מעבדתה של ד״ר שרונה ט. לוי תציג עבודות מחקר בליל המדענים

סמליל אירוע ליל המדעניםבמסגרת ליל המדענים (קישור בחלון חדש) שייתקיים באוניברסיטת חיפה בשבוע הבא, יום שלישי 19.9.17, מעבדתה של ד״ר שרונה ט. לוי, תציג מספר עבודות מחקר, שבכל אחת מהן תהיינה התנסויות שמבקרים יוכלו להשתתף בהן.  
הציבור מוזמן להגיע, לפגוש את החוקרים מן המעבדה ולשוחח איתם על עבודותיהם. מיקום הצגת עבודות המעבדה טרם נקבע סופית אך יעודכן בהודעה זו לכשיוחלט.

פירוט העמדות להלן:

מערכות מורכבות - למידה והתפתחות
 ניהול: ג׳נאן סאבא
 
כימיה
 
אסנת זהר: ELI-Chem - הקשר הכימי - למידה על הקשר הכימי דרך תחושת כוחות בין-אטומיים
מודל ללמידה על הקשר הכימי דרך התנסות כאטום במשיכות ודחיות בין אטומים
המשגה חדשה ללמידת המבנה הכימי
המחקר בוחן כיצד התנסויות גופניות בתופעה עבורה חסרים אינטואיציות עשויות לפתח אינטואיציה חדשה


Zohar, A., & Levy, S.T. (2017).  Tug of War? The Dynamic Balance between Forces in a Chemical Bond. Paper accepted for oral presentation at the European Science Education Research Association (ESERA) conference, Dublin City University (Ireland), August 21st – 25th, 2017.
 


סיגל סמון: מי מפחד מהגז?  למידה על חומר בפאזה הגזית עם מודלים ומעבדות


Samon, S., & Levy, S.T. (2017). Micro-Macro Compatibility: When does a complex systems approach strongly benefit science learning? Science Education. DOI: 10.1002/sce.21301


 
יוצאים מן הכלל
שני גולדשטיין (מנחה):  Listening to Complexity  -  למידת אנשים עוורים באמצעות בסימולציות קוליות - Levy, Seeman & Butvinnick, 2017
סט של מודלים המיועדים לאנשים עוורים ללמידה של מערכות במדעים. איליה בוטביניק ויאיר סימן הכינו ספרייה של מודלים שנועדו למורים למדעים, כדי שיוכלו לזמן אותם לתלמידים עוורים.


Peleg, R., Levy, S.T., Lahav, O., Chagab, N., & Talis, V. (2016). Listening Versus Looking: Learning About Dynamic Complex Systems in Science Among Blind and Sighted Students. 12th International Conference of the Learning Sciences, 20-24 June, 2016, Singapore.


שחף טל - מתכוננים לאתגרים דרך משחק
הגברת תחושת מסוגלות באמצעות משחק.  פרוייקט של תואר ראשון במסגרת תכנית המצטיינים.





אלון הירש: רוכבים עם חלקיקים   Biking with Particles
מודלים ללמידה על אוירודינמיקה של רכיבה אופניים שיתופית לצורך עיצוב טקטיקות רכיבה בדבוקה במסגרת תחרות טריאתלון


Hirsh, A., & Levy, S.T. (2013). Biking with Particles: Junior triathletes’ learning about drafting through exploring agent-based models and inventing new tactics. Technology, Knowledge and Learning, 18, 9-37.
 


הגיל הרך
 
סלאם קודסי: בניה חופשית בגנים אנתרופוסופיים ובגנים רגילים


Kodsi, S . & Levy, S.T. (2017). Cognitive developmental aspects of constructive play in Normal and Waldorf Preschools: Technologies & Human Development. The 47th Annual Meeting of the Jean Piaget Society conference, San Francisco, June 8–10, 2017.


 ביאן מסארווה, הנחיה עם פרופ׳ חגית הל-אור: פיתוח אוריינות חישובית בקרב ילדים גן באמצעות פעילויות לא ממוחשבות (CS Unplugged)
 
דניה זקס: התפתחות ההבנה של מערכות חברתיות ופיזיקליות בקרב ילדים צעירים


 
סימולציות שיתופיות
 
ד״ר אילון לנגבהיים (מכון ויצמן, שותף) ואילת שוחט (הנחיה) - אני חלקיק, אנחנו חומר - MeParticle WeMatter
לימוד על מבנה החומר (נוזל, גז) דרך משחקי תפקידים.  סימולציה שיתופית/קבוצתית ללמידה על מבנה החומר ומעברי פאזה דרך התנסות כחלקיק בין חלקיקים.  המחקר בוחן את היתרונות היחסיים של diving in and stepping out in (להיות חלק מן הסימולציה, להסתכל עליה מבחוץ) ללמידה


Langhebeheim, E., & Levy, S.T. (2016).  ConfChem Conference on Interactive Visualizations forChemistry Teaching and Learning: Learning by Being – Playing Particles in the MeParticle-WeMatter Simulation. Journal of Chemical Education, 93(6), 1145-1147.






תמי גבאי: נהיגה בפקקים - TrafficJams!
פקקי תנועה - נוהגים ביחד בתנועה צפופה כדי ללמוד את תכונות הזרימה ודרכים להשפיע עליה, וחוקרים דרכים להגברת מהירות הנסיעה


Levy, S.T., Peleg, R., Ofeck, E., Tabor, N., Dubovi, I., Bluestein, S., & Ben-Zur, H. (submitted revision). Multiple Social Activities within a Constrained Responsive Environment: Discovering Principles of Congestion by Driving in Traffic Jams. Instructional Science.


 עינת פראים (לשעבר לייקין): עיר רפאים Ghost Town
לימוד גאוגרפיה עירונית של בידול והתפשטות עירונית דרך חקירת מודלים וסימולציות


Leikin, E., Almog, H., & Levy, S.T. (2010). Cross-domain learning about complex systems: Exploring models and participatory simulations for learning systems' concepts in ecology and geography (poster). Chais Conference on Instructional Technologies Research. Open University, Israel, February 10, 2010.

ד׳׳ר אריה קיזל בראיון ל-׳הד החינוך׳

ד״ר אריה קיזלד"ר אריה קיזל, ראש החוג ללמידה, הוראה והדרכה, התראיין לאחרונה לכתבה מורחבת מאת נימרוד סמינלנסקי פרידמן, במגזין 'הד החינוך' (ספטמבר 2017). בכתבה, מגולל ד"ר קיזל את קריאתו הביקורתית של מערכת החינוך הישראלית שבה עיקר הקושי, לפי דבריו, נעוץ "בשיח הקורבני והבכייני שקנה שביתה במערכת החינוך וחוסם את יכולתה להתנער ולהשתנות כליל".

מתוך הכתבה: "קיזל הספיק לעשות כמעט כל תפקיד אפשרי שקשור למערכת החינוך. אפילו בתור מחנך כיתה הוא עשה כמה דברים במקביל. בגיל 52 קורות חייו נראים כמו קורות חיים של שלושה אנשים. "בתוך המערכת" הוא היה מחנך, מורה ורכז שכבה בתיכון, מנהל פדגוגי ומנהל בית ספר. במסגרת הכשרות מורים הוא עמד בראש החוג לתקשורת במכללת אורנים, היה עמית במכון מנדל וכיום הוא ראש החוג ללמידה, הוראה והדרכה בפקולטה לחינוך באוניברסיטת חיפה. נוסף על כך הוא גם ריכז את התוכנית "חותם" להסבת אקדמאים להוראה באוניברסיטת חיפה, חקר את תוכניות הלימודים וספרי הלימוד בהיסטוריה ופרסם את ספרו "היסטוריה משועבדת". כיום הוא מרצה בכיר בפקולטה לחינוך באוניברסיטת חיפה, עוסק בפילוסופיה של החינוך ובעיקר מומחה בעל שם בינלאומי בפילוסופיה עם ילדים, בחקר תוכניות לימודים וספרי לימוד ובחקר נרטיבים של קבוצות חברתיות. בין השאר חקר קיזל את הנרטיב של הקשת המזרחית הדמוקרטית מנקודת מבט פילוסופית והוציא ספר בשם "הנרטיב המזרחי החדש בישראל" (רסלינג, 2014)."

לקריאת הכתבה המלאה לחצו כאן (קישור לקובץ PDF)

לאתר האישי של ד"ר אריה קיזל

המגמה לחקר החינוך האלטרנטיבי פותחת את מחזור תשע"ח

איור המתאר חשיבה מחוץ לקופסההפקולטה לחינוך שמחה לבשר על פתיחת מחזור תשע"ח במגמה הייחודית בישראל לחקר החינוך האלטרנטיבי בחוג ללמידה, הוראה והדרכה.
 
הלימודים במגמה מזמנים לסטודנטים חשיפה ובחינה של מגוון שדות חינוכיים אלטרנטיביים קיימים. במגמה משולבים לימודים עיוניים ותיאורטיים לצד התנסויות פרקטיות וקורסים בנושאים ייחודיים שפותחו עבור תלמידי המגמה כמו "מיינפולנס", ולמידה מתודולוגית בשדה האלטרנטיבי, כל זאת במסגרת של קהילת למידה תוססת, המאפשרת שותפות מלאה של הסטודנטים בתהליך הלמידה והעשייה במגמה.

להורדת פלייר המגמה (קישור לקובץ PDF)
לדף המגמה באתר החוג

סטודנטים בתכנית 'רוח הכרמל' יוצאים ללימודים והתמחות בארה"ב

סטודנטים ברוח הכרמלקבוצת סטודנטים מתכנית רוח הכרמל, הפועלת בחוג ללמידה, הוראה והדרכה, ייצאו ללימודים באוניברסיטת Kennesaw State University ולהתמחות בהוראה בבית הספר היסודי  Epstein  באטלנטה, ארה"ב.

התוכנית, "רוח הכרמל" מהווה מסלול לימודים לתואר ראשון ולהכשרת מורים למקרא ולמחשבת ישראל בשילוב אוניברסיטה אמריקאית. התכנית פועלת בחוג ללמידה, הוראה והדרכה באוניברסיטת חיפה מזה ארבע שנים ובמסגרתה סטודנטיות וסטודנטים לומדים לתואר ראשון בחוג ללמידה, הוראה והדרכה ובחוגים למדעי הרוח כמו מקרא ומחשבת ישראל. הסטודנטים מבצעים את האימונים בהוראה שלהם במסגרת מודל "בית הספר המקצועי להכשרת מורים" במסלול להכשרת מורים בחוג ללמידה, הוראה והדרכה בפקולטה לחינוך באוניברסיטת חיפה ולמשך סמסטר אחד יוצאים, במלגה יוקרתית, ללימודים באוניברסיטת Georgia State University ולהתמחות בבית הספר היסודי  Epstein  באטלנטה.

את התוכנית יזם דיקן הפקולטה לחינוך באוניברסיטת חיפה, פרופ' חנן אלכסנדר. המטרה של התכנית היא להדק את הקשר בין הסטודנטים בארץ לבין מוסדות אקדמיים מובילים בארה"ב ולאפשר להם התנסות במגוון מוסדות חינוך, הן בארץ והן בחו"ל.

ד׳׳ר אריה קיזל בערוץ 10 וב-׳׳כאן תרבות׳׳

ד״ר אריה קיזלראש החוג ללמידה, הוראה והדרכה, ד"ר אריה קיזל התראיין לאחרונה שני ראיונות ארוכים לתוכנית "לונדון וקירשנבאום" (ערוץ 10) ולתוכנית הרדיו "גם כן תרבות" (בתאגיד השידור הציבורי כאן).
בראיון לירון לונדון הציג ד"ר קיזל את סוגיית הערכים המוטמעים במערכת החינוך הישראלית מאז הקמתה דרך תכנון הלימודים, תכניות הלימודים וספרי הלימוד. עקב סוגיית ההדתה שעלתה באחרונה לדיון ציבורי קבע ד"ר קיזל כי לאורך כל שנות קיומה של המדינה משתמש משרד החינוך בבתי הספר ובחינוך הציבורי על זרמיו המרכזיים בהטמעת ערכי המדינה וכי החינוך אינו ניטרלי. הוא פרס את מחקרו שהסתמך על מקורות ארכיוניים ואחרים אודות שיעבוד הוראת ההיסטוריה הכללית בישראל לנרטיב הציוני.

בראיון לגואל פינטו בתכנית הרדיו המרכזית של ערוץ "כאן תרבות" (של תאגיד השידור הציבורי) הציג ד"ר קיזל את התוכניות הנהוגות בעולם בתחום פילוסופיה עם ילדים (תחום שהוא מתמחה בו). ד"ר קיזל קבע כי מערכת החינוך הישראלית נמנעת במתכוון מלהכניס תוכניות לפילוסופיה עם ילדים "כי היא חוששת מהעובדה שילדים צעירים ישאלו שאלות רדיקליות כמו 'מי צריך בית ספר' וגם שאלות אחרות הנוגעות למבנה החברה הישראלית".

לאתר האישי של ד"ר אריה קיזל
Menu