תחושת מסוגלות באמצעות משחק.  פרוייקט של תואר ראשון במסגרת תכנית המצטיינים.





אלון הירש: רוכבים עם חלקיקים   Biking with Particles
מודלים ללמידה על אוירודינמיקה של רכיבה אופניים שיתופית לצורך עיצוב טקטיקות רכיבה בדבוקה במסגרת תחרות טריאתלון


Hirsh, A., & Levy, S.T. (2013). Biking with Particles: Junior triathletes’ learning about drafting through exploring agent-based models and inventing new tactics. Technology, Knowledge and Learning, 18, 9-37.
 


הגיל הרך
 
סלאם קודסי: בניה חופשית בגנים אנתרופוסופיים ובגנים רגילים


Kodsi, S . & Levy, S.T. (2017). Cognitive developmental aspects of constructive play in Normal and Waldorf Preschools: Technologies & Human Development. The 47th Annual Meeting of the Jean Piaget Society conference, San Francisco, June 8–10, 2017.


 ביאן מסארווה, הנחיה עם פרופ׳ חגית הל-אור: פיתוח אוריינות חישובית בקרב ילדים גן באמצעות פעילויות לא ממוחשבות (CS Unplugged)
 
דניה זקס: התפתחות ההבנה של מערכות חברתיות ופיזיקליות בקרב ילדים צעירים


 
סימולציות שיתופיות
 
ד״ר אילון לנגבהיים (מכון ויצמן, שותף) ואילת שוחט (הנחיה) - אני חלקיק, אנחנו חומר - MeParticle WeMatter
לימוד על מבנה החומר (נוזל, גז) דרך משחקי תפקידים.  סימולציה שיתופית/קבוצתית ללמידה על מבנה החומר ומעברי פאזה דרך התנסות כחלקיק בין חלקיקים.  המחקר בוחן את היתרונות היחסיים של diving in and stepping out in (להיות חלק מן הסימולציה, להסתכל עליה מבחוץ) ללמידה


Langhebeheim, E., & Levy, S.T. (2016).  ConfChem Conference on Interactive Visualizations forChemistry Teaching and Learning: Learning by Being – Playing Particles in the MeParticle-WeMatter Simulation. Journal of Chemical Education, 93(6), 1145-1147.






תמי גבאי: נהיגה בפקקים - TrafficJams!
פקקי תנועה - נוהגים ביחד בתנועה צפופה כדי ללמוד את תכונות הזרימה ודרכים להשפיע עליה, וחוקרים דרכים להגברת מהירות הנסיעה


Levy, S.T., Peleg, R., Ofeck, E., Tabor, N., Dubovi, I., Bluestein, S., & Ben-Zur, H. (submitted revision). Multiple Social Activities within a Constrained Responsive Environment: Discovering Principles of Congestion by Driving in Traffic Jams. Instructional Science.


 עינת פראים (לשעבר לייקין): עיר רפאים Ghost Town
לימוד גאוגרפיה עירונית של בידול והתפשטות עירונית דרך חקירת מודלים וסימולציות


Leikin, E., Almog, H., & Levy, S.T. (2010). Cross-domain learning about complex systems: Exploring models and participatory simulations for learning systems' concepts in ecology and geography (poster). Chais Conference on Instructional Technologies Research. Open University, Israel, February 10, 2010.

Menu